اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد 5 +1: تعلیق فردو در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها/ عقب نشینی از "تعطیلی فردو"



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رونمایی از گوشه هایی از "هویج غربی"

پیشنهاد 5 +1: تعلیق فردو در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها/ عقب نشینی از "تعطیلی فردو"

ایران ظاهراً می تواند اورانیوم ٢٠ درصدی مورد نیاز خود در راکتور اتمی امیرآباد تهران را حفظ نموده ولی ذخایر اورانیوم ٢٠ درصدی خود را محدود نماید.متقابلاً در صورت انجام این خواست ها از سوی ایران، غرب بخشی از تحریم ها را لغو خواهد کرد و تحریم‌های دیگری در دستور کار سازمان ملل و کشورهای غربی قرار نخواهد گرفت.با این حال در متن پیشنهاد شده از سوی ١+٥، گفته شده است که تحریم های نفتی و بانکی ایران تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

انتخاب : برخی منابع نزدیک به مذاکرات در گفت وگو با وسائل ارتباط جمعی، به بخشی از مفاد توافق‌های صورت گرفته اشاره کرده اند که با بررسی اجمالی آن، گوشه هایی از "هویج غربی" عیان شده است!

به گزارش انتخاب به نقل از آسوشیتد پرس،، یک دیپلمات آمریکائی درمورد توافق‌های صورت گرفته گفته است که کشورهای ١+٥ در این دیدار امتیازهای بسیاری (نسبت به گذشته) به ایران ارائه کرده اند.

در پیشنهادهای تازه، ١+٥ از خواست تعطیلی تأسیسات اتمی فردو صرفنظر کرده و پذیرفته است که تحت شرایطی بخشی از تحریم‌ها را لغو نماید.

ایران ظاهراً می تواند اورانیوم ٢٠ درصدی مورد نیاز خود در راکتور اتمی امیرآباد تهران را حفظ نموده ولی ذخایر اورانیوم ٢٠ درصدی خود را محدود نماید.

غرب از ایران می خواهد فعالیت‌های غنی سازی خود در تأسیسات فردو را به حالت تعلق در آورد. در مذاکرات پیشین ١+٥ خواستار تعطیل کامل تأسیسات اتمی فردو شده بود.

متقابلاً در صورت انجام این خواست ها از سوی ایران، غرب بخشی از تحریم ها را لغو خواهد کرد و تحریم‌های دیگری در دستور کار سازمان ملل و کشورهای غربی قرار نخواهد گرفت.

با این حال در متن پیشنهاد شده از سوی ١+٥، گفته شده است که تحریم های نفتی و بانکی ایران تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

این دیپلمات می گوید: غربی ها برای پاسخ ایران مهلتی تعیین نکرده اند ولی از ایران خواسته شده هرچه زودتر پاسخ خود را ارائه نماید.

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد که «ایران هر روز باید هزینه بپردازد، آنچنانکه تا کنون این هزینه را پرداخته است و پس از این نیز با افزایش هزینه‌ها روبرو خواهد شد».

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌نویسد که تحریم‌های سنگین سبب کاهش ارزش ریال شده و موجی از گرانی و تورم را در ایران بدنبال داشته است.

این دیپلمات آمریکایی در ارزیابی خود از مذاکرات آلماتی گفت که فکر نمی‌کند که گروه ۱+۵ در برابر ایران کوتاه آمده است، اما همزمان تاکید کرد که هدف گروه ۱+۵ ارائه پیشنهادی منصفانه به ایران بوده تا زمینه‌های اعتماد‌سازی برای هر دو طرف فراهم شود.

وی تاکید کرد که روند گفت‌وگو به معنای "نرمش در مقابل ایران نبوده"، ‌اما در مجموع پیشنهاد جدید "تاثیرات چشمگیری" در پی خواهد داشت.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پیشنهاد جدید کشورهای غربی احتمالاَ سبب ناخشنودی مقامات اسرائیلی خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
چه بلایی در لوزان بر سر فردو آوردند؟(نابودی کامل فردو )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای منابع اطلاعاتی غرب درباره پیشنهاد هسته‌ای روحانی; تعطیلی مجتمع هسته‌ای فردو



ادعای منابع اطلاعاتی غرب درباره پیشنهاد هسته‌ای روحانی

رئیس جمهور در آخرین روزهای شهریور ماه برای شرکت در نشست مجمع عمومی و چند سخنرانی مهم به نیویورک خواهد رفت. روزنامه آلمانی اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی از نکته اصلی در پیشنهاد هسته‌ای روحانی به غرب خبر داده است.

اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای تعطیلی مجتمع هسته‌ای فردو آماده می‌شود.

به گزارش «تابناک»، اشپیگل مدعی شده است که متخصصان ایرانی در فردو با استفاده از 696 سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد هستند و فردو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران است. تاسیسات فردو در عمق 70 متری زمین قرار دارد و حتی قویترین بمب‌های سنگرشکن آمریکایی نیز به سختی قادر است فعالیت آن را متوقف کند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در حالی که مطرح کردن بعضی احتمالات پیش از شروع هر دور از مذاکرات ایران و غرب و خبرسازی درباره آن از جمله برنامه‌های رسانه‌ای غرب برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات و فشار بر طرف ایرانی بوده است، اشپیگل مدعی شده است که روحانی در ازای توقف فعالیت فردو و پذیرش نظارت بین‌المللی بر خارج کردن سانتریفیوژهای نصب شده در آن، خواستار لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، برداشتن ممنوعیت‌های مربوط به صادرات نفت ایران و نیز توانایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای انجام داد و ستدهای بین‌المللی خواهد شد.

بنا به ادعای اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی، روحانی آماده می‌شود تا جزئیات پیشنهاد خود را احتمالا در اواخر ماه میلادی جاری در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کند. جواد ظریف وزیر خارجه ایران یک‌شنبه هفته آینده با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار خواهد کرد و کلیات پیشنهاد ایران را با وی مطرح خواهد کرد.

اشپیگل مدعی شده است که اگر روحانی آماده باشد چنین عقب‌نشینی گسترده‌ای انجام دهد، فرایند مذاکره دوجانبه‌ای آغاز خواهد شد که حتی ممکن است به برقراری روابط دوجانبه بین تهران و واشنگتن بینجامد.

رسانه آلمانی سپس این سوال را مطرح کرده است که حتی اگر چنین توافقی بین دو طرف صورت پذیرد ابهاماتی در مورد آن وجود دارد. از جمله این که چه کسی بر جمع‌آوری سانتریفیوژها نظارت خواهد کرد و این که چه تصمیمی در مورد 185 کیلوگرم اورانیوم بیست درصد ایران گرفته می‌شود. سرنوشت راکتور آب سنگین اراک نیز موضوع چالش برانگیز دیگری است.

اشپیگل در پایان با چیدن چنین سناریویی که ممکن است بی‌اساس هم باشد، مدعی شده است که دوست و دشمن قبول دارند که ایرانی‌ها استاد حرکات تاکتیکی هستند.

توقف فعالیت در فردو و تصمیم‌گیری در مورد اورانیوم غنی‌سازی شده تا سطح بیست درصد در کنار بعضی گزینه‌های دیگر از جمله موضوعاتی بوده است که پیش از این در رسانه‌ها و به هنگام مذاکرات ایران و 5+1 و از جمله در مذاکرات آلماتی به آن اشاره می‌شد./تابناک