اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا کره شمالی به انجام آزمایش های موشکی و هسته ای اصرار دارد؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,  کره شمالی

هدف غایی کره شمالی دست یابی به موشک های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای با شعاع عملیاتی بیش از 10 هزار کیلومتر است.

  در شرایطی که تحریم های سازمان ملل،کره شمالی را از آزمایش های هسته ای و پرتاب هر موشکی با استفاده از فناوری بالستیک منع کرده است،تلویزیون دولتی کره شمالی روز یکشنبه هفته جاری - هفتم فوریه 2016 - اعلام کرد که موشک دوربردی را به دستور کیم جونگ اون رهبر آن کشور از تاسیسات موشکی خود در غرب آن کشور با موفقیت پرتاب کرده است و در پی این موفقیت  دولت پیونگ یانگ پرتاب های بیشتری را انجام خواهد داد.

بنا به گزارش تلویزیون دولتی کره شمالی، پرتاب کاملاً موفق موشک "ستاره درخشان 4 " محصول سیاست  حزب کارگران کره شمالی است که به علم و فناوری اولویت می دهد و پرتاب این موشک اقدامی  است برای احقاق حقوق مسلم این کشور در راستای بهره برداری مستقل و صلح آمیز از فضا.

این موشک کره شمالی روز یکشنبه از تاسیسات موشکی  پیونگ یانگ در نزدیکی مرز چین پرتاب شد. این موشک ابتدا در مسیر جنوبی و سپس بر فراز جزایر اوکیناوا در جنوب ژاپن یعنی در فاصله 1579 کیلومتری خاک کره شمالی -  یعنی جایی که چندین پایگاه نظامی آمریکایی قرار دارد- حرکت کرد.

در حالی که مقامات پیونگ یانگ می گویند پرتاب این موشک در قالب برنامه صلح آمیز فضایی آن کشور انجام شده است، اما قراین و شواهدی وجود دارد که با این ادعای مقامات پیونگ یانگ در تناقض است.

 به نظر می رسد آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی ناشی از دلایلی چند است. از جمله دلایل این اقدام کره شمالی آن است که بر حسب ظاهر پیونگ یانگ در فقدان واکنش شدید و قاطع از سوی جامعه بین المللی، ضمن سنجش توان بازدارندگی و حفظ موازنه تهدید، خواهان ادامه فضای تنش آلود کنونی در حیات سرزمینی آسیای خاوری است، از این رو کره شمالی تلاش دارد که با آزمایش کردن این موشکها  با اقدامی تحریک آمیز  آنهم درست  در شب تحویل سال نو چینی  به سنجش واکنش همسایگان در حیات سرزمینی شبه جزیره دست یابد.

دلیل دیگر پیونگ یانگ در آزمایش موشک های بالستیک ،اثبات نوعی استقلال عمل نسبت به تنها متحد بزرگ این کشور یعنی چین است؛ از این رو این اقدام کره شمالی با واکنش به شدت منفی دولت پکن مواجه شد.

 دلیل  دیگری که می تواند توجیه اقدام اخیر پیونگ یانگ در آزمایش برنامه های موشکی باشد، نمایش توانمند سازی گام به گام این کشور برای ساخت موشک های بین قاره ای است. موشک هایی که بتوانند فاصله ده هزار کیلو متری بین کره و آمریکا را بپیمایند. به این ترتیب  با ساخت موشک های بین قاره ای شهر های آمریکا نیز می توانند در تیر رس پیونگ یانگ قرار گیرند.

تمامی این اتفاقات در حالی می افتد که درست در یک ماه پیش کره شمالی چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد و مدعی شد برای اولین بار بمب هیدروژنی آزمایش کرده است.

 از جمله دلایل دیگر تداوم برنامه موشکی مقامات پیونگ یانگ از پیگری همزمان پروژه توسعه موشکی ، هسته ای و فضایی، ارتباط دادن  هر سه این آزمایش ها و فناوری ها در " کلاهک هسته ای قابل حمل با موشک بالستیک " است که شعاع عملیاتی آن به بیش از 10 هزار کیلومتر و تا سواحل غربی ایالات متحده آمریکا برسد. به نظر می رسد این عامل با توجه به ذهنیت نظامی گرایانه مقامات پیونگ یانگ می تواند یکی از مهم ترین دلایل آزمایش های موشکی بالستیک باشد.

از سوی دیگر یکی از اسباب و علل توسعه شتاب گیرنده برنامه هسته ای و بالستیک پیونگ‌یانگ تعقیب راهبرد همکاری جویانه  با کشورهای دارای برنامه موشکی است تا بتواند با چنین راهبردی از کارشکنی های آمریکا در جهت اتمی شدن پیونگ یانگ یا هر کشور دارای برنامه موشکی و بالستیک جلوگیری کند. به این ترتیب در باور رهبران پیونگ یانگ، مقاومت و تعقیب چنین راهبرد"همکاری جویانه ای" متضمن تنها نماندن کره شمالی در برابر کارشکنی ها و اقدامات آمریکا در جلوگیری از برنامه موشکی شان خواهد بود.

 در این میان نکته  در خور توجه  آن است که آن قطعنامه های شورای امنیت  که کره شمالی را از هرگونه آزمایش هسته ای منع کرده بود،قادر به قطع تداوم برنامه موشکی کره شمالی نشد. به این ترتیب، به نظر می رسد کشوری که تا نهایت تحریم ها  و فشار های بین المللی  پیش رفته، همچنان نگران تحریم های مجدد نیست. تنها  واکنشی هم که نسبت به این اقدام کره شمالی صورت گرفت، تهدید به برخورد جدی  و واکنشی بود  که بعد از آزمایش هسته ای یک ماه پیش کره شمالی از سوی آمریکا،کره جنوبی و ژاپن علیه پیونگ یانگ صورت گرفت. اما این تهدید ها نهایتا به پرواز جنگنده بمب افکن B52آمریکا در مرز کره شمالی و جنوبی انجامید و نتوانست مانع اقدامات جدید برنامه موشکی رهبران کره شمالی و مقامات پیونگ یانگ شود.

* مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل


 اخبار بین الملل  -   عصر ایران/صلاح الدین هرسنی 


ویدیو مرتبط :
پاسخ آزمایش موشکی کره شمالی، با بمباران و پرتاب موشک توسط کره جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کره شمالی آزمایش موشکی انجام داد



اخبار,اخباربین الملل,آزمایش موشکی کره شمالی


اخبار بین الملل - کره شمالی آزمایش موشکی انجام داد

در حالی که قرار است شی جینپینگ رییس جمهور چین طی روزهای سوم و چهارم ژوییه به کره جنوبی سفر کند، این آزمایش های موشکی کره شمالی در واقع نوعی نمایش قدرت محسوب می شود

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی روز یکشنبه دو فروند موشک بالستیک آزمایش کرد که هر دو در آبهای شرقی آن کشور سقوط کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی بدون اشاره دقیق به نوع موشک گفت «کره شمالی از سمت سواحل شرقی کشور دو موشک به سوی دریای ژاپن شلیک کرد که در دریا سقوط کردند.

اما خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) به نقل از یک مقام نظامی ارشد این کشور اعلام کرد این دو موشک از نوع اسکاد با برد تقریبی پانصد کیلومتر بوده اند.

این در حالی است که کره شمالی روز پنجشنبه گذشته هم سه فروند موشک آزمایش کرد که هر سه کوتاه برد بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، در حالی که قرار است شی جینپینگ رییس جمهور چین طی روزهای سوم و چهارم ژوییه به کره جنوبی سفر کند، این آزمایش های موشکی کره شمالی در واقع نوعی نمایش قدرت محسوب می شود. این برای نخستین بار طی دو دهه گذشته است که یکی از روسای جمهور چین پیش از سفر به پیونگ یانگ، به سئول سفر می کند.
 اخبار بین الملل - واحد مرکزی خبر