اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پناهجویان در انتظار پایان بازی استرالیا و ایران


پناهجویان از اینجا رانده و از آنجا مانده در انتظار پایان بازی اند؛ بازی که مدتی است میان ایران و استرالیا در سطح رسانه ها به راه افتاده است. بازی که هر از گاهی با طرح ادعای استرالیایی ها درباره رسیدن به توافق با ایران برای بازگشت پناهجویان ایرانی آغاز می شود و با تکذیب ایران خاتمه می یابد و دوباره روز از نو و روزی از نو.

فرارو: پناهجویان از اینجا رانده و از آنجا مانده در انتظار پایان بازی اند؛ بازی که مدتی است میان ایران و استرالیا در سطح رسانه ها به راه افتاده است. بازی که هر از گاهی با طرح ادعای استرالیایی ها درباره رسیدن به توافق با ایران برای بازگشت پناهجویان ایرانی آغاز می شود و با تکذیب ایران خاتمه می یابد و دوباره روز از نو و روزی از نو.

در ادامه این بازی رسانه ای وزیر خارجه استرالیا از دیدار هیئتی بلندپایه از ایران با مقامات استرالیایی در هفته گذشته خبر داد که برای گفتگو درباره توافق جدیدی برای بازگشت پناهجویان پذیرفته نشده به این کشور سفر کرده بودند.

جولی بیشاپ امروز در پارلمان استرالیا گفت به یک توافق جدید برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی مواجه است چرا که بسیاری از آنها مهاجران اقتصادی هستند و با هدف بهبود وضعیت اقتصادی خود اقدام به مهاجرت کرده‌اند.

بیشاپ اواخر فروردین هم به تهران سفر کرده بود و در این سفر گفته بود که حدود 13200 نفر از 52 هزار پناهجو در زمان حزب حاکم پیشین - حزب کارگر- که تلاش کردند به استرالیا برسند ایرانی بودند که بیشتر آنها از طریف اندونزی و توسط قاچاقچیان انسان به سوی استرالیا آمده اند. وی یکی از اهداف سفرش به ایران را گفتگو برای امکان بازگشت پناهجویانی که درخواست آنها رد شده است دانست.

استرالیا طی سالهای اخیر قوانین بسیار سختگیرانه ای را برای مهاجران تصویب کرده است،‌ این کشور با نگهداشتن این افراد در مرکز بازداشت پناهندگان، شروع به بررسی پرونده درخواست پناهندگی آنان می‌کنند.

مراکزی که شرایط اقامت بسیار بدی دارند. جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور به این منظور تدارک دیده است. پناهجویان در این جزایر در شرایط بسیار بد انسانی و باکم ترین امکانات رفاهی به سر می برند.

بر همین اساس سیاست‌های استرالیا در مقابله با ورود پناهجویان به این کشور با اعتراض های زیادی روبرو است. به طوری که به جز سازمان‌ها و نهاد های حقوق بشری، کمیسیون حقوق‌بشر استرالیا نیز خواست تا مراکز نگهداری پناهجویان در جزیره "کریسمس" بسته شود و به بازداشت بدون مدت پناهجویانی که در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند نیز پایان داده شود.

با این حال دولت استرالیا به جای پاسخگویی به این اعتراضات به دنبال آن است که هر طور شده دولت ایران را مجاب کند که پناهجویان غیر قانونی را به کشور برگردارند.

این در حالی است که موضع دولت ایران به گفته حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه مخالفت با دیپورت اجباری است. به گفته قشقاوی موضع ایران «بازگشت اختیاری به میهن آری؛ دیپورت اجباری خیر» است.

معاون وزیر خارجه معتقد است که «دیپورت اجباری اقدامی ضد انسانی، ضد حقوق بشری و خلاف کنوانسیون‌های کنسولی و حقوق بشری است.»

با این حال و با وجود اطلاع استرالیایی ها از موضوع ایران در این رابطه هر از گاهی خبر از یک توافق با تهران به منظور بازگرداندن پناهجویان ایرانی مطرح می کنند که به سرعت با واکنش وزارت خارجه مواجه می شود.

نمونه اش سه روز پیش بود که پس از انتشار خبر سفر هیات کنسولی از ایران به استرالیا و از سوی رسانه های این کشور و طرح ادعای توافق برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی بود که مقام نزدیک به هیات کنسولی ایرانی هر گونه توافق ایران و استرالیا برای بازگردان پناهجویان ایرانی را تکذیب کرد.


ویدیو مرتبط :
اعزام اولین پناهجویان ایرانی استرالیا به کامبوج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال بازی پلی آف میان ایران، استرالیا و اروگوئه برای صعود به جام جهانی



 بازی پلی آف جام جهانی,اخبار ورزشی, رقابت های مقدماتی جام جهانی

احتمال بازی پلی آف میان ایران، استرالیا و اروگوئه برای صعود به جام جهانی

در صورت سوم شدن تیم ملی ایران در گروهش احتمال دو بازی سخت مقابل استرالیا و اروگوئه وجود دارد.

جام نیوز:فاكس نیوز در گزارشی به بررسی وضعیت صعود در پلی آف آسیا و آمریكای جنوبی پرداخت.

بر اساس این گزارش، احتمال بازی پلی آف میان ایران و استرالیا و در مرحله بعد مقابل اروگوئه نماینده آمریکای جنوبی برای کسب سهمیه صعود به جام جهانی 2014 برزیل وجود دارد.

تیم ملی فوتبال اروگوئه اکنون در جدول رقابت های مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی در رده ششم به سر می برد و جزو چهار تیم اول که سهمیه مستقیم به جام جهانی خواهند داشت، قرار ندارد. تیم پنجم این منطقه با حریفی از آسیا روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر سرنوشت استرالیا به دنبال تساوی مقابل عمان هنوز در دست خود آنهاست. استرالیا با دو برد در ماه ژوئن امکان صعود را خواهد داشت. اکنون این تیم با شش امتیاز بعد از ژاپن و اردن در رده سوم گروه ˈبˈ انتخابی آسیا قرار دارد.

چنانچه استرالیا از رده سومی در گروه خود بالا نرود، احتمالا یک بازی پلی آف با ایران در صورت قرار گرفتن در رده سوم گروه آ را پیش رو خواهد داشت.

در این صورت شانس بازی پلی آف میان ایران و استرالیا با اروگوئه نماینده آمریکای جنوبی برای صعود به جام جهانی وجود دارد.

با این حال تا ماه ژوئن (خرداد) برای پیش بینی نتایج باید صبر کرد./جام نیوز