اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه‌کسانی مقصر گرانی مرغ شب عید بودند؟



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت مرغ

قیمت مرغ در روز پنجشنبه ۶ فروردین‌ماه ۹۴ طبق اعلام مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی ۸۱۰۰ تومان بود.

بررسی علل ناکامی در کنترل بازار مرغ می‌تواند به کمک موقعیت‌های پیش‌رو بشتابد و مانع بروز اشتباهاتی شود که سبب افزایش قیمت شدند ضمن اینکه برخی مسئولان معتقدند خود مردم بیش از همه دراین موضوع مقصرند.

به گزارش مهر، علی‌رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر کنترل بازار مرغ در آستانه شب عید، قیمت این کالا در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید از ۸ هزارتومان نیز عبور کرد، هر چند که این روزها قیمت این کالا مجددا روندی کاهشی را در پیش گرفته اما بررسی علل ناکامی در حفظ آرامش بازار مرغ می‌تواند به کمک موقعیت‌های پیش‌رو بشتابد و مانع بروز اشتباهاتی شود که در این دوران سبب افزایش چشمگیر قیمت مرغ شدند.

مسئولان مختلف نظرات متفاوتی را در مورد علل این امر بیان کردند و از جمله آنها عباس والوزی، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در مورد علت افزایش قیمت مرغ در آستانه شب عید با بیان اینکه برآورد ما این بود که قیمت از بیستم اسفندماه ۹۳کاهش یابد، به مهر گفت: شدت تقاضا مانع این امر شد ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم با عرضه بیشتر مرغ منجمد در نقاط مختلف شهر به کاهش قیمت کمک کنیم.

البته اقدامات دولت تا چند روز پس از عید هم موثر واقع نشد و قیمت مرغ در روز پنجشنبه ۶ فروردین‌ماه ۹۴ طبق اعلام مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی ۸۱۰۰ تومان بود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مردم تمایل چندانی به مصرف مرغ منجمد ندارند و همین امر باعث شد تا توزیع گسترده این نوع مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در بازار نتواند به یاری دولت درکنترل شرایط پیش آمده بیاید.

در همین زمینه محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار مرغ شب عید موفق عمل نکرد؟ گفت: بخشی از این مساله مربوط به امر فرهنگ‌سازی برای مصرف مرغ منجمد است که دولت باید بر روی آن کار می‌کرد چرا که (در زمان گرانی مرغ گرم)  قیمت این نوع مرغ پایین بود و دولت برای هرکیلوگرم از آن حداقل ۲ هزار تومان یارانه می‌‌پرداخت.

وی با بیان اینکه ما فکر نمی‌کردیم با وجود ذخایر گسترده شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ تا این حد بالا برود، اضافه کرد: مرغی که در میادین به قیمت ۶۹۸۰ تومان عرضه می‌شد مرغ گرم و تازه بود، همچنین وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که ۷۰۰۰ تومان قیمت منطقی مرغ است.

یوسفی افزود: قیمت مرغ زنده برای مرغ‌هایی که در میادین(به قیمت ۶۹۸۰تومان) و در مغازه‌ها(به قیمت بیش از ۷۰۰۰ تومان) عرضه می‌شدند؛ یکی بوده است. چه دلیلی وجود دارد که بهای این کالا در مراکز عرضه مختلف، متفاوت باشد؟

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهارداشت: وقتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تولید کم نیست، ذخیره به اندازه کافی وجود دارد، با سازمان میادین هماهنگ شده که مرغ گرم به قیمتی کمتر از ۷ هزار تومان عرضه شود و وزیر جهاد کشاورزی قیمت منطقی را ۷ هزار تومان اعلام می‌کند؛ با وجود این همه اطلاع رسانی که شده اگر مغازه‌ای مرغ را ۹۰۰۰ تومان می‌دهد خود مردم بیشتر از همه مقصر هستند آنان نباید از گران‌فروشان خرید کنند.

یوسفی افزود: همچنین با دستگاه‌های نظارتی این موضوع را ریشه‌یابی کنند که چرا برخی مغازه‌ها اقدام به عرضه کالا با قیمت بالا می‌کنند یا اینکه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی قیمت مقطوع و مشخصی برای مرغ تعیین و اعلام می‌کردند هر کس مرغ را به قیمتی بالاتر از این عرضه نماید، جریمه می‌شود.

وی اضافه کرد: کارها در دستگاه‌های دولتی هماهنگ باهم نیست و هر کس کار خودش را انجام می‌دهد.

یوسفی در پایان با اشاره به کاهش قیمت مرغ طی روزهای اخیر، خاطرنشان ساخت: قیمت این کالا بعد از ۱۵ فروردین‌ماه با افت زیادی همراه خواهد بود و دوباره تولیدکنندگان زیان می‌کنند بنابراین باید به فکر باشیم که برای ماه رمضان به مشکل برنخوریم.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
مرغ پیش قدم گرانی های شب عید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جهیزیه‌ها نیمه‌کاره ماند؛دلایل گرانی لوازم خانگی در آستانه شب عید



 

لوازم خانگی , قیمت لوازم خانگی

 

روز شنبه به صورت رسمی خبر افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی تأیید شد، این در شرایطی است که واردکنندگان از عدم تحویل ارز دولتی از سوی بانکها و گرانی در بازار لوازم خانگی می گویند و عروس و دامادها که با بودجه های مشخص به بازار آمده بودند، اکنون توانایی خرید بخشی از جهیزیه خود را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، امین حضور، بورس فروش لوازم خانگی در تهران این روزها حال و هوای دیگری دارد. از سویی، خریدهای شب عید و نونوار کردن منازل و تعویض لوازم خانه و آشپزخانه آغاز شده و مردم برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود به بازار مراجعه کرده اند و از سوی دیگر، بازار حالتی دوگانه دارد که نه نشان از رکود است و نه نشان از رونق.

مردم با برنامه ریزی و جمع و جور کردن پس اندازهای خود وارد بازار شده اند، اما با گرانی حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی کالاها مواجه شده اند، درحالی که شاید هفته گذشته اگر برای خرید به بازار مراجعه می کردند، می توانستند اجناس را ارزانتر خرید کنند.

از سوی دیگر، روز یکشنبه افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی از سوی رئیس اتحادیه کشوری این صنف تائید شد و البته، بازار هم همین حال و هوا را داشت و چه محمد طحانپور خبر را تائید می کرد یا نمی کرد، فروشندگان با خریدهای بالاتر از عمده فروشان روبرو شده بودند و مردم هم در مقابل، وقتی برای خرید کالای خود به بازار مراجعه می کردند، باید اجناس را گرانتر از فروشندگان خرید می کردند.

اما در این روزها، حال و هوای عروس و دامادها هم دیدنی است و البته ناراحت کننده. آنهایی که برای تامین مایحتاج منازل خود برای آغاز زندگی بودجه ای را تهیه کرده و روانه بازار شده اند، اکنون با قیمت هایی مواجه می شوند که حساب و کتاب های آنها را به هم ریخته است.

عدم تحویل کالا با وجود صدور فاکتور!

یکی از عروس خانم هایی که برای خرید جهیزیه خود به بازار مراجعه کرده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در شرایط اقتصادی امروز، به سختی بودجه ای را برای جهیزیه کنار گذاشته بودیم، اما متاسفانه هم اکنون قیمتهایی که برآورد کرده بودیم، دو برابر شده بود.

وی می افزاید: اوضاع بازار بهم ریخته است و برخی فروشندگان اگرچه کالای خود را پیش فروش کرده و حتی فاکتور هم برای ما صادر کرده اند، اما چند روز است که از تحویل کالا به ما خودداری می کنند و تلاش دارند تا با قیمتهای جدید که حداقل ۲۰ درصد گرانتر است، فاکتور ما را تبدیل کنند.

مادر وی نیز وارد بحث می شود و می گوید: برخی فروشندگان در این میان کالا را فروخته اند، اما اکنون به بهانه اینکه جنس شکسته شده یا مشکل پیدا کرده است، از عرضه کالا امتناع می کنند و در مقابل، کالاهایی را پیشنهاد می دهند که قیمت بسیار بالاتری دارد.

گرانی قیمت لوازم خانگی

از فروشنده ای در رابطه با گرانی قیمت لوازم خانگی می پرسم، او می گوید: هنوز مردم عید و پاداش آخر سال خود را دریافت نکرده اند و بنابراین همکاران ما به بهانه اینکه بتوانند اجناس خود را گرانتر بفروشند، کالا را عرضه نمی کنند. در حالیکه آنها باید بدانند که بازار هم کششی دارد و بالاخره برخوردهای تعزیراتی هم شروع خواهد شد.

او می گوید: عمده فروشان و واردکنندگان از عدم دریافت ارز دولتی و بروکراسی های پیچیده آن شاکی هستند و می گویند، هنوز هم باید دلار را با نرخ آزاد خریداری کنیم و این صرفه اقتصادی ندارد که کالا را با قیمت سابق عرضه کنیم، حتی اگر خرید قبلی باشد.

قدرت خریدم کاهش یافت

خانم میانسالی که برای خرید تلویزیون به بازار مراجعه کرده است، می گوید: در چند هفته ای که مشغول کند و کاو در بازار و انتخاب بهترین برند از لحاظ قیمت و کیفیت بودم، کالاها گران شده اند و همین امر، قدرت خرید مرا کاهش داده است.

او می افزاید: حال باید در مقابل، کالایی را خریداری کنم که شاید دو سه هفته پیش می توانستم با همان قیمتی که اکنون باید بپردازم، جنس باکیفیت تری خرید کنم.

وی از بازرسان در بازار نیز گلایه مند است و می گوید: بسیاری از فروشندگان از ارایه فاکتور خودداری می کنند و هیچ نظارتی هم بر بازار نیست که با آنها برخورد شود. ضمن اینکه اگر از برخی از آنها فاکتور درخواست شود، از فروش کالا خودداری می کنند.

در این میان به نظر می رسد که دولت باید هرچه زودتر در بازار لوازم خانگی ورود پیدا کند و از تضییع حقوق مصرف کنندگان جلوگیری کند؛ این درحالی است که هر روز که می گذرد، تب و تاب خرید کالا بیشتر و بیشتر می شود و بر این اساس، این مردم هستند که متضرر می شوند و برخی سودجویان، باز هم از این شرایط سوءاستفاده می کنند..... /  گزارش : خبرگزارى مهر