اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونه ارتش عراق رمادی را به داعش واگذار کرد؟/ ادعای سناتور سابق آمریکایی درباره تحریم ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

افشاگری پنتاگون درباره ضعف نیروهای ارتش عراق در مقابل داعش در رمادی، افزایش فرقه گرایی در میان گروه های مبارز علیه داعش در عراق، بازتاب حمله انتحاری به وزارت دادگستری افغانستان، ادعای یک سناتور سابق آمریکایی درباره ایران و بالا گرفتن تنش های ناتو و روسیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز تحولات مربوط به نبرد با تروریست های داعش در شهر رمادی، در مرکز توجه مطبوعات بین المللی قرار دارد. روزنامه «تلگراف» با انتشار گزارشی در این زمینه، از سردرگمی و انفعال ارتش عراق در مبارزه با داعش در این شهر پرده برداشته است. این روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می نویسد ارتش عراق در پی عقب نشینی از رمادی پس از حمله داعش، شمار زیادی تانک، خودروی زرهی و انواع تسلیحات را در این شهر رها کرده که اکنون به دست تروریست ها افتاده است. این گزارش در حالی منتشر می شود که اخیراً گمانه هایی درباره احتمال رشوه گرفتن برخی افسران ارتش از داعش برای رها کردن مقاومت در مقابل تروریست ها مطرح شده است. گفته می شود این افراد در مقابل دریافت پول، نقشه های نظامی و اطلاعات حساس را در اختیار داعش گذاشته اند.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز یکی از مطالب خود را به اوضاع رمادی اختصاص داده و می نویسد در پی سقوط این شهر، اختلافات فرقه ای میان گروه های مختلف در عراق نیز برجسته تر شده است. این روزنامه اشاره می کند که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، با حمایت و تشویق آمریکا وعده مسلح کردن قبایل سنی منطقه برای مبارزه با داعش را داده است. با این حال، این قبایل به این موضوع با دیده بدبینی می نگرند، زیرا مشابه همین وعده در زمان سقوط موصل نیز به آن ها داده شده بود، اما محقق نشد. از سوی دیگر، گروه های شیعه در داخل دولت عراق نیز با مسلح کردن قبایل سنی مخالف بوده و این موضوع را به صلاح نمی دانند. این در حالی است که نیروهای نظامی شیعه خود برای مبارزه با داعش به رمادی رفته و در نزدیکی این شهر مستقر شده اند.

وقوع یک حمله انتحاری در کابل که روز گذشته رخ داد، از جمله دیگر موضوعاتی است که در عرصه بین المللی بازتاب زیادی داشته است. سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» می نویسد یک عامل انتحاری روز گذشته در پارکینگ وزارت دادگستری افغانستان اقدام به بمب گذاری کرده که در نتیجه آن، چهار تن کشته و دستکم 24 نفر زخمی شده اند. این تروریست خودروی خود را به زور به داخل پارکینگ هدایت کرده و در میان خودروهای کارمندان وزارتخانه مذکور منفجر کرده است. طالبان افغانستان مسئولیت انجام این حمله را بر عهده گرفته است. ان بی سی نیوز اشاره می کند که این واقعه تنها دو روز پس از آن رخ می دهد که یک انفجار مهیب در نزدیکی فرودگاه کابل، به کشته شدن سه تن و مجروحیت ده ها نفر دیگر منجر شد.
اما در دیگر کشور همسایه، یعنی پاکستان روز گذشته واقعه جالب توجهی اتفاق افتاده است.

 

به نوشته «گاردین»، نیروهای پلیس پاکستان روز گذشته به یک شرکت فناوری که خود را موسسه ای فعال در عرصه تجارت معرفی می کرده اما عملاً به کار فروش گسترده مدارک جعلی از دانشگاه های ناموجود می پرداخته، حمله کرده اند. در این حمله، دفاتر این شرکت با نام Axact در کراچی، راولپندی و اسلام آباد مورد بازرسی پلیس قرار گرفته و کارمندان این دفاتر نیز بازجویی شده اند. این عملیات پس از آن انجام می گیرد که اخیراً روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی فاش کرده که شرکت مذکور میلیون ها دلار از راه فروش مدارک تقلبی درآمد دارد. این شرکت در راستای اقدامات خود، تعداد زیادی وبسایت طراحی و به عنوان وبسایت های وابسته به دانشگاه های معتبر دنیا معرفی کرده است.

در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «واشنگتن پست» اظهارات یک سناتور سابق جمهوری خواه را بازتاب داده که مدعی شده وی طراح اصلی تحریم های وضع شده علیه ایران طی سال های اخیر بوده است. به نوشته این روزنامه، ریک سنتروم در این زمینه گفته: «دوازده سال پیش من طرحی را برای اعمال تحریم ها علیه ایران ارائه کردم. این تحریم های سخت بود که ایران را به میز مذاکره آورد. من نویسنده اصلی این تحریم ها بودم و در این روند هیچکس به غیر باراک اوباما و هیلاری کلینتون با من مخالفت نکردند». اما واشنگتن پست معتقد است که سنتروم درباره نقش خود در تحریم های ایران اغراق می کند. طرحی که سنتروم 12 سال پیش ارائه کرده بود، بیشتر خواستار ارائه کمک برای «حمایت از دموکراسی» در ایران بود و اصلا هیچ ربطی به تحریم ها نداشت و به رای گیری هم گذاشته نشد.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» گزارشی را منتشر کرده که نمایانگر شدت گرفتن تنش ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین است. به نوشته این خبرگزاری، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتور روز سه‌شنبه گفت که در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده که روسیه باید تمامی نیروها و تسلیحات سنگین خود را از اوکراین خارج کرده و حمایت خود از مخالفان را متوقف کند. وی افزود که پس از نشست بروکسل به لاوروف اعلام کرده که درباره رزمایش‌های نظامی فراوانی که روسیه انجام می‌دهد و اندکی پیش از آغاز آن را اعلام می‌کند نگران است. از سوی دیگر آلکساندر ورشباو معاون دبیر کل ناتو در مجمع پارلمانی ناتو در شهر بوداپست تصریح کرد که اگر توافقنامه مینسک با شکست روبرو شود، روسیه با تحریم ها و انزوای بیشتری روبرو خواهد شد.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
درگیری ارتش عراق با تروریست های داعش در رمادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمایت ۲۶ سناتور آمریکایی از لایحه تحریم‌های ایران/ آیا توافقنامه ژنو نقض خواهد شد؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب لایحه تحریم‌های ایران

 

اخبار سیاست خارجی - حمایت ۲۶ سناتور آمریکایی از لایحه تحریم‌های ایران/ پشتیبانی نظامی اسرائیل

۲۶ سناتور آمریکایی ضمن مخالفت با سیاست‌های باراک اوباما درباره ایران از لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، 26 سناتور آمریکایی از لایحه تحریم‌های ضد ایرانی اعلام حمایت کردند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز لحظاتی پیش اعلام کرد بیش از یک چهارم اعضای مجلس سنا با پیشبرد لایحه‌ای که می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند، با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مخالفت کردند.

طبق گزارش این شبکه خبری، لایحه‌ای که روز پنجشنبه معرفی شد تحریم‌هایی وضع می‌کند که در صورت تخلف ایران از توافق هسته‌ای ژنو به اجرا گذاشته خواهد شد.

این لایحه اقداماتی چون تحریم صادرات نفتی ایران ظرف یک سال آینده و اقداماتی علیه چندین صنعت ایران را شامل می‌شود.

13 نماینده دموکرات و 13 نماینده جمهوری‌خواه حمایت خود را از این قانون اعلام کرده‌اند.

دولت اوباما در توافق ژنو وعده داده است ظرف 6 ماه آینده تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکند. گفته می‌شود دولت با کنگره برای عدم وضع تحریم‌های جدید در خلال این مدت، لابی کرده است.

رأی‌گیری درباره لایحه جدید در مجلس سنای آمریکا تا اوایل ژانویه صورت نخواهد گرفت.

لایحه مذکور همچنین دولت آمریکا را وادار کرده در صورت حمله اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران، واشنگتن از این رژیم حمایت نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی به عمل آورد.

اخبار سیاست خارجی - فارس