اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوستر کوروش کار دست یک ناشر داد


ارائه هر پوستری در نمایشگاه کتاب جزء کالاهای غیرکتاب محسوب می‌شود، بر اساس ضوابط نمایشگاه فروش کالاهای غیرکتاب ممنوع است خبر آنلاین : مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب از پلمپ شدن 6 غرفه‌ نمایشگاه به علت تخلفات متعدد خبر داد که عرضه پوستر و آثار نشر چشمه از جمله دلایل تعطیلی دو غرفه عنوان شده است.
 در حالی که نمایشگاه کتاب تنها یک روز دیگر دایر است، چند غرفه از ناشران داخلی پلمپ و کتاب هایشان به بیرون نمایشگاه انتقال یافت. کمالی‌نژاد، مدیر کمیته ناشران داخلی بیست ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت و گو با فارس درباره تعطیلی 6 غرفه در بخش ناشران داخلی توضیحاتی ارائه داده که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید:
 
- طی روزهای ابتدایی نمایشگاه با مشکلی در بخش داخلی مواجه نبودیم اما به یکباره طی روزها اخیر برای کسب منفعت بیشتر تعدادی از ناشران دست به کارهایی زدند که دور از انتظار بود، بنابراین هیات رسیدگی به تخلفات ناشران که در نمایشگاه کتاب مستقر است گزارش های مختلفی را از نهادهای نظارتی دریافت می کند، در هیات بحث و بررسی صورت می گیرد و متناسب با نوع تخلف، رای صادر می شود.
 
- 6 غرفه در راستای تخلفات بسته شد.
 
- ارائه هر پوستری در نمایشگاه کتاب جزء کالاهای غیرکتاب محسوب می‌شود، بر اساس ضوابط نمایشگاه فروش کالاهای غیرکتاب ممنوع است؛ بحث ما بحث پوستر کوروش نیست، کلیت ماجرا مهم است، اثر غیر کتاب که تولید ناشر نباشد و یا به نوعی هیچ سنخیتی با موضوع کاری ناشر نداشته باشد تخلف محسوب می شود.
 
بر اساس گزارش فارس، ناشر و غرفه‌ای که دلسوزانه به عرضه آثار ناشر موسوم به تعلیقی «چشمه» می پرداخت جزء یکی از همین ناشرانی است که غرفه‌اش در راستای عرضه آثار نشر چشمه بسته شده است.
 
«دفتر شعر جوان»، انتشارات «حافظ ابرو» و نشر «پیکان» ناشرانی هستند که غرفه آنها به دلیل تخلفات تعطیل شده است.
 
با این حال داستان تعطیلی غرفه «دفتر شعر جوان» یکی از شلوغ ترین غرفه های ارائه آثار شعر در نمایشگاه کمی دنباله دار شده و آنطور که مهر گزارش داده واکنش مدیر عامل این مجموعه را در پی داشته است.  در پی پلمپ غرفه دفتر شعر جوان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمدرضا عبدالملکیان، مدیر عامل این دفتر توضیحاتی در این‌باره ارائه کرد.

متن توضیح وی از این قرار است:
عرضه چند عنوان کتاب قیصر امین‌پور و عبدالملکیان و یا پوستر چهره‌های برجسته شعر معاصر امثال نیما، اخوان، سلمان هراتی، صفارزاده و ... و یا سی دی شعرهای سپهری و منزوی که به ظاهر غرفه دفتر شعر جوان را به خاطر آن تعطیل کرده‌اند (همه این آثار در دوره‌های گذشته نیز در غرفه این دفتر ارائه شده و هیچ‌گونه منع و مشکلی نداشته است) صرفا بهانه‌ای است برای پنهان کردن مخالفت جناب آقای دری با فعالیت‌های دفتر شعر جوان؛ چرا که ایشان در طی چند سالی که مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را عهده‌دار بوده‌اند، نه تنها میزان حمایت و همراهی معاونت فرهنگی از مجموعه طرح‌ها و برنامه‌های دفتر شعر جوان را روز به روز کمتر و کمتر کرده‌اند، آن را به نقطه صفر رسانده‌اند، بلکه در هرجا که ممکن بوده است از فعالیت‌های دفتر شعر جوان نیز ممانعت به عمل آورده‌اند از جمله:

1ـ عدم پرداخت اقساط باقیمانده سه عنوان قرارداد دفتر شعر جوان با خانه کتاب در سال 1390، 2 ـ ممانعت از خرید هفت عنوان کتاب شاعران جوان که جزو آثار برگزیده پنجمین دوره کتاب سال (جایزه شعر قیصر امین‌پور) انتخاب شده و قرار بوده است که از هر عنوان تعداد 500 جلد خریداری شود، 3 ـ ممانعت از ادامه حضور دفتر شعر جوان در نمایشگاه‌های کتاب استانی در پاییز و زمستان سال 90، 4 ـ ممانعت از عقد قرارداد برای حمایت اجرای طرح‌هایی همانند دوره‌های آموزشی کوتاه مدت سفرهای فرهنگی، کتاب دوشنبه‌ها و ... که همه این اتفاقات در دوره مسئولیت جناب آقای دری برای دفتر شعر جوان رقم خورده است.

به هر حال به عنوان شاعری که حدود 40 سال در عرصه شعر امروز فعالیت داشته‌ام و قریب 30 سال نیز در همین زمینه مسئولیت‌های گوناگون مدیریتی و اجرایی عهده‌دار بوده‌ام، به طور خلاصه می‌گویم که دوره مسئولیت جناب آقای دری (که از پیشینه فرهنگی ایشان اطلاع چندانی ندارم) در عرصه فرهنگ به ویژه شعر و ادبیات که زمینه‌ساز ناخرسندی و گله‌مندی بخش عمده‌ای از شاعران و نویسندگان کشور بوده است، می‌تواند از ضعیف‌ترین دوره‌های مدیریت فرهنگی کشور در سه دهه اخیر قلمداد شود که امیدوارم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این مشکل را به طور جدی مورد بررسی قرار دهند و برای حل آن تصمیم مناسبی اتخاذ کنند.

برای آنکه تنها به قاضی نرفته باشم، از همین‌جا اعلام می‌کنم و حاضرم در جلسه‌ای با ایشان با حضور خبرنگاران رسانه‌های فرهنگی و ادبی همین موضوع و ناگفته‌های دیگری را مورد بحث و بررسی قرار دهم.
 


ویدیو مرتبط :
دکتر لاله بختیار درباره کار انتشاراتی و ناشر بودن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس هایی که کار دست آدم می دهد