اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیامكی برای نان و شیر؛ یافتن یا گم‌كردن راه؟



 

افزایش قیمت نان , افزایش قیمت شیر

 

افزایش قیمت برخی كالاها و اقلام خوراكی كه جزو مایحتاج ضروری مردم نیز محسوب می‌شوند این روزها به نقل محافل عمومی و خانوادگی بدل شده و واكنش‌های مختلفی را نیز در پی داشته است. اخیرا پیامكی در میان برخی كاربران تلفن همراه رواج یافته مبنی بر نخریدن چند قلم كالای اساسی در فاصله‌ مشخص سه روزه‌ای، برای واكنش نشان دادن به افزایش قیمت آن‌ها.

به این بهانه، خبرنگار اقتصاد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نگاهی دارد به برخی دلایل پیدایش وضعیت موجود و نیز برخی راه‌های مدیریت حاصل‌بخش این دوره‌ی گذار.

واقعیت این است كه اقتصاد كشور به‌دلیل شرایط شوك قیمتی و گذر از یك مرحله گذار كه با برنامه‌های بلندمدتی مانند برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و برنامه‌های كوتاه‌‌مدتی مانند هدفمندی یارانه‌ها همراه است، همواره در آستانه نوسان‌های مختلفی بوده و خواهد بود.

افزایش بها و تغییرات قیمتی در چنین اقتصادی طبیعی بوده است و البته در كنار آن سوپاپ‌های اطمینان و كنترل‌ها نیز مطرح بوده كه اغلب انتظار مدیریت آنها از سوی نهاد بزرگ‌تر جامعه یعنی دولت می‌رود.

طی یكی دو ماه گذشته قیمت برخی اقلام مانند نان و لبنیات با افزایش مواجه بوده كه دلیل روشن آن هم افزایش یافتن قیمت مواد اولیه در بخش تولید بوده است. از سویی هزینه تمام شده تولید گندم برای كشاورز بالا رفته و دولت مجبور به افزایش قیمت خرید تضمینی شد و از طرف دیگر در مورد لبنیات هم همین اتفاق افتاد و گران شدن نهاده‌های تولید در بخش دامی، بالا رفتن هزینه تولید شیر را برای دامداران رقم زد.

افزایش قیمت طی یكی چند دهه گذشته همواره در اقتصاد ایران خودنمایی می‌كرده است. گاهی در پی افزایش بهای سوخت، بخصوص بنزین، این اتفاق در دیگر كالاها خودنمایی می‌كرد و گاهی به دلیل گران شدن مواد اولیه وارداتی و تولیدی. البته با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این افزایش روندی قانونی و چارچوب‌دار به خود گرفته و با تعیین هدفی به نام "ثبات اقتصادی" در یك دوره پنج ساله همراهی و همكاری مردم از سوی مجریان قانون طلب شده است.

همان‌گونه كه در مرحله نخست اجرای این قانون دیده شد، با وجودی كه رسما در بیشتر كالاهای اساسی و مصرفی ضروری مردم افزایش تا 20 درصدی قیمت و بلكه بیشتر اتفاق افتاد، اما مردم تلاش كردند با پذیرش "این قانون" كه در نهایت به "رفاه" منجر خواهد شد، با پدیده‌ای به نام "گرانی" كنار آیند.

این روزها كه فصل دوم سال نیز آغاز شده است و بر اساس مجوز مجلس، دولت در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند كردن یارانه‌هاست، برخی اقلام مصرفی با افزایش بها روبه‌رو شده‌اند. شیر یكی از این اقلام است كه ابتدا از سوی دامداران با افزایش قیمت مواجه شد و بعد تولیدكنندگان و كارخانجات لبنی به بالا بردن بهای محصولات خود اقدام كردند كه با رایزنی‌ها و گفتمان‌های مختلف مقرر شد كه همه تا اطلاع ثانونی به قیمت‌های اسفند 90 بازگردند و اغلب این اتفاق نیز افتاد.

اما یك افزایش قیمت دیگر واكنش‌های جدیدی را موجب شده و یك نگرانی عمومی را هم ایجاد كرده است؛ به طوری كه واكنش برخی از مسئولان مانند رییس مجلس و مراجع را نیز در پی داشته و آن افزایش بهای "نان" است. شاید به این دلیل كه نان همواره نقشی سمبلیك در اقتصاد كشور و وضع معیشتی مردم داشته است.

دلیل این افزایش رسمی نان همان‌گونه كه ذكر شد افزایش هزینه تولید اعلام شده و دولت برای جبران حداقلی این موضوع نفری 28 هزار تومان را برای جبران چندماهه این افزایش به‌صورت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز كرد. كم یا زیاد بودن افزایش و یارانه نقدی اكنون مورد بحث نیست، بلكه واكنشی است كه این روزها به شكل پیامكی دست به دست می‌شود و طلب می‌كند كه برای چند روز هم كه شده مردم از خرید نان و شیر خودداری كنند!

آنچه قانون هدفمندكردن یارانه‌ها می‌خواهد، این است كه در كنار واقعی شدن بهای كالاها و اقلام مصرفی نوع "مصرف" آنها نیز تغییر كند؛ مصرفی كه در ایران همواره با "اسراف" همراه بوده است. در مرحله نخست اجرای این قانون به‌وضوح دیده شد كه مردم در مصرف اقلام مختلفی مانند استفاده از وسایل برقی، سوخت و حتی نان دست به تغییرات زدند و الگوی مناسب‌تری را كه در كاهش ضایعات و اسراف بود را در پی گرفتند و انتظار می‌رود كه در ادامه نیز همین روند را در پیش گیرند.

اما آنچه طی چند روز گذشته در قالب پیامك بین برخی از مردم دست به دست می‌شود و می‌خواهد در اعتراض به بالارفتن قیمت‌ها برای چند روز هم شده كسی نان و شیر نخرد، از دو منظر قابل بررسی است؛ ابتدا اینكه این واكنش یك حركت انفعالی بوده و به‌نظر می‌رسد گم كردن راه است. چراكه راه را قانون به ما نشان داده، از ما می‌خواهد به درست مصرف كردن روی بیاوریم، پس نخریدن یك كالای ضروری مانند نان كه زینت‌بخش سفره‌های ایرانی‌هاست نمی‌تواند راهی اصولی و درست باشد. بلكه اتفاقا كم‌تر خریدن یا به‌عبارت دقیق‌تر، درست‌تر و به‌اندازه خریدن هر كالایی مانند نان، اتفاقا از اهداف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

همان گونه كه در همه جای دنیا هم دیده می‌شود زمانی كه كالایی گران می‌شود مردم با حساب و كتاب جیب خود و اولویت‌بندی یا نمی‌خرند یا كم می‌خرند، در ایران هم می‌تواند این اتفاق بیافتد و مردم به جای خرید چهار نان كه نصف آن به "نان خشك" تبدیل می‌شود كمتر بخرند و كیفیت بالاتر را از فروشندگان و دولت خواستار باشند. فراموش نمی‌شود كرد تا چندی پیش قیمت نان چنان غیرواقعی و حمایت‌شده بود كه برخی خبرهای تلخ حاكی از آن بود كه مشاهده شده برخی دامداران با خرید نان انبوه از نانوایی‌ها و خشك كردن آن‌ها، جایگزین علوفه‌ای با قیمت كمتر را برای دام‌هایشان یافته‌اند.

به هر حال این واكنش را به فال نیك می‌توان گرفت و به دور از اغراض سیاسی و تحلیل‌های جناحی گفت كه این پیامك‌ها همان قصه هدفمند شدن یارانه‌هاست كه نتیجه آن نه قطع مصرف، بلكه درست مصرف كردن است. شاید اگر در این پیامك از مردم به جای نخریدن نان برای سه روز، خواسته می‌شد كه 30 روز نان كمتری مصرف كنند، هم زودتر به كیفیت بهتری می‌رسید و هم افزیش قیمت‌ها كمتر احساس می‌شد.

به‌قول ظریفی، انگار باید هر از چند گاهی همه را به اهداف و مزایای هدفند كردن یارانه‌ها تذكر داد و بررسی كرد كه چرا خود را در معرض یك جراحی بزرگ قرار داده‌ایم.... / خبرگزاری ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫یافتن اشیای گم‌شده با Pixie‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ردیابی بسیار دقیق برای یافتن اشیاء گم شده+تصاویر



اخبار,اخبار علمی,دستگاه ردیاب

اخبار علمی - ردیابی بسیار دقیق برای یافتن اشیاء گم شده+تصاویر

دستگاه کوچک ردیاب قادر است از طریق بلوتوث و گوشی هوشمند، وسایل گم شده را پیدا کند.

 TrackR Bravo یک دستگاه کوچک به اندازه یک سکه است و به منظور ردیابی ساخته شده است؛ محفظه این دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و دارای یک باتری است.
TrackR Bravo قادر به ردیابی اشیاء گم شده است؛ این دستگاه دارای یک نرم افزار بر روی گوشی هوشمند است و از طریق سیستم عامل iOS و آندروید و بلوتوث می‌تواند وسیله گم شده را بر روی گوشی همراه نمایش دهد؛ کافی است کاربر برای پیدا شدن وسیله خود حلقه دستگاه را لمس کند تا دستگاه در صورت پیدا کردن آن بوق یا زنگ بزند؛ علاوه بر این کاربران دیگر نیز می‌توانند اشیاء گم شده خود را از این طریق پیدا کنند.
این دستگاه در ژانویه 2015 به بازار عرضه خواهد شد.
 

اخبار,اخبار علمی,دستگاه ردیاب

 

اخبار,اخبار علمی,دستگاه ردیاب

 

اخبار,اخبار علمی,دستگاه ردیاب

 

اخبار علمی - فارس