اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش فروش نفت ایران برای نخستین بار



 

 

 

پیش فروش نفت ایران برای نخستین بار

 

معاون وزیر نفت با اشاره به انتشار اوراق صکوک اسلامی برای تامین منابع مالی طرحهای صنعت نفت هدف از انتشار این اوراق را پیش فروش درآمدهای حاصل از صادرات نفت اعلام کرد و گفت: برای اولین بار امکان خرید این اوراق توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه فراهم می‌شود.

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر با اشاره متنوع سازی ابزارهای مالی و اعتباری برای اجرا و توسعه طرحهای مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در سال 1390، گفت: یکی از راهکارهای تامین مالی پروژه های نفتی در سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی است.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه انتشار اوراق مشارکت در لایحه پیشنهادی بودجه وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، تصریح کرد: برای سال آینده انتشار اوراق برای چهار شرکت ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صنایع پتروشیمی پیش بینی شده است.

به گفته دبیر کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت، سال آینده علاوه بر اوراق مشارکت، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت انتشار اوراق صکوک اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون با توافق وزارت نفت و بانک مرکزی ساز و کار انتشار اوراق صکوک اسلامی مشخص شده است، اظهار داشت: این اوراق به صورت ارزی بوده و علاوه بر سرمایه گذاران داخلی امکان خرید آن توسط کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه هم فراهم شده است.

تشریح ویژگی های انتشار اوراق صکوک اسلامی

این مقام مسئول با یادآوری اینکه سودآوری و جذابیت انتشار این اوراق برای خریداران خارجی و داخلی بیش از اوراق مشارکت ارزی خواهد بود، تاکید کرد: پیش از انتشار این اوراق اسلامی میزان سود آن به طور رسمی توسط بانک مرکزی و وزارت نفت اعلام خواهد شد.

خجسته مهر همچنین در خصوص ویژگی های انتشار اوراق صکوک اسلامی توضیح داد: هدف از انتشار این اوراق مشارکت بیشتر مردم در طرحهای صنعت نفت کشور است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هدف از انتشار اوراق صکوک اسلامی پیش فروش درآمدهای حاصل از صادرات نفت کشور است، اظهارداشت: در بودجه سال 1390 قیمت نفت خام 80 دلار به ازای هر بشکه گنجانده شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود در اوراق صکوک اسلامی هم پایه قیمت نفت 80 دلار در نظر گرفته شود، اعلام کرد: با افزایش بهای نفت خام به بیش از 80 دلار میزان سودآوری این اوراق هم به همان نسبت افزایش می یابد.

دبیر کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با بیان اینکه به عبارت دیگر همزمان با افزایش بهای نفت خام صادراتی ایران میزان سوددهی این اوراق هم افزایش می یابد، یادآور شد: مردم با خرید این اوراق اسلامی در سود تولید و صادرات نفت کشور به طور مستقیم سهمی خواهند شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: باید ساز و کار نهایی انتشار این اوراق اسلامی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و سپس برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه پتروشیمی

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت یکی دیگر از راهکارهای تامین منابع مالی طرحهای صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه را استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عنوان کرد و افزود: قرار است این منابع مالی و اعتباری در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

خجسته مهر با تاکید بر اینکه این منابع مالی فقط برای طرحهایی که بخش خصوصی سرمایه گذار بوده مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: بر این اساس مبالغ مشخصی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان از منابع داخلی شرکت ملی نفت، بیع متقابل، فاینانسهای داخلی و خارجی به عنوان سایر راهکارهای تامین منابع طرحهای صنعت نفت در سال اول برنامه پنجم توسعه یاد کرد و گفت: پیش بینی می شود با اتخاذ این تدابیر مشکلی در تامین منابع مالی طرحهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد نشود.

سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت اخیرا با بیان اینکه در برنامه پنجم برای ساخت و توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز باید 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود، گفته است: برای توسعه صنایع پتروشیمی، ساخت و توسعه پالایشگاه جدید نفت، توسعه و ساخت شبکه گاز و نفت، پالایشگاههای گاز و تاسیسات تقویت فشار گاز هر یک به تنهایی باید 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

وی مجموع سرمایه گذاری موردنیاز برای اجرای طرحهای مختلف صنعت نفت در برنامه پنجم را 210 میلیارد دلار اعلام کرده و اظهار داشته است: در حال حاضر مجموعه وزارت نفت از ابزارها و شیوه های متنوع و متفاوتی برای تامین مالی طرحهای مختلف صنعت نفت و گاز استفاده می کند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
اکتشاف نفت در دهه های اول تاریخ نفت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگ ترین شرکت فروش نفت جهان : تحریم نفتی اروپا به سود ایران است



تحریم نفتی , اتحادیه اروپا , برنامه هسته ای

 

رییس بزرگ ترین شرکت مستقل مبادلات نفتی جهان هشدار داد که تحریم نفتی اروپا علیه ایران ممکن است نه تنها به زیان تهران نباشد بلکه با افزایش قیمت نفت ، به نفع ایران شود.

ایان تیلور رییس شرکت مبادلات نفتی " ویتول " ضمن هشدار درباره احتمال افزایش قیمت جهانی نفت به بالای 150 دلار در سال جاری گفت که تحریم نفتی اروپا علیه ایران قیمت نفت را به 120 دلار رسانده و ایران با فروش کمتر نفت حتی می تواند سود بیشتری عاید خود کند .

تیلور با هشدار درباره تاثیر احتمالی تنش های منطقه خاورمیانه به ویژه تنش غرب با ایران بر سر برنامه هسته ای گفت که از نظر او قیمت 120 دلار در سال 2012 می تواند قیمت تعادلی باشد اما این قیمت ممکن است در صورت بروز تنش در خاورمیانه و جنگ احتمالی غرب با ایران به بالای 150 دلار برسد.

تیلور که در حاشیه یک گردهمایی بین المللی درباره صنعت نفت در لندن سخن می گفت احتمال رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 150 دلار در سال جاری میلادی را بعید دانست با این حال گفت که این سناریو ممکن است در صورت بروز تنش در خاورمیانه محقق شود.

شرکت مبادلات نفتی " ویتول " پیش بینی کرده است با حفظ میانگین قیمت نفت 120 دلار در هر بشکه تا پایان سال 2012 ، این سال میلادی رکوردی تاریخی در بالا ترین قیمت نفتی در جهان خواهد بود .

گفتنی است از زمان اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا این چندمین هشداری است که به رهبران غرب درباره تاثیرات منفی تحریم نفتی ایران روی قیمت نفت در جهان داده می شود.

چندی پیش صندوق بین المللی پول نیز با هشدار به کشورهای اروپایی اعلام کرده بود که تحریم نفتی ایران از سوی این اتحادیه و نیز احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت وقوع یک جنگ احتمالی با ایران ، ممکن است قیمت هر بشکه نفت را 30 دلار افزایش دهد..../عصرایران