اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرخش مجلس ، به چه بهایی ؟ / "غم نان مردم" دارید یا می خواهید "مچ دولت" را بگیرید؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

چرخش مجلس ، به چه بهایی ؟ / "غم نان مردم" دارید یا می خواهید "مچ دولت" را بگیرید؟

"افزایش مبلغ یارانه ها مردم و طبقه پائین جامعه را بیچاره می کند ، اجرای سلیقه‌ای فاز دوم كشور را به سمت باتلاق سوق می دهد ، ادامه دادن به این نحوه پول دادن و تأمین منابع ، اقتصاد ما به سمت سقوط سوق می دهد ، دولت می خواهد بنزین را 2 هزار تومان کند" و بسیاری انذارهای دیگر که جامعه را از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به هراس انداخته بود ، به یکباره به سلامتی پایان یافت و مجلس با تبدیل افزایش 28 هزار تومانی یارانه ها به 14 هزار تومان با اجرای فاز دوم موافقت کرد .

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : مجلس در چرخشی ناگهانی پس از برگزاری دور دوم انتخابات و بقول خبرنگاران صدا و سیما "تمام کردن کار نیمه تمام توسط مردم" ، اعلام کرد با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها مشکلی ندارد . این خبر را رییس مجلس بیان کرد و گفت : "مجلس هیچ‌گاه با اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف نیست و تنها با شكل اجرای آن مخالف است."

 

ایشان فرمودند : "مجلس تنها می‌خواهد شكل جدیدی به اجرای این قانون دهد و هیچ‌گاه با اصل این طرح مخالف نبوده بلكه تنها با شكل اجرای آن مخالف است."

 

چنین که از این سخنان بر می آید مجلس هیچ مشکلی با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها نداشته ، ندارد و نخواهد داشت .  اندکی به عقب بر گردیم :

1- عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس از تخلف ۱۲بندی دولت و کسری ۱۶هزار میلیارد تومانی در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. توکلی گفت : اولاً دولت سهم ۳۰ درصدی تولید از هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نکرده و همچنین یارانه بودجه عمومی برای شرکت‌های برق و توانیر و سایر شرکت‌های دولتی را پرداخت نکرده که همان ۲۰ درصد سهم دولت در هدفمندی یارانه‌ها بوده و این مبالغ به جای پرداخت به این شرکت‌ها صرف پرداخت یارانه نقدی شده است.

 

2- رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به تلاش دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه گفت: ما افتخار می کنیم که مقابل اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ایستادیم. ظاهرموضوع این است که احمدی نژاد به دنبال افزایش قیمت یارانه ها است اما عده ای بخیل نمی گذارند در حالی باطن موضوع این است که افزایش مبلغ یارانه ها مردم و طبقه پائین جامعه را بیچاره می کند.

 

3- رییس مجلس : البته در کمیسیون تلفیق هم چند نظر نسبت به چگونگی اجرای مرحله دوم وجود دارد. باید دید چگونه می‌شود به راه حل معقول برسیم که هدفمندی پروژه ناقصی نباشد و عوارض گذشته که در مرحله اول وجود داشت از بعد حمایت از تولید، در مرحله دوم رفع شود.

 

4- نماینده مردم كاشمر در خانه ملت گفت: اجرای سلیقه‌ای فاز دوم قانون هدفمندی یارنه‌ها از سوی دولت، كشور را به سمت باتلاق سوق خواهد داد.

 

5- محسن حاجی‌بابا عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یکی از فعالان بخش خصوصی نیز در خصوص هدفمندی یارانه ها و زمزمه اجرای فاز دوم آن گفته است : اصل این‌که باید هزینه‌ها و ارقام ما واقعی شود، یک حرکت اساسی برای کشور بوده و من آن را قبول دارم و باید انجام شود، اما روش آن را قبول ندارم. وی بر این باور است که با این روش ادامه دادن و این نحوه پول دادن و تأمین منابع، اقتصاد ما به سمت سقوط حرکت خواهد كرد. درنتیجه وقتی فاز اول آن با چنین مشکلاتی روبه‌رو است، فاز دوم آن نیز نمی‌تواند مورد تأیید هر آن‌ که دستی در اقتصاد دارد، باشد .

 

6- رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضع مجلس نسبت به عملکرد دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت که دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد، مشکل این است که برای تامین یارانه های نقدی می‌خواهند بنزین 2 هزار تومان شود، گاز دو برابر و گازوئیل 3 برابر شود.

 

دقت کنیم : افزایش مبلغ یارانه ها مردم و طبقه پائین جامعه را بیچاره می کند ،  اجرای سلیقه‌ای فاز دوم كشور را به سمت باتلاق سوق می دهد ،  ادامه دادن به این نحوه پول دادن و تأمین منابع ، اقتصاد ما به سمت سقوط سوق می دهد ، دولت می خواهد بنزین را 2 هزار تومان کند و بسیاری انذارهای دیگر که جامعه را از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به هراس انداخته بود ، به یکباره به سلامتی پایان یافت و مجلس با تبدیل افزایش 28 هزار تومانی یارانه ها به 14 هزار تومان با اجرای فاز دوم موافقت کرد .

 

اول اینکه چرا مجلسیان آن زمان که دولتمردان به دنبال توجیهات لازم برای اجرای فاز دوم یارانه ها بودند ، مساله را فراجناحی بررسی نکردند و در ایام نزدیک به انتخابات اجرای فاز دوم را به حق مصیبتی برای اقتصاد کشور تعبیر می کردند و پس از آن، کی ؟ من ؟

 

دوم ، چرا بجای توجه به منافع ملی و بررسی عالمانه مسائلی چنین مهم که به حیثیت کشور گره خورده ، می خواهند با لجبازی مقابل دولت بایستند و در آخر همان کاری را انجام دهند که اگر از ابتدا همراه دولت و با همفکری او انجام می دادند ، نتایجش کام ملت را شیرین می کرد.

 

راستی چگونه است، مجلس و نمایندگان محترمی که تا دیروز از حقیقت و صراحت پیشه می کردند و از "شکسته شدن کمر مردم زیر بار گرانی های افسار گسیتخنه" سخن می گفتند و به همین بهانه مانع "اجرای فاز دوم هدفمندی" بودند، یکباره نه تنها از ادعای خود عقب نشستند که یارانه 28 هزار تومان را هم نصف کردند!

 

مردم حیرانند، نمی دانند که مجلس محترم ، "غم نان" مردم داشت یا نگران آن بود که "دولت بی اذن و اجازه ی شان، کاری نکند" ! نگارنده، ادعای پی در پی دولتی ها در مورد "مچ گیری  منتقدان و برخی نمایندگان از دولت" را چندان قبول ندارد و طرح آن را بیشتر در راستای اهداف تبلیغاتی می داند، اما ظاهراً در این مورد حق با دولت است! اقدام عجیب و یکباره مجلس، گزینه ی دوم را محتمل تر نشان می دهد.

 

سوم ، دولت هم متاسفانه کمتر به نظرات صاحبان اندیشه و تخصص در بخش خصوصی توجه می کند و اگر هم جلساتی برگزار کند ، نگرش دولتی بر تصمیم گیری های آن حاکم است و نتایجش همان است که امروز آن را در مشکلات اجرای فاز اول و عدم تحقق اهداف آن در بخش صنعت مشاهده می کنیم .

 

چهارم ، براساس اخطار قانون اساسی نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی : "طبق اصل ۴۴ قانون اساسی فولاد هرمزگان در ازای ۱۴۵۰ میلیارد تومان به فولاد مبارکه واگذار شد که براساس ماده ۲۹ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی پول واگذاری باید به ۸ طرح نیمه تمام فولادی افزوده می شد در حالی که بر خلاف قانون به حساب یارانه های نقدی واریز شده است." آیا با وجود بروز چنین تخلفاتی که برای تامین یارانه انجام می گیرد ، چه لزومی به اصرار برای اجرای زودهنگام فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، که کمیسیون تلفیق بودجه آن را به تعویق انداخته بود ، وجود دارد ؟

 

پنجم ، در حالی كه دولت مدعی است تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را در سطح 20 درصد كنترل كرده، بانک مرکزی اعلام کرده است قیمت مواد خوراكی پرمصرف در هفته منتهی به 25 فروردین 1391 نسبت به هفته منتهی به 26 آذر 1389 به طور میانگین 48 درصد افزایش داشته است. حالا همین 48 درصد ، توجهی را برنمی انگیزد ؟ آیا نگرانی برای افزایش شدید تورم در فاز دوم ، عقلایی نیست ؟

 

و ششم ، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه ها برداشت کرده است گفته است : دولت در چند مدت اخیر 9 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی داشته است که معنای آن ایجاد تورم شدید است. آیا مجلسیان بررسی کرده اند که این اتفاق پس از اجرای فاز دوم چه تبعاتی برای کشور و مردم خواهد داشت ؟

 

البته ما هم امیدواریم اینها که ذکر شد سوءاستفاده و شیطنت‌های رسانه‌ای برای بزرگ نمایی اختلافات بین مجلس و دولت باشد که به گفته آقای موسی قربانی نماینده محترم مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در برخی از موارد حرام است و اشکال شرعی دارد. اگر اینطور باشد که امیدواریم این رسانه های بی انصاف هم هدایت شوند راه صواب پیش گیرند تا ثوابی هم به کف آورند .

 

با وجود تمام آنچه بیان شد ، انتظار می رود نمایندگان ، بجای مچگیری از دولت در آخرین سال مدیریت ، با همت و درایت ، همدلی میان دولت و مجلس را افزایش داده ، دولت را به پذیرش نظرات کارشناسی ترغیب کنند و خود نیز بیش از پیش از متخصصان به عنوان مشاور در اجرای قوانین بهره بگیرند . آیا نمایندگان محترم توجه دارند این چرخشهای ناگهانی ، چه بهایی دارد و مردم در این گیر و دار سیاست بازی ها به چه گرفتاری هایی دچار می شوند ؟

* امیر حسام شهسواری

انتخاب


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرخش در تصمیم یارانه‌ای دولت و مجلس


نمایندگان سرانجام پس از مذاکرات فشرده بر سر اجرای مرحله دیگری از قانون هدفمندی یارانه‌ها به این نتیجه رسیدند که به پیشنهاد دولت عینا رأی مثبت بدهند تا اختیار حذف یارانه نقدی پردرآمدها به دولت سپرده شود و همزمان سخنگوی دولت اعلام کند سال آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد

همشهری: نمایندگان مجلس سرانجام پس از مذاکرات فشرده بر سر اجرای مرحله دیگری از قانون هدفمندی یارانه‌ها به این نتیجه رسیدند که به پیشنهاد دولت «عینا» رأی مثبت بدهند تا به این ترتیب اختیار حذف یارانه نقدی پردرآمدها به دولت سپرده شود و همزمان سخنگوی دولت اعلام کند سال آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد.

در جریان مذاكرات  مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم پیشنهاد افزایش درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به میزان 62هزار میلیارد تومان را مطرح كرد كه محمدباقر نوبخت، نماینده دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور در مخالفت با این پیشنهاد اذعان كرد:

تصویب چنین پیشنهادی باعث افزایش دوبرابری قیمت حامل‌های انرژی خواهد شد و به گفته او مردم تحمل فشاری بیشتر از این را ندارند. تصمیم مجلس و تدبیر دولت برای حركت قطار هدفمندی یارانه‌ها روی ریل طراحی شده از سوی دولت باعث شد تا محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس خطاب به دولت اعلام كند كه باید برای اجرای مرحله دیگری از قانون هدفمندی یارانه‌ها، هر دو قوه به‌طور مشترك مسئولیت بپذیرند.

جدال كلامی مصباحی‌مقدم و نوبخت

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس اجرای قانون هدفمندی را خدمت بزرگی به اقتصاد كشور و بهینه‌سازی‌ مصرف دانست و گفت: سوءمدیریت پایان دوره احمدی‌نژاد عامل تورم در كشور بود نه اجرای قانون هدفمندی.او كه پیشنهاد داده بود تا درآمد دولت از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به 62هزار میلیارد تومان افزایش یابد، در مخالفت با پیشنهاد دولت مبنی بر مبنا قرار گرفتن درآمد 48هزار میلیارد تومانی آن را بازگشت به یك ارتجاع زشت خواند و اظهار كرد: با این كار، كشور به عقب برمی‌گردد و دستاورد مجلس هشتم نابود خواهد شد. مصباحی‌مقدم تأكید كرد:

این دولت محافظه‌كار است و نمی‌خواهد قانون هدفمندی را به اجرا در بیاورد، این دولت مبنا را بر این گذاشته كه رأی دوره بعدی را به‌دست بیاورد، این دولت می‌خواهد مجلس آینده را به‌دست بیاورد و افكار عمومی را از راه ملاحظات سیاسی و اجتماعی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. وی ادامه داد: مصالح ملی چه می‌شود؟ اهداف اقتصاد مقاومتی چه می‌شود؟ مدیریت مصرف انرژی چه می‌شود؟

اصلاح الگوی مصرف چه می‌شود؟ مصباحی‌مقدم از نمایندگان خواست به حرف‌هایی كه می‌خواهد افكار عمومی را تحت‌تأثیر پوپولیسم قرار دهد گوش ندهند و ادامه داد: نمایندگان به رقم 62هزار میلیارد تومان رأی بدهند تا یك گام دیگر در راستای تحقق اهداف عالی قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش رویم. اما نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب پیشنهاد مصباحی‌مقدم را به‌معنای افزایش دوبرابری قیمت حامل‌های انرژی دانست و افزود: 62هزار میلیارد تومان درآمد یعنی اینكه بنزین آزاد لیتری 2هزار تومان، بنزین سهمیه‌ای 1400تومان و قیمت تمامی حامل‌های انرژی دوبرابر می‌شود. وی با بیان اینكه دولت محافظه‌كاری نمی‌كند، گفت: دولت براساس تدبیر می‌اندیشد و به شرایط اقتصادی مردم كمك می‌كند.

دفاع باهنر از پیشنهاد دولت

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس هم در مخالفت با پیشنهاد مصباحی‌مقدم خطاب به اعضای دولت گفت: مجلس آماده است با هر اقدام اصلاحی كه دولت برای انجام قانون هدفمندی دارد و مصمم است اجرا شود، همراهی كند، مشروط بر اینكه مسئولیت آن را مشتركا بپذیریم. وی افزود: اگر همدلی بین قوه مقننه و مجریه وجود نداشته باشد و هدفمندی را به زمین یكدیگر پاس بدهیم، اتفاق‌نظر رخ نخواهد داد و همچنان مشكلات بسیاری برای كشور و هدفمندی درست خواهیم كرد.

نایب‌رئیس مجلس خطاب به اعضای دولت گفت: آقای نوبخت، اعضای دولت، رئیس‌جمهوری هر اقدام اجرایی كه مصمم هستید در اجرای قانون هدفمندی اعمال كنید، مجلس همراهی می‌كند، مشروط بر اینكه مسئولیت آن را هر دو قوه بپذیرند. وی همچنین گفت: آقای نوبخت می‌گوید مجلس 5درصد به قیمت فرآورده‌های نفتی اضافه كرده است! ما تصور می‌كردیم كه این افزایش با تفاهم دولت و مجلس در كمیسیون انجام شده، اگر دولت بگوید كه مخالف افزایش 5درصدی است ما آن را قبول می‌كنیم.

رأی مجلس به پیشنهاد دولت

در ادامه نمایندگان با 98رأی موافق، 73رأی مخالف و 7رأی ممتنع از مجموع 200نماینده حاضر در مجلس با پیشنهاد مصباحی‌مقدم مخالفت كردند. محمدرضا باهنر كه ریاست مجلس را بر عهده داشت خطاب به نمایندگان اظهار كرد: دولت این اختیار را دارد و می‌تواند یارانه خانوارهای دارای درآمد بالا را هر طور كه صلاح می‌داند لغو یا حذف كند لذا دست دولت برای اجرای نحوه شناسایی آنها باز است.

حرف نوبخت تبلیغاتی شد

پس از تصمیم مجلس مصباحی‌مقدم در تذكری آیین‌نامه‌ای از تحریف سخنان خود توسط سخنگوی دولت خبر داد و گفت: ایشان حرفی را زد كه اصلا مراد ما نبود و به‌گونه‌ای بیان كردند كه حالت تبلیغاتی داشت. وی افزود: توقف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مثل ساختمان نیمه‌كاره‌ای است كه زیر برف است و خراب خواهد شد و هم‌اكنون ما شاهد فروریختن این ساختمان و خراب شدن آن هستیم نگذارید خراب شود. مصباحی‌مقدم افزود: دولت بنا را بر این گذاشته كه با متوقف كردن «هدفمندی» انتخابات مجلس را به دست بگیرد.

سوخت گران نمی‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور پس از تصمیم مجلس در جمع خبرنگاران تأكید كرد: نیازی به افزایش قیمت حامل انرژی نیست. به گزارش ایسنا، نوبخت حتی در تفسیر مصوبه چند روز پیش مجلس مبنی بر افزایش 5درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی و اثر آن بر افزایش قیمت این فرآورده‌ها اظهار كرد: این 5درصد هر ساله در قانون بودجه وجود داشته و اكنون آنچه عمل می‌شود همان بنزین 700تومان سهمیه‌ای و 1000تومان غیرسهمیه‌ای است، در واقع 5درصد كسر و به وزارت نفت داده می‌شود. نوبخت افزود: مصوبه مجلس همان سیاقی است كه در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده درنظر گرفته شده است.

چرخش در تصمیم یارانه‌ای دولت و مجلس

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده بود تا سقف درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده همانند امسال 48 هزار میلیارد تومان باشد و الزام حذف یارانه نقدی پردرآمدها برداشته شود. در جریان بررسی این لایحه در كمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نمایندگان به این جمع‌بندی رسیدند كه دولت یارانه نقدی خانوارهای با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان در ماه را حذف كند. تصمیم كمیسیون تلفیق كه گفته می‌شد با نظر مثبت نماینده دولت همراه بود، بیم و امید‌هایی را در بین مردم ایجاد كرد.

بیم از اینكه حذف یارانه خانوارها بدون توجه به ابعاد خانوار و هزینه‌های احتمالی خانوارها در شهرهای مختلف مشكل‌ساز خواهد بود و امید به اینكه سرانجام 10 میلیون نفر ثروتمند از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. اما 2روز پیش هنگام بررسی موضوع هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به دلیل وجود برخی ابهام‌ها در مصوبه كمیسیون تلفیق، علی لاریجانی، رئیس مجلس پیشنهاد كرد تا كمیسیون یادشده دوباره به بررسی بیشتر خود ادامه دهد و در نهایت كمیسیون یادشده به این جمع‌بندی رسید كه به پیشنهاد دولت عمل كند. این تصمیم در حالی گرفته شده كه 11 ماه است مردم از دولت و مجلس انتظار دارند تا تدبیری برای حذف ثروتمندان از پای سفره یارانه نقدی بیندیشند و سهم اقشار كم‌درآمد افزایش یابد.