اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ولایتی: مذاکرات به بن‌بست نرسیده است



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,اظهارات علی اکبر ولایتی در مورد مذاکرات

 

اخبار سیاست خارجی - ولایتی: مذاکرات به بن‌بست نرسیده است

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان پرهیز از تنش و جنگ‌های حرفه‌ای را مورد قبول هر دو کشور دانست و افزود: ما معتقدیم که باید از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز این موضوعات حل شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه ایران برای به دست آوردن حقوق حقه خود از کسی اجازه نمی‌گیرد، گفت: من معتقدم مذاکرات به بن‌بست نرسیده است.

به گزارش فارس،‌ علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک عصر امروز (شنبه) با ژان‌فرانسوا ژیرو مدیر خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه در مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی پس از این دیدار با حضور در جمع خبرنگاران درباره ملاقات خود با مدیر خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که هر دو کشور تمایل دارند که مشکلات منطقه‌ای و تنش‌های عراق،‌ سوریه، و لبنان با گفت‌وگو حل شود.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان پرهیز از تنش و جنگ‌های حرفه‌ای را مورد قبول هر دو کشور دانست و افزود: ما معتقدیم که باید از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز این موضوعات حل شود.

وی در خصوص مذاکرات وین تصریح کرد: این مذاکرات، مذاکرات آسانی نیست و تا جایی که ما اطلاع داریم ، مذاکره‌کنندگان ما تمام سعی خود را کرده‌اند اما این مذاکرات هنوز پایان نیافته و مجدداً در خردادماه ادامه می‌یابد.

ولایتی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتایج مثبت برسد و در همین زمینه افزود: از طریق گفت‌وگو استمرار آن و در صورتی که طرفین با همین حسن نیتی که ایران از خود نشان داده، این روند را ادامه دهند امیدواریم در آینده بتوانیم راه حل‌هایی داشته باشیم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تأکید بر اینکه من معتقد نیستم که این مذاکرات به بن‌بست رسیده باشد، یادآور شد: جمهوری اسلامی همیشه طرفدار گفت‌وگو استمرار مذاکرات است.

وی با بیان اینکه زمان مذاکرات باید مورد توافق دو طرف باشد و ایران برای به دست آوردن آنچه که حقوق حقه خود می‌داند از کسی اجازه نمی‌گیرد گفت: از ابتدای مطرح شدن موضوع هسته‌ای، ملت ایران هیچ‌گاه از مذاکرات روی‌گردان نبوده و همواره از استمرار آن حمایت کرده است.

ولایتی تأکید کرد: مادامی که مذاکره‌کنندگان ما در چارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند و البته آنچه که تا کنون انجام گرفته خلاف این نبوده است.

به گزارش فارس، همچنین در این دیدار ژان‌فرانسوا ژیرو مدیر خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه، با اشاره به چارچوب دوجانبه ایران و فرانسه گفت: ما در خصوص مسائل دوجانبه صحبت کردیم و الآن نیز به وزارت خارجه می‌رویم تا این گفت‌وگوها را ادامه دهیم و سپس به پاریس باز می‌گردیم.
اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
کوچه بن بست مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی تلگراف از مذاکرات هسته ای در قزاقستان/بن بست به وقت خود باقی است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیش بینی تلگراف از مذاکرات هسته ای در قزاقستان

بن بست به وقت خود باقی است

"از سال 2008 ، تقریبا هر سالی که سپری شده برچسب سالی حساس برای ایران را به همراه داشته است. سالی که در آن یا ایران به سلاح هسته ای دست می یابد یا اینکه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی انجام می شود. اما هیچ یک از این پیش بینی ها تا کنون درست نبوده است.

دیپلماسی ایرانی: سه شنبه آینده، نمانیدگان ایران به قزاقستان می روند تا با نمایندگان گروه 1+5، دور دیگری از مذاکرات هسته ای را از سر بگیرند. اما در آستانه این مذاکرات، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده گفت و گو ها تنها در صورتی ثمربخش خواهد بود که طرف مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسد. این حقوق نیز فرمول ایران برای غنی سازی در داخل کشور است.

خبر خوب در هفته آینده این است که سرانجام پس از وقفه ای 8 ماهه مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) از سرگرفته خواهد شد. بهار سال جاری سه دور مذاکره در همین زمینه انجام شد که هیچ نتیجه ای به همراه نداشت. در آخرین دور گفت و گو ها در مسکو، حتی توافقی برای زمان و مکان مذاکره بعدی صورت نگرفت و از آن پس دو طرف ماه ها بر سر مکان و زمان مذاکرات چانه زنی کردند. اما اینکه سرانجام زمان و مکانی تعیین شده می تواند دلیلی برای لبخند زدن باشد.

دلیل دیگری برای خرسندی این است که سال 2012 ، بدون اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران سپری شد. در اوایل سال گذشته میلادی همواره گمانه زنی ها در این جهت بود که حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، اجتناب ناپذیر است. اما زمانی که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد با توجه به تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به سوخت هسته ای، جدول زمانی هسته ای شدن ایران طولانی تر شده، پیش بینی ها در این جهت پیش رفت که اقدام نظامی اسرائیل دست کم تا تابستان 2013 به تعویق می افتد.

از سوی دیگر ایران تعداد سانیریفوژهای فعال در سایت غنی سازی فردو را حدود 696 دستگاه ثابت نگاه داشته و به نظر نمی رسد از فوریه گذشته تا کنون تغییری جدی در آن ایجاد کرده باشد. هرچند که در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، اعلام شد تعداد قابل توجهی سانتریفوژ جدید در فوردو نصب شده است. اینکه ایران بار دیگر تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای را از سر گرفته نیز اقدامی است که به اعتقاد برخی کارشناسان می تواند در جهت تعدیل بحران بر سر برنامه های هسته ای ایران آن هم در آستانه انجام مذاکرات، به کار گرفته شده باشد.

اما این چند مورد، تنها خبر های خوشی است که می توان در مورد پرونده هسته ای ایران و مذاکرات پیش رو مطرح کرد. خبر بد این است که شکاف بین ایران و غرب بیش از هر زمان دیگری عمیق تر شده و ایران در حالی بر انجام عملیات غنی سازی تاکید دارد که آمریکا و متحدانش درخواست هایی نظیر تعطیلی سایت غنی سازی فوردو را مطرح می کنند. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با وجود ادامه مذاکرات با ایران هنوز نتوانسته صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران را تایید کند.  علاوه بر این درخواست یک ساله آژانس از ایران برای دسترسی به سایت نظامی پارچین واقع در جنوب شرق تهران نیز همچنان بی پاسخ مانده است.

به این ترتیب می توان گفت که بن بست همچنان ادامه دارد. از سال 2008 ، تقریبا هر سالی که سپری شده برچسب سالی حساس برای ایران را به همراه داشته است. سالی که در آن یا ایران به سلاح هسته ای دست می یابد یا اینکه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی انجام می شود. اما هیچ یک از این پیش بینی ها تا کنون درست نبوده است.

آنچه حقیقت دارد این است که با گذشت هر سال بدون هر مساله هسته ای ایران، ریسک های بیشتری متوجه امنیت جهانی خواهد شد./دیپلماسی ایرانی