اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرداخت وام در بانک‌ها متوقف شد



اخبار,اخبار اقتصادی , پرداخت وام

در حالی که مسئولان نظام بانکی از پرداخت وام به مردم در هر مقطع زمانی خبر می‌دهند، مراجعات خبرنگار ما به شعب مختلف بانک‌های دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات بانکی دست کم طی دو ماه پایانی سال متوقف است.

خبرنگار آنا امروز شنبه دوم اسفندماه به چند شعبه بانک مراجعه و تقاضای دریافت تسهیلات بانکی را ارائه کرد.

مدیر یکی از شعب بانک دی در خیابان حافظ در پاسخ به درخواست دریافت وام خودرو از سوی خبرنگار ما گفت: میزان وام قابل ارائه برای خرید خودرو در این بانک 7 میلیون تومان است، اما برای دریافت این وام و به جریان افتادن پرونده باید در سال جدید اقدام کنید.

وی افزود: شعبه بانک ما تا پایان سال جاری به هیچ درخواستی برای دریافت وام پاسخ نمی‌دهد.

مدیر یکی از شعب بانک تجارت هم با اشاره به اینکه این بانک از دو ماه پیش روند پرداخت وام های خود را متوقف کرده‌است، تصریح کرد: هیچ بانکی در ماه‌های پایانی سال به متقاضیان وام نمی‌دهد.

مدیران یکی از شعب بانک پاسارگاد و بانک ملی نیز در پاسخ به مراجعات خبرنگار آنا برای دریافت وام قبل از پایان سال، این کار را بعید دانستند و گفتند: پرونده متقاضیان وام از بانک در سال جدید به جریان می‌افتد.

این اظهار نظرها در حالی بیان می‌شود که سالهاست مدیران عامل بانک‌ها و نیز مدیران بانک مرکزی پرداخت نشدن وام در ماه‌های پایانی سال را انکار می‌کنند و با صراحت می‌گویند در صورت احراز تمامی شرایط تعیین شده از سوی متقاضی، فارغ از هر مقطع زمانی، پرداخت وام صورت می‌گیرد.

با این حال مشاهدات خبرنگار ما و اظهارنظرهای قطعی مدیران شعب حکایت از آن دارد که ظاهرا عدم پرداخت وام در ماه‌های پایانی سال، یک قانون نانوشته است.

اخبار اقتصادی - آنا

 


ویدیو مرتبط :
واکنش مردم به نحوه پرداخت وام توسط بانک‌ با وجود ابلاغیه بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت وام ازدواج در شش بانک متوقف شد


مذاکرات بین وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج همچنان ادامه دارد و هنوزتغییری در روند پرداخت مجدد وام ازدواج رخ نداده است.

 
 
 
 
 تماشا: مذاکرات بین وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج همچنان ادامه دارد و هنوزتغییری در روند پرداخت مجدد وام ازدواج رخ نداده است.

در حال حاضر بیش از یک هفته از انسداد سامانه ازدواج بانک ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت می گذرد و مذاکرات طولانی وزارتخانه با بانک مرکزی هیچ دستاوردی را به دنبال نداشته است.

 از سال ها پیش که سنگ بنای وام ازدواج در کشور گذاشته شد زوج ها با مراجعه به بانک ها و بردن اصل سند ازدواج، وام خود را دریافت می کنند. روزگاری این وام ها صد هزار تومان بود و در اواخر سال 81 به 150 هزار تومان رسید و با گذشت زمان وافزایش تورم در نهایت به 3 میلیون تومان رسید.

 با این وجود بسیاری از بانک ها اعلام کرده اند که توانایی پرداخت وام ازدواج را ندارند و به همین دلیل بسیاری از زوج هایغ جوان این روزها با پاسخ منفی روبروشده اند.


کمبود نقدینگی بانک ها

به نظر می رسد که کمبود نقدینگی مهمترین معضلی است که در حال حاضر بانک ها با آن روبرو هستند، به همین دلیل بسیاری از متقاضیان وام ها با مشکل روبرو شده اند. این نکته دیروز مورد تاکید مسعود امینی مدیر گروه برنامه ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت.

وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تا پایان مهر 91، یک میلیون و 385 هزار و 651 نفر متقاضی دریافت وام ازدواج بوده اند، اظهار داشت: «در حال حاضر سامانه ازدواج شش بانک ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت مسدود است.» امینی دلیل این امر را اختصاص 100 درصدی منابع قرض الحسنه به مصارف دیگر و خالی شدن موجودی بانک ها دانست.

 مدیر کل دفتر ازدواج وزارت جوانان همچنین از برگزاری جلسه با مدیران بانک مرکزی برای حل مشکل پرداخت وام ازدواج به جوانان خبر داد. به گفته مدیر کل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان: «از تعداد متقاضیان ثبت نام کننده سال جاری 464 هزار و 662 نفر از متقاضیان، موفق به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شده اند.»

 این اتفاق در حالی رخ داده است که روزانه 4 هزار نفر به متقاضیان دریافت وام ازدواج اضافه می شود با این وجود بیش از نیمی از زوج ها نتوانسته اند وام ازدواج را دریافت کنند.


وعده های خیالی

از روزی که شعار تسهیل در ازدواج ترویج شد، به منظور نهادینه کردن این شعار و تشویق جوانان از بسته های پیشنهادی بهره گرفته شد تا جوانان بیشتر ازدواج کنند. به همین دلیل، مدیر گروه برنامه ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان چند روز پیش، از ارائه بسته پیشنهادی روز ازدواج پس از نهایی شدن این بسته به هیئت دولت خبر داد و اعلام کرد که دو میلیون وام اضافه تر به زوجین داده می شود.

به گزارش ایسنا، نوشین نبئی البته شرایطی هم ذکر کرده و گفته بود: «زوج هایی که دارای چهار شرط کمتر بودن سن داماد از 25 سال، مهریه 110 سکه ای عروس، فوت پدر یکی از زوجین و دانشجو یا طلبه بودن باشند دو میلیون تومان وام اضافی دریافت می کنند.» این وعده ها در حالی داده می شود که در حال حاضر بانک ها حتی از دادن وام فعلی ازدواج هم ناتوان هستند.

تا پیش از سال 85 زوج ها به بانک مراجعه کرده و وام خود را دریافت می کردند اما با تاسیس صندوق مهر رضا این روند بسیار طولانی تر شد. دولت در سال 85 برای رفع مشکلات جوانان (اشتغال و ازدواج) صندوق مهر رضا را تاسیس و به تدریج برای تسهیل در دریافت وام ازدواج، سامانه اینترنتی را راه اندازی کرد اما ایجاد همین سامانه باعث شده روند پاسخگویی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج طولانی تر شود.

 به این معنی که اگر شهروندی متقاضی وام ازدواج باشد و به بانک مراجعه کند، این پاسخ را از رئیس بانک می شنود که اسم بانک ما فعلا در فهرست بانک های پرداخت کننده وام ازدواج قرار ندارد و تا زمان رویت اسم بانک در فهرست، وام ازدواج پرداخت نمی شود.

از سوی دیگر بانک های مزبور برخلاف مصوبه دولت بابت پرداخت وام دو ضامن دولتی می خواهند زیرا بر این باورند که زوج ها نمی توانند این اقساط را پرداخت کنند. به هر حال با وجود این موانع به نظر می رسد که وام ازدواج در آستانه بیست سالگی به انتهای خط رسیده است.