اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاندیداتوری مشایی، سرکشی جدید احمدی نژاد! / رد صلاحیت مشایی قطعی است، او در آستانه بازداشت بود



مشایی,احمدی نژاد,احمدی نژاد و مشایی

کاندیداتوری مشایی، سرکشی جدید احمدی نژاد! / رد صلاحیت مشایی قطعی است، او در آستانه بازداشت بود

خط مشی سیاسی رحیم مشایی می پردازد و می نویسد که رحیم مشایی در مقابل اصولگرایان ایستاده و با تغییر یک باره استراتژی، می خواهد ناسیونالیسم ایرانی را ترویج دهد. او هراسی ندارد از این که با صدای بلند بگوید اسرائیل دشمن ایران نیست!

انتخاب: روزنامه لاکروا، روزنامه نزدیک به مسیحیان فرانسه، در شماره امروز خود نوشته که اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی خود را به عنوان نامزد انتخابات روز 14 ژوئن معرفی کرده که هفته‌ها برای نامزدی در این انتخابات در حالت تردید به سر می برد.

 این روزنامه می افزاید که از مدت ها پیش، طیف اصلاح طلبان و نیروهای معتدل درون حکومت، از هاشمی رفسنجانی خواستند تا آمادگی خود را برای ورود به مبارزات انتخاباتی اعلام کند.

لاکروا، ادامه می دهد که هاشمی رفسنجانی که از 1989 تا 1997 رییس جمهور ایران بوده، اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از مهم ترین نهادهای سیاستگذاری در ایران را بر عهده دارد.

این روزنامه در پایان مطلب کوتاه خود به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشاره می کند و می نویسد که هاشمی رفسنجانی در آن زمان پیشنهاد متفاوتی برای پایان جنجال های سال 88 ارائه داده بود.

انتخابات سال 2009 منجر به پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد شد.

اما روزنامه فیگارو- دیگر روزنامه سراسری چاپ صبح فرانسه، یک صفحه از صفحات بین‌المللی خود را به موضوع انتخابات ایران و ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه این انتخابات اختصاص داده است. این روزنامه عکسی از هاشمی رفسنجانی در روز ثبت نام را کنار مطلب خود به چاپ رسانده است.

"ژرژ مالبرونو"- گزارشگر فیگارو، مطلب خود را با اشاره به همراهی احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشایی- نامزد نزدیک به دولت، هنگام ثبت نام در وزارت کشور آغاز می کند و می نویسد که یک بار دیگر احمدی نژاد در برابر نظام ایران سرکشی و از چهره ای که منفور اصولگرایان است در انتخابات 14 ژوئن حمایت کرد.

گزارشگر این روزنامه با توصیف فضای وزارت کشور پیش از اتمام فرصت ثبت نام نامزدهای انتخابات، در روز شنبه، به ورود هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات ثبت نام اشاره می کند و می نویسد که این ورود پس از تماسی صورت گرفت که نشانگر عدم مخالفت مقامات عالی رتبه بود و این کاندیداتوری می تواند راه مشایی را که از سوی اصولگرایان"منحرف" خوانده می‌شود سد کند.

سپس گزارشگر فیگارو به خط مشی سیاسی رحیم مشایی می پردازد و می نویسد که رحیم مشایی در مقابل اصولگرایان ایستاده و با تغییر یک باره استراتژی، می خواهد ناسیونالیسم ایرانی را ترویج دهد. او هراسی ندارد از این که با صدای بلند بگوید اسرائیل دشمن ایران نیست!

فیگارو می نویسد که در سال 2009 رهبری ایران طی نامه ای با انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاونت محمود احمدی نژاد مخالفت کردند.

همچنین یک تحلیلگر ایرانی در گفت وگویی تلفنی با فیگارو می گوید که در چند ماه گذشته، نزدیک بود که رحیم مشایی بازداشت شود.

سپس گزارشگر فیگارو با تأکید بر این که اکنون ایران بر سر دوراهی قرار دارد می نویسد برای طرفداران محمود احمدی نژاد، گذشتن از اکبر هاشمی رفسنجانی ٧٨ ساله یک فرصت استثنایی است. انتقادها به هاشمی رفسنجانی به علت دوران ریاست جمهوری وی و همچنین عدم دشمنی او با آمریکاست.

وی با اشاره به این که طرفداران احمدی نژاد حدود ٢٠ تا ٢٥ درصد مردم ایران هستند که اغلب فرودستان را شامل می‌شوند، می‌نویسد اکنون پرسش اساسی این است که شورای نگهبان، رحیم مشایی را به عنوان نامزد انتخابات تأیید می کند یا خیر؟ این پرسش تا پایان ماه مه مطرح است اما از دیروز دوشنبه موج انتقادات به احمدی نژاد برای همراهی مشایی در روز ثبت نام آغاز شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ او همچنین خود معتقد است که رد صلاحیت او قطعی است.

این روزنامه، در ادامه به تعداد زیاد نامزدها در انتخابات امسال اشاره می کند و می نویسد که در میان افراد ثبت نام شده  اسم هشت زن به چشم می خورد که خواهان جانشینی احمدی نژاد هستند، کسی که بر اساس قانون نمی تواند بیش از دو بار به طور پیوسته رییس جمهور باشد.

در ادامه، گزارشگر فیگارو می نویسد نامزدی مشایی در صورتی بود که پیش از آن چهره های زیادی از اصولگرایان خود را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کرده بودند، از جمله سعید جلیلی- مذاکره کننده هسته‌ای ایران با غرب، محمد باقر قالیباف- شهردار تهران، علی اکبر ولایتی- وزیر امورخارجه پیشین ایران و غلامعلی حداد عادل- رییس سابق مجلس که این سه، ائتلافی را با یکدیگر تشکیل داده اند.

فیگارو می نویسد: برای شکسته نشدن آرای محافظه کاران، از میان محافظه کاران یک نفر نامزد اصلی خواهد شد تا با هاشمی و مشایی، در صورتی که تأیید صلاحیت شود در مرحله اول انتخابات رقابت کند. با این حال اصلاح‌طلبان باید حول محور رفسنجانی جمع شوند.

در پایان، فیگارو با اشاره به قد و قواره کاندیداهای دیگر در برابر آیت الله هاشمی، او را "دایناسور"  عرصه سیاست ایران می خواند./انتخاب

 

 

 


ویدیو مرتبط :
رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال استعفای احمدی‌نژاد و لغو انتخابات در صورت رد صلاحیت مشایی!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

احتمال استعفای احمدی‌نژاد و لغو انتخابات در صورت رد صلاحیت مشایی!

نتخاب  : قاسم روانبخش گفت: احتمال دارد احمدی‌نژاد در اعتراض به این تصمیم شورای نگهبان٬ انتخابات آینده را برگزار نکند.

وی  در حسینیه اعظم زنجان با اشاره به شعار" زنده باد بهارِ" جریان انحرافی، حمایت قاطع و تاکید محمود احمدی نژاد را از اسفندیار رحیم مشایی یادآور شد و افزود: رنگ انتخاباتی جریان انحرافی "سبز بهاری" است.

وی تکرار شعر "زنده باد بهار" توسط اسفندیار رحیم مشایی در مناسبت های مختلف را یادآور شد و ادامه داد: این جریان همه ی برنامه ریزی ها را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری انجام داده و بنا نیست از "مشایی" کوتاه بیاید.

حجت الاسلام روانبخش با بیان اینکه کشوری و نظامی که ولایت فقیه دارد بن بست ندارد، افزود: در صورت برکناری وزیر کشور، رهبری از جایگاه رهبری خود استفاده می‌کند و وزیر کشور را در مقام خود ابقا می‌کند و در صورت استعفای رئیس جمهوری، معاون اول به جای وی اداره کشور را تا بر روی کار آمدن رئیس جمهور جدید بر عهده می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با پیش بینی برخی تحرکات احتمالی از سوی آقای احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی افزود: عدم اقدام برای برگزاری انتخابات از سوی دولت و برکناری وزیرکشور و استعفای شخص محمود احمدی نژاد از اقداماتی است که احتمال دارد احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت مشایی صورت بدهد که در این خصوص تمام پیش بینی ها شده است.

حجت الاسلام روانبخش با پیش بینی رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم افزود: حتی مقام معظم رهبری با حکم حکومتی برای معاونت اولی هم فرمودند که صلاحیت ندارد، حال با این فرایند شورای نگهبان آیا کسی را که برای معاونت اولی صلاحیت نداشته برای انتخابات ریاست جمهوری تائید صلاحیت می‌کند؟ هرگز!

وی، جریان انحرافی را فاقد قدرت لازم برای ایجاد حرکت به خاطر رد صلاحیت مشایی عنوان کرد و گفت:« جریان انحرافی فاقد قدرت لازم برای ایجاد حرکت خاص است و این امر در 11 روز خانه نشینی احمدی نژاد ثابت شد زیرا فقط چند نفر به خاطر آقای احمدی نژاد جلوی پاستور رفتند»./انتخاب