اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پانتومیم به جای موسیقی در رادیو



سازمان صداوسیما , رادیو

پانتومیم به جای موسیقی در رادیو

شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از پخش موسیقی‌های سبک،جلف وبی معنا دربرنامه‌های گوناگون صدا، موسیقی زدگی وموسیقی محوری برنامه‌ها و استفاده افراطی از آن ،تقلید و تکرار آهنگ‌ها و ترانه‌های پیش از انقلاب اسلامی (اعم ازسبک/ شعر و مضمون/ لحن/ و...) انتقاد کرد.

خب متن بالا را خواندید؟ سخت بود؟ نفهمیدید یعنی چی؟ اشکال ندارد. ما هم نفهمیدیم. حالا بیایید بفهمیم این یعنی چی.


کلمات و ترکیبات تازه درس
شورای نظارت بر سازمان صداوسیما: شورایی که مواظب است رادیو و تلویزیون پرمخاطب نشود تا خدای نکرده مسئولان و برنامه سازان آن در دام غرور و کبر حاصل از این موضوع نیفتند.


موسیقی: هنری مذموم که با ایجاد صداهای مشکوک از طریق آلات مستهجن متاسفانه ریتم خاصی به وجود می آورد و دل دشمن را شاد می کند.


سبک: کم وزن / موسیقی سبک: موسیقی ای که از شدت کم توجهی و گرسنگی وزن کم کرده.


جلف: سفیه و خودسر و بی باک، مرد درشت گول(!)،  فرومایه و احمق (مثل این که الان لغتنامه دهخدا عصبانیه ، ما می ریم یه موقع مناسب تر مزاحم می شیم!)


بی معنا: بدون معنی و مفهوم / موسیقی بی معنا: موسیقی پوچ. مثلا ببببو سرده کاپشنم کو؟ / موسیقی بامعنا: موسیقی خوب، مثال: بر طبل شادانه بکوب، پیروز و مردانه بکوب (البته تیتراژ دیروز امروز فردا را هم می شود گفت.)


موسیقی زدگی (یا استفاده افراطی از موسیقی): حالتی که در آن رادیوبه قدری اسیر موسیقی می شود که برای تبلیغ لوله پولیکا هم از موسیقی استفاده می کند. مثال تبلیغات لوله پولیکا در رادیو: دو آفریقایی آدمخوار تصمیم می گیرند آدمخواری را ترک کنند و به جایش لوله پولیکا بخورند ولی هرچه گاز می زنند لوله بریده نمی شود.

 

بعد در حالی که لوله پولیکا را به دندان گرفته اند به صورت ریتمیک می خوانند: هولیکا، مولیکا، فقط لوله پولیکا! حالا این که این مفاهیم چطوری از طریق رادیو منتقل می شوند بر ما پوشیده است.


موسیقی محوری: یعنی محور تمام برنامه‌های رادیویی بشود موسیقی. این یکی را انصافا خودتان با زبان خوش بفهمید، من را مجبور نکنید دوباره از مثال دو آفریقایی آدمخوار استفاده کنم! آفرین.


تقلید و تکرار آهنگ‌ها و ترانه‌های پیش از انقلاب: واقعا چرا باید به گذشته‌های دور رفت و از آن دوران تقلید کرد؟ چرا از همین ده بیست سال پیش تقلید نکنیم؟ «گل می روید ز باغ» و آن آهنگ «مرغابی‌ها»ی خاوری که تلویزیون آنقدر پخشش کرده بود که ما شب‌ها خواب مرغابی می دیدیم مگر چه اشکالی دارد که شما می روید از سالهای دورتر تقلید می کنید؟ البته الان خاوری رفته پیش سلن دیون و از آن تقلید نشود بهتر است.


حالا که گرم شده ایم چند توصیه به رادیو می‌کنیم، باشد که شورای نظارت از ما راضی باشد، انشاا...:


1) محور ترانه‌هایی که از رادیو پخش می‌شوند عشق به گل و سبزیجات،تشکر از زحمات حیوانات اهلی (غیر از کفتر کاکل به سر) و همچنین نکوهش رابطه با آمریکا باشد.


2) سامی یوسف اگر‌هارد راک هم بخواند باز خوب است. صدای ایشان بیشتر پخش شود.


3) متاسفانه هنر پانتومیم همیشه در رادیو مظلوم واقع شده. ترجیحا به جای موسیقی‌های گاه و بی گاه، نمایش پانتومیم در رادیو پخش شود.


4) موسیقی‌های اصیل ایرانی و سنتی، به جز شجریان و به جز افتخاری (که تکلیفش با خودش معلوم نیست) و کلا هم؛ به جز سالار عقیلی که خدا ایشان را برای صداوسیما حفظ کند، برای همین از ایشان و دیدگاه‌هایش باید به سختی مراقبت گردد تا خدای نکرده طوری نشود که او هم دچار ممنوعیت شود و ما مجبور شویم امیر تتلو را به دنیای موسیقی برگردانیم! بلند بگو انشاا.../قانون


ویدیو مرتبط :
اجرای پانتومیم با موسیقی لری (بسیار جالب)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۰۰۰ ساعت موسیقی در رادیو تهران



رادیو تهران برای ایام نوروز برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای را تدارك دیده است.محمد جهانی، مدیر رادیو تهران در نشست خبری با توضیح این كه قرار است در ایام نوروز به طور ۲۴ ساعته برنامه‌های ویژه از این شبكه پخش شود، گفت: در سال آینده با رویكردی تازه و با طرح‌های جدید روی موضوع خانواده كار خواهیم كرد كه البته این طرح‌های جدید در قالب برنامه «خانه آبی» از چند ماه قبل آغاز شده است.



وی با اشاره به این كه تمام برنامه‌های رادیو تهران در ایام عید تولید می‌شوند، خاطرنشان كرد: برنامه‌های شبكه تهران از ۲۸ اسفند تا ۱۳ نوروز به صورت ویژه خواهد بود و همه گروه‌های برنامه‌سازی رادیو تهران در تولید آن نقش خواهند داشت. جهانی همچنین درباره ویژه‌برنامه‌های ولادت پیامبر اكرم(ص)‌ گفت: قصد داریم به این مناسبت یك جشن رادیویی برگزار كنیم كه تاكنون برنامه‌ریزی‌های مفصلی انجام شده است. زهرا صفاییان، مدیر طرح و برنامه رادیو تهران نیز در این نشست با اشاره به این كه در ماه‌های گذشته بیش از ۲۰۰۰ ساعت موسیقی در قالب‌های مختلف تولید شده، از هدفمندی برنامه‌های گفتگومحور این شبكه خبر داد و گفت: در این ارتباط كرسی‌های آزاداندیشی ایجاد و تلاش شده به‌این وسیله به فضای تنش‌زدایی در شهر تهران كمك كنیم. البته تمام تلاش ما این است كه تنها به مسائل سیاسی نپردازیم.