اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه شد که تایتانیک ایتالیایی غرق شد؟



 

 تایتانیک,کشتی  تایتانیک

 

فناوری - کشتی مسافرتی کاستا کنکوردیا، یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های تفریحی اروپا که 4200 نفر خدمه و مسافر را با خود حمل می‌کرد، روز شنبه دچار سانحه‌ای مرگبار و غیرعادی شد. آیا کشتی‌های قرن جدید نیز غرق می‌شوند؟

مجید جویا: کشتی مسافرتی کاستا کنکوردیا که یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های تفریحی اروپا بود و 4200 نفر خدمه و مسافر را با خود حمل می‌کرد، روز شنبه دچار سانحه‌ای مرگبار و غیرعادی شد.

به گزارش نیوساینتیست، در اثر برخورد کشتی با صخره در نزدیکی جزیره ایتالیایی گیگلیو، سوراخی در بدنه آن ایجاد و کشتی واژگون شد. این امر مانع از این شد که بتوان قایق‌های نجاتی را که در سمت چپ کشتی بودند به آب انداخت و مسافران و خدمه را از کشتی خارج کرد. تا ساعت 12 ظهر روز دوشنبه به وقت گرینویچ، مرگ شش نفر از سرنشینان تایید شده و دست کم 15 نفر دیگر نیز تاکنون پیدا نشده‌اند. با غرق شدن این تایتانیک قرن بیست و یکم، تا چه حد می‌توان به ایمنی و پایداری این هتل های چند طبقه شناور اطمینان داشت؟

چرا این کشتی بزرگ تا این حد به صخره‌های کم عمق زیرآبی نزدیک شده بود؟

به گفته مارک استانتون لمبرت، مدیر فنی انستیتوی سلطنتی معماران دریایی در لندن، این سوال اصلی است که بازرسان به دنبال یافتن پاسخ آن هستند. وی گفته که جی‌پی‌اس و دستگاه‌های سونار می‌بایست هشدار خطر می‌دادند.


ویدیو مرتبط :
تایتانیک دوم غرق شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل غرق شدن کشتی تایتانیک مشخص شد


به گفته محققان، سه ماه پیش از غرق شدن كشتی تایتانیك در 14 آوریل 1912، ماه در روز 12 ژانویه 1912 در نزدیكترین فاصله خود از زمین طی 1400 سال گذشته قرار داشته كه منجر به تولید یك جزر و مد فوق‌العاده بالا و سست شدن ناوگان مرگباری از یخ‌توده‌ها شده بود.

ایسنا: ستاره‌شناسان با طرح نظریه‌ای عجیب، مدعی تاثیرگذاری ماه در غرق شدن كشتی تایتانیك شده‌اند.

به گفته محققان، سه ماه پیش از غرق شدن كشتی تایتانیك در 14 آوریل 1912، ماه در روز 12 ژانویه 1912 در نزدیكترین فاصله خود از زمین طی 1400 سال گذشته قرار داشته كه منجر به تولید یك جزر و مد فوق‌العاده بالا و سست شدن ناوگان مرگباری از یخ‌توده‌ها شده بود.

این جزر و مد باعث رانش یخ‌توده‌ها از آبهای كم عمق لابرادو و نیوفاوندلند به میان دریا شده و خطوط كشتیرانی را انباشتند.

محدوده یخی در محل غرق شدن تایتانیك به قدری ضخیم بوده كه كشتی‌های نجات در مسیر كمك به بازماندگان این فاجعه مجبور به كاهش سرعت خود شدند.



این رویداد یكبار برای همیشه به اجتماع نزدیكترین فاصله ماه از زمین در 1400 سال،‌ مواجهه نزدیك خورشید با زمین و یك جذر و مد با دامنه زیاد پرداخته بود.

به ادعای ستاره‌شناسان تمام این عوامل در بالا رفتن غیر عادی سطح دریا مشاركت داشته كه به رانش یخ‌توده‌های به گل نشسته پرداخته و آنها را به سوی خطوط كشتیرانی در آتلانتیك شمالی هدایت كرده‌اند.

معمولا، یخ‌توده‌ها در جای خود باقی مانده و نمی‌توانند به سمت جنوب حركت كنند؛ مگر این كه به حد كافی آب و مجددا شناور شده یا این كه یك جزر و مد بالا آنها را آزاد سازد.

یك یخ‌توده می‌تواند چندین بار در سفر خود به سمت جنوب در مناطقی گیر كند كه ممكن است چندین سال به طول انجامد.