اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش روحانی به رفتار صداوسیما / عذرخواهی از مردم بخاطر مشکلات توزیع سبد کالا / توضیحات درباره افزایش زیاد قیمت انرژی ،قطع یارانه ها،پرونده بابک زنجانی...



اخبار,واکنش روحانی به رفتار صداوسیما در تأخیر پخش گفت‌وگوی زنده


اخبار سیاسی - رئیس‌جمهور: اعضای دولت صمیمی هستند و شایعات در این رابطه بی‌اساس است

رئیس‌جمهور در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در شبکه یک سیما که با یک ساعت و نیم تأخیر و با حضور دو تن از مجریان صداوسیما (پوریامین و روحانی‌نژاد) آغاز شد، از مردم به خاطر اینکه مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر این برنامه ماندند، تشکر کرد.

واکنش روحانی به رفتار صداوسیما در تأخیر پخش گفت‌وگوی زنده خود
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعد از سخنان ابتدایی پوریامین - یکی از مجریان این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی - تصریح کرد: قبل از شروع تبریکات به مردم به مناسبت ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی می‌خواهم از مردم عزیز که مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر این برنامه بودند تشکر کنم.

وی خطاب به مجریان این برنامه گفت: خوشحال هستم که با این تأخیر، شما را امشب در این برنامه داریم.

عوامل پیروزی انقلاب، امروز می‌تواند عامل پیروزی مجدد ملت باشد
رییس جمهور در ادامه با تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار کرد: من به روح بلند امام عزیز و همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درود می‌فرستم. انقلاب اسلامی یک معجزه بزرگ تاریخی بود. شاید سراغ نداشته باشیم که ملتی نه در برابر یک رژیم بی‌رحم تا دندان مسلح، بلکه در برابر همه قدرت‌های جهان تنها با توان فرهنگی خود به پیروزی دست یابد.

روحانی همچنین گفت: همان عواملی که موجب پیروزی انقلاب شد، امروز هم می‌تواند عامل پیروزی مجدد ملت باشد. آگاهی، وحدت و فداکاری مردم در کنار راهبری فردی چون امام موجب پیروزی بزرگی شد و وقتی وحدت،‌آگاهی و فداکاری آمد، فیض و نصرت الهی هم خواهد بود و همان است که موجب پیروزی می‌شود.

وی در همین رابطه افزود: اگر امروز همان آگاهی و وحدت میان ملت و ایثار و فداکاری در کنار پرچمدار امروز انقلاب یعنی مقام معظم رهبری ادامه داشته باشد، ما پیروز صحنه مقابله با قدرت‌های جهان خواهیم بود.

روحانی در ادامه با بیان این‌که از ملت ایران می‌خواهم که 22 بهمن امسال متفاوت با همه 22 بهمن‌های گذشته باشد، اظهار کرد: گرچه همه ساله در 22 بهمن ملت بزرگ ما عظمت و حماسه آفریدند، اما امسال سال دیگری است. امسال سال حماسه سیاسی است که برای این حماسه تنها 24 خرداد شاید کافی نباشد. باید آن حماسه زمینه‌ای شود که با حماسه حضور و فریاد و وحدت و اتحاد مردم تکمیل شود.

رییس جمهور در ادامه از همه جناح‌ها، احزاب، تشکل‌ها، اقوام، پیر و جوان و زن و مرد خواست تا روز 22 بهمن امسال حماسه بزرگ دیگری را بیافرینند.

برای من، صحبت با مردم مطلوب است
به گزارش ایسنا، در ادامه مجری برنامه خطاب به رییس جمهور گفت که نزدیک به 6 ماه از آغاز به کار دولت گذشته است و امروز نیز 71 روز از مهلت 100 روزه دولت طی شده است. در این 71 روز چه کار بزرگی در کشور انجام شده است که رییس جمهور در پاسخ به وی خاطرنشان کرد: در برنامه 100 روزه اول قرارمان بر این نبود که مصاحبه بعدی در 100 روز بعد انجام بگیرد. پس از پایان 100 روز نخست دولت، لازم بود که به مردم گزارشی ارائه شود که ارائه شد.

رییس جمهور با بیان این‌که در کار خیر سرعت هرچه بیشتر مطلوب است، خاطرنشان کرد:‌ سرعت هرچه بیشتر مخصوصا برای من، صحبت با مردم مطلوب است. هر کجا که دولت موفقیتی به دست آورده در سایه حضور، فعالیت و نظارت مردم بوده است و از این به بعد نیز این گونه خواهد بود.

وی با بیان این‌که ایام دهه فجر فرصت مناسبی برای ارائه گزارش کوتاه به مردم است، خاطرنشان کرد: در آغاز صحبت‌هایم از مردم بزرگوار استان‌های شمالی کشور، مردم استان‌های گیلان و مازندران و مردم استان کردستان و برخی دیگر از استان‌ها که به خاطر نزول رحمت الهی با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، یاد می‌کنم.

روحانی با بیان این‌که بارش برف در این مناطق در سال‌های اخیر بی‌سابقه یا کم سابقه بود، افزود: در زمان کوتاه نزول نعمت الهی برای مردم این دو استان(گیلان و غرب مازندران) و سایر استان‌ها مشکلاتی ایجاد کرد و موجب قطع برق و ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شد.

رییس جمهور با بیان این‌که مردم در ابتدا خود به صحنه آمدند، گفت: همه مقامات اجرایی نیروهای مسلح ستاد بحران، بسیج، سپاه، ارتش همه به صحنه آمدند و به لطف خدا مشکلات اصلی رفع شده است.

وی با بیان این‌که هنوز در برخی روستاها‌ مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: من از صبر و تحمل مردم و این‌که توانستند در این شرایط سخت از این مشکل عبور کنند، تشکر کنم. من همچنان از دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران می‌خواهم به فعالیت خود ادامه بدهند و همچنین آماده باشند برای شرایطی که احیانا برای استان‌های دیگر پیش بیاید.

ریس جمهور با بیان این‌که همه استان‌های کشور در این مسئله کمک کردند، گفت: ما امیدواریم که مشکلات برطرف شود. من همچنین از وزرایی که به این مناطق رفتند و وزرایی که در تهران ماندند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که مردم در این شرایط حساس در زمینه مصرف برق و گاز مقداری صرفه‌جویی کنند.

به گزارش ایسنا، این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی قرار بود بعد از اخبار سراسری ساعت 21 شبکه اول سیما آغاز شود که با مخالفت رئیس صداوسیما - که از سوی مسئولان نهاد ریاست جمهوری اعلام شد به دلیل نحوه انتخاب مجریان این برنامه است - با یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شد.

مشترکاتمان آنقدر زیاد است که اختلافات ناچیز به نظر می‌رسد
رئیس‌جمهور در ادامه، درباره گزارشی از برنامه 70 یا 71 روزه اخیر گفت: در زمینه مسائل داخلی و سیاست داخلی می‌خواهم بگویم که هوشیاری، بیداری، وحدت، اتحاد و نشاط مردم ما از ماه‌ها و سال‌های قبل به مراتب بیشتر بوده است و ما باید بدانیم که همه اعضای یک خانواده هستیم.

روحانی افزود: ممکن است اختلاف نظر سیاسی یا حتی مذهبی و دینی داشته باشیم اما مشترکاتمان آنقدر زیاد است که این اختلافات ناچیز به نظر می‌رسد. ما یک ملت هستیم و منافع ملی‌مان هم یکی است. آینده برای همه ماست و در این زمینه، وحدت و انسجام می‌تواند کشور را به پیش ببرد.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: از مردم به خاطر این وحدت و همبستگی و کوچک جلوه دادن برخی اختلاف سلیقه‌ها که وجود دارد، تشکر می‌کنم.

از نقد دلسوزانه استقبال می‌کنیم
روحانی با بیان اینکه "در یک جامعه پرنشاط باید نقد و انتقاد وجود داشته باشد و دولت هم از این موضوع استقبال می‌کند"، خاطرنشان کرد:‌ البته این به شرطی است که نقد دلسوزانه باشد و ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود و موجب پیشرفت خواهد شد.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن مباحث مربوط به عرصه سیاست خارجی، گفت: قدم بزرگی در این عرصه برداشته شد؛ البته این قدم در سایه حضور مردم، فداکاری و حماسه آنها بود. فضای جدیدی باز شد و مردم این کار را انجام داده و دریچه جدیدی به روی دولت‌ها و ملت‌ها باز کردند و شعار خود را تعامل سازنده قرار دادند تا اینجا که ما امروز شاهد یک تحول بزرگ در روابط خارجی هستیم.

زنجیرهای بسته شده به تحرک اقتصادی کشور در حال پاره شدن است
رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم با اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم، گفت: عظمت و عزت ملت ایران و تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان توانسته شرایط جدیدی را برای کشور ما ایجاد کند.

وی با بیان این‌که روابط ما با همسایگان‌مان روز به روز در حال حرکت به سمت جلوست، تصریح کرد: ما مباحث بسیار مفصلی را با همه همسایگان خود تقریبا داشتیم، البته برخی از شرایط ایجاب کرده که با برخی از این کشورها روابط نزدیک‌تر و بحث‌های مفصل‌تری داشته باشیم و با رهبران برخی از آنها ملاقات کنیم.

روحانی با اشاره به دیدار خود با مقامات عالیرتبه کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان، اظهار کرد:‌ اخیرا نخست‌وزیر ترکیه به تهران آمده بود و در جریان این سفر در مورد روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف و مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث و گفت‌وگو شد.

رییس‌جمهور همچنین به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و بحث‌های صورت گرفته در جریان این سفر از جمله در مورد لایروبی و پاکسازی اروندروند، محیط زیست، ریزگردها و روابط دوجانبه اشاره کرد و گفت: با کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس ارتباطات و گفت‌وگوهایی داشتیم از جمله اینکه تعدادی از مقامات امارات چندی پیش به تهران آمدند. پادشاه عمان نیز به تهران آمد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دیدارش با نخست‌وزیر پاکستان در سازمان ملل اشاره کرد و یادآورشد: آقای نخست‌وزیر اظهار تمایل کردند که به زودی به ایران سفر کنند. رییس‌جمهور افغانستان نیز تاکنون دو بار به ایران سفر کردند و در فکر یک قرارداد بلندمدت با افغانستان هستیم.

روحانی همچنین به رابطه ایران با کشور روسیه و رفت و آمد صورت گرفته بین مقامات دو کشور اشاره کرد و گفت: ما شاهد یک روابط گسترده با روسیه در آینده خواهیم بود.

رییس‌جمهور تاکید کرد: روابط با همسایگان یک اصل مهم و دارای اولویت برای ما است. همان‌طور که روابط با کشورهای منطقه نیز برای ما در اولویت قرار دارد.

وی همچنین به رابطه ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی اشاره کرد و گفت: در قضیه توافقنامه ژنو مردم شاهد بودند که ما توانستیم با قدرت‌های بزرگ در قدم اول با عزت و با حفظ حقوق ملت ایران به یک تفاهم برسیم و اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از زنجیره‌های ظالمانه و ناحقی که به تحرک اقتصادی جامعه ما بسته شده بود، در حال پاره شدن هستند.

روحانی در ادامه گفت: ‌در زمینه صنعت غذا، خودروسازی، پتروشیمی ما امروز شاهد پاره شدن زنجیره‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: در زمینه خدمات، بیمه، کشتیرانی و مسائل بانکی و پولی شاهد گسستن زنجیرها هستیم. آنچنان این حرکت موجب عصبانیت دشمنان شده که تندروها در آمریکا هر روز سخن می‌گویند و رژیم صهیونیستی از این توافقنامه ناراحت است.

روحانی با بیان اینکه "توافقنامه ژنو اولین موفقیت ملت ایران در تعامل با جهان از موضع حکمت، عزت و مصلحت است"، اظهار کرد: البته سیاست‌های کلی در روابط خارجی در چارچوب سیاست‌هایی است که آن‌ها را رهبری تنظیم می‌کند و اجرای آن‌ها در اختیار دولت است.

اعضای دولت صمیمی هستند و شایعات، بی‌اساس است
وی درباره هیأت دولت نیز گفت: ما دولتی داریم که بسیار صمیمی است و با همکاری و تعامل بسیار نزدیک عمل می‌کند و شایعاتی که مطرح می‌شود، بی‌اساس است. معاون اول، سایر معاونان و وزرا به جد فعال هستند و همه می‌خواهند خدمتگزار مردم باشند. ملت هم باید از کل دولت پشتیبانی کند و بر کل دولت نظارت داشته باشد.

در سیاست خارجی، ملت گام بلندی برداشت
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه "در سیاست خارجی، ملت گام بلندی برداشته است"، اظهار کرد: ما شاهد آثار این گام بلند در روابط خارجی و مسائل اقتصادی، فرهنگی و ارتباط بین ملت‌ها خواهیم بود. اکنون شرایط حضور فعال‌تر ایران در منطقه و جهان مهیا شده و در آینده هم بیشتر خواهد بود.

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که "تعامل قوا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" خاطرنشان کرد: بدون تعامل و همفکری قوا ما نمی‌توانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم یا این حرکت بسیار کُند خواهد بود. وقتی بین قوا و سایر سازمان‌های نظام، روابط صمیمانه‌ای وجود داشته باشد و همه پیگیر اهداف ملی باشند، مردم خوشحال می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به دو جلسه مشترک دولت و مجلس، گفت: من جلسه‌ای هم با رؤسای سایر قوا داشته‌ام که این جلسات در آینده هم ادامه خواهد داشت. بحث اصلی من در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس، درباره روند یارانه‌ها بود. ما در بحث یارانه‌ها به وحدت نظر نیاز داریم. در این زمینه ما تبصره‌ای به مجلس ارائه کرده‌ایم که فراز و نشیب‌هایی دارد و باید ببینیم که مجلس درباره این تبصره چه می‌کند.

 

حضور در استان‌ها برای دولت مغتنم است
در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور، یکی از مجریان با اشاره به سفر روحانی به خوزستان، پرسشی در این زمینه مطرح کرد و گفت: چقدر قرار است که دولت تصمیماتی را که در سفرهای استانی می‌گیرد به منصه ظهور برساند و شما استان‌های دیگر را با چه معیاری تعیین می‌کنید؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش، ضمن تشکر از مردم خوزستان، خاطرنشان کرد: مردم خوزستان در دوران دفاع هشت ساله در خط مقدم حضور داشتند و حق بزرگی برای استقلال، عظمت و پیروزی در جنگ تحمیلی دارند.

روحانی با بیان اینکه "من احترام خاصی برای همه مردم بویژه مردم استان‌هایی که در دوران دفاع مقدس در خط مقدم حضور داشتند، قائلم"، گفت: حضور در استان‌ها برای دولت مغتنم است، چراکه در این اقدام از نزدیک حرف‌ها و نظرات فرهیختگان، علما، اندیشمندان و اقشار مختلف استان‌ها را می‌شنویم که اینها برای ما مغتنم هستند.

مهم این است که تصمیمات دولت در سفرهای استانی، فی‌البداهه نباشد
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "آنچه برای من در سفرهای استانی مهم است، این است که در این سفرها تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، تصمیماتی فی‌البداهه نباشد"، افزود: به نظر من تصمیماتی که در سفرهای استانی اتخاذ می‌شود باید یا از قبل در مورد آنها فکر و برنامه‌ریزی شود یا اینکه چنانچه در سفرهای استانی اتخاذ می‌شود، بعداً در تهران مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه "در سفر استانی اخیر، تصمیمات از قبل در تهران بررسی شد"، اظهار کرد: در این سفر تصمیمات مهمی راجع به استان خوزستان اتخاذ شد که مهمترین آن، بخش زمین‌های کشاورزی و رساندن آب به زمین‌های مستعد کشاورزی بود.

روحانی با بیان اینکه "اولین تصمیم دولت در سفر به خوزستان، تأمین آب مردم شهرستان اهواز بود"، تصریح کرد: این تصمیم ظرف یک هفته پس از اتخاذ، انجام شد و همچنین همه تصمیماتی که در این سفر اتخاذ شد، به حول و قوه الهی انجام خواهد شد.

اساس سفرهای استانی این است که تصمیماتی بگیریم که ظرف چهار سال عملیاتی کنیم
رئیس‌جمهور ادامه داد: اساس سفرهای استانی بر این است که دولت در این سفرها تصمیماتی بگیرد که بتواند ظرف چهار سال فعالیت خود آنها را اجرایی و عملیاتی کند.

در ادامه، مجری برنامه با اشاره به حضور روحانی در اجلاس داووس، این پرسش را مطرح کرد که "آیا شما برای حضور در این اجلاس صرفاً به دعوتی پاسخ داده بودید یا اینکه برنامه‌ درازمدتی برای همکاری و تعامل با جهان در دستور کار خود قرار داده‌اید؟" که رئیس‌جمهور پاسخ داد: هر دو؛ ما هم دعوت به پاسخ دادیم و هم هدف والاتری مدنظر قرار دادیم.

دولت مقید است از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند
رییس جمهور در ادامه با مورد توجه قرار دادن نام‌گذاری امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و با بیان این‌که حماسه سیاسی و اقتصادی به دست مردم ایران خلق شده و خواهد شد، گفت: دولت در زمینه حماسه سیاسی به غیر از مسائل داخلی هم در سفر "بیشکک" که یک سفر منطقه‌ای حساب می‌شد و هم در سفر به سازمان ملل که بسیار با اهمیت است حماسه سیاسی را در بخش سیاست خارجی کلید زد.

وی با بیان این‌که حماسه اقتصادی را هم مردم باید بیافرینند و این موضوع با تکیه بر منابع داخلی‌مان است، خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد در این 6 ماه شاهد حرکت‌های بسیار خوبی هستیم؛ چنانچه در بحث تورم توانستیم یک قدم آن را مهار کنیم ودر حالی که تا پایان دی‌ماه تورم 35 درصد اعلام شده، اما ما 8 واحد درصد کاهش تورم در این مدت داشتیم که این خود بسیار ارزشمند است.

روحانی با تاکید بر این‌که دولت بسیار مقید است که از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند، گفت: این‌که برای هر مشکل به بانک مرکزی مراجعه کنیم ساده است، اما این موضوع باعث ایجاد مشکلات و نقدینگی فراوان می‌شود.

روحانی گفت: ما امروز در زمینه تورم قدم مناسب و خوبی طی این 6 ماه برداشته‌ایم و البته شکستن رکود از تورم مهم ‌تر است. گرچه این‌ها گاهی با هم سازگار نیستند.

وی افزود: خوشبختانه آمار نشان می‌دهد در زمینه بیکاری ولو اندک کاهش ایجاد شده و ما شاهد تحول در ماه‌های آینده و سال آینده خواهیم بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:‌در سرمایه‌گذاری 8 میلیارد فاینانس خارجی را برای سد و نیروگاه و بخش‌های معدنی و فولاد و در برخی شهرستان‌ها برای مترو توانسته‌ایم جذب کنیم و 8 و نیم میلیارد دیگر تا پایان سال جذب خواهیم کرد.

 

 رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری و تأثیر آن در شکستن رکود، گفت: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ما حرکتی را در کشور شروع کردند و در این راستا شاهدیم که اولین قدم صورت گرفته این است که نقدینگی در مسیر درست در حال قرار گرفتن است و نمونه آن را در بورس مشاهده کردیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با بیان اینکه "ما حرکت‌های خوبی در این مورد در داخل شاهد هستیم"، افزود: در بخش اقتصادی فقط حرکت در بُعد داخلی کافی نیست و به تعامل با دیگر کشورها نیز نیاز داریم؛ چراکه فضای سرمایه‌گذاری فضای بزرگی است.

در ماه‌های اخیر حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌ایم
وی با اشاره به حضور خود در اجلاس داووس و اعلام میزان سرمایه‌گذاری ایران در بخش‌های مختلف از جمله صنعت پتروشیمی و نفت و گاز در این اجلاس، و اینکه این سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حاصل می‌شود، گفت: در این چند ماه حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌ایم.

شاهد یک طلوع مجدد در اقتصاد ایران هستیم
روحانی اضافه کرد: در واقع علت رفتن به اجلاس داووس این بود که به دنیا اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد ایران به وجود آمده است و شاهد یک طلوع مجدد در اقتصاد ایران هستیم.

وی با اشاره به استقبال کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران و حضور هیأت‌های مختلف اقتصادی و سیاسی خارجی در ایران، افزود: ما اکنون شاهد یک ترافیک در بخش اقتصادی و سیاسی کشور هستیم و شاهد این هستیم که هیأت‌های مختلف به تهران سفر می‌کنند. تاکنون 117 گروه سیاسی وارد تهران شده‌اند و من نیز در داخل و خارج از کشور مجموعاً تاکنون بیش از 100 ملاقات خارجی داشته‌ام و در ماه‌های آینده شاهد ترافیک شدیدی در آمدن بازرگانان و مقامات کشورهای خارجی به تهران خواهیم بود.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: در واقع یکی از علل حضور در اجلاس داووس این بود که حماسه اقتصادی در بخش خارجی کلید بخورد و این کار آغاز شد.

در ماه‌های آینده شاهد یک تحول اقتصادی در کشور خواهیم بود
وی با بیان اینکه "ان‌شاءالله در ماه‌های آینده شاهد یک تحول اقتصادی در کشور خواهیم بود"، گفت: حرکت سیاسی و اقتصادی از داخل ملت ایران باید شروع شود. البته فرصت‌های خارجی را که در این زمینه وجود دارد باید مغتنم بشماریم، چراکه دنیای امروز دنیایی نیست که یک کشور بخواهد در کنجی قرار بگیرد و با دیگران تعامل نداشته باشد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پتانسیل جمهوری اسلامی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد.

 

از اشکالات پرداخت سبد کالا متاثر شدم
روحانی در ادامه با بیان این‌که ما بزرگ‌ترین ذخایر گازی را در اختیار داشته و دومین کشور از نظر منابع نفتی هستیم، گفت: منابع ما فراوانی و نیروهای انسانی قوی را دارا هستیم. اجلاس داووس قدم بزرگی در این راه بود که البته دیدارها و مصاحبه‌های مختلفی هم در آن انجام شد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که جواب شما به منتقدان توافقنامه ژنو چیست؟ اظهار کرد: انتقاد خوب است و ما از آن استقبال می‌کنیم. مردم باید انتقاد کنند. انتقاد من به دانشگاه این بود که چرا دانشگاه در صحنه‌ها حضور کمی دارد. دانشگاه باید در همه عرصه‌ها حضور بیشتری داشته باشد و به نیازهای جامعه پاسخ دهد. محصول دانشگاه باید به جامعه بیاید و دانشگاه باید چرخه تولید را فعال کند و در ضمن درباره مسائل مختلف اظهارنظر کند.

وی در ادامه با بیان این‌که ما در توافقنامه ژنو به دنبال رویکرد برد برد بودیم، خاطرنشان کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید رویکرد برد- باخت انتخاب شود. رویکرد برد- باخت در دنیای امروز معنا ندارد. رویکرد برد- برد به این معناست که ما در یک بخش برنده شویم و طرف مقابل هم منافعی به دست آورد. در رویکرد بر-د برد است که توافقنامه باقی می‌ماند.

رییس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد:‌ برای ما این مهم است که خطوط قرمز و خواست و عزت مردم مدنظر باشد. ما امروز شاهد عزت مردم هستیم. صف‌های طولانی خارجی‌ها برای ورود به ایران نشان می‌دهد که این ملت صدای عظمت خود را به گوش جهانیان رسانده است. در واقع اکنون ملت ایران فرصت جدیدی را خلق کرده است.

روحانی در ادامه با اشاره به این‌که ما در این توافقنامه یک قدم مهم برداشتیم، خاطرنشان کرد: دشمنان می‌خواهند در دنیا ایران‌هراسی را جا بیندازند و در سایه ایران‌هراسی، جنایتکاران هر اقدامی را در منطقه انجام دهند. آنها به دنبال ترساندن همسایه‌های ما و برخی ملت‌ها هستند، اما ما توانستیم به توطئه ایران‌هراسی ضربه بزنیم و بگوییم ایران برای دنیا خطری ندارد و فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است.

وی همچنین اظهار کرد: ایران درهای خود را طبق قانون برای نظارت بین‌المللی باز کرده است. ما به توطئه ایران‌هراسی ضربه وارد کردیم و فضای دنیا را برای تعامل بیشتر آماده کردیم. ما به تحریم‌ها هم ضربه وارد کردیم، البته در این مسیر راه طولانی در پیش داریم. ما اکنون شاهد هستیم که آمریکایی‌ها مصاحبه‌های مختلفی را تحت فشار داخلی انجام می‌دهند و راست و دروغ را به هم می‌بافند. ما توفیق بزرگی داریم که نیازی به چنین مصاحبه‌هایی نداریم، زیرا مردم ما کاملا می‌فهمند، البته عده‌ای هم باید انتقاد کنند، زیرا این کشور آزاد است و ما نمی‌خواهیم بگوییم کارهای ما هیچ نقصی ندارد.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد:‌ اقشار آسیب‌پذیر جامعه ما از نظر سلامت و امنیت غذایی در فشار هستند. ، تامین اعتبار برای حل مشکل این اقشار مشکل است اما من گفتم باید به این اقشار کمک کنیم. سبد کالا برای کمک به این اقشار بود که جایگزین یارانه نمی‌شود و یارانه سر جای خود باقی می‌ماند. البته این طرح اشکالاتی هم داشت که من متاثر شدم و دستور دادم هیاتی مشکلات به وجود آمده را بررسی کند، اما من می‌خواهم بگویم ما نه یک سیستم مالیاتی دقیقی در کشور داریم که ثروت ثروتمندان را شفاف بیان کند و نه یک سیستم جامع تامین اجتماعی داریم تا وضع فقرا را مشخص کند.

 

عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم بخاطر مشکلات توزیع سبد کالا
روحانی با بیان اینکه "چه در مرحله نخست توزیع سبد کالا و چه در مراحل بعدی آن، سبد کالا شامل همه مردم نمی‌شود"، افزود: باز هم عده‌ای باقی می‌مانند که این سبد به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. ممکن است بخشی از مردم که وضع مالی خوبی ندارند، سبد به آن‌ها نرسد اما آیا ما کاری را که نمی‌توانیم به طور 100 درصد انجام دهیم و می‌توانیم 90 درصد آن را انجام دهیم، ترک کنیم؟

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود، با بیان اینکه "بخشی از مردم برای ما قابل شناسایی هستند"، گفت: بخشی از افرادی که وضع مالی‌شان در مضیقه است، برای ما قابل شناسایی است اما برخی دیگر از مردم در هیچ حساب و کتاب و آماری نیستند.

وی با بیان اینکه "تلاش دولت بر این است که آمار دقیق و درستی داشته باشد"، تصریح کرد: اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به عنوان رئیس‌جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

ضمن برطرف کردن نقص‌ها، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "چنانچه نقصی در این زمینه وجود داشته باشد، ما این نقص را به مردم اعلام خواهیم کرد"، گفت: ما از مردم عذرخواهی خواهیم کرد و در جایی که نقصی وجود داشته باشد، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم و آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه "هدف این است که مردم از لحاظ معیشت، بویژه از لحاظ مواد غذایی مقداری و در حد توان دولت، بهبودی در زندگی‌شان حاصل شود"، تاکید کرد: ما باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم و قدم به قدم به سمت جلو پیش برویم و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی انجام دهیم تا مردم روی پای خود بایستند و دیگر نیازی نه به سبد کالا و نه یارانه نداشته باشند.

بخشی از قدم‌های بعدی ما در بحث یارانه، موضوع سلامت است
وی با بیان اینکه "دستیابی به اهداف مورد نظرمان زمان‌بر است"، به بخش سلامت اشاره کرد و گفت: دولت در این بخش قدم‌هایی را بر خواهد داشت. بخشی از قدم‌های بعدی ما در بحث یارانه، موضوع سلامت است؛ چراکه مردم در این بخش در مضیقه هستند.

به همه عرصه‌های هنر علاقه‌مند هستم
در ادامه، مجری برنامه این پرسش را مطرح کرد که "علاقه شخصی شما به کدام بخش از هنر است؟ آیا فرصت می‌کنید به هنر بپردازید؟"، که رئیس‌جمهور پاسخ داد:‌ اگر بگویم به همه عرصه‌های هنر علاقه‌مند هستم، اغراق نکرده‌ام. البته بین اینها، به فیلم، تئاتر و موسیقی علاقه‌مند هستم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "تئاتر پایه سینماست"، ادامه داد: تلفیق صنعت با تئاتر، تبدیل به سینما شده است. من امیدوار هستم که در همه زمینه‌های هنر شاهد شکوفایی بیشتری باشیم.

وی با اشاره به جلسه مشترک رئیس‌جمهور با هنرمندان نیز گفت: من در این جلسه درد دل‌ها و مشکلات آن‌ها را شنیدم. امیدواریم که قدم به قدم فضای بهتری را برای آن‌ها ایجاد کنیم تا ملت ما بتوانند از هنرمندان ما بیشتر و بهتر استفاده و بهره‌برداری کنند. ان‌شاءالله شاهد رابطه‌ صمیمی‌تر میان مردم و هنرمندان باشیم.

نمی‌توانیم به هنر دستور دهیم
روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که "در بخش سینما و تئاتر فکر می‌کنید چه نیازی وجود دارد که مردم در فیلم‌ها و تئاترها امید را ببینند؟"، گفت: اولا ما نمی‌توانیم به هنر دستور دهیم، اما مردم می‌توانند بخواهند و خواست مردم برای همه بخش‌ها اصل است و مردم ما امروز نشاط و امید بیشتری می‌خواهند.

وی افزود: من در سخنرانی خود برای هنرمندان این موضوع را خواستم که آنها در بخش‌های مختلف هنری از جمله تئاتر و سینما و بخش‌های دیگر امید را بیشتر بیافرینند و خواست مردم را مدنظر قرار دهند.

باید بین سینما و مردم آشتی صورت بگیرد
رییس‌جمهور با بیان این‌که باید بین سینما و مردم آشتی صورت بگیرد، افزود: نباید گیشه‌ها و سالن‌های سینما خلوت باشد. باید فیلمی را خلق کنیم که برای دیدنش صف‌های طولانی ایجاد شود.

روحانی گفت:‌ واقعا هنر بهترین تاثیرگذار است برای این‌که پیام‌ها را به دل بنشاند و مهم این است که پیام‌هایی را که نیاز مردم است به دل بنشاند و از جمله اینها بحث وجدان کاری، مبارزه با فساد و ویژه‌خواری است. ما با دنیا روابط خوب و عزتمندانه می‌خواهیم و مردم ما نیز عزت دارند و همه اینها باید در فیلم‌ها نمود داشته باشد. کما این‌که در بخشی از فیلم‌ها نیز چنین پیام‌هایی وجود دارد.

وی گفت:‌ خواهش من از هنرمندان این است که در ساخت هنرهایشان بیشتر به فکر نشاط،‌ امید و آرامش برای کل جامعه باشند.

دولت تصمیم ندارد یارانه کسی قطع شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با مردم در پاسخ به سوالی در مورد لایحه بودجه سال 93 و تحویل به موقع آن از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و ارزیابی‌اش از روند تصویب آن، گفت: ما هر چه مصوبه مجلس باشد و شورای نگهبان آن را تایید کند، موظف به اجرا هستیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که خود نمایندگان نیز توجه دارند که شاکله بودجه نباید به هم بخورد، تصریح کرد: دولت وقتی یک بودجه‌ای را می‌دهد شاکله‌ای دارد و مجلس نیز می‌تواند تغییراتی در آن ایجاد کند، ولی نباید در حدی باشد که این شاکله به هم بخورد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر قضاوتی از روند تصویب لایحه بودجه سال 93 در مجلس ندارد؛ چرا که هنوز کار تمام نشده است، گفت: باید اجازه بدهیم که لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی تمام شود و شورای نگهبان نیز نظر خود را در مورد آن اعلام کند.

روحانی با بیان این‌که ما در دولت دلمان می‌خواهد در زمینه بحث یارانه‌ها یک قدم جدی برداشته شود و برای امسال دست ما از نظر قانونی باز است، گفت:‌ البته هنوز بررسی لایحه بودجه در مجلس به پایان نرسیده و باید منتظر پایان کار بود.

رییس‌جمهور با اشاره به بحث بودجه عمرانی و تصویب سقف بودجه به 194 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه و افزایش آن در مجلس به 210 هزار میلیارد تومان، گفت: دولت می‌خواست در ارتباط با بحث هدفمندی یارانه‌ها یک لایحه جداگانه بدهد ، ولی خواست نمایندگان این بود که اینگونه عمل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مباحثی که در جامعه مطرح است ،در ارتباط با قطع یارانه‌ها، گفت: دولت تصمیم بر این ندارد که یارانه کسی قطع شود، البته ممکن است فرم‌هایی در اختیار مردم قرار بگیرد و این فرم‌ها را مردم تکمیل کنند و ممکن است بر اساس آن تصمیماتی اتخاذ کنیم، ولی ابتدا یارانه کسی را قطع نمی‌کنیم، از مردم می‌خواهیم کسانی که نیازمند نیستند از دریافت آن انصراف دهند.

 

برای حل مشکلات زیست‌محیطی، به سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل نیاز داریم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "در تهران و کلان‌شهرها با مشکلات زیست محیطی مواجهیم"، گفت: ما برای حل این مشکل به سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان حمل و نقل نیاز داریم. ما اکنون در فصل آلودگی نمی‌توانیم به کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها گاز برسانیم.

در سال آینده مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود، اظهار کرد: جای تأسف دارد کشوری که بیشترین منابع گازی را دارد، در بخش مصرف خانگی گاز دچار مشکل است. البته دولت در این زمینه برنامه دارد و ما در سال آینده مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت.

در صورتی که تصمیم فوری گرفته نشود، تابستان 93 با مشکل خاموشی مواجه خواهیم بود
وی ادامه داد: مردم باید بدانند که همه بخش‌های انرژی اکنون دچار مشکل شده است، زیرا درآمد آن‌ها به یارانه‌ها اختصاص یافته است. در صورتی که تصمیم فوری گرفته نشود، در تابستان سال آینده ما با مشکل خاموشی برق مواجه خواهیم بود.

قول می‌دهم در سال آینده پنج میلیون نفر بیمه شوند
روحانی افزود: در بحث یارانه‌ها باید به محیط زیست، انرژی و مهم‌تر از همه به سلامت بپردازیم و باید کاری کنیم که اگر کسی وارد بیمارستان می‌شود، همه نیازهایش در همانجا تأمین شود. ما قدم به قدم در زمینه سلامت حرکت می‌کنیم و اولین قدم ما این است که همه اقشار نیازمند را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دهیم. آمارها می‌گوید اکنون باید پنج میلیون نفر را بیمه کنیم و دولت مصمم است در طول چهار سال آینده تمام مردم را تحت پوشش درمانی قرار دهد اما برای اولین گام قول می‌دهم در سال آینده که این پنج میلیون نفر بیمه شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها باید به تولید یعنی کشاورزی، خدمات و صنعت اختصاص یابد"، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر درآمدها به صورت یارانه پرداخت شده و در این زمینه قانون اجرا نشده و عدالت هم در نظر گرفته نشده است. پرداخت مساوی یارانه به همه افراد منطبق بر قانون و خواست نمایندگان مجلس نیست. ما تلاش می‌کنیم نقص‌های یارانه‌ها را کاهش دهیم و بخشی از درآمدها را به انرژی اختصاص دهیم و شرایطی را فراهم می‌کنیم که این قدم‌ها به زودی برداشته شود.

شایعاتی که در مورد افزایش زیاد قیمت انرژی مطرح می‌شود، صحت ندارد
رئیس‌جمهور همچنین افزود: شایعاتی که در مورد افزایش زیاد قیمت انرژی مطرح می‌شود، صحت ندارد. ما شیب ملایمی را در این زمینه انتخاب کرده‌ایم تا تورم و رکود کنترل شود. برای قدم بعدی یارانه‌ها مردم دچار مشکل نمی‌شوند.

 

در گام‌های بعدی هدفمندی یارانه‌ها باید پشتیبان یکدیگر باشیم
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که "در گام‌های بعدی هدفمند کردن یارانه‌ها همه باید دست به دست هم بدهیم و پشتیبان یکدیگر باشیم"، گفت: بحث یارانه‌ها قرار بود پنج‌ساله انجام شود و کم کم ما را به نقطه‌ای برساند که در آن قیمت‌ها واقعی شود.

وی با بیان این‌که "تاکنون یک بار قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافت و پس از آن دیگر هیچ گامی در این زمینه برداشته نشد"، ادامه داد: به نظر من در این زمینه باید قدم برداشته شود و هم این قدم باید تداوم داشته باشد تا ما به اهداف واقعی خود در بحث یارانه دست پیدا کنیم.

دولت در زمینه مبارزه با فساد باید به حل و فصل مشکلات ساختاری بپردازد
در ادامه، مجری برنامه با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به معاون اول خود در جهت مبارزه با رانت‌خواری و فساد اقتصادی در کشور، از روحانی خواست تا مصادیق مبارزه با رانت را مطرح کند و بگوید که چقدر می‌توان این دستور را عملیاتی و اجرایی کرد که وی، با بیان اینکه "در رابطه با مبارزه با فساد تاکنون بحث‌های زیادی مطرح شده است"، به مشکلات ساختاری موجود برای مبارزه با فساد در جامعه اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه مبارزه با فساد باید به حل و فصل مشکلات ساختاری بپردازد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما در این بخش با مواردی مواجه شدیم که بسیار تکان‌دهنده بود، اظهار کرد: گاهی ممکن است فردی از فرد دیگر سوءاستفاده کند گاهی هم ممکن است پول بیت‌المال و پول مردم و پول نقد مردم و نفت مردم در اختیار یک فرد قرار بگیرد که ما نمی‌دانیم دلیل آن چیست و بر چه مبنایی این اقدام انجام گرفته است.

مبلغی معادل کل بودجه عمرانی سال 92، در اختیار یک فرد است
وی با بیان این‌که رقم این پول چیزی حدود 8.5 الی 9 هزار میلیارد تومان است، گفت: در زمینه مبارزه با فساد و رانت در کشور همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت، مجلس و قوه قضائیه باید با یکدیگر حرکت کنیم و نسبت به این مورد خاص به آنچه که هدف ماست یعنی بازگشت پول بیت‌المال به مردم دست یابیم.

روحانی با بیان این‌که 9 هزار میلیارد تومان تقریبا درآمد یک ماه کل کشور است و برابر با کل بودجه عمرانی سال 92 است، گفت: این در حالی است که این مبلغ پول در اختیار یک فرد قرار گرفته است.

دستور به معاون اول برای مبارزه به ویژه‌خواری، پس از طرح برخی دروغ‌ها بود
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما مدتی به دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گفتیم که به این موضوع رسیدگی کنند، ولی آنها دلایلی داشتند و می‌گفتند که این پول‌ها در جاهایی هستند و ما باید این پول‌ها را به کشور بازگردانیم. همچنین این فرد قول و قرارهایی به ما می‌داد و می‌گفت که پول کشور در این بانک و آن بانک است که پس از بررسی‌های مفصلی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که این صحبت‌ها دروغ است. پس از تایید این نادرستی بود که من به معاون اول خود دستور دادم که اساساً مساله ویژه‌خواری و فساد را مورد توجه قرار دهند.

در تلاشیم که در گام نخست پول مردم را به خزانه بیت‌المال بازگردانیم
وی با بیان این‌که تاکنون قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است، گفت: ما باید کاری کنیم که ریشه ویژه‌خواری در کشورمان خشکانده شود و برای این کار نیز همگان باید دست به دست هم بدهیم. مجلس، دولت و قوه قضاییه و همه مردم باید پشتیبانی و کمک کنند.

روحانی با اشاره به حضور خود در وزارت اطلاعات طی روزهای اخیر نیز تصریح کرد: من در وزارت اطلاعات دستور مؤکدی دادم که در این زمینه فعالانه وارد شوند تا اینکه ما بتوانیم در گام نخست پول مردم را به خزانه بیت‌المال بازگردانیم و سپس بتوانیم به لحاظ ساختاری گام‌هایی برداریم که فساد دیگر در کشور ما تکرار نشود.

نمی‌خواهم دلایل تأخیر در انجام این مصاحبه را باز کنم
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود گفت: یک مقدار در انجام این مصاحبه به دلایلی که نمی‌خواهم باز کنم، تأخیر ایجاد شد و مردم منتظر ماندند. ان‌شاءالله در فرصت‌های بعدی در وقت مناسب با مردم صحبت کنیم.

وی اضافه کرد:‌ من بار دیگر عید انقلاب، استقلال و موفقیت ملت را در یک مبارزه جهانی تبریک می‌گویم و ان‌شاءالله همه ما در 22 بهمن شاهد حماسه‌ای دیگر باشیم.

تحمل خود را بالا ببریم
روحانی با بیان این‌که از مردم می‌خواهم وحدت و انسجام را به عنوان یک اصل بسیار مهم مد نظر قرار دهند، گفت: همه تحمل‌ها را بالا ببریم. نقد، اشکال ندارد، اما همه به هم احترام بگذاریم تا این نقد‌ها سازنده و موجب تعالی کشور شود.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: من برای ملت بزرگوار آرزوی فراوان دارم و نیازمند دعای خیر مردم و حمایت و نظارت مردم برای موفقیت دولت در جهت خدمت به مردم هستم.

به گزارش ایسنا، این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی قرار بود بعد از اخبار سراسری ساعت 21 شبکه اول سیما آغاز شود که با مخالفت رئیس صداوسیما - که از سوی مسئولان نهاد ریاست جمهوری اعلام شد به دلیل نحوه انتخاب مجریان این برنامه است - با یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تدبیر دولت روحانی در توزیع سبد کالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی : دولت به وعده هایش در سال 92 عمل کرد! / اظهارات روحانی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی ،توزیع سبد کالا در سال 93...



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار سیاسی -  رئیس جمهور در تلویزیون:
هیچ چیز یادم نرفته، به خوبی می‌دانم که چه قولی داده‌ام/برخی موارد یک روزه حل نخواهد شد/اقلیت ناچیزی از لغو تحریم ها عصبانی اند/ تخریب کنندگان دولت از همین گروه هستند/هنوز به مرحله ای نرسیدیم که وارد توضیح مسائل شوم

دولت در زمینه اقتصادی با مسائل فراوانی مواجه بود؛ اولینش تورم بود. تورم 43 درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و مانند یک بیماری‌ که دچار خونریزی شدید بود و باید در ابتدا این خونریزی را بند می‌ارودیم تا درمانش کنیم.

گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم از شبکه یک سیما پخش شد.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و ایام بین میلاد حضرت صدیقه کبری و امیرالمومنین (ع) و همچنین ایام خجسته به نام معلمین و کارگران و گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری، اظهار کرد: کلید علم و فرهنگ کشور ما به دست معلمان عزیز، اساتید دانشگاه‌ها و مدرسین است و همچنین کلید اقتصاد در اختیار کارآفرینان و کارگران عزیز ماست که با بازوی پرتوان خود چرخ اقتصاد را می‌چرخانند.

وی در رابطه با اقدامات دولت در شش ماه پایانی سال 92، گفت: دولت از آغاز شروع به کار تا پایان سال 92 در حوزه اقتصادی چند هدف مهم را دنبال می‌کرد و در زمینه اقتصادی دولت با مسائل فراوان روبرو بود که از جمله می‌توان به معضل تورم اشاره کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که تورم در حدی بود که حتی اگر می‌خواستیم برای اشتغال و رونق اقتصادی فکری کنیم ابتدا باید تورم را مهار می‌کردیم، تصریح کرد: تورم 43 درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و در واقع مثل بیماری در حال خونریزی بود که قبل از درمان باید جلوی خونریزی را می‌گرفتیم.

از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم
روحانی خاطرنشان کرد: اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و این کار را عملی کردیم.

وی با اشاره به اینکه دولت در روزهای اولیه با مشکلات فراوانی مواجه بود، خاطرنشان کرد: دولت از امکانات بانک مرکزی استفاده نکرد و حتی در مسکن مهر برای ادامه راه از طرق دیگری استفاده کردیم و کنترل پایه پولی باعث شد تورم را مهار کنیم.

رئیس‌جمهور با ابراز خوشحالی از اینکه امروز تورم نقطه به نقطه به 7/6 یا 7/4 رسیده است، توضیح داد: به اعلام مرکز آمار این رقم 17/6 و طبق اعلام بانک مرکزی 17/4 است.

روحانی با اشاره به این‌که ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش کنیم تورم دوازده ماهه را تا پایان سال به 35 درصد برسانیم، افزود: پایان سال تورم طبق اعلام بانک مرکزی به 34 درصد رسید که طبق اعلام مرکز آمار به 32 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه ما در پایان سال به 19/2 درصد رسید و اولین قدم در مساله مهار تورم انجام شد.

وی با اشاره به این‌که موضوع دیگر ساماندهی پرداخت یارانه نقدی بود، گفت: در این زمینه از روزهای اولیه با مشکلات فراوان مواجه بودیم اما یارانه نقدی تا پایان سال به مردم پرداخت شد.

روحانی با اشاره به این‌که بودجه را در آغاز کار با اصلاحیه کاهش دادیم، گفت: ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان پیدا کند و بودجه ما واقعی شود و در پیشنهادی که به مجلس دادیم 60 هزار میلیارد تومان بودجه را کاهش دادیم و در واقع بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رسید و در پایان سال موفق بودیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات را حل کنیم، حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود پرداخت کردیم.

به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کردیم، جامه عمل پوشاندیم
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که "آیا شما در سال 92 به اهداف و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده بودید، دست پیدا کردید؟" گفت: ما اهداف و برنامه‌هایی را که اعلام کرده بودیم، دنبال کردیم. به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کرده بودیم، توانستیم جامه عمل بپوشانیم.

حسن روحانی ادامه داد: هر کاری که دولت کرده است با حضور و حمایت مردم بوده و همچنین فرهیختگان، مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب نیز یاری و کمک کردند.

روحانی در برابر پرسشی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اینکه "شما گفته بودید این افزایش تدریجی است و برخی از تحلیل‌ها بیانگر افزایش زیاد حامل‌های انرژی است"، پاسخ داد: اگر ما به همان روند گذشته ادامه می‌دادیم، یعنی قیمت حامل‌های انرژی به همان نحو باقی می‌ماند، ما هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتیم. ما هر ماه باید سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه می‌دادیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، این مشکلات نیز ادامه می‌داشت. پس یا باید یارانه نقدی را کم می‌کردیم یا اینکه در قیمت حامل‌های انرژی تغییر ایجاد می‌کردیم یا شرایطی که در مورد مصرف انرژی در کشور بود، قبول می‌کردیم.

مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی کشورها یا حتی بیشتر از آن است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "اکنون مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی از کشورها یا حتی بیشتر از آن است"، افزود: مثلاً در مورد گاز، این مصرف بسیار بالاتر است. در زمینه آلودگی نیز وضع به همان نحو باقی می‌ماند و همانطور که در جریان هستیم، در شهرهای بزرگ مردم به خاطر آلودگی در فشار زیادی قرار داشتند. اگر ما همان وضع را ادامه می‌دادیم، باید تابستان امسال را با خاموشی طی می‌کردیم، چراکه کل درآمد برق کشور صرف یارانه‌ها می‌شد. در بخش انرژی نیز اینگونه بود و ما در برق و گاز مشکل داشتیم.

وی اضافه کرد: ما در زمستان با مشکلاتی توانستیم گاز خانگی را تأمین کنیم، به قیمت اینکه برخی از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها گازشان قطع شد و از نفت کوره‌ای استفاده می‌کردند.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 89، 550 درصد بود / متوسط افزایش قیمت حامل‌های انرژی 50 درصد است
روحانی با بیان اینکه "قیمت حامل‌های انرژی در سال 89 یک بار افزایش پیدا کرد"، گفت: این افزایش، 550 درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی این افزایش صورت گرفت و برخی پیشنهاد می‌کردند که امسال نیز به همین شیوه دفعی این افزایش قیمت را داشته باشیم. عده‌ای نیز مخالف این موضوع بودند. در نهایت، مجموعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم‌تر از نظر مجلس انجام شد
روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که به دلیل شرایط کشور و همچنین تورم ما ناچار بودیم که به صورت دفعی عمل نکنیم، گفت: گرچه ما توانسته‌ایم تورم را مهار کنیم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم؛ چرا که ما به مردم وعده دادیم تا پایان امسال تورم 12 ماهه به 25 درصد برسد و امیدوار هستیم که بتوانیم به وعده خود عمل کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که بحث یارانه تصمیم نظام است، خاطرنشان کرد: بحث هدفمندی یارانه‌ها بحث دولت و مجلس نیست، بلکه تصمیم نظام است و قانونی است که باید اجرا شود.

وی افزود: تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال دولت اتخاذ کرد این بود که دولت درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی‌اش 48 هزار میلیارد تومان باشد، چنانچه دولت می‌خواست به این مصوبه عمل کند باید قیمت حامل‌های انرژی 70 درصد گران می‌شد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما شیب 70 درصد را با توجه به شرایط فعلی کشور نمی‌پسندیم، گفت: ما به ناچار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به 50 درصد کاهش دادیم به همین دلیل درآمدهای ما بر مبنای آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود 9 هزار میلیارد تومان با کاهش مواجه شد.

روحانی با بیان این‌که ما با شیب ملایم‌تر از آنچه که نظر مجلس بود عمل کردیم، افزود: از طرف دیگر مجلس، دولت را مکلف کرد که در سال جاری تنها به افراد متقاضی و نیازمند یارانه نقدی را پرداخت کند.

در ادامه صحبت‌های رییس‌جمهور، مجری برنامه پرسشی مبنی بر این‌که آیا فکر نمی‌کنید که افزایش قیمت‌ها پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حتی اگر با شیب ملایم باشد بر روی قشر کم‌درآمد جامعه فشار ایجاد می‌کند که روحانی در پاسخ گفت: راه‌حلی که پیش‌روی دولت قرار دارد اینگونه است که یا باید وضعیت موجود را ادامه می‌دادیم یا باید وضعیت موجود را تغییر می‌دادیم یعنی ما باید آن شرایطی که در سال 92 بود را ادامه می‌دادیم و ماهانه برای پرداخت یارانه با کسری مواجه می‌شدیم و در تابستان در مورد برق به خاموشی می‌رسیدیم و در زمستان با مشکلاتی در زمینه گاز مواجه می‌شدیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ما آن شرایط را ادامه می‌دادیم بدان معنا بود که آلودگی هوا به همان صورت ادامه پیدا می‌کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در بحث حامل‌های انرژی به طور مثال برق به کشاورزی و به صنعت مربوط می‌شود، اظهار کرد: ما در مورد قیمت‌های برق، گاز و گازوئیل شیب‌ها را خیلی ملایم در نظر گرفتیم یعنی شیب‌هایی نظیر 24 درصد، 25 درصد و 40 درصد. در مورد گازوئیل نیز ما به همین صورت عمل کردیم؛ چرا که گازوئیل به بحث حمل و نقل عمومی و چاه‌های آب و مصارف عمومی مربوط می‌شود به همین دلیل ما در شرایطی که پیشنهاد ما در مورد قیمت گازوئیل 500 تومان و یا 300 تومان بود مبلغی پایین‌تر یعنی مبلغ 250 تومان را در نظر گرفتیم.

وی با بیان این‌که در مورد برق ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که به اندازه هزینه شرکت برق از مردم پول بگیریم، گفت:‌ ما در این مورد شیب را ملایم و 24 درصد اتخاذ کردیم و بین تمام راه‌حل‌های موجود راه‌حل میانه و متوسطی در نظر گرفتیم که فشار به مردم زیاد وارد نشود.

سطح افزایش قیمت‌ها بالا نخواهد بود
روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت کالاهای اساسی، گفت: اینطور نیست که در میان مردم شایعه شده و گفته شده که قیمت بنزین یا گازوئیل اثر تورمی شدیدی روی اجناس دیگر خواهد داشت.

رئیس‌جمهور افزود: همه محاسبات کارشناسان ما این موضوع را مورد توجه قرار داده است و به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود و اصلاً سازوکارهای کنترلی هم برای تأمین بازار و هم برای تأمین کالا پیش‌بینی شده است تا اینکه این پولی که گرفته می‌شود، برای نیازهای ضروری مردم مصرف شود.

در ادامه، مجری برنامه در میان صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره منابع در نظر گرفته شده در این بخش پرسید که روحانی خطاب به وی گفت: بهتر است سوالات خود را با تأنی بیشتری مطرح کنید، تا بخش‌هایی که من پاسخ می‌گویم ناقص نماند.

از مردم تشکر می‌کنم
روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی از ما خواست طبق قانون از مردم برای ثبت‌نام‌ها دعوت کنیم و گفتیم هرکس خود را نیازمند می‌داند ثبت‌نام کند و آنهایی که نیازمند نیستند و این مقدار در زندگی آنها زیاد تأثیر ندارد از ثبت‌نام صرف‌نظر کنند. این خواست قانون بود و ما عین آن را مطرح کردیم و من از مردم تشکر می‌کنم که با نظم و انضباط خوبی این ثبت‌نام‌ها را انجام دادند.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: همچنین لازم است از دست‌اندرکاران بخش سایبری تشکر کنم. همچنین از کسانی که ثبت‌نام نکردند، به این دلیل که نیاز نداشتند یا کسانی که ممکن بود نیاز داشته باشند اما به خاطر اهداف ملی از ثبت‌نام صرفنظر کردند، تشکر کنم.

سه ماه یکبار گزارش می‌دهیم
وی بر گزارش‌دهی منظم دولت به مردم تاکید کرد و گفت: ما آنچه را که در زمینه حامل‌های انرژی دریافت می‌کنیم، سه ماه یک بار به مردم گزارش خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت که این درآمد چقدر و در کجا صرف خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "این پول یا برای نظام سلامت یا بخش تولید یا حمل و نقل عمومی و نیز محیط زیست و همچنین کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند پرداخت خواهد شد"، نصریح کرد: بنابراین راهی که دولت انتخاب کرده در چارچوب قانون بوده و مردم نیز بسیار خوب همراهی کردند و من از همه مردم و دست‌اندرکاران برای ثبت‌نام و تنظیم امور تشکر می‌کنم.

از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد
رئیس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای بهبود وضعیت درمان برای مردم، گفت: از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در مورد اقدامات دولت در بخش سلامت و درمان توضیح داد: از جمله اهدافی که ما در این مرحله در زمینه سلامت داریم، این است که مشکلات فراوان نظام سلامت برطرف شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "تقریباً در طول سال هشت میلیون نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند"، گفت: بستری شدن بیماران گاهی با مخارج بسیار سنگینی روبروست و گاهی بیماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود می‌آورد.

قیمت داروهای داخلی افزایش نمی‌یابد /قیمت داروهای خارجی 10 درصد کاهش می‌یابد
وی با بیان اینکه "قبل از این دولت در سال 92 مردم مشکلات فراوانی در نظام دارو داشتند که بخش بزرگی از آنها حل‌وفصل شده است"، تصریح کرد: در مورد دارو به مردم اعلام می‌کنیم که از سال 93 قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت. همچنین قیمت داروهای خارجی در سال 93، 10 درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ مردمی که نیازمند می‌شوند و در بیمارستان بستری می‌شوند، سهمی که تا پایان پرداخت خواهند کرد، 10 درصد خواهد بود اما در گذشته شاهد بودیم هرکس به بیمارستان وارد می‌شد، از دمپایی تا ملافه و انواع داروها را باید خودش تهیه می‌کرد و همچنین مخارج سنگینی برای تشخیص بیماری نیز می‌پرداخت اما از 15 اردیبهشت این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد و هرکس از 15 اردیبهشت وارد بیمارستان شود، باید تمام نیازهایش از دارو تا تجهیزات در بیمارستان تأمین شود که این هزینه‌ها را یا بیمه یا دولت متقبل خواهد شد.

روحانی در همین رابطه تاکید کرد: بدین ترتیب مردم از هفته آینده با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

تمام مردم را بیمه خواهیم کرد
وی با بیان اینکه "تمام مردم را بیمه خواهیم کرد"، گفت: اعلام کرده‌ایم هر کسی بیمه نیست ثبت‌نام کند و ما او را بیمه می‌کنیم، یعنی برای هر فرد دفترچه‌ای صادر می‌کنیم و 23 هزار تومان بودجه برای هر نفر در سال مدنظر قرار دادیم و پیش‌بینی می‌کنیم حدود پنج میلیون نفر یا بیشتر، افرادی هستند که بیمه نیستند و ثبت‌نام خواهند کرد که همه آنها بیمه خواهند شد.

روحانی با بیان اینکه "بر اساس محاسبات ما، مخارج مردم در کارهای درمانی بسیار کاهش خواهد یافت و 10 درصد از هزینه‌ها را پردخت خواهند کرد"، گفت: در شرایط خاص، باز هم سهم بیمار نسبت به آنچه که قبلا بوده است، از نصف کمتر خواهد بود، پس کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد.

وی افزود: آنچه در اسفند پارسال پرداخت کردیم و آنچه امسال پرداخت خواهیم کرد، 10 هزار میلیارد تومان غیر از بودجه عادی نظام سلامت که در بودجه پیش‌بینی شده است، به نظام سلامت کمک می‌کنیم که چهار هزار و 800 میلیارد تومانِ آن از بخش هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هیأت دولت درخواست کردم از این پس افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، در صورت‌حسابی که به آنها داده می‌شود، بخشی را که هدفمندی مرحله دوم یارانه‌ها به مردم کمک می‌کند کاملاً ثبت و مشخص کنند تا معلوم شود چه پولی در این مرحله برای نظام سلامت پرداخت می‌شود.

ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش می‌یابد
روحانی در واکنش به این جمله مجری مبنی بر این‌که بیمه‌های درمانی چندان ارزشی در کشور ندارند و بسیاری از مراکز درمانی دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی را پذیرش نمی‌کنند، گفت: در گذشته یک مشکلی وجود داشت و آن این بود که پول بیمه خیلی دیر پرداخت می‌شد، اما امسال تقریبا از بدهی که وزارت رفاه و تعاون به بخش‌های سلامت و دارو داشت، مدت 14 ماه آن پرداخت شده است و در واقع تا ماه بهمن پرداخت شده است و به تدریج هر صورتحسابی که می‌آید پرداخت می‌شود، بنابراین ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش می‌یابد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قبلا 200 قلم دارو با دفترچه بیمه پرداخت می‌شد و بقیه داروها مشمول بیمه نبودند. ما ان‌شاءالله در اردیبهت‌ماه که فکر کنم 15 یا 16 اردیبهشت‌ماه باشد، اعلام می‌کنیم که تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به بالای 300 قلم می‌رسند و ان‌شاءالله تا پایان سال به 350 قلم خواهد رسید. در مرحله اول، این تعداد از 200 قلم به بالای 300 قلم می‌رسد.

روحانی افزود: مشکل دیگری که وجود داشت این بود که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل متخصصی نبودند و مردم مجبور می‌شدند به بخش خصوصی مراجعه کنند. از این به بعد در بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل پزشک متخصص در بیمارستان حضور خواهد داشت.

وی همچنین به کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: به تدریج متخصصان را به شهرستان‌ها اعزام می‌کنیم تا مردم مجبور نباشند که برای مراجعه به شهرهای بزرگ بیایند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که این موارد در ظرف امسال و بسیاری از آنها در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود، تصریح کرد: مردم در نظام سلامت شاهد یک تحول چشمگیر خواهند بود. البته تحقق برخی از این موارد تا پایان سال طول خواهد کشید.

روحانی با اشاره به اهمیت نوسازی برخی بیمارستان‌ها و زمان‌بر بودن این موضوع، یادآور شد: با اقداماتی که انجام می‌شود، مردم از نظر پولی که برای بیماری و بستری شدن خود پرداخت می‌کنند، کاملا متحول می‌شوند و ان‌اشاءالله ما این موضوع را از اردیبهشت‌ماه مشاهده خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شما به بحث هدفمندی یارانه‌ها و این‌که صرفه‌جویی حاصل از بحث هدفمندی یارانه‌ها در چه بخش‌هایی مصرف می‌شود، اشاره کردید. سوال این است که اقشار کم درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه چه چیزی به دست می‌آورند، گفت: ما وقتی تورم را کاهش می‌دهیم، همه گیرشان می‌آید.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که "از مردادماه تا اسفند 92 یعنی هفت - هشت ماهی که دولت یازدهم فعال بود، تورم 24 درصد کاهش پیدا کرد"، تصریح کرد: شاید این در تاریخ کشور ما بی‌نظیر باشد.

روحانی ادامه داد: این به این معناست که مثلا فردی یک و نیم میلیون تومان در ماه درآمد داشته، نگذاشته‌ایم که ماهانه 250 هزار تومان از پول آن کم شود، چراکه اگر تورم با همان روند پیش می‌رفت، کسی که ماهانه 1 و نیم میلیون تومان درآمد داشت، ماهانه 250 هزار تومان از پولش کسر می‌شد. کاهش میزان رشد تورم، خود کمکی به مردم است.

وقتی مردم اطمینان پیدا کنند که مخارج درمانشان کاهش پیدا کرده است، وضعیت بهتری بوجود می‌آید
روحانی با تاکید بر اینکه "تورم مالیات عمومی ناخواسته و تحمیلی است"، به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این مرحله اولین اقدامی که توسط دولت انجام می‌گیرد، مربوط به نظام سلامت است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت در سال جاری مبلغی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کمک می‌کند و مردم می‌توانند تأثیر این کمک را هم در خرید دارو و هم در مراجعه به بیمارستان و در کاهش قیمت‌ها مشاهده کنند.

رئیس‌جمهور افزود: ‌وقتی مردم به جای دریافت پول در مسأله سلامت اطمینان پیدا کنند که مخارجشان کاهش پیدا کرده است، وضعیت بهتری بوجود می‌آید.

تلاش می‌کنیم تا پایان سال پنج یارانه کالایی به نیازمندان بدهیم
وی با اشاره به پرداخت یارانه‌های کالایی از سوی دولت به عنوان بسته امنیت غذایی، اظهار کرد: ‌در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به افرادی که زندگی بسیار سختی دارند و در فشار قرار دارند یارانه‌ای کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت می‌شود. در این مرحله همه آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد خمینی و بهزیستی هستند، این یارانه پرداخت می‌شود.

روحانی با بیان اینکه "دولت 11 میلیون نفر زیر نظر این دو نهاد را تحت پوشش یارانه کالایی قرار می‌دهد"، خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال حداقل پنج مرتبه یارانه کالایی را به این دو گروه نیازمند پرداخت کنیم. این یازده میلیون نفر نیازمندترین افراد کشور هستند و هر کسی که در آینده نیز در این دو نهاد ثبت‌نام کند، تحت پوشش یارانه کالایی دولت قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ثبت‌نام مردم و اعلام درآمدها از سوی مردم برای دریافت یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد:‌ ما به همه مردم اعتماد داریم و اعتماد می‌کنیم و معتقدیم که در همه امور اعتماد به آنها کمکی برای دولت است.

روحانی خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که مردم در این مرحله اعلام کرده‌اند، پردازش می‌شود و چنانچه ما در این پردازش احساس کنیم که افراد نیازمند دیگری هم هستند، به این گروه یازده میلیون نفری اضافه می‌شوند.

مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند
وی با بیان اینکه "مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند"، گفت: هرچه تعداد افراد انصراف‌دهنده از دریافت یارانه بیشتر شود، دولت این تعداد را اعلام می‌کند و در این مرحله مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان از محل انصراف از درآمدها کسب شد که ما این درآمدها را مصرف می‌کنیم و به مردم هر سه ماه یک بار گزارش می‌دهیم که این پول‌ها در چه مواردی مصرف می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به مصارف درآمد حاصل از انصراف یارانه‌ها، اظهار کرد:‌ دولت با منابع حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه‌ها می‌تواند به مسائل مترو در شهرهای بزرگ و همچنین بنزین پاک، نفت و گاز یورو 4 و مسائل مربوط به سلامت توجه بیشتری داشته باشد.

دولت در نظر دارد مصرف حدود 20 میلیون بخاری را به نصف کاهش دهیم
روحانی با بیان اینکه "دولت در نظر دارد مصرف حدود 20 میلیون بخاری را به نصف کاهش دهیم"، گفت:‌ در این طرح، دولت اعتبارات لازم را به وزارت نفت می‌دهد و وزارت نفت طی اطلاعیه‌های خود، مردم را از این موضوع باخبر می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که ما در زمینه تولید چند کار را انجام خواهیم داد، گفت: اولا تولید برق را مورد توجه قرار می‌دهیم و معتقدیم اگر امروز به صورت فوری به برق کمک نکنیم، در تابستان امسال دچار مشکل خواهیم شد و ما نباید بگذاریم که مشکلی برای مردم ایجاد شود.

وی افزود: ما حدود 1300 میلیارد تومان به بخش تولید برق کمک خواهیم کرد تا خاموشی نداشته باشیم. همچنین 2200 میلیارد تومان به صورت یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد. ضمن این‌که دو هزار و 200 میلیارد تومان پرداخت می‌شود. برای این‌که ما بخواهیم یارانه‌ای در سود تسهیلات و سرمایه در گردش پرداخت کنیم. یعنی وام با سود کمتر را مورد توجه قرار دهیم.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نوع سرمایه‌گذاری در بخش نفت در همین راستا تصریح کرد: ما به این بخش کمک خواهیم کرد و این موضوع جزو برنامه‌های ما خواهد بود؛ چراکه موضوع نفت و گاز بسیار مهم است و به خاطر همین ما در این باره قدم‌های بسیار مهمی در سال جاری برمی‌داریم که البته این قدم‌ها در سال‌های گذشته نیز برداشته شده است.

امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید
روحانی با بیان این‌که امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این موضوع به این معناست که 100 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه می‌شود و در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود و در نهایت با طی این روند درآمد هم ایجاد خواهد شد، البته این برنامه در همان منبع مشترک در پارس جنوبی ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اولا مردم ما بدانند که در این مدت تولید و فروش نفت ما افزایش پیدا خواهد کرد و ان‌شاءالله در این راستا شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در صورت به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی در مساله گاز مشکل ما برطرف می‌شود و پتروشیمی ما نیز فعال‌تر خواهد شد، گفت: امسال چند واحد پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد و در سفرهای استانی در جنوب کشور طرح‌های بسیار مهمی در زمینه عمران و آبادانی و پتروشیمی مدنظر قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری در پاسخ به پرسش مجری این برنامه مبنی بر این‌که وقتی برای ارائه گزارش در حوزه نفت و گاز به مردم اختصاص داده شود گفت: دولت هر زمان بتواند به مردم گزارش می‌دهد چون آنها صاحبان اصلی کشور ما هستند و ما خادمان مردم هستیم و ما باید به ولی نعمت خود که مردم عزیز ما هستند گزارش دهیم.

روحانی تاکید کرد: در حوزه نفت و گاز حرکت‌ها بسیار خوب است و مردم ان‌شاءالله در مقاطع مختلف امسال و سال آینده طرح‌هایی که به افتتاح خواهد رسید را خواهند دید.

کشاورزی کشور متحول خواهد شد
وی در ادامه به حوزه کشاورزی و اقدامات دولت در این رابطه اشاره کرد و گفت: چند هفته پیش از وزارت کشاورزی بازدید کردم و در مصاحبه‌ای اعلام کردم در طول پنج سال آینده چه تحولاتی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که در هشت ماهی که از عمر دولت می‌گذرد، بخش کشاورزی تحول بزرگی را پشت سر گذاشته است، یادآور شد: مردم ما امسال آثار تحول را در بخش گندم و جو و سایر بخش‌های محصولات کشاورزی خواهند دید. از جمله در سال گذشته کود را به موقع رساندیم که در گذشته با مشکلات بسیار فراوان همراه بود.

روحانی با بیان این‌که مهم‌ترین مساله تضمین قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم، در شهریورماه بود، تصریح کرد: همیشه قیمت گندم در اسفند یا فروردین مشخص می‌شد، اما ما از شهریور این قیمت‌ها را اعلام کردیم.

وی افزود: در کالاهای اساسی این‌که قیمت تضمینی که دولت تضمین می‌کند، مشخص می‌شود و الان هرچقدر از محصولات کشاورزی که دولت خریداری و تضمین می‌کند، نقدا به کشاورزان پول پرداخت می‌شود.

به محض اینکه گندم خریداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود
روحانی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از 200 هزار تن گندم خریداری شده است و ادامه دارد، گفت: به محض این‌که گندم خریداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود، چون در گذشته یکی از مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه بودند این بود که ماه‌ها برای دریافت پول معطل می‌شدند.

رئیس‌جمهور همچنین در زمینه وسایل کشاورزی هم اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، تصریح کرد: این اقدامات هم در حوزه تولید و هم در حوزه واردات بوده است و کشاورزی ما مثل حوزه نفت و گاز متحول خواهد شد.

مسیر ما صلح و آشتی در داخل و خارج است
رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم، در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت سیاست تنش‌زدایی دولت، گفت: من در موقعی که برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کرده بودم، در مصاحبه‌ای گفتم اگر موفق شوم، مسیر ما آشتی در عرصه داخلی و خارج است.

حسن روحانی در همین راستا تاکید کرد: مسیر ما صلح و آشتی در دنیا و داخل کشور است و من این قول را به مردم داده بودم؛ تحقق این قول را آغاز کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

وی در واکنش به این گفته مجری برنامه که "کلید نیز تأثیرگذار بوده است"، تاکید کرد: کلید ما در اختیار مردم است. کلید، تدبیر، هدایت‌های مردم، کمک‌های آنها، حضور و تلاششان و اعتمادی که مردم به ما دارند و اعتماد ما به مردم است. بنای ما اعتماد به مردم است و ان‌شاءالله مردم نیز به ما اعتماد خواهند داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "ما در عرصه سیاست خارجی قدم‌های بسیار بلندی را برداشته‌ایم"، تصریح کرد: البته باید حواسمان باشد که قدم‌هایمان را در این عرصه استوار و حساب‌شده برداریم.

عده‌ای از رفع تحریم‌ها عصبانی هستند
وی با اشاره به بحث تحریم‌ها و تلاش دولت برای رفع آنها، گفت: تحریم‌ها ظلم بزرگی بود که به ملت ما شد و هم ملت ما و هم دنیا از این تحریم‌ها ضرر کردند. البته تعداد محدودی نیز متأسفانه از این فشار و ظلم سود بردند که برخی از ارقام در این ارتباط و اسامی برخی از افراد در این ارتباط اعلام شد و به تدریج اگر افراد دیگری نیز در این زمینه هستند، اعلام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یک نفر، 9 هزار میلیارد تومان برداشت کرده و نمی‌دانیم چه وقت و چه زمانی این مبلغ وصول خواهد شد. این اتفاق در سایه تحریم‌ها رخ داده است.

روحانی با بیان اینکه "تحریم‌ها شفافیت در جامعه و اقتصاد را از بین می‌برد"،‌ اظهار کرد: مردم از رفع تحریم‌ها خوشحال می‌شوند؛ البته اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چراکه لطمه می‌خورند چون از این تحریم‌ها سوءاستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشاء می‌گیرد.

تخریب‌ها برای خارج کردن دولت از راهش صورت می‌گیرد
رئیس‌جمهور با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه دولت، گفت: یکی از اهداف این تخریب‌ها این است که دولت را به حاشیه‌پردازی مشغول کنند و اینکه نگذارند دولت راه خود را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسائل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند.

دروغ و تخریب به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور رهبری است
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: مردم باید بدانند که دولت به عنوان خادم مردم، هدفش بهبود زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی است و این مسیر را ادامه می‌دهد. البته همان‌طور که اشاره کردم، عده‌ای دلشان نمی‌خواهد دولت موفق شود و در این ارتباط یا قاعده بازی را نمی‌دانند یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "جایی که نقد است، ما از نقد استفاده می‌کنیم"، افزود: اما جایی که دروغ و تخریب است، این به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، گفت: فرهنگ از اخلاق، ادب و برادری شروع می‌شود.

برای پاسخ به شایعه پراکن‌ها احساس نیاز نمی‌کنم
رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که در بخش فرهنگ نباید تهمت و افترا بزنیم و شایعه‌پراکنی کنیم، تصریح کرد: دولت نباید در مسیر خود دچار مشکل شود. دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است و مردم نیز خواهان بهبود زندگی و آشتی هستند که هدف دولت است.

وی ادامه داد: چنانچه گروهی بخواهد رای اکثریت مردم را نادیده بگیرد و به مسیری که مسیر دولت و منافع مردم است، لطمه بزند، در آنجا خود مردم باید به صحنه بیایند و چنانچه لازم بود، دولت برای مردم توضیح می‌دهد، اما من اکنون این نیاز را احساس نمی‌کنم.

روحانی با بیان این‌که بسیاری از دوستان هم از طرق مختلف از ما درخواست داشتند در صحبت‌های خود به شایعه‌پراکن‌ها و تحلیل‌گرها پاسخی بدهم، گفت: من امروز این نیاز را احساس نمی‌کنم هر زمان که نیاز بود این صحبت‌ها را اعلام می‌کنم.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که هدف ما هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی آشتی بوده است، به روابط کشور با دنیا اشاره کرد و گفت: امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است، جایگاه و نفوذ ایران امروز بهتر از گذشته است. روابط ما با همسایگان و هم غیرهمسایگان روز به روز بهتر می‌شود.

روحانی با بیان این‌که ما در میان همسایگان خود شاهد تحولات بسیار خوب با روسیه خواهیم بود، گفت: هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی ما شاهد تحولات بسیار خوبی در روابط با روسیه خواهیم بود. در مورد غیرهمسایگان نیز ما شاهد تحول بسیار خوب در ماه‌های آینده در روابط با چین خواهیم بود، بنابراین ما در حال ادامه رابطه با همسایگان و هم غیرهمسایگان هستیم.

وی با تاکید بر این‌که ما در زمینه رفع تمکین و شکست آن در حال ادامه روابط با همسایگان و غیرهمسایگان هستیم، اظهار کرد: ما گام نخست را امروز برداشته‌ایم. ما امروز در زمینه بانکی در مورد تمام کالاهای اساسی روالی عادی را طی می‌کنیم و دیگر شرایط مانند شرایط تحریم نیست. امروز در مورد کالاهای اساسی و چه شرکت‌های خصوصی چنانچه بخواهند کالایی وارد کنند، ابتدا در شعبات مختلف بانک ها ال‌سی باز می‌شود، جنس وارد می‌شود و پس از وارد شدن جنس، برخلاف ماه‌های قبل که کل پول از طریق واسطه و قبل از دریافت جنس پرداخت می‌شد، پرداخت می‌شود.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که امروز نخستین قدم در شکستن تحریم‌ها برئداشته شده است، گفت: این شرایط مربوط به پول‌های بلوکه شده ایران که باید واریز شود، نیست. بحث مربوط به پول بلوکه شده ایران بحث دیگری است. ما امروز کلا شاهد تحولی در نظام خرید به ویژه در مورد کالاهای اساسی و دارو هستیم.

روحانی با بیان این‌که ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با 1+5 گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، اظهار کرد: من از تیم مذاکره‌کننده، وزارت امور خارجه و همه ارگان‌های دیگری که در کنار وزارت خارجه در این زمینه فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم؛ چراکه بار سنگینی بر روی دوش آنهاست و آنها به عنوان سربازانی که در خط مقدم ما در سیاست خارجی هستند، تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله روندی که امروز پیش می‌رود، روند پایان تحریم‌ها خواهد بود. منتها در این راه باید حساب‌شده گام برداریم. مردم نیز همانگونه که عمل کردند، باید دولت را کمک و همراهی کنند. رسانه‌ها نیز باید حواسشان جمع باشد.

رییس جمهور با بیان این‌که آنچه مربوط به منافع ملی است مساله دولت نیست، بلکه مساله همه ملت و منافع کل کشور مطرح است، اظهار کرد: وضع درآمدی کشور به ویژه در زمینه درآمد ارزی و همچنین روند تعامل ما با نظام بانکی امسال به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

اینکه برخی معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نیست
رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که "ما در کجای مذاکرات هسته‌ای هستیم و به این مذاکرات باید چه نوع نگاهی داشته باشیم؟" گفت: عده‌ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت یعنی هیچ‌وقت نمی‌توانیم روابط‌مان را با دنیا معمولی کنیم ولی من این موضوع را هیچ‌وقت قبول نداشته‌ام و الان هم نمی‌پذیرم.

حسن روحانی ادامه داد: این سخن بدین معنا نیست که ما با همه دنیا روابط صمیمانه خواهیم داشت و مسلماً کشورهای مختلف اهداف مختلف دارند. به هر ترتیب شرایط ما با آمریکا دشوار بوده و خواهد بود. این کشور، کشوری است که سال‌ها با ما روابط خصمانه داشته و هنوز هم دارد و این موضوع به زودی حل و فصل نمی‌شود.

وی افزود: معتقدم ما می‌توانیم با هر کشوری که دچار تنش هستیم، آن تنش را کاهش دهیم و در همین چند ماه نیز این کار انجام شده است؛ چنانکه ما توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه را مدنظر قرار داده‌ایم و حضور سیاسیون و اقتصادیون از کشورهای مختلف غرب و شرق در تهران گواه همین موضوع است.

رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: بر این اساس، نظر کسانی که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نیست؛ چراکه ما می‌توانیم مسائلمان را با دنیا حل کنیم؛ البته برخی مسائل پیچیده است و یک روزه حل نمی‌شود.

روحانی با بیان اینکه "در موضوع هسته‌ای تحریم را ظلم بزرگی به مردم و ملتمان می‌دانیم و باید این تحریم‌ها را برداریم و معتقدیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم"،‌ گفت:‌ ما در مذاکرات هسته‌ای از همان اول اعلام کردیم که این مذاکرات بر مبنای برد - برد خواهد بود و اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند در یک مذاکره طرف مقابل را شکست دهد و خودش صددرصد به پیروزی برسد، اشتباه می‌کند؛ چراکه دنیای سیاست اینگونه نیست و ما باید به نقطه تعامل برسیم.

وی، خط قرمز کشورمان در بحث هسته‌ای را حقوق ملت ایران دانست و تاکید کرد: ما از حق ملتمان کوتاه نخواهیم آمد اما اینکه از حق خود به چه سبکی استفاده کنیم، تندتر یا کندتر استفاده کنیم، وابسته به تصمیمات نظام ماست. ما از حقمان کوتاه نخواهیم آمد و اجازه نمی‌دهیم که هیچگاه منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها، بیگانگان و متخاصمان قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: تیمی که در حال مذاکره است، خوب مسائل را می‌فهمد و متخصص این کار است. مسائل حقوقی و سیاسی را درک می‌کند و تجربه لازم را دارد، دلیلش هم این است که ما در مرحله اول توانستیم موفق شویم در حالیکه بسیاری فکر می‌کردند این توفیق امکان‌پذیر نیست.

روحانی با بیان اینکه "ما در حال پیشرفت هستیم و به مرحله نهایی وارد شده‌ایم"، گفت: اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع ایران حرکت کند، ما در زمان کوتاهی می‌توانیم مسائلمان را حل و فصل کنیم و دلیلش این است که ما چیزی را مخفی نکرده‌ایم و نمی‌خواهیم مخفی کنیم. فعالیت‌های ما صلح‌آمیز بوده و خواهد بود و همه فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و خواهد بود؛ بنابراین چه مشکلی برای اینکه مسائلمان را با دنیا حل و فصل کنیم وجود دارد؟

وی ادامه داد: دنیا هم این موضوع را فهمیده است که مسیر تهدید و فشار و تحریم به سر آمده و افکار عمومی دنیا هم پذیرای این موضوع نیست. آنگاه که غرب علیه ملت ایران قدم برداشت، قطعاً ضد حقوق بشر بود؛ چراکه در تحریم دارو و کالاهای اساسی به مردم ما فشار وارد کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی مردم برای خرید گندم مورد نیاز و داروهای مورد نیاز خود به دلیل تحریم غیرقانونی و غلط غرب دچار مشکل باشند، در واقع این کار خلاف حقوق بشر، اصول انسانی و چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است.

با منطق با جهان حرف می‌زنیم
رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم با بیان این‌که دنیا امروز می‌بیند که ما با منطق با جهان حرف می‌زنیم، گفت: دنیای سیاست دنیای شعار نیست و آنها که فکر می‌کنند، اگر با صدای بلند و با درشتی با دیگران صحبت کنند در دنیا پیروز می‌شوند، مسائل سیاسی را خوب نمی‌شناسند البته اگر قصدمان تعامل باشد نه تقابل.

روحانی با تاکید بر این‌که سیاست این دولت تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بیست ساله هم که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سیاست ماست، بر تعامل سازنده تاکید می‌کند.

وی با بیان این‌که اگر مبنا تعامل سازنده باشد، می‌دانیم که تعامل سازنده راه خود را دارد و دولت این راه را به خوبی می‌شناسد و تا امروز موفق بوده و خواهد بود ، افزود: خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:به سهم خودم با شناختی که از دنیا و مساله دارم، نسبت به مذاکرات بدبین نیستم، اما این‌که آیا در زمان شش ماه بتوانیم به توافق برسیم، وابسته به این است که طرف مقابل ما آماده تعامل درست باشد.

روحانی با بیان این‌که ما آماده تعامل درست هستیم، گفت: کشور و ملت ما آماده است برای این‌که با استدلال و تعامل سازنده با دنیا حرف بزند و پای میز مذاکره بنشیند و با منطق صحبت کند. البته فشار، زور و سخن ناحق را هیچ‌وقت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

رییس جمهور در ادامه در رابطه با بده بستان‌هایی که در مذاکرات ایران با 1+5 انجام خواهد شد، توضیح داد: آنچه ما می‌دهیم شفافیت بیشتر است، نه چیز دیگر. یعنی آنچه جمهوری اسلامی ایران در این معامله داده یا خواهد داد، شفافیت بیشتر برای اعتماد بیشتر افکار عمومی دنیاست. چون ما هیچ‌وقت دنبال سلاح نبودیم و نخواهیم بود و باکی نداریم این مساله را شفاف‌تر بیان کنیم تا همه اعتماد کنند.

وی افزود: آن چیز که ما می‌خواهیم بگیریم جز حق ما نیست و شکستن تحریم‌ها حق ماست.

رییس جمهور با بیان این‌که برداشته شدن عهدنامه‌ها و تحریم‌های ناحق سازمان ملل حق ماست ، تصریح کرد: برای شکستن تحریم قدم‌هایی برداشته شده است یعنی آنها تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما را برداشته‌اند و همه شرکت‌های مهم هواپیمایی برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام آمادگی کردند و ما مشکلی نداریم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

روحانی با بیان این‌که در مورد تعاملات بانکی همه تحریم‌ها برداشته نشده است، تصریح کرد:اما یک قدم مهم برداشته شده است و آن این است که در مورد دارو و کالاهای اساسی عین روال سابق خرید می‌کنیم بدون اینکه سنتی اضافه بپردازیم.

وی افزود: امسال قیمت داروی خارجی ده درصد کاهش خواهد یافت و لوازم پزشکی نیز کاهش پیدا کرده است و این کاهش‌ها به میزان یک‌سوم و یا کمتر از یک‌سوم است.

رییس جمهور تاکید کرد: در تمام زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده است، اما قدم اصلی این است که تمام تحریم‌ها برداشته شود. چون تحریم‌ها غیرقانونی است و ان‌شاءالله در مذاکرات نهایی این قدم‌ها برداشته خواهد شد.

حل‌وفصل مسائل اقتصادی و سیاسی در روابط بین‌الملل یک‌شبه انجام نمی‌شود
روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، در پاسخ به پرسشی در مورد گسترش روابط ایران با کشورهای اروپای غربی و نتایج حاصل از این گسترش روابط، از جمله در بحث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران مورد اشتیاق همه آنهاست؛ البته باید توجه داشت که حل و فصل مسائل اقتصادی و سیاسی در روابط بین‌الملل یک‌شبه انجام نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ابراز علاقه شرکت‌های خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: آنها در این ارتباط ابراز علاقه کردند. برخی از آنها مذاکره می‌کنند و در برخی از موارد مقدمات نوشت