اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وعده نوبخت برای کاهش قیمت دلار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تعادل در  بازار آزاد ارز

 

اخبار اقتصادی - نوبخت: تعادل را به بازار آزاد ارز برمی گردانیم

زمانی قیمت ارز دلاربیش از 4 هزار تومان بود و با دخالت و تعادل بخشی دولت دیدیم که قیمت آن به زیر 3 هزار تومان آمد و تلاش ما حرکت به سمت یکسان کردن نرخ ارز با همان قیمت مبادله ای 2650 تومان است و تردیدی نخواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور گفت : با افزایش عرضه وکاهش تقاضا ، تعادل قیمت را به بازار آزاد ارز برمی گردانیم.

محمدباقر نوبخت افزود : عرضه ارز را در بازار افزایش دادیم و با وارد کردن ارز صادرات پتروشیمی و همچنین کاهش تقاضای بازار به سمت تعادل حرکت کرده ایم.

وی گفت : با استقبال تقاضای ارز از بازار آزاد به سمت اتاق مبادله و بانک مرکزی در حال حرکتیم ، همچنین صنایع نیز به سمت تامین ارز خود از بانک مرکزی حرکت می کنند.

سخنگوی دولت درباره تامین ارز خودروسازان هم گفت : تامین تقاضای آنان را به بانک مرکزی واگذار کرده ایم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت : اما برای آنکه مردم در مقابل بی تعادلی بازار بی دفاع نباشند ،همواره در مواردی که نیاز باشد دولت دخالت خواهد کرد.

نوبخت در توضیح پر ریسک بودن بازار ارز گفت : زمانی قیمت ارز دلاربیش از 4 هزار تومان بود و با دخالت و تعادل بخشی دولت دیدیم که قیمت آن به زیر 3 هزار تومان آمد و تلاش ما حرکت به سمت یکسان کردن نرخ ارز با همان قیمت مبادله ای 2650 تومان است و تردیدی نخواهیم داشت.

وی افزود : از منابع ارزی برای تامین تقاضای بنگاه های اقتصادی استفاده خواهیم کرد .

نوبخت گفت : هیچ رابطه معناداری بین نرخ سود بانکی و قیمت ارز وجود ندارد.

وی در ادامه گفت : مردم بدون تردید و با توجه به دقت و هوشمندی که دارند می دانند که بازار ارزپرریسک است و  بهتر است برای سرمایه گذاری به بازارهای دیگری مانند بازار سرمایه توجه کنند.


نوبخت افزود : در ماه های گذشته شاهد برخی نوسان ها و کاهش شاخص کل بورس یا بازار سرمایه بودیم اما به سرعت این بازار به خود آمد و اکنون شاخص های بورس روند صعودی دارد.

وی در ادامه به موضوع اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی اشاره کرد و گف: در مرحله ثبت نام 2 میلیون و 480 هزار نفر اعلام انصراف کردند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود : از این مرحله انصرف 1200 میلیارد تومان پول به دست آمد که جا دارد از مردم تقدیر شود.

وی گفت : این در حالی است که برخی از منابع یارانه ها در سبد درآمدی خانواده به صورت ماهانه بهره مند بودند و استفاده و زندگی خود را اداره می کردند.

نوبخت گفت : برای عده ای هم این پول در هزینه های زندگی تاثیر چندانی نداشت و جا دارد از هر دو دسته تشکر کنیم چرا که تشخیص دریافت یا دریافت نکردن یارانه به عهده خود مردم است .

وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها و تفسیرهای نادرست برخی سایت ها و افراد در خصوص انصراف یارانه ها گفت : برخی صداها در رسانه های محدود و با گرایش سیاسی خاص تبلیغ می شد و در پی تلقین این احساس به مردم بودند که منابع به دست آمده ناشی از انصراف یارانه ها خرج جشن های شاهانه می شود.

وی افزود : آنها جشن میلاد حضرت فاطمه (س) را ابتدا به عنوان یک جشن شاهانه مطرح و بزرگ جلوه دادند و بعد موضوع را به انصراف افراد از یارانه ربط می دادند .

سخنگوی دولت گفت : مردم به خوبی این موضوع را دریافتند.

نوبخت گفت : ضمن احترام به کسانی که در خصوص دریافت یارانه نقدی اعلام نیاز کردند یا انصراف دادند ، همه بدانند این منابع در توسعه خدمات عمومی به مردم مصرف خواهد شد.

اخبار اقتصادی - واحدمرکزی خبر

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وعده آقای رئیس برای کاهش قیمت دلار



وعده آقای رئیس برای کاهش قیمت دلار

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش قیمت دلار طی چند ماه گذشته معلول اتفاقات و عوامل متعددی بوده که با بر طرف شدن آنها باید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم.

 رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش قیمت دلار طی چند ماه گذشته معلول اتفاقات و عوامل متعددی بوده که با بر طرف شدن آنها باید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: نکته ظریفی که در مورد قیمت تمامی ارزها از جمله دلار باید مورد نظر باشد این است که در واقع قیمت ارزی مانند دلار در میان زنجیره ای از علل و عوامل قرار دارد و همزمان از مجموعه علل تأثیر می گیرد و بر مجموعه نیز تأثیر می گذارد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به این ترتیب تا زمانی که علل تأثیرگذار بر قیمت دلار به قوت خود باقی است نباید انتظار داشت روند حرکتی برابری دلار با ریال تغییر اساسی کند. مثلا انتظار  داشته باشیم قیمت جهانی نفت بالا رود و قیمت کالاهای وارداتی اضافه شود ولی قیمت دلار به زیر قیمت 1150 تا 1226 تومان برسد. به همین اعتبار نیز نمی توان انتظار داشت مجموعه حوزه های تأثیر پذیر از قیمت ارز نیز تغییر شرایط دهند.

وی با اشاره به سخنان چندی قبل خود که طی آن رابطه ای میان قیمت دلار و قیمت سایر کالاها برقرار ساخته بود، گفت: توجه دوستان را به ظرافت‌هایی که در مباحث اقتصادی وجود دارد بیش از پیش جلب می کنم؛ من در واقع به این نکته اشاره کرده بودم که قیمت دلار نیز هم راستا با قیمت سایر کالاها افزایش پیدا کرده و نمی توان انتظار داشت در بازه زمانی که قیمت ها عمدتا در سطح داخلی و خارجی افزایش داشته قیمت دلار نیز از سوی بانک مرکزی همان نرخ پیشین تعیین شود.

وی گفت: به عبارت تخصصی تر، بانک مرکزی به این علت که سایر کالاها گرانتر شده، قیمت دلار را ناگزیر بالاتر از 1050 تومان سابق تعیین کرده نه اینکه خود بانک بنا به دلائلی علاقه‌مند باشد قیمت را بالا ببرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: میزان تقاضا برای ارز بالا رفته،  محدودیت هایی در پی تحریم ها برایمان در نقل و انتقال ارز وجود دارد، قیمت ها در سطح جهانی بالا رفته و در داخل نیز همچنان شاهد تورم دو رقمی هستیم.

به گفته وی، در چنین شرایطی بدیهی و منطقی است که قیمت تعیین شده برای دلار باید بالاتر از رقم پیشین تعیین شود چرا که در غیر این صورت یارانه ارزی به واردات از حجم بالاتری برخوردار خواهد شد./فارس