اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چمران: در قانون قید نشده فردی نمی‌تواند بیش از دو دوره شهردار باشد



شورای اسلامی شهر تهران,مهدی چمران

چمران: در قانون قید نشده فردی نمی‌تواند بیش از دو دوره شهردار باشد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد در اصلاحیه قانون اصلاح وظایف و تشکیلات شوراهای کشوری چیزی در این باره ذکر نشده که شخص نمی‌تواند دو دوره متوالی شهردار شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی چمران امروز پس از جلسه علنی شورا و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره امکان انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار گفت:‌ براساس بند 7 ماده 35 قانون اصلاح وظایف و تشکیلات شوراهای کشوری مصوب سال 69 که به امضای من در کتاب استعلامات حقوقی شورای عالی استانها رسیده همراه بقیه قانون در سال 75 اصلاح شده است.

وی در پاسخ به اینکه مجلس امروز اعلام کرده این بند به خصوص اصلاح نشده است، گفت: نمایندگان نمی‌توانند بگویند که آیا این اتفاق افتاده یا خیر تنها می‌توانند استفساریه ارسال کنند. ما پیش‌تر در وزارت کشور این موضوع را مطرح کرده‌ایم و گفتند وقتی قانون جدیدی تصویب شده قانون قبلی به کلی منسوخ است.

چمران در پاسخ به سؤالی درباره نامه‌ای که شورای شهر درباره محمدعلی نجفی به مجلس فرستاد و به عقیده برخی موجب تخریب وی در مجلس شد، گفت: کمیسیون آموزش مجلس نامه‌ای به ما فرستاد و درخواست کرد درباره برخی مسائل مطروحه در جلسات بررسی صلاحیت اعضای کابینه یازدهم نظر بدهیم ما نظر ندادیم و تنها متن مصوبات خود را همراه با نامه‌ای برای رئیس مجلس فرستادیم.

وی افزود: تمامی مراحل تصویب مصوبه رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیدگان حوادث سال 88 برای نمایندگان ارسال شد که طی آن شهرداری زیر نظر وزیر کشور این ملاقات‌ها را انجام داده است.

رئس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره استعفای نجفی و اینکه چطور خسرو دانشجو همزمان با عضویت در شورا ریاست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را نیز برعهده داشت، گفت: اعضای شورا همزمان با فعالیت در شورا نمی‌تواند رئیس کل دانشگاه آزاد باشد اما ریاست واحدهای مختلف این دانشگاه منعی ندارد.

چمران در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه برخی منتخبان دوره چهارم شورا گفته‌اند بیش از 80 درصد پیمان‌های خدمات عمومی شهرداری بدون مناقصه عمومی واگذار شده گفت: خادم به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هر سال بررسی می‌کند که چند درصد واگذاری‌های شهرداری با مناقصه عمومی، مناقصه محدود و... بوده است. من الان دقیقاً یادم نیست هر سال چند درصد از واگذاری‌ها را مناقصه عمومی تشکیل داده است.

وی افزود: در زمان ورود بنده به شورا درصد بالایی از واگذاری‌ها بدون مناقصه و مزایده انجام می‌گرفت و عموماً از طریق ترک تشریفات و واگذاری به شرکت‌های شهرداری بوده است اما ما برای همه اینها قانون گذاشته‌ایم و این میزان را به زیر 40 درصد رسانده‌‌ایم که آن هم تابع ضوابط است./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
دوره تابستانی چمران 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امضای چمران پای قانون منع انتخاب شهردار برای 2 دوره متوالی



اخبار,شوراهای اسلامی کشور

 علیزاده‌طباطبایی: امضای چمران پای قانون منع انتخاب شهردار برای 2 دوره متوالی

روزنامه شرق نوشت:

قانون «اصلاح تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور» تبصره‌ای دارد که بر اساس آن قالیباف نمی‌تواند برای دوره بعدی شهردار تهران شود. تبصره یک بند 7 ماده 35 این قانون به صراحت این موضوع را بیان می‌کند. این قانون به امضای«مهدی چمران» رییس شورایعالی استان‌ها و رییس شورای شهر تهران هم رسیده، هرچند وی در این زمینه سکوت کرده است.

 

محمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌وگو با«شرق» گفت: «در تبصره یک بند 7 ماده 35 قانون اصلاح در سال 69 صراحتا اعلام شده است که انتخاب مجدد شهردار به‌صورت متوالی تنها برای یک دوره در یک شهر بلامانع است.

 

در ارتباط با این موضوع، از شورایعالی استان‌ها استعلام شده است و در کتاب «استعلامات حقوقی» که به امضای مهدی چمران رسیده صراحتا اعلام شده انتخاب مجدد شهردار به‌صورت متوالی تنها برای یک دوره در هر شهر بلامانع خواهد بود.

 

این قانون البته فلسفه‌ای دارد و در آن سال‌ها نمی‌خواستند که کرباسچی دوباره شهردار شود و به همین دلیل این قانون را مجلس آن زمان تصویب کرد. قانون شوراها در سال‌های بعد و تا پیش از تشکیل شوراها چندین مرتبه اصلاح شد تا اینکه در سال 76 بسیاری از بندهای آن تغییر کرد و با عنوان قانون تشکیل شوراها ابلاغ شد.»

 

وی افزود: «در قانون مصوب سال 76 ذکر شد که مواد قانونی‌ای که پیش از این تصویب شده و مغایرت با این قانون دارند حذف شوند اما ماده فوق مغایرتی نداشته و به قوت خود باقی است.

 

اگر سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از این قانون اظهار بی‌اطلاعی می‌کند به این دلیل است که این تبصره را ندیده است. تبصره 1 ماده 35 که به‌عنوان قانون اصلاحیه در سال 69 به تصویب رسید صراحتا اعلام می‌کند که شهردار شدن بیش از یک دوره متوالی منع قانونی دارد.»

علیزاده‌طباطبایی در ادامه تاکید کرد: «در ارتباط با این موضوع از شورایعالی استان‌ها هم استعلام شده است و در کتاب «استعلامات حقوقی» به امضای رییس شورایعالی استان‌ها؛ مهندس چمران هم رسیده است و به این ترتیب تبصره ماده 35 معتبر اعلام شده و صراحتا اعلام شده است که انتخاب مجدد شهردار به‌صورت متوالی تنها برای یک دوره در آن شهر بلامانع است.»

 

علیزاده‌طباطبایی در ادامه تاکید کرد: «اگر کسی ابهامی در این زمینه دارد می‌تواند از مجلس استفساریه بگیرد اما ابهامی وجود ندارد و این یک اصل مسلم قانونی است و مغایرتی با قوانین بعدی هم نداشته است که وقتی قانون تغییر می‌کند ابطال شود. قالیباف می‌تواند شهردار شهر دیگری شود اما شهردار شدن او در تهران منع قانونی دارد.»

 

علی نوذرپور، معاون سابق سازمان شهرسازی و دهیاری وزارت کشور هم در این زمینه به«شرق» گفت: ذیل تبصره یک بند 7 ماده 35 قانون اصلاح قانون تشکیلات وظایف شوراهای اسلامی کشور شهردار صرفا برای یک دوره متوالی می‌تواند شهردار یک شهر بماند و این قانون مغایر با قوانین بعد نیست و در روزنامه رسمی کشور هم ذکر شده است و بنابراین لازم‌الاجراست و به دلیل ذکرنشدن این قانون در کتاب‌های منتشرشده مرتبط با شوراها، نمایندگان مجلس به اشتباه افتاده‌اند.»

 

نوذرپور ادامه داد: «قوانین دیگر کشور که ناظر است به انتخاب مدیران بخش عمومی کشور از جمله ریاست‌جمهوری نیز بر این موضع تاکید می‌کند که برای جلوگیری، تثبیت قدرت و تمرکز قدرت و فساد در یک فرد یا گروه وابسته به آن فرد وی نباید بیش از یک دوره متوالی بر مسند مسوولیت تکیه بزند.»/روزنامه شرق