اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ عراقچی به سوال نمایندگان درباره انتشار جزئیات توافق ژنو



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,توافق ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - در کمیسیون امنیت ملی مجلس؛
عراقچی: هیچ یک از طرفین مذاکره، توافق بر سر مراحل اجرای قرارداد ژنو را منتشر نکرده است

عباس عراقچی عصر امروز با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که هیچ یک از طرفین مذاکره، توافق بر سر مراحل اجرای قرارداد ژنو را منتشر نکرده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد جلسه عصر امروز این کمیسیون با عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در پرونده هسته‌ای گفت: عراقچی در جلسه عصر امروز با اشاره به سوابق مذاکره هسته‌ای ایران در مسیر دستیابی به توافق اصلی و توافق برسر مسائل اجرایی گفت: هیچ یک از طرفین مذاکره توافقنامه اجرایی را منتشر نکرده‌اند.

نقوی‌حسینی در ادامه اظهار کرد: آقای عراقچی در این جلسه تاکید کرد که تصمیمات پیرامون توافق در سطح عالی کشور هماهنگ می‌شود.

وی همچنین با اشاره به آغاز اجرای تعهدات از سوی طرفین گفت: ما در توافقنامه به جز پذیرش تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی و تبدیل آن، هیچ توقف یا برگشت به عقبی را در صنعت هسته‌ای کشور نپذیرفته‌ایم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: آقایان آقامحمدی، جوکار، کوثری، کریمی قدوسی و جلالی انتقادات جدی را در زمینه توافقات هسته‌ای مطرح کردند که آقای عراقچی به بخشی از سوالات و انتقادات آنها پاسخ داد.

وی براساس توافقنامه لغو تحریم‌ها از طرف غربی‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: ممکن است نارسایی‌های فنی در لغو تحریم‌ها از جمله در مورد تحریم نظام بانکی کشور وجود داشته باشد اما این نارسایی‌ها به زودی حل خواهد شد.

نقوی‌حسینی با اشاره به بخش دیگری از انتقادات نمایندگان از توافق ژنو گفت: منتقدین با تمرکز روی متن توافقنامه مواردی را ذکر کرده‌اند که موجب نگرانی جدی نمایندگان است چراکه ادامه فعالیت هسته‌ای را منوط به نظر 1+5 می‌کند، اما آقای عراقچی در این مورد به موارد انتقاد پاسخ دادند و اظهار کرد که حق غنی‌سازی ایران منوط به نظر هیچ قدرتی نیست بلکه انتظار جمهوری اسلامی ایران احترام به غنی‌سازی است که در توافقنامه ژنو هم این احترام برای ایران قائل شده است.

 

------------------------------------------


گفتگوی تلفنی ظریف و هیگ درباره توافق هسته‌ای

وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه طی تماس تلفنی در مورد اجرای توافق ژنو با همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کرد.

 «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس طی یک تماس تلفنی با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مورد اجرای توافق هسته‌ای ژنو گفت‌وگو کرده است.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا ,فارس

 


ویدیو مرتبط :
توافق نامه ژنو - اعترافات عراقچی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی:برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه ایران و 1+5/ جزئیات بیانیه ژنو/فرانسه: به دنبال توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای هستیم



جزئیات بیانیه ژنو

احتمال برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه ایران و 1+5/ جزئیات بیانیه ژنو

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در صورت توافق، این احتمال وجود دارد که نشستی در سطح وزرای خارجه در ژنو برگزار شود.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه کشورمان در گفتگو با مهر گفت:  ما منتظر هستیم که مذاکرات 1+5 با خانم اشتون به پایان برسد و آنها به یک جمع بندی برسند و خانم اشتون به دیدار آقای ظریف بیاید.

وی ادامه داد: قرار است خانم اشتون پس از جمع بندی با اعضای 1+5 به دیدار آقای ظریف در هتل اینتر کنتینانتال بیاید.

وی در این باره که وزیرامورخارجه فرانسه و آمریکا قرار است به ژنو بیایند آیا وزرای خارجه دیگر نیز خواهند آمد بیان کرد: ما نیز این اخبار را شنیده ایم که احتمالا وزرای خارجه روسیه و انگلیس نیز به ژنو خواهند آمد.

عراقچی گفت: در صورت توافق این امکان وجود دارد که نشستی در سطح وزرای خارجه برگزار شود.

وی درباره طرحی که قرار است به امضای دو طرف برسد تاکید کرد: احتمال سندی امضای نمی شود و در این حد خواهد بود که یک بیانیه مشترک صادر شود.

وی افزود: این بیانیه در خصوص جزئیات گام اول ، گام آخر و هدف مشترک و اقداماتی که باید در این باره صورت بگیرد، است.

عراقچی درباره دستور کار جلسه امروز گفت: بحث های دیروز بسیار جدی بوده، باید طرف مقابل در مورد وظایف خود جمع بندی کند. ما منتظر هستیم که به این هماهنگی برسند و خانم اشتون به دیدار آقای ظریف بیاید و مذاکرات ادامه پیدا کند.

 

 

----------------------------------------------------------------

فابیوس: به دنبال توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای هستیم

وزیر خارجه فرانسه که در ارتباط با پروند هسته‌ای ایران عازم ژنو شده تأکید کرد که به دنبال توافقی با ایران درباره برنامه‌ای هسته‌ای اش هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه گفت: به دنبال توافقی با ایران هستیم که نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را از بین ببرد.

پیشتر گزارش شده بود که فابیوس نیز در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران عازم ژنو شده است.

«گیدو ستر وله» وزیر خارجه آلمان وارد ژنو شده و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیز عازم سوئیس خواهند شد.

مهر/فارس