اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وضعیت رکود ساختمانی در نیمه دوم سال



اخبار ,اخبار اقتصادی ,رکود ساختمانی

 

اخبار اقتصادی - یک صاحب‌نظر مسکن تحلیل کرد
وضعیت رکود ساختمانی در نیمه دوم سال

سعید اسلامی‌بیدگلی كارشناس اقتصاد مسكن و متخصص بازار سرمایه درباره چشم‌‌انداز ساخت‌وساز در ماه‌های آینده معتقد است: در دو، سه سال گذشته تصمیم فعالان ساختمانی به ساخت‌وساز بیشتر، ناشی از پیش‌بینی‌هایی بود كه سازنده‌ها به بازدهی این  بازار داشتند.

بسازوبفروش‌ها سود سال‌‌های گذشته را به زمان آینده تعمیم می‌دادند که باعث شد نوعی فرآیند توده‌وار در بازار مسكن شكل بگیرد كمااینكه در سا‌ل‌های 89 تا 91 به‌خاطر این تصور در سرمایه‌گذاران، حجم ساخت‌وساز در هر سال نسبت به سال قبل افزایش پیدا كرد، اما این روند الزاما نمی‌تواند ادامه داشته باشد چون حركت بسازوبفروش‌ها به مثابه دست‌به‌دست شدن توپ داغ است كه فرد آخر با دمای كمتری توپ را در اختیار می‌گیرد و در نهایت گروه‌های آخر با واقعیتی متفاوت از آنچه گروه‌های قبلی تجربه كرده بودند، روبه‌رو می‌شوند.

اسلامی‌بیدگلی با بیان اینكه طبیعتا رشد قیمت مسكن در سال‌‌های اخیر خیلی زیاد بود و باعث افزایش ساخت‌وساز شد، تاكید می‌كند: در حال حاضر ساخت‌وساز در شهر تهران كاهش پیدا كرده است، اما من امیدوارم از نیمه دوم امسال وضعیت ساخت‌وساز بهتر از سال قبل شود.


سعید اسلامی كارشناس اقتصاد مسكن و متخصص بازار سرمایه تاكید می‌كند: در حال‌حاضر كه ركود در بازار مسكن برقرار است و هزینه ساخت و قیمت‌ها با رشدچندانی روبه‌رو نیستند، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار ساخت‌وساز است؛ چراكه ساختمان‌هایی كه امروز احداث آنها آغاز شود، در ابتدای دوره رونق آماده عرضه به بازار مصرف می‌شود و در نتیجه واحدهای نوساز در آن زمان همچون یكی دو سال گذشته روی دست مالكان نخواهد ماند؛ بلكه در مدت زمان كم به فروش خواهد رسید.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رکود در بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه رکود مسکن تا نیمه دوم سال 95



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار  مسکن

رییس سابق سازمان نظام مهندسی پیش‌بینی کرد بخش مسکن حداقل تا نیمه دوم سال سال 1395 در رکود خواهد بود.

سعید غفرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: رکود صنعت ساختمان از اقتصاد کلان کشور تاثیر می گیرد که تولید، عرضه و تقاضا در این بخش را دچار مشکلاتی کرده است.

وی افزود: وجود 400 هزار خانه خالی در شهر تهران نشان می‌دهد که در تهران مسکن به اندازه کافی تولید شده و با نبود متقاضی مواجه است.

رییس سابق سازمان نظام مهندسی، کسادی بازار مسکن در تهران را ناشی از پایین بودن توان متقاضیان دانست و گفت: تسهیلاتی که بانکها می‌دهند برای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین و میانی کافی نیست؛ چرا که ارقام آن با متوسط قیمت خانه فاصله‌ی بسیاری دارد.

به گفته‌ی غفرانی، با این شرایط متقاضیان خرید خانه در تهران باید حداقل 80 میلیون تومان اندوخته داشته باشند که به دلیل نبود چنین منابعی در اقتصاد خانوارها نمی‌توان انتظار رونق بازار مسکن تهران را داشت.

وی تاکید کرد: با این حال به دلیل پایین بودن قیمت مسکن در شهرستان‌ها نسبت به تهران تسهیلات 60 میلیون تومانی بانک‌ها می‌تواند در سایر نقاط شهری تحرک ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ماه گذشته اظهار کرد: تاریخچه تسهیلات مسکن در ۳۰ سال اخیر نشان می‌دهد که این ارقام همواره به طور میانگین در هر سال ۲۵ درصد کل تسهیلات بانکی را به خود اختصاص می‌داده‌اند؛ الان این تسهیلات حدود ۱۰ درصد است و اگر میزان تسهیلات مسکن تا دو و نیم برابر میزان فعلی هم افزایش یابد تازه به میزان سه دهه گذشته برمی‌گردد بنابراین به نظر می‌رسد افزایش تسهیلات باعث شوک در بازار مسکن نمی‌شود.

اخباراقتصادی  -  ایسنا