اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد ایران به هند: «مبادله در آلمان»



 

 

 

پیشنهاد ایران به هند: «مبادله در آلمان»

 

تهران به دهلی نو پیشنهاد کرد شیوه ای موقت را برای پرداخت هزینه نفت خام وارداتی از ایران بپذیرد.

به نقل از بلومبرگ، براساس این شیوه، ایران ضمن تضیمن ادامه صادرات نفت خام به هند در ماه ژانویه جاری، پیشنهاد کرده است مبلغ این نفت صادراتی را از طریق واسطه بانکی در آلمان دریافت کند.

چندی پیش بانک مرکزی هند بر اثر اعمال فشارهای آمریکا، محدودیت های را برای مبادلات مالی با ایران وضع کرد که باعث شد استفاده از شیوه معمولی برای مبادله پول نفت خام صادراتی ایران به هند امکان پذیر نباشد.

هند یکی از وارد کنندگان عمده نفت خام از ایران است. ارزش نفت صادراتی ایران به هند 12 میلیارد دلار در سال اعلام شده است.

یک مقام ارشد دولتی در هند که خواست نامش اعلام نشود به خبرنگاران گفت: شرکت ملی نفت ایران (ان آی او سی) در نامه ای به شرکت های نفت هند پیشنهاد کرده است  هزینه نفت وارداتی از ایران را به حسابی در بانک" یوروبایش - ایرانیش هاندلس " (ای آی اچ) واریز شود.

این مقام هندی اضافه کرد: دولت دهلی نو به شرکت های نفت این کشور توصیه کرده که حساب های فردی را در بانک "استایت بانک اوف اندیا بنک" (اس بی آی) افتتاح کنند زیرا این بانک خود مبالغی را در بانک آلمانی مبادله می کند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز تحریم های مالی - بانکی را علیه ایران اعمال کرده است.

وی افزود: بانک مرکزی ایران حسابی را در بانک آلمانی "یوروبایش - ایرانیش هاندلس " دارد . مقر این بانک در شهر هامبورگ است و در زمینه ارائه خدمات و فرصت های بازرگانی با ایران فعالیت می کند. این بانک همچنین شعبه هایی در تهران و منطقه آزاد کیش دارد.

در همین راستا قرار است هیئتی از مسئولان هندی با سفر به تهران روز هفتم ژانویه جاری با مقامات ایرانی دیدار کنند تا درباره حل مشکل پرداخت پول نفت وارداتی از ایران به گفت وگو بپردازند. پیش از این نیز مقامات بانکی ایران و هند در باره این مشکل در پایتخت مالی هند یعنی شهر بمبئی دیدار کردند اما از دست یابی به راه حل باز ماندند.

شرکت ملی نفت ایران قبل از این به شرکت های نفت هند از جمله "گروه نفت هند" و" پالایش نفت و پتروشیمی بنگلور" پیشنهاد کرده بود در بانک "ای آی اچ" حساب های بانکی افتتاح کنند ولی دولت هند به شرکت های نفت این کشور توصیه کرد تا در بانک "اس بی آی" هند حساب های بانکی افتتاح کنند که این بانک نیز با همکاری "ای آی اچ" روند انتقال مبالغ مالی از هند به ایران را تسهیل کند.

"اس بی ای" بزرگترین بانک بدهکار در هند است که شعبه ای نیز در شهر فرانکفورت آلمان دارد.

ایران پس از عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت خام به هند است. هند یکی از وارد کنندگان بزرگ نفت خام در جهان به شمار می رود. نفت ایران 13 درصد از کل نفت وارداتی هند را تشکیل می دهد.

پیش از این شرکت های پالایش نفت هند تحت فشارهای تحریم های یکجانبه آمریکا، صادرات بنزین را به ایران متوقف کرده بودند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
کبدی بانوان ایران و هند . افرین داور و بازیکنای هند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویكی لیكس : پیشنهاد خرابكاری در تاسیسات هسته ای ایران را آلمان داد



 

 

 

ویكی لیكس : پیشنهاد خرابكاری در تاسیسات هسته ای ایران را آلمان داد

 

بر اساس یك سند جدید ویكی لیكس كه روزنامه گاردین بریتانیا آن را منتشر كرده پیشنهاد خرابكاری در تاسیسات هسته ای ایران برای بار نخست از سوی مدیر یك موسسه مطالعات سیاست خارجی در آلمان به دیپلمات های آمریكایی ارایه شده بود.

بر اساس این سند، " ولكر پرتس " مدیر موسسه امنیت و امور بین المللی در برلین كه یك موسسه وابسته به بودجه دولتی آلمان است در ملاقات با سفیر آمریكا در برلین به وی پیشنهاد داده بود عملیات خرابكارانه و ایجاد اختلال فنی در تاسیسات هسته ای ایران از حمله نظامی به این تاسیسات موثرتر خواهد بود."

سند منتشره از سوی ویكی لیكس گزارش سفیر آمریکا در آلمان است كه در ژانویه سال 2010 به وزارت امور خارجه این كشور ارسال شده است.

در این گزارش، پرتس به "فیلیپ  مورفی" سفیر آمریكا می گوید : ‌" برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران و ایجاد اختلال در آن روش های پنهان همچون انفجارهای غیرقابل پیش بینی،  هک کامپیوتر، حوادث و ... از هرگونه حمله نظامی موثرتر است چرا که اقدام نظامی نتایج به مراتب خطرناك تری برای منطقه به همراه دارد."

همچنین یک سند دیپلماتیک دیگر که تاریخ آن به 14دسامبر سال 2009 باز می گردد ، نشان می دهد پیشنهاد خرابكاری در تاسیسات هسته ای ایران از سوی مقامات دولت جورج دبیلیو بوش ( پیش از ژانویه 2009 ) مانند کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا مورد استقبال قرار گرفته است.

بر اساس این سند جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق آمریكا در اواخر دوران ریاست خود بر كاخ سفید بودجه ای 300 میلیون دلاری برای خرابكاری و ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران تصویب كرده بود.

ولكر پرتس كه خود كارشناس مسایل ایران می باشد در گفتگو با روزنامه گاردین بریتانیا با تایید صحت سند منتشره از سوی ویكی لیكس بر ایده خود مبنی بر موثر بودن خرابكاری به جای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران تاكید كرده است .  

وی به این روزنامه گفت:"در مقایسه بین اقدامات تخریبی با حمله نظامی، انتخاب اول به مراتب بهتر است، چرا که هیچ یک از رهبران ایران نمی توانند در مورد یک مشکل فنی یا حادثه، انگشت اتهام خود را به طرف كسی نشانه بگیرند. از سوی دیگر (در عملیات خرابكاری) نیازی هم به شلیك موشك یا انداختن بمب نیست. ضمن این که همه این پیام را درك می كنند و مقامات ایران متوجه می شوند که طرف مقابل ( غرب) هرگونه پیشرفت اتمی نظامی را غیرقابل قبول می داند و در برابر آن واکنش نشان می دهد."

گفتنی است روزنامه نیویورك تایمز آمریكا در گزارشی كه در یكشنبه هفته جاری منتشر كرد ادعا كرد كه ویروس كامپیوتری استاكس نت كه ادعا می شود رایانه های  تاسیسات هسته ای ایران را آلوده كرده پروژه ای مشترك از سوی آمریكا و اسراییل و برای ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران بوده است.

بر اساس گزارش نیویورك تایمز، اسراییل این كرم اینترنتی را به مدت دو سال در سایت هسته ای دیمونا واقع در صحرای نقب آزمایش كرده و از موثر بودن اطمینان حاصل كرده است.

گفتنی است كه در آستانه مذاكرات ایران و اعضای گروه 5+1 در استانبول تركیه خبرهای مرتبط با خرابكاری در تاسیسات هسته ای ایران یا مختل شدن فعالیت های هسته ای ایران در مطبوعات و رسانه های غربی افزایش قابل توجهی یافته و گمان برخی از ناظران در ایران بر این است كه این گونه خبرها بیشتر جنبه عملیات روانی دارد تا در آستانه مذاكرات ایران و گروه 5+1، دیپلمات های ایرانی را در موضع انفعال قرار دهد.

ایران اعلام كرده است كه اختلال چند ماه پیش در برخی كامپیوترهای تاسیسات هسته ای خود را برطرف كرده و برنامه های هسته ای صلح آمیزش تحت نظارت آژانس و به طور شفاف به كار خود ادامه می دهد....../تحلیل:عصرایران