اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پارک «مادر» با چه مبلغی فروخته شد؟



اخبار,اخبار اجتماعی,پارک مادر


 اخبار اجتماعی - پارک «مادر» ۴۷۰ میلیارد تومان به فروش رفت

شهرداری تهران قبلا رقم 670میلیاردتومان را به‌عنوان هزینه احداث اتوبان صدر عنوان کرده بود اما اعضای شورا رقم سه‌هزارمیلیاردتومان را به‌عنوان هزینه‌های صدر عنوان می‌کنند؛ هزینه‌ای که هرچه می‌گذرد منابع تامینش بیشتر مشخص می‌شود.


طرح تفصیلی دور زده شد؛ زمینی هفت‌هکتاری که قرار بود پارکی شود برای شهروندان منطقه پنج، اکنون به برج و پاساژ تبدیل می‌شود. شهرداری آن را به قیمت 470میلیاردتومان به بانک انصار فروخته است. 370میلیاردتومانش خرج بزرگراه صدر شده و صدمیلیاردش خرج بزرگراه امام‌علی.

به گزارش شرق، شهرداری تهران قبلا رقم 670میلیاردتومان را به‌عنوان هزینه احداث اتوبان صدر عنوان کرده بود اما اعضای شورا رقم سه‌هزارمیلیاردتومان را به‌عنوان هزینه‌های صدر عنوان می‌کنند؛ هزینه‌ای که هرچه می‌گذرد منابع تامینش بیشتر مشخص می‌شود.

 

تهاتر با بابک زنجانی و گودبرداری ایران‌زمین برخلاف طرح تفصیلی در شهرک غرب و بدهی 400میلیاردتومانی به بابک زنجانی و این‌بار هم دورزدن طرح تفصیلی و فروش زمینی که قرار بود پارک شود؛ پارک مادر.  زمین 71هزارمترمربع مساحت دارد، جایی درست بغل گوش شهرداری منطقه پنج بین خیابان شهید الهی، بهنام و بزرگراه کاشانی در غرب تهران.

گودبرداری بدون پروانه ساخت ادامه دارد و زمین با مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران قرار است به آپارتمان و برج تبدیل شود؛ کمیسیونی که در سال‌های گذشته محل تغییر طرح تفصیلی بوده است به‌نفع تراکم‌فروشان و در راستای درآمدزایی شهرداری؛ جایی برای تسهیل فروش و تغییر کاربری باغات، فضای سبز، پارک‌ها و پهنه‌های با ارزش شهر. هرچند که رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر از تغییر رویکردها در کمیسیون ماده 5 و شورایعالی معماری و شهرسازی سخن گفته و آشفته‌کردن خواب کسانی که مجوزهایی اینچنینی گرفته‌اند اما بولدوزر‌ها هنوز مشغول کارند و گودبرداری در این پهنه هنوز ادامه دارد.

محمد حقانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی گذشته شورای شهر با ارایه گزارشی از روند ساخت‌وساز در زمین‌هایی که به نام فضای سبز و «پارک مادر» در طرح تفصیلی از آنها یاد شده، به شهرداری تذکر داد از ساخت‌وساز در این منطقه فورا جلوگیری کند.

وی گفت: «کمیسیون ماده 5 شهرداری هم در فرآیندی که جزییات آن برای شورای شهر دوره چهارم روشن نیست، رای به تغییر کاربری این پارک و ساخت‌وساز در آن داده است، در حالی که این کار غیرقانونی است و کمیسیون ماده 5 نمی‌تواند زمینی که کاربری سبز داشته و دارد را با یک مصوبه، تبدیل به ساختمان و برج کند.»

حقانی درباره تخلفات صورت‌گرفته در این زمین گفت: «مالک جدید این زمین (بانک) درخواست ساخت‌وساز و تغییر کاربری این پارک را به کمیسیون ماده 5 برده و مصوبه گرفته. اولا این حق را نداشتند که فضای سبز و کاربری سبز اراضی را تغییر دهند و مسکونی و اداری و تجاری کنند، چون در طرح جامع و تفصیلی، این زمین به‌عنوان کاربری فضای سبز معرفی و تعیین شده است.

 

ثانیا روند تملک این زمین توسط شهرداری و واگذاری آن به بانک مزبور برای ساخت‌وساز، قانونی نیست. شهرداری حق ندارد زمینی را که به‌عنوان فضای سبز و به قیمت فضای سبز از مردم خریده، به قیمت اراضی تجاری، مسکونی و اداری به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی واگذار کند، این کار باعث بی‌اعتمادی مردم به روند موجود در مدیریت شهری می‌شود.»

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته «پروژه را متوقف می‌کنیم.» حالا باید منتظر ماند و دید که این وعده رییس کمیسیون معماری محقق و پروژه متوقف و گود پر می‌شود؟ اتفاقی که اگر بیفتد سومین موفقیت کمیسیون معماری و محیط‌زیست در راستای تحقق طرح تفصیلی پس از باغ معنوی و گود ایران‌زمین خواهد بود و این‌بار گودها به‌نفع برج‌سازان و تراکم‌فروشان حفر نمی‌شوند بلکه در راستای منافع شهروندان پر می‌شوند. هرچند پرکردن گود هم هزینه‌های زیادی را به شهر تحمیل می‌کند و چندان هم ایمن نیست.
اخبار اجتماعی - شرق


ویدیو مرتبط :
آمل.پارک مادر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه چیزی جایگزین پارک مادر می‌شود؟



اخبار,اخبار اجتماعی,پارک مادر

 

اخبار اجتماعی - 8 برج 17 طبقه جایگزین پارک مادر می‌شود

همین دو‌سال پیش زمانی که طرح تفصیلی تهران را رونمایی کردند هم هنوز قرار بود این زمین پارک باشد، درخت و گل و گیاه داشته باشد، جایی باشد که مردم نفس بکشند حالا اما لودرها زمین را تراشیده‌ و پایین رفته‌اند

هشت برج؛ قرار است در زمینِ پارکِ مادر در منطقه ۵ تهران به‌جای درخت و گل و گیاه، هشت برجِ ۱۷ طبقه روی زمین قد بکشد و به آسمان برود. تعدادی از ساکنان این منطقه دیروز با طوماری در دستشان جلو در کارگاه ساختمانی این پروژه تجمع کردند تا بگویند نسبت به ساخت‌وساز در این زمین که قرار بوده پارک منطقه آنها باشد، اعتراض دارند. اعضای شورای شهر تهران می‌گویند ساخت‌وساز در این زمین خلاف طرح تفصیلی تهران است و برای پیگیری این موضوع دست به دامان شورایعالی شهرسازی و معماری خواهند شد.

به گزارش شهروند، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران دیروز از پارکِ مادر در منطقه ۵ شهرداری تهران دیدن کردند.  پارکی که این روزها دارودرختی ندارد، زمین‌بازی و نیمکتی ندارد، فواره و آبنما ندارد اما به جای همه اینها چند کارگاه ساختمانی بزرگ دارد. کنار این کارگاه‌ها، لودرها زمین را می‌خورند و پایین می‌روند، کامیون‌ها خاک می‌برند و بونکرها، سیمان می‌آورند، قرار است در زمینی ۷هکتاری که مطابق طرح جامع تهران باید به فضای سبز تبدیل می‌شد، برج بسازند، نه یکی، نه دو تا، هشت برج ۱۷ طبقه.

 

سال‌ها پیش از این روزها زمانی که زمین در تهران این‌قدر کمیاب نشده بود قرار بود در این زمین که بین خیابان شهیدالهی، بهنام و بزرگراه کاشانی واقع است برای مردم پارکی بسازند. شهرداری تهران نامش را هم انتخاب کرد: «بوستان مادر».

همین دو‌سال پیش زمانی که طرح تفصیلی تهران را رونمایی کردند هم هنوز قرار بود این زمین پارک باشد، درخت و گل و گیاه داشته باشد، جایی باشد که مردم نفس بکشند حالا اما لودرها زمین را تراشیده‌ و پایین رفته‌اند تا در زمینِ پارک مادر به جای درختان جایی بازکنند تا یکی از بانک‌ها بیاید و در آن فوندانسیون برج‌های ۱۷ طبقه را بکارد.

پرونده پارک مادر در منطقه ۵ تهران چند ماهی است که روی میز اعضای شورای شهر تهران است. شهرداری تهران در ارتباط با ساخت‌وساز در این زمین ۷ هکتاری تاکنون تذکرهای متعددی از اعضای شورا گرفته است. در حالی‌که اعضای شورا ساخت‌وساز در این زمین را خلاف قانون دانسته و اعلام کرده‌اند این زمین مطابق طرح جامع تهران باید کاربری فضای سبز داشته باشد، گودبرداری گسترده در زمینِ پارک مادرِ در منطقه ۵ همچنان ادامه پیدا کرد.

زمینی که گفته می‌شود از سوی شهرداری تهران براساس یک تهاتر با ارزش حدود ۴۷۰‌میلیارد تومان به یکی از بانک‌ها واگذار شده تا بخشی از آن را خرجِ ساخت پل طبقاتی صدر و بخش دیگری را خرج بزرگراه امام علی(ع) کند.  چند روز پیش محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا اعلام کرد که شهردار همه تذکرات اعضای شورا درباره ساخت‌وساز در این پارک را ناشنیده گرفته است.

 

او گفت: «از شهرداری خواسته بودیم از ساخت‌وساز در این زمین به فوریت جلوگیری کند اما ساخت‌وساز در پارک مادر ادامه دارد و حجم عملیات خاکبرداری چند برابر افزایش یافته و شهردار منطقه هم به هیچ‌کس پاسخگو نیست.» حقانی، گفته بود در شرایط فعلی شورای شهر تهران از شورایعالی شهرسازی و معماری می‌خواهد تا به پرونده ساخت‌وساز در این پارک رسیدگی کند. بعد از این حرف‌ها، پژمان پشمچی‌زاده، شهردار منطقه ۵ هم یک نشست خبری گذاشت و خبرنگاران را جمع کرد تا حرف‌هایش را بزند، او ساخت‌وساز در این زمین را قانونی خواند و در نهایت آبِ پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «چه کسی گفته که این‌جا پارک بوده؟ البته این امکان وجود دارد که بسیاری آرزوی داشتن بوستان مادر در این محوطه را داشته باشند ولی هیچ پروژه ابلاغی مبنی بر این‌که در محوطه ذکر شده، بوستان مادر داشته باشیم، وجود ندارد و بحث تبدیل شدن این زمین به پارک در حد حرف بوده است.»

ساکنان شهرک فرهنگیان در منطقه ۵ تهران که سال‌ها در کنار این زمین ۷هکتاری زندگی کرده‌اند اما حرف‌های دیگری می‌زنند. دیروز تعداد زیادی از آنها با طوماری در دستانشان و عکس‌هایی از گذشته و حال این زمین کنار ورودی زمینی که قرار بوده پارک باشد و حالا نیست، تجمع کرده بودند. آنها عکس‌ها و نقشه‌هایی در دست داشتند که نشان می‌داد خلاف آنچه شهردار منطقه ۵ می‌گوید، ساخت یک پارک در این زمین نه‌تنها در حد حرف نبوده که نقشه و ماکت هم داشته و عملیات اجرایی آن هم آغاز شده بوده است؛

سیدعلیرضا مقدم، یکی از فرهنگیانی که همسایه همین زمین است و تصاویر هوایی از این زمین دارد و با استناد به آنها می‌گوید: «در ‌سال ۱۳۸۸ اقدامات برای احداث دو دریاچه در آن آغاز شده بود و شهردار وقت به مردم گفت در این‌جا طرحی داریم که پارک منحصر به‌فردی بسازیم اما در ‌سال ۱۳۹۲ با واگذاری این زمین به‌جای دیگری روند ساخت آن پارک متوقف شد و شروع کردند به گودبرداری‌هایی که نشان می‌داد قرار است در این زمین ساختمان بسازند. بعد تابلوی پارک را برداشتند و هیچ تابلوی دیگری هم نگذاشتند. به تدریج گودبرداری‌ها عمیق‌تر شد و ما فهمیدیم نه‌تنها از ساخت پارک خبری نیست بلکه قرار است این‌جا برج بسازند.»

به گفته غفارزاده افشار، یکی دیگر از شهروندان معترض به ساخت‌وساز در زمینِ پارک مادرِ تهران، یکی از سوالات مردم این محله این است که چطور افرادی بدون تابلوی نظام مهندسی در حال گودبرداری اینچنین عظیم در زمینی هستند که قرار بوده پارک شود؟ او می‌گوید: «این زمین متعلق به تعاونی فرهنگیان و مال خود ما بوده است اما شهرداری این زمین را از ما گرفت به شرط این‌که آن را تبدیل به فضای سبز و پارک کند.

 

بعد از ‌سال ۸۱ مدتی این‌جا درخت کاشتند، بعد درختان را از ریشه درآوردند و گفتند جای دیگری می‌کاریم می‌خواهیم این‌جا دو دریاچه بزنیم.  نقشه‌ها و ماکتش را به مردم نشان دادند و چه وعده‌هایی و حالا می‌خواهند این‌جا را بسازند ما هم طوماری جمع کردیم. این چندمین طومار ماست این‌بار می‌فرستیم به کمیسیون اصل ۹۰ و سایر دفاتر حاکمیتی، شاید آن‌جا برای ما کاری کنند.»

حمدالله اختراعی، یکی دیگر از همسایگان هم می‌گوید: «۱۰ ‌سال بالای این زمین تابلو زده بودند بوستان مادر، حالا می‌گویند قرار نبوده بوستان باشد؟ واقعا انتظار دارند ما همه آنچه دیده و شنیده بودیم را فراموش کنیم و بگوییم اصلا نبود؟» حرف‌های او را داود طباطبایی ادامه می‌دهد: «شهردار منطقه ۵ که می‌گوید این‌جا پارک نبوده از همکارانش در شهرداری درباره ماکت پارک بپرسد. وقتی هنوز این زمین قرار بود پارک باشد از ماکتش در شهرداری منطقه رونمایی کردند، آن زمان گفتند ۷‌میلیون تومان فقط خرج ماکت شده است.»

 

معصومه پیرهادی، یکی دیگر از ساکنان شهرک فرهنگیان هم می‌گوید: «با چه سختی این خانه‌ها را خریدیم.  زمانی که تعاونی فرهنگیان این زمین را به شهرداری واگذار کرد، نقشه خانه‌های ما هم تغییر کرد اما به ما گفتند این زمین پارک می‌شود ما زحمت زندگی در خانه‌های کوچکتر را قبول کردیم که این‌جا فضای سبز شود و حالا می‌گویند قرار نبوده پارک شود، چطور می‌توانند توی چشم مردم نگاه کنند و انکار کنند؟»

ساخت‌وساز در بوستان مادر نماد عینی تخلف
کنار شهرک فرهنگیان، جایی که بسیاری از معلمان و مدیران آموزش‌وپرورش پس از سال‌ها خاکِ گچ‌خوردنِ سرِکلاس برای خود سقفی ساخته‌اند تا زندگی کنند، لودرها گودهای بزرگی حفر کرده‌اند و همچنان به‌طور فشرده در چند شیفت مشغول کارند.

 

ساخت‌وساز در بوستان مادر مثل پروژه‌های دیگر نیست، این زمین تابلویی ندارد که روی آن نوشته شده باشد این‌جا چند ساختمان در چند طبقه ساخته می‌شود اما کارگرانی که سر پروژه مشغول کار هستند، گودهایی که در زمین کنده شده را با دست نشان می‌دهند و می‌گویند: «هشت برج.  قرار است هشت برج بسازند هر برجی چهارطبقه زیرزمین، یک طبقه همکف و ۱۲ طبقه دارد در نهایت ۱۷ طبقه.» دیروز چند ماه پس از نخستین تذکرات اعضای شورای شهر تهران به شهرداری درباره ساخت‌وساز در زمینِ بوستان مادر تعدادی از اعضای شورا به منطقه ۵ آمدند تا ببینند در این زمین چه خبر است.

محمد حقانی، محمد سالاری، مهدی چمران و علی صابری اعضای شورای شهر تهران دیروز پس از بازدید از این پروژه با همسایه‌ها و مردمی که به نشانه اعتراض روبه‌روی در ورودی این کارگاه جمع شده بودند، گفت‌وگو کردند.  چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا هنگام ورود به پروژه اجازه نداد شهروندانی که می‌خواستند با اعضای شورا گفت‌وگو کنند، وارد محوطه کارگاه شوند و خطاب به آنها گفت: «هیچ‌کدام از شما داخل نیایید.» او پس از بازدید از پروژه هم در پاسخ به مردم که می‌پرسیدند حالا چه می‌شود، گفت: «این تجمع‌ها و دور هم جمع شدن‌ها و اعتراض‌ها مشکل شما را حل نمی‌کند. صدای شما رسید و همه در جریان مشکل شما قرار گرفتند ما هم در شورای شهر این موضوع را بررسی و نتیجه را به شما اعلام می‌کنیم.»

او ساعاتی بعد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «فعلا پروانه‌ای برای ساخت این زمین صادر نمی‌شود و قرار است با تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر پرونده این زمین را از گذشته پیگیری کنیم.» محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اما در گفت‌وگو با «شهروند»، عملیات ساختمانی در این زمین ۷ هکتاری را بسیار وسیع توصیف کرد و گفت: «علیرغم این‌که پهنه این زمین در طرح جامع و حتی طرح تفصیلی G۱۱۲  بوده و باید این‌جا به پارک و فضای سبز تبدیل می‌شده بدون صدور پروانه رسمی اقدام به گودبرداری در سطح بسیار گسترده‌ای شده و تمام روندی که طی شده از نظر ما غیرقانونی است اگر قرار بود شهرداری تهران تقاضای این را داشت که کاربری‌اش عوض شود باید از روند قانونی پیگیری می‌کرد و تنها مرجعی که می‌تواند نسبت به تغییر کاربری‌ها اقدام کند، شورایعالی شهرسازی و معماری است که نه‌تنها آن فرایند طی نشده این موضوع حتی در شورای شهر هم مطرح نشده و ما تلاش می‌کنیم با هماهنگی سایر نهادها جلو پروژه را بگیریم.»

او با تاکید بر این‌که اقداماتی که در این پروژه انجام می‌شود، خلاف قانون است، ادامه داد: «ساخت‌وساز در بوستان مادر نماد عینی تخلف است و حتی با وجود واکنش افراد عمومی، تذکرهای مکرر در شورا و چند بار گزارش در رسانه ملی بازهم این اقدامات انجام می‌شود. در حالی که در شهر تهران اگر کسی بخواهد پنجره‌ای را جابه‌جا کند به راحتی به او اجازه نمی‌دهند اما در زمین ۷هکتاری به راحتی در حال گودبرداری هستند که خلاف است.»

از شهردار سوال می‌کنیم
علی صابری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران هم با بیان این‌که ساخت‌وساز در این زمین خلاف طرح جامع است، به «شهروند» گفت: «آنطور که ما پیگیری کردیم این زمین پروانه هم ندارد، می‌گویند برای این ساخت‌وسازها پیش پروانه صادر شده است. بعد در این زمین می‌خواهند مجموعه تجاری و اداری بسازند.  ما این موضوع را در شورا همچنان پیگیری خواهیم کرد و حتی اگر لازم باشد تا طرح سوال از شهردار هم آن را پیش می‌بریم،  البته عده‌ای هستند که مخالف سوال پرسیدن از شهردار هستند اما اینطور نیست که قرار باشد هر طرح سوالی به استیضاح منجر شود ما درباره این پروژه سوال داریم و از حق نمایندگی‌مان استفاده می‌کنیم.»

به گفته محمد حقانی، دبیر کمیته محیط‌زیست، مالک جدید این زمین (بانک) درخواست ساخت‌وساز و تغییر کاربری این پارک را به کمیسیون ماده ۵ برده و مصوبه گرفته. او می‌گوید: «اولا این حق را نداشتند که فضای سبز و کاربری سبز اراضی را تغییر دهند و مسکونی و اداری و تجاری کنند و بیایند در پارک برج بسازند، چون در طرح جامع و تفصیلی این زمین به‌عنوان کاربری فضای سبز معرفی و تعیین شده است. ثانیا روند تملک این زمین توسط شهرداری و واگذاری آن به یکی از بانک‌ها برای ساخت‌وساز، قانونی نیست. شهرداری حق ندارد زمینی را که به‌عنوان فضای سبز و به قیمت فضای سبز از مردم خریده، به قیمت اراضی تجاری، مسکونی و اداری به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی واگذار کند.»
 اخبار اجتماعی - شهروند