اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وزیر دفاع: در اوج عزت آماده مذاکره هستیم/قبلا به سوریه سلاح می‌دادیم اما الان آنها نیازی ندارند



وزیر دفاع,حسین دهقان

وزیر دفاع: در اوج عزت آماده مذاکره هستیم/قبلا به سوریه سلاح می‌دادیم اما الان آنها نیازی ندارند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز مذاکره به عنوان طرف ضعیف را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: ایران در اوج عزت و اقتدار، آماده مذاکره است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز مذاکره به عنوان طرف ضعیف را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: ایران در اوج عزت و اقتدار، آماده مذاکره است.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم در تبیین مفهوم «نرمش قهرمانانه» در حوزه ارتباطات بین‌المللی گفت: مقام معظم رهبری قبلا نیز در خصوص سیاست خارجی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را مطرح کردند که شاید سیاست نرمش قهرمانانه تعبیری از همان سه اصل باشد.

وی با بیان اینکه این اصول بر روابط و مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده و تغییری نخواهد کرد، افزود: معنی سیاست نرمش قهرمانانه اینست که اصول، منافع و اهداف ملی ایران ثابت است و ما راهبردهای خودمان را نیز ثابت و غیرقابل تغییر می‌دانیم اما هر کسی در تاکتیک، مانور می‌کند تا منافعش را به دست بیاورد.

گزیده سخنان وی از این قرار است:
*یکی از اصول ثابت ایران این است که بر سر میز مذاکره نباید به عنوان طرف ضعیف تلقی بشویم. ایران در اوج عزت و اقتدار آماده مذاکره است و هیچ پیش شرط و تهدیدی را نخواهد پذیرفت و از طرف مقابل هیچ ترس و واهمه ای به خود راه نخواهد داد.

*رژیم صهیونیستی همیشه به دنبال این بودند که آمریکائی‌ها را به اقدامی علیه ایران تحریک کنند ولی آمریکائی ها تاکنون نشان داده اند که آنقدر هم کم عقل نیستند و اوضاع را تجزیه و تحلیل می کنند لذا باید بپذیریم که لابی صهیوینستی همیشه آمریکا را علیه ایران تحریک می کند.

*آنچه که آقای روحانی در این باره فرمودند و مورد تأیید نظام نیز است، این است که نمی توان با زبان زور و تهدید با کسی مذاکره کرد. نکته مهم این است که مذاکرات باید در فضای برابر، بدون تهدید و با احترام متقابل برگزار شود و اراده طرفی بر طرف دیگری تحمیل نشود و عبارت امروزی هر مذاکره ای باید جریان بُرد - بُرد را با خودش همراه داشته باشد. از نظر ما تهدید کردن و دعوت کردن به مذاکره قابل قبول نیست.

*{در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کنید که آقای روحانی با اوباما دیدار کند؟} آقای روحانی گفتند که در دنیای دیپلماسی همه چیز ممکن است. ابتدا آمریکائی ها احتمال چنین دیداری را تکذیب کردند ولی الان می گویند که ما آمادگی داریم. نکته مهم این است که دوران مذاکره برای مذاکره پایان یافته است و مهم اینست که نشست، خروجی داشته باشد و پس از آن بتوان اقدامی را آغاز کرد.

*رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها اعلام فرمودند که ما از لحاظ شرعی نمی توانیم به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته ای باشیم و فرمایشات رهبری برای همه ارگان ها تکلیف شرعی است و نمی توانند از فرمایشات ایشان تخطی کنند.

*{درباره موضوع موشک‌های اس 300 روسی} روس‌ها علاقمندند به نوعی این مساله را حل کنند ولی ما معتقدیم براساس قراردادی که با آن‌ها داشته‌ایم، آن‌ها باید بیایند و به تعهدات خود عمل کنند. آن‌ها پیشنهادی مبنی بر عبور از اس 300 داشته‌اند، اما بحث ما بازگشت به قرار‌داد اولیه است و اگر پیشنهاد آن‌ها را بپذیریم، مجدداً بحث زمان تحویل و قیمت متناسب با قرارداد قبلی خواهد بود.

*غربی‌ها آنچه در سوریه می‌گذرد را درس عبرت و پیامی برای ایران تلقی می‌کنند. ما در نقطه مقابل می‌گوییم آنچه صورت گرفته و می‌گیرد، نوعی مداخله در امور داخلی سوریه است. آنچه آن‌ها به دنبال آن هستند، تضعیف یا از هم پاشیدن مربع مقاومتی است که در قبال رژیم جعلی صهیونیستی شکل گرفته است.

 

آن‌ها می‌خواهند این محور مقاومت را از بین ببرند که این کار دقیقا در جهت بالابردن امنیت اسرائیل صورت می‌گیرد. سوریه به عنوان پیشانی محور مقاومت به شمار می‌رود، به همین سبب هدف برنامه‌های آنان قرار گرفته است. تهدید به جنگ هم در جهت از بین بردن توان مقاومت صورت می‌گیرد.

*ما از محور مقاومت و از کشور سوریه کاملا حمایت می‌کنیم و در زمینه کمک‌های انسان دوستانه هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا ملت و دولت سوریه بتواند در برابر این تهاجم ایستادگی کند.

*{در پاسخ به برخی اتهام‌ها مبنی بر حمایت تسلیحاتی و مالی ایران از نظام سوری} آن‌ها نیازی به تسلیحات از طرف ما ندارند، چون منابع مختلفی برای تامین آن دارند، به عنوان مثال به محض آنکه بحث جنگ مطرح شد، روس‌ها اعلام کردند که کمک‌های تسلیحاتی به سوریه را قطع نخواهند کرد و به این کمک‌ها ادامه می‌دهند.

 

به این ترتیب باید گفت آن‌ها برای دفاع از خود، سلاح‌ها و ابزارهای لازم را در اختیار دارند. علاوه بر این، آن‌ها در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند ظرفیت‌های تولید سلاح را هم در داخل کشور توسعه دهند. آن‌ها نیازی به سلاح از طرف ما ندارند.

 

البته ما قبلا بحث صادرات را به کشورهای مختلف داشته‌ایم و از توانمندی‌های بالایی در این زمینه برخورداریم. سوری‌ها هم در یک مقطع زمانی قراردادهایی با ما داشته‌اند که به آن‌ها عمل کرده‌ایم‌‌ همان طور که به تعهدات خود در قبال دیگر کشور‌ها نیز پایبند بودیم، اما اینکه بخواهیم امروز سلاحی برای آن‌ها بفرستیم، خیر. آن‌ها در این مرحله، چنین نیازی ندارند./فارس


ویدیو مرتبط :
روحانی: ایران آماده مذاکره با هر کشوری برای سوریه است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع: نیازی به ارسال سلاح به سوریه نیست



 تبعات ناخوشایندحمله آمریکا به سوریه , ارتش و ملت سوریه

دهقان در جمع خبرنگاران:
سوریه تجهیزات لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارد/ نیازی به ارسال سلاح نیست

وزیر دفاع درباره اینکه ایران تجهیزات خاصی را برای دفاع از سوریه در اختیار این کشور قرار می‌دهد یا خیر، گفت:‌ سوریه تجهیزات لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار دهقان وزیر دفاع در پایان جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر آمریکا به سوریه حمله کند این وزارتخانه تجهیزات خاصی را در اختیار سوریه قرار می‌دهد یا خیر، گفت: ارتش و ملت سوریه تجهیزات لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارند.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع کلی این وزارتخانه درباره حمله به سوریه گفت: حمله آمریکا به سوریه تبعات ناخوشایندی در منطقه دارد که به ضرر خود آن هاست و می‌تواند بحران را در سراسر منطقه گسترده کند.

وی افزود: دلیل دیگری که می‌تواند از حمله آمریکا به سوریه جلوگیری کرده و آنها را با تردید جدی مواجه کند تجربیات ناخوشآیند آنها در حمله به عراق و افغانستان است.

دهقان در ادامه تصریح کرد: حمله آمریکا به سوریه تنها می‌تواند منطقه را با بحران بیشتری مواجه کند./خبرگزاری فارس