اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وای اگر 5 شنبه ها هم تعطیل شود...!



 

 

وای اگر 5 شنبه ها هم تعطیل شود...!

 

ایرانی ها هفته ای چند ساعت سر كار می روند؟ ؛

وای اگر 5 شنبه ها هم تعطیل شود...!

كافی است كمی به گذشته برگردیم. آن موقع كه مدرسه رفتن، كار و پیشه مان بود و تعطیلات برایمان یك دنیا شادی به همراه داشت.   همان موقع كه از نیامدن معلم گرفته تا روزهایی كه به دلیل برف و یخ زدگی زمین و آلودگی هوا و اجلاس سران كشورهای اسلامی و هزار دلیل و بهانه دیگر تعطیل می شدیم.

در دوران دانشگاه هم ذوق تعطیلی راحتمان نمی گذاشت و هر روز به امید نیامدن استاد و برپا نشدن كلاس، گام به دانشگاه می گذاشتیم و هیچ وقت معجزه ها را نادیده نمی گرفتیم كه به یكباره و بی خبر می آمدند و شهر را تعطیل می كردند و می گفتند بین التعطیلین است و... البته سالهاست كه دیگر زمستان آنقدر جان ندارد كه برف هایش تعطیلی به همراه داشته باشند و گرد و غبار و آلودگی های هوا هم به اندازه ای عادی شده اند كه شهر را به خاطر آن ها تعطیل نمی كنند، پس یا باید با همین صفحات قرمز موجود در تقویم بسازیم یا بر تعداد آن ها بیفزاییم...

تصمیم سرنوشت ساز

در تاریخ چهارم مرداد ماه سال جاری رئیس جمهور در بیست و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر كشور گفت كه تجربه نشان می دهد زمانی كه دو تا سه ساعت از ساعات كاری در ماه رمضان كاهش می یابد، بازدهی افراد در ادارات بالاتر می رود.

وی همچنین از مأموریت عده ای برای تهیه گزارش از میزان تعطیلات كشورهای دیگر در قیاس با تعطیلات ایران خبر داد و گفت كه ماموران پس از طی مراحل بررسی تطبیقی تعطیلات در سطح بین المللی، نتایج را در قالب گزارش در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه كردند كه بر اساس آن كمترین میزان تعطیلات در دنیا متعلق به كشوری بود كه هم اكنون در خلیج عدن قرار دارد و با مشكلات بسیاری روبرو است و بعد از آن كمترین تعطیلی متعلق به ایران با 75 روز تعطیلی است و سایر كشور ها بالای 100 روز تعطیلی دارند.

به عبارت دیگر ایران در میزان تعطیلات در جهان؛ رتبه یكی مانده به آخر را دارد! رئیس جمهور در ادامه بررسی خود و برای بهبود وضعیت اقتصادی، گفت: «انشاء ا... پنج شنبه ها نیز تعطیل می شود و من معتقدم باید اسم تعطیلی را هم عوض كنیم. به عنوان مثال آن را به عنوان «روز خانواده» نامگذاری كنیم.» به باور وی، باید این نگاه را اصلاح كنیم كه تعطیلی، بطالت به نظر بیاید و باید كاری كرد تا همه افراد بتوانند یك روز در خدمت خانواده باشند.

رئیس جمهور در جواب منتقدانی كه دولت نهم و دهم را به تعطیلی زیاد متهم می كنند، گفت: «مگر كار كردن به ساعت طولانی است؟ دستور دین اسلام است كه روز و شب را در 3 وقت تقسیم كنید و تنها در یك قسمت برای معاش فعالیت داشته باشید و 2 قسمت دیگر برای ساختن انسان است».

تعطیلات ما بیشتر است یا تعطیلات آنها؟!

این یك بحث داغ و همیشگی است كه آیا تعطیلات ما ایرانی ها زیاد است یا نه؟ بسیار در موردش حرف زده ایم و شنیده ایم و تحلیل ها ارایه كرده ایم اما آیا واقعاً تعطیلات ما زیاد است؟

شاید تعطیلات مناسبتی و اتفاقات  گاه و بیگاه كه ما را خانه نشین می كند موجب شده فكر كنیم بیشتر از همنوعان اروپایی و آمریكایی مان تعطیلی داریم. البته بین سركار بودن و كار مفید كردن فرسنگ ها فاصله است كه بار ها و بار ها موجب اشتباه ما در میزان تعطیلات و روزهای كاری شده است.

آیا تا حالا محاسبه كرده اید كه تعطیلات در اروپا و آمریكا چند روز است؟

52 روز شنبه + 52 روز یكشنبه = 104 روز، كه اگر حدودا 20 روز تعطیلات رسمی ملی و مذهبی از قبیل روز استقلال، عید كریسمس، عید سال نو (ژانویه)، عید شكرگزاری و... را نیز به آن اضافه كنیم، مساوی می شود با 124 روز یعنی بیش از یك سوم سال!

اما تعطیلات در ایران 52 روز جمعه بعلاوه 25 روز تعطیلات رسمی ملی و مذهبی از قبیل عید غدیر، عید قربان، عید نوروز، عاشورا، تاسوعا، عید فطر، 22 بهمن و... كه جمعا 74 روز است. البته با فرض اینكه هیچ كدام از تعطیلات رسمی با جمعه مصادف نشوند! كدام بیشتر است؟ 124 روز تعطیلات آن ها یا 74 روز تعطیلات ما؟

و اما ساعات كاری!

در كشورهای اروپایی و آمریكایی مردم فقط 5 روز در هفته روز كاری دارند، آنهم هفته ای حدود 30 تا 34 ساعت. ولی در ایران 6 روز در هفته روز كاری است آنهم روزی حداقل 8 تا 9 ساعت یعنی هفته ای حدود 48 تا 54 ساعت كار كه اگر بخواهیم دو شغله ها یا كارهایی مثل مسافركشی و... را هم كه به عنوان كمك خرج انجام می شوند محاسبه كنیم به هفته ای بیش از 80 ساعت می رسد.

پس چرا آنها از ما جلوترند؟

باز هم به   همان چیزی می رسیم كه همه خوب می دانیم و بد از كنارش می گذریم، یعنی كار «مفید و مؤثر».

در اروپا و آمریكا مردم درست و مفید كار می كنند؛ حتی اگر فقط 5 روز در هفته و روزی 6 ساعت كار كنند، چون از 6 ساعت كار، بیش از 5 ساعتش مفید است. ولی ما در ایران، درست و مفید كار نمی كنیم، هفته ای 6روز آن هم روزی 8 تا 9 ساعت (با احتساب اضافه كار)؛ ولی در خوشبینانه ترین حالت فقط نیم ساعت كار مفید در روز كه این مساله نیز به عوامل مختلف از جمله مدیریت ضعیف اداری و... باز می گردد.

حال اگر این بار، «تعطیلات» را كنار گذاشته و به «كار» و «بازده» آن توجه كنیم به چه نتایجی می رسیم؟ چرا آن ها كمتر سر كار می روند و كمتر از ما كار می كنند و بیشتر به تفریحاتشان می رسند اما در انجام امور اینقدر موفقند؟

فرهنگ كار و بهره وری

فراموش نكنیم كه اگر تعطیلات بیش از میزان منطقی باشد، سرعت حركت جامعه در مسیر رشد را كاهش می دهد. هم اكنون جامعه ما در حال حركت به سمت متغیر تند شونده است و طبق نظریه زمان ها، حركت جامعه ایران، حركتی پاندولی است؛ بدین معنا كه بعضی مواقع تند و برخی مواقع كند است ولی در اكثر حالات در وضعیت متوسط به سر می برد. بنابراین افزایش یك روز به تعطیلات هفتگی در كشور، تغییر و تحول وسیعی در جامعه ایجاد می كند. پس پیش از اجرایی شدن، این طرح باید به صورت كار شناسانه مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد.

اما باید قبل از آن به فرهنگ بهره وری در ساعات كار و استفاده درست و مفید از «زمان» هم بیندیشیم و برای آن برنامه ریزی كنیم تا هم به كارمان درست برسیم وهم به خانه و تفریحمان! نه اینكه از اینجا مانده باشیم و از آنجا رانده!.../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
پنج شنبه ها تعطیل نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدارس و ادارات دولتی چهارشنبه و پنج شنبه تعطیل شدند



 

 

 

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران با تصمیمات کمیته اضطرار مواقع آلودگی هوای تهران موافقت کرد.

بر اساس تصمیم هیئت وزیران چهارشنبه و پنج شنبه ادارات دولتی و مدارس در شهر تهران، شهر ری و شیمیرانات تعطیل است.

شبكه های بانكی تهران در روزهای تعطیل به صورت كشیك ، دایر و باز است.

همچنین از دوشنبه تا اطلاع ثانوی طرح زوج و فرد خودروها در كل شهر تهران اجرا می شود.