اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا داعش به حمص نزدیك شد؟


تروریست‌های داعش اكنون كنترل منطقه پالمیرا را در اختیار دارند و در مرز با استان حمص قرار گرفته‌اند كه تحت كنترل نیروهای دولتی سوریه است كه بر اساس شواهد آنها در اقدامی غیرمنتظره در منطقه‌ای كه حملات هوایی كمتری انجام می‌شود به ناگاه دست به پیشروی در جاده منتهی به حمص زده‌اند و شهر ماهیین در استان حمص را به تصرف خود درآورده‌اند.

روزنامه اعتماد: تروریست‌های داعش اكنون كنترل منطقه پالمیرا را در اختیار دارند و در مرز با استان حمص قرار گرفته‌اند كه تحت كنترل نیروهای دولتی سوریه است كه بر اساس شواهد آنها در اقدامی غیرمنتظره در منطقه‌ای كه حملات هوایی كمتری انجام می‌شود به ناگاه دست به پیشروی در جاده منتهی به حمص زده‌اند و شهر ماهیین در استان حمص را به تصرف خود درآورده‌اند.
 
به گفته مركز حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، داعش در اواخر روز شنبه با استفاده از دو بمبگذار انتحاری وارد شهر ماهیین شده و در نهایت با حمله صبح روز یكشنبه این منطقه را به تصرف درآورد كه بررسی وضعیت روی نقشه نشان می‌دهد داعش با این اقدام اكنون توانسته خود را به ٢٠ كیلومتری بزرگراه اصلی دمشق - حمص برساند. گزارش‌ها حاكی از آن هستند كه داعش در این عملیات حداقل جان ٥٠ تن از نیروهای دولتی سوریه را گرفته است.
 
داعش در بیانیه‌ای تصرف شهر مهم استراتژیك ماهیین را تایید كرده و گفته است كه توانسته یك مخفیگاه مهم سلاح در این شهر را به دست بیاورد. با این وجود كارشناسان معتقدند كه این اقدام داعش را می‌توان واكنشی به فشارهایی دانست كه این روزها در مناطق مختلف عراق و سوریه روی این گروه تروریستی وجود دارد. با این وجود به نظر می‌رسد این اقدام داعش نباید بدون جواب از طرف دولت سوریه باقی بماند و احتمالا باید منتظر واكنش نیروهای دولتی سوریه در این زمینه باشیم.
 
شرایط میدانی جدید در سوریه
 
این روزها شرایط میدانی در سوریه آنقدر پیچیده شده كه مستلزم هماهنگی و رایزنی‌های روزانه طرف‌های درگیر در میدان از جمله امریكا و روسیه است. از سویی امریكا حملات خود در ناحیه شمالی و شمال شرقی سوریه را با شدت كمتر دنبال می‌كند و در عین حال درصدد پیاده كردن نیرو در شمال سوریه است، از سوی دیگر نیروهای دولتی به همراه حزب‌الله تمركز خود را به‌شدت روی درگیری در لاذقیه و حمص با همراهی حملات هوایی روسیه گذاشته‌اند. اما به تازگی دو اتفاق در صحنه نبرد نظامی سوریه رخ داده كه هركدام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ نخستین رویداد را می‌توان در راستای واكنش‌های داعش زیر فشار قلمداد كرد و دومی را نیز در راستای استراتژی جدید امریكا در سوریه دنبال كرد كه به آن اشاره خواهد شد.
 
یورش به سمت مواضع داعش
 
اگرچه داعش توانسته خود را به شهر ماهیین برساند، اما به نظر می‌رسد داعش از تمامی جهات تحت فشار باشد و اكنون مركز حكومت خود را كه منطقه رقه در سوریه می‌داند بیش از هر زمان دیگری در خطر می‌بیند. به ویژه اینكه امریكا استراتژی جدیدی را در سوریه مبنی بر حمایت از گروه ائتلافی به نام واحدهای دموكراتیك سوریه به اجرا گذاشته و این گروه ائتلافی نخستین حملات خود را به مواضع داعش آغاز كرده است. امریكا در حالی ٥٠ نیروی ویژه خود را برای آموزش نیروهای دموكراتیك سوریه به این كشور ارسال كرده كه اكنون این نیروها در جنوب حسكه در حال پیشروی هستند و نخستین گام خود را در اجرای عملیات ضد داعش با حمایت هواپیماهای امریكایی آغاز كرده‌اند.

آن گونه كه نقشه حملات هواپیماهای امریكایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نشان می‌دهند آنها بسیار تلاش دارند تا داعش را در سوریه تضعیف كنند و با حمایت هوایی كه انجام می‌دهند قصد دارند به وسیله نیروهای دموكراتیك سوریه كه متشكل از كردها، مسیحی‌ها و اعراب سوری هستند قلمرو تحت كنترل خود را افزایش دهند. بنا به گفته سخنگوی كرد این گروه، این حملات در سحرگاه روز شنبه در جنوب استان حسكه آغاز شده و كماكان نیز ادامه دارد.
 
در مقابل روسیه نیز حملات جنگنده‌های خود را بر اطراف لاذقیه و حلب متمركز كرده است و بیشتر مواضع ارتش آزاد و گروه تروریستی نصرت را در این عملیات هدف قرار داده تا نیروهای دولتی بتوانند منطقه لاذقیه را تثبیت و در حلب پیشروی كنند كه اگر بتوانند كنترل حلب را به دست بگیرند عملا به نقطه اصلی رویارویی با داعش می‌رسند و اینجاست كه داعش از دو طرف تحت محاصره قرار می‌گیرد؛ نخست اینكه داعش از سمت شرق سوریه تحت فشار نیروی ائتلاف جدیدی است كه توسط امریكا حمایت می‌شود و در طرف مقابل نیز در مقابل نیروهای دولتی قرار می‌گیرند كه تحت حمایت هواپیماهای روسی قرار دارند و اگر جنگ به این نقطه برسد قطعا داعش را می‌توان پایان یافته تصور كرد.


ویدیو مرتبط :
تلفات سنگین داعش در حومه حمص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش یکی از شهرهای حمص را گرفت



اخبار,اخبار بین الملل , داعش

 یک روز پس از حمله نیروهای دولتی به مواضع تروریست های داعش در استان حمص، تکفیری های داعش امروز یکشنبه کنترل شهر مهین را در جنوب غربی این استان در دست گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در این حمله، حدود پنجاه تن از نیروهای دولتی کشته یا زخمی شدند و داعشی ها اکنون در کمتر از 20 کیلومتری بزرگراه اصلی بخش غربی کشور قرار دارند.

این بزرگراه دمشق، پایتخت را در جنوب کشور، با عبور از استان های حمص و حماه، به استان حلب در شمال کشور متصل می کند.


 اخباربین الملل - واحد مرکزی خبر