اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پشت پرده صندوق‌های قرض‌الحسنه


به جای پیگیری شکایت از طریق دادستانی و بانک مرکزی، باید تحقیق کنیم که صندوق جوانان خیر به چه جریانی متصل است، زیرا با وجود این همه تخلفات آشکار و این گزارش روشن بانک مرکزی، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و پول‌های مردم را در قالب سپرده دریافت می‌کند، ولی به وظیفه قانونی خود یعنی تأمین سپرده قانونی نزد بانک مرکزی رفتار نمی‌کند.

نماینده سقز و بانه با انتقاد شدید از عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه از جمله صندوق قرض‌الحسنه «جوانان خیر» که به تازگی در سقز و بانه فعال شده است، گفت: متأسفانه، شاهد سوءاستفاده‌های کلانی از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه هستیم و هیچ کس هم در این زمینه پاسخگو نیست.

فخرالدین حیدری با اشاره به نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور درباره عملکرد صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر نوشته است، گفت: این صندوق شعبه‌ای در بانه داشت و به تازگی نیز اقدام به راه‌اندازی شعبه ای در سقز کرده و چون از وضعیت این صندوق خبری نداشتیم، از طریق بانک مرکزی استعلام نمودیم.

وی با اشاره به عملکرد صندوق نور ـ که در گذشته پول‌های مردم را دریافت کرده و سپس ورشکست شد ـ گفت: تا کی مردم باید پول‌هایشان را به این صندوق بدهند و یک شبه بدبخت شوند؟

عضو کمیسون اقتصادی مجلس با اشاره به تبلیغات گسترده‌ای که صندوق جوانان خیر برای جذب نقدینگی‌های مردم در سقز انجام داده، گفت: نگران هستیم که این صندوق نیز پول مردم را بردارد و یک شبه غیب شود و چون مردم از این بابت نگران بودند، به من مراجعه کردند و من نیز از بانک مرکزی استعلام کردم که پاسخ نگران کننده‌ای دریافت کردم.

وی با اشاره به اینکه پاسخ بانک مرکزی، حکایت از غیر قانونی بودن فعالیت صندوق جوانان خیر دارد، گفت: بانک مرکزی پاسخ جامعی داده و در آن اعلام کرده که این صندوق ذخیره قانونی لازم را به بانک مرکزی نسپرده و برای تأمین بازپرداخت سپرده‌های مردم، تعهد لازم را ندارد.

حیدری با تأکید بر اینکه در گزارش بانک مرکزی، نمونه‌های عینی تخلفات صندوق جوانان خیر اعلام شده است، گفت: بر پایه قانون، صندوق‌های قرض‌الحسنه حق ندارند بیش از پنج میلیون تومان وام بدهند، ولی در این گزارش آمده که به همسر یکی از مسئولان قضایی، مبلغ سی میلیون تومان وام داده شده و موارد بسیاری دیگر که همگی خلاف قانون است.

وی با اعلام اینکه پس از دریافت گزارش بانک مرکزی، شکایتی علیه صندوق جوانان خیر به دادستان کل کشور تسلیم کرده است، گفت: متأسفانه، تاکنون کار چشمگیری انجام نشده و این صندوق همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

نماینده سقز و بانه با اعلام اینکه صندوق جوانان خیر تاکنون 32 میلیارد تومان پول مردم شهرستان بانه را در قالب سپرده دریافت کرده است، گفت: متأسفانه از کنار این سپرده‌ها، مزایای چشمگیری به این شهرستان اختصاص داده نشده و تنها پول‌های مردم را جمع کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر عملکرد صندوق جوانان خیر سالم است، به کار خود ادامه دهد و در غیر این صورت، متوقف شود، گفت: به راستی نمی‌دانم چه افرادی پشت این صندوق هستند که این همه حمایت می‌شوند؟!

حیدری نسبت به ارتباط صندوق جوانان خیر با جریان انحرافی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من تنها گزینه‌ها را کنار هم می‌گذارم و نتیجه‌گیری با مردم است. اکنون بانک مرکزی فعالیت این صندوق را غیر قانونی می‌داند، ولی به عنوان مسئول نظام پولی کشور، حرکتی انجام نمی‌دهد. دستگاه قضایی هم نسبت به پلمپ این صندوق با توجه به شکایت نماینده مردم در خانه ملت اقدامی‌ نکرده و در انجام وظیفه قانونی خود کوتاهی می‌کند؛ بنابراین، شک نکنید که صندوق جوانان خیر به جایی وصل است که با آن برخورد قانونی نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه همچون صندوق جوانان خیر، نظام پولی و مالی کشور را به خطر می‌اندازد و اقتصاد کشور را دچار بحران می‌کند، گفت: گمان می‌کنم به جای پیگیری شکایت از طریق دادستانی و بانک مرکزی، باید تحقیق کنیم که صندوق جوانان خیر به چه جریانی متصل است، زیرا با وجود این همه تخلفات آشکار و این گزارش روشن بانک مرکزی، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و پولهای مردم را در قالب سپرده دریافت می‌کند، ولی به وظیفه قانونی خود یعنی تأمین سپرده قانونی نزد بانک مرکزی اقدام نمی‌کند.

حیدری با اظهار نگرانی از به جریان افتادن نقدینگی بی حساب و کتاب صندوق جوانان خیر در نظام مالی کشور گفت: اینکه سکه و ارز یکباره بالا می‌رود و یا مسکن دچار بحران می‌شود، در نتیجه این پول‌های سرگردان است که در یک مقطع خاص در یکی از بخش‌های اقتصادی متمرکز می‌شود و اقتصاد کشور را بیچاره می‌کند.

وی با تأکید بر فراگیر و جامع بودن گزارش شفاف و کارشناسی بانک مرکزی درباره صندوق جوانان خیر گفت: باید از مسئول نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بانک مرکزی که این گزارش را بدون در نظر گرفتن حاشیه‌ها و روابط احتمالی تهیه کرده است، تقدیر و تشکر شود.

منبع: روزنامه مردم سالاری



ویدیو مرتبط :
نرم افزار صندوق قرض الحسنه اورانوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شما هم صندوق قرض الحسنه خانوادگی دارید؟



صندوق قرض الحسنه, قرض الحسنه خانوادگی

 شما هم صندوق قرض الحسنه خانوادگی دارید؟

اصل برپایی صندوق قرض الحسنه (با رعایت موازین شرعی) که باعث گره گشایی مشکلاتی از مردم می شود امر پسندیده ای است و با توجه به قرض بودن ماهیت وامهایی که توسط این صندوقها پرداخت می شود، هرگونه شرط زیادی در پرداخت وام، ربا و حرام است. و پرداخت مبالغ دیگر در صورتی اشکال ندارد که کاملا با اختیار قرض گیرنده بوده و شرط پرداخت وام نباشد.
در این مقاله در مورد مسائل مربوط به صندوقهای قرض الحسنه دو سوال را مطرح می کنیم:
سوال: آیا اگر با قسمتی از سرمایه صندوق قرض الحسنه خانوادگی طلا بخریم تا ارزش پول صندوق کم نشود اشکال شرعی دارد؟
البته اگر این کار با رضایت سایر اعضا باشد، اشکالی ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

 

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر با رضایت سایر اعضا باشد، مانعى ندارد.

 حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اموال مربوط به شرکا است و بدون اجازه آنها تصرف جایز نیست.

 حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر این کار با رضایت همه شرکت کنندگان باشد و برخلاف قوانین و مقررات نباشد اشکالی ندارد.

 حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورت رضایت همه افراد مانعی ندارد .

 حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
اشکالی ندارد.
سوال: صندوق قرض الحسنه ی مسجدی وام پرداخت می کند، که 1ظھ از وام پرداختی جهت هزینه مسجد کسر می گردد. حکم آن چیست؟
1.اصل برپایی صندوق قرض الحسنه (با رعایت موازین شرعی) که باعث گره گشایی مشکلاتی از مردم می شود امر پسندیده ای است.
2. با توجه به قرض بودن ماهیت وامهایی که توسط این صندوقها پرداخت می شود، هرگونه شرط زیادی در پرداخت وام، ربا و حرام است. و پرداخت مبالغ دیگر در صورتی اشکال ندارد که کاملا با اختیار قرض گیرنده بوده و شرط پرداخت وام نباشد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
دادن وام با رضایت همه اعضاى صندوق به کسى که قرعه به نام او درآمده است، اشکال ندارد و کسر مبلغى از وام اگر با رضایت اعضا باشد، مانعى ندارد.

 حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر شرط نباشد و کسی که قرعه به نام او بیفتد با اختیار خود آن مقدار را خرج مسجد کند اشکال ندارد.

 حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
منظور از کارمزد حقّ الزحمه اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مى دهند داده مى شود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است.

 حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه دادن وام مشروط به کسر این یک درصد باشد ربا و حرام است ولی اگر قرض مشروط نباشد بلکه خود قرض گیرنده به میل خود کمک کند بلا مانع است.
(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی  (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)
منبع: islamquest.net