اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی همه چیز زیر سر انگلیس می شود



اخبار سیاسی,خبر های سیاسی,جان ناپلئونیسم

 

وقتی همه چیز زیر سر انگلیس می شود
دائی جان ناپلئونیسم سیاسی میراث دوران احمدی نژاد برای رسانه های دلواپس

رسانه های دلواپس مخالفان تندروی در کشور را با برچسب "انگلیسی" خطاب می کنند. برجسته سازی نقش قدرت های خارجی تلاشی در جهت خودداری از آسیب شناسی علت ناکامی دلواپسان بوده است.


 رسانه های دلواپس طی روزهای اخیر کلیدواژه مشترکی را مورد استفاده قرار می دهند: انگلیس. آنان مخالفان تندروی در کشور را نیز با برچسب "انگلیسی" خطاب می کنند. برجسته سازی بیش از اندازه و اغراق آمیز نقش قدرت های خارجی تلاشی در جهت فرافکنی و خودداری از آسیب شناسی علت ناکامی دلواپسان از سوی اعضای آن جریان است.

به گزارش خرداد، هر زمان که موسم انتخابات فرا می رسد اصولگرایان که می دانند در میان عموم مردم از محبوبیت بالایی برخوردار نیستند از تاکتیک های تکراری و نخ نما شده ای استفاده می کنند.

 

یکی از تاکتیک های شان ایجاد دو قطبی تحت عنوان "جمهوریت" و "اشرافیت" بوده است که به زعم خود روحانی و آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان را در اردوگاه "اشرافیت" و دلواپسان و رهبران شان را در جایگاه نمایندگان "جمهوریت" قرار می دهند. در این انتخابات نیز دلواپسان دو پروژه را دنبال نمی کنند نخست حمله علیه آیت الله هاشمی که توسط احمدی نژاد نیز در انتخابات قبلی با ایجاد فضای دو قطبی و طرح اتهامات واهی پیگیری می شد و رویکرد دوم تلاش برای القای این رویکرد که اصولگرایان "مردمی" بوده، حافظ "استقلال" کشور هستند و اصلاح طلبان عده ای خود باخته و عامل بیگانه هستند که در طول شبانه روز از "انگلیس" خط می گیرند !
 
این موضوع تا آنجا پیش رفته که وطن امروز در گزارش اصلی روز شنبه خود از "لیست خبرگان جریان غربگرا در ایران" می گوید. این روزنامه ضمن وارد کردن تهمت به یار امام و انقلاب آیت الله هاشمی با لحنی بی ادبانه می نویسد:"دم روباه زیر عبای عالیجناب. عجله، سهل انگاری یا گاف نامش هر چه باشد بار دیگر ائتلاف ضد انقلاب و یک جریان سیاسی در ایران فاش شد. نکته بسیار مهم طراحی جدید انگلیسی ها برای انتخابات ایران این است که این بار در سطح بسیار بالاتری این رابطه و ائتلاف فاش شد. موضوع نفوذ انگلیسی ها در سطوح بالایی بارها و بارها مورد توجه و دغدغه دلسوزان قرار گرفته بود.

 

اکنون در انتخابات خبرگان رهبری سطح بسیار ویژه ای از این ارتباط و همزمانی فاش شده است. آمریکایی‌ها که پیش از این نسبت به موفقیت جریان سیاسی متبوع حسن روحانی در انتخابات مجلسین ایران ابراز امیدواری کرده بودند؛ این بار جانب احتیاط را گرفتند و به قول برخی مقامات و نیز تحلیلگران ارشد این کشور، حمایت خود را از این جریان علنی نکردند تا باعث دردسر دوستان خود در ایران نشوند. با این حال اما انگلیسی‌ها که پیوند عمیقی با برخی افراد بانفوذ در ایران دارند وارد صحنه شدند و پروژه انتخاباتی طراحی شده در خارج از ایران را سر دست گرفته و دنبال کردند.

 

اصطلاحا این بار دم روباه از زیر عبای عالیجناب بیرون آمد تا خطوط ارتباطی گذشته او و فرزندانش با انگلیسی‌ها که در مواقع مختلف فاش شده بود؛ یک بار دیگر برای افکار عمومی یادآوری شود. این بار اما سطح همکاری و همزبانی بسیار فراتر از موارد گذشته فاش شده است؛ پروژه مشترک با انگلیسی‌ها برای در دست گرفتن مجلس خبرگان رهبری! این پروژه مشترک به دنبال چیست؟"

وطن امروز در ادامه می نویسد:" بنابراین با توجه به نقش و جایگاه این 3 عالم بزرگ، هدف انگلیسی‌ها برای جلوگیری از راهیابی این 3 عالم به مجلس خبرگان رهبری چندان پنهان نمانده است. آنها اکنون تلاش می‌کنند بازی‌ای که از سوی هاشمی و با ترغیب سیدحسن خمینی به کاندیداتوری کلید خورد را با شعار جلوگیری از ورود علمای اثرگذار به مجلس خبرگان به پیش ببرند! این بار کیف‌های انگلیسی نه تنها برای مجلس شورای اسلامی دوخته شده، بلکه بخشی از آنها نیز در اختیار عالیجناب قرار گرفته است!"

این روزنامه در مطلب روز یکشنبه خود نیز با در پیش گرفتنه خطی مشابه تحت عنوان "ننگ بر سیاهه انگلیسی" می نویسد:" چند ماه پیش از نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات، «وطن امروز» از شکل‌گیری اتاق فرمان روابط سیاسی- اقتصادی میان «ایران و انگلیس» خبر داد. در بخشی از افشاگری‌ها پیرامون این کانون مشترک، به نام‌هایی همچون سر «ریچارد دالتون» دیپلمات ارشد و شوالیه انگلیسی «چتم هاوس»، «جک استراو» وزیر اسبق خارجه انگلیس و «نورمن لامونت» وزیر اسبق بازرگانی انگلیس اشاره شد که پشت پرده کمیته بازاریابی در لندن قرار دارند.

 

کمیته یادشده که تحت نام «اتاق بازرگانی بریتانیا و ایران» به صورت رسمی فعالیت می‌کند، توسط شبکه وسیعی از زرسالاران صهیونیست در انگلیس تغذیه می‌شود که در بدنه سیاسی این کشور صاحب قدرت هستند".

همراستا با "وطن امروز" دیگر روزنامه دلواپسان یعنی کیهان به مدیر مسئولی شریعتمداری که گویا یک شب پیش از انتشار مطالب با برادران در وطن امروز جلسه مشترک حضوری و یا تلفنی برای تایید مشابه بودن تیترها دارند ! در مطلبی تحت عنوان "حمایت بی بی سی از یک لیست انتخابات همان دیگ پلوی سفارت انگلیس است" به نقل از شریعتمداری می نویسد:" حمایت دولت انگلیس از این لیست انتخاباتی فقط تأسف‌آور نیست بلکه هشداردهنده نیز هست و یادآور دیگ پلوی سفارت انگلیس در دوران مشروطیت است یعنی آن روزها که عده‌ای آگاهانه و کسانی از روی بی‌خبری و بی‌بصیرتی برای جلب حمایت انگلیس در سفارت روباه پیر بست می‌نشستند.

 

وی اظهار داشت تاکید دولت انگلیس که به فلان لیست رأی بدهید و مخصوصا از رأی دادن به آقایان جنتی، یزدی و مصباح خودداری کنید، حاکی از آن است که  برآیند لیست انتخاباتی این جریان سیاسی را با منافع خود همسو و همخوان می‌داند البته نه اینکه تمامی افراد لیست مزبور را همسو با اهداف خویش تلقی کند".

براستی جز تفکر دائی جان ناپلئونی چه عنوان دیگری را می توان برای دلواپسان برگزید ؟ شخصیت دائی جان ناپلئون تبلور بخش وسیعی از دلواپسان و اصولگرایان تندرو است که با ساده اندیشی بجای ریشه یابی و پرداختن به امور اصلی از طریق تفکر با خیال پردازی و رویا بافی همواره به اموری توجه می کنند که اصولا وجود خارجی ندارند ودچار توهم انگلیسی هراسی هستند. از دید طرفداران تئوری توطئه انگلیسی از جمله آقای شریعتمداری علت انقلاب مشروطه نیز نه آزادی خواهی و برابری طلبی ملت ایران که توطئه انگلیس بوده است.


در این رویکرد تمام حوادث خارجی زیر سر دولتی خارجی (در اینجا انگلیس) است . از دیدگاه طرفداران این تئوری همه انقلاب ها، شورش ها، جنگ ها و عقب ماندگی و ترورهای سیاسی و کمبود های اقتصادی را دست های پنهان کارگردانی می کنند.

 

ویژگی دیکر این تئوری فقدان استدلال و تحلیل علمی در آن است و همه کسانی که بر این اساس به تحلیل حوادث می پردازند بسیاری از وقایع اجتماعی را بدون کاوش های علمی و کشف علل حادثه به توطئه دیگران نسبت می دهند به طوری که گویا حوادث عالم به غیر از توطئه نمی تواند علل دیگری داشته باشد.
 
اما دائی جان ناپلئونیسم اخیر تندروها را باید در دوران احمدی نژاد ریشه یابی کرد. در آن دوران رسانه های نزدیک به دولت وقت هر آنچه اتفاق می افتاد و برای منافع ملی زیان بار بود را زیر سر انگلیس می دانستند. برای مثال، دوستان احمدی نژاد در مطلبی تحت عنوان "رازهای انگلیسی براندازی احمدی نژاد" نوشته بودند:"پیش از انتخابات 88 و در پروژه ای حساس، سلب اعتماد از وزارت کشور با کلید خوردن ماجرای دکترای تقلبی کردان آغاز شد.

 

در این پروژه که به تعبیر دکتر احمدی نژاد پروژه ای انگلیسی بود ابتدا سلب اعتماد از وزارت کشور تحقق می یافت تا پس از آن و با این مقدمه سازی ادعای تقلب قابل باورتر شد".

عبدالرضا داوری از یاران نزدیک احمدی نژاد نیز در گفت و گو با اعتماد مدعی شده بود که شرکت انگلیسی رویال داچ شل که در زمان خاتمی یکه تاز صنعت نفت ایران بود اکنون به یکی از شرکت هایی تبدیل شده که دولت احمدی نژاد فعالیتش را در ایران کاملا متوقف کرده و به همین خاطر است که انگلیسی ها درصدد انتقام گیری برآمده اند.

 

یار احمدی نژاد در بخشی از مصاحبه خود می گوید:" حتی مدتی پیش آقای حسین شریعتمداری در یكی از سرمقاله هایشان گفته بودند كه اصولا ضربات و دشمنی های امریكا علیه ایران با ضربات و دشمنی های انگلیس قابل مقایسه نیست كه این نگاه كاملا با نگاه رهبر انقلاب زاویه دارد. حضرت آیت الله خامنه ای در عید غدیر سال ۱۳۸۸ انگلیس را خبیث ترین دشمن خارجی ملت ایران در طول تاریخ معرفی می كنند.

به قول دكتر حسن عباسی انگلیس مادر امریكاست و مقابله با امریكا بدون مقابله با انگلیس پروژه ای ناقص و ابتر است. در واقع در طول ۵ دهه اخیر آمریكایی ها در بستری كه انگلیس فراهم كرده حركت می كنند چه در تصمیم گیری ها و چه در اجرا. انگلیس در ۲۰۰ سال اخیر شبكه ای پیچیده و تو در تو از نخبگان و خواص تاثیرگذار را در ایران به خود متصل كرده است.

 

این شبكه كه از میان روشنفكران لاییك تا از میان چهره های مذهبی از میان دانشگاهها تا از میان حوزه های علمیه از شركت های اقتصادی تا احزاب سیاسی عضوگیری كرده است در دوره های مختلف تكثیر شده و توانسته خود را باز تولید كند كه اسناد منتشر شده وزارت خارجه انگلیس دلیلی بر این مدعاست".

اصولگرایان تندرو نیز اکنون برای فرار از ریشه یابی علل شکست خود در سال های گذشته و ناکامی ها و عقب ماندگی های کشور در دوران زمامداری شان (دوران احمدی نژاد) به فرافکنی می پردازند و همه چیز را زیر سر قدرت های خارجی می دانند. اگر روزگاری امریکا را مطرح می کردند اینک نوبت به انگلیس رسیده است و نقش آن را پررنگ تر می کنند.

اخبار سیاسی - خرداد


ویدیو مرتبط :
سر عبدالبهاء و خدمت به انگلیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف جسد بی‌سر از رودخانه در انگلیس



 

اعضای یك خانواده انگلیسی به اتهام قتل و مثله كردن جسد یكی از بستگانشان دستگیر شدند.


گزارش شبكه اسكای نیوز حاكی است؛ در پی كشف جسد بی‌سر یك جوان انگلیسی در بركه بدفوردشایر انگلیس، خانواده او به اتهام این جنایت دستگیر شدند.



جیمز وات، ناتاشا الد فیلد، نامزد قربانی و نیكل روبرتز، نامزد برادر قربانی به اتهام قتل دستگیر شدند.


این در حالی بود كه پدر و مادر قربانی و تعدادی دیگر از بستگان این مرد به اتهام قتل او دستگیر شده بودند كه اكنون برخی به قید ضمانت و برخی با رد اتهام آزاد شدند.



در حال حاضر ۳ متهم نامبرده به عنوان مظنونان اصلی پرونده دربازداشت و تحت بازپرسی هستند.


انگیزه قتل مشخص نیست و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد...../ جام‌جم آنلاین