اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آمانو به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی



اخبار,اخبار بین الملل,انرژی اتمی

 آژانس بین المللی انرژی اتمی آزمایش هسته ای کره شمالی را نقض قطعنامه های سازمان ملل خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین،به گفته یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، در صورتی که تایید شود کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی انجام داده است،‌ این کار«نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل» و اقدامی« عمیقا تاسف برانگیز »است.

آمانو در بیانیه ای اعلام کرد :« آزمایش هسته ای کره شمالی در صورتی که تایید شود ، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمیقا تاسف برانگیز است.»

مدیرکل آژانس از پیونگ یانگ خواست تا « همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به طور کامل اجرا کند.»

کره شمالی چهارشنبه اعلام کرد نخستین بمب هیدروژنی خود را که بسیار قدرتمندتر از بمب اتمی عادی است آزمایش کرده است .


آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد آماده است « به حل و فصل مسالمت جویانه مسئله کره شمالی با از سرگیری بازرسی ها به محض آنکه توافقی سیاسی بین کشورهای ذیربط پیدا شود» کمک کند.

کره شمالی در سال های 2006 ، 2009 و 2013 سه آزمایش هسته ای که سازمان ملل متحد ممنوع کرده است انجام داد . هربار پس از آزمایش های هسته ای کره جنوبی تحریم های بین المللی علیه کره شمالی تشدید شده است.

ابراز نگرانی موگرینی
در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آزمایش هسته ای کره شمالی اعلام کرد آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی در صورتی که تایید شود «نقض خطرناک» قطنامه های سازمان ملل و تهدیدی علیه امنیت جنوب شرقی آسیا است.


موگرینی در بیانیه ای اعلام کرد:« در صورتی که این اقدام تایید شود ، نقض وخیم تعهدات بین المللی جمهوری دموکراتیک خلق کره آنچنان که در قطعنامه های شورای امنیت مشخص شده است ، محسوب می شود.» وی افزود:« این آزمایش تهدیدی برای صلح و امنیت کل منطقه جنوب شرقی آسیا است .»موگرینی از جمهوری دموکراتیک خلق کره خواست تا گفتگوی « معتبر و چشمگیری را با جامعه بین المللی از سربگیرد و این رفتار غیرقانونی و خطرناک » را متوقف کند.

وی اعلام کرد چهارشنبه با وزیران امور خارجه کره جنوبی و ژاپن گفتگو خواهد کرد.

 

اخبار بین الملل - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو مرتبط :
پرواز بمب افکن‌های آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه واکنش‌های بین‌المللی به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اتحادیه اروپا آزمایش ادعا شده بمب هیدروژنی کره شمالی را محکوم کرد و آن را نقض جدی ممنوعیت توسعه تسلیحات اتمی پیونگ یانگ از سوی سازمان ملل ارزیابی کرده است.

پفدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی، تاکید کرد: اگر این مساله تایید شود، این اقدام نقض جدی و آشکار تعهدات بین المللی کره شمالی برای عدم آزمایش تسلیحات اتمی به شمار می رود، همان طور که در قطعنامه های شورای امنیت به آن اشاره شده است. این اقدام یک تهدید برای امنیت و صلح کل منطقه شمال شرق آسیا به شمار می رود.

وزارت خارجه روسیه نیز امروز چهارشنبه اعلام کرد: اگر آزمایش تسلیحات اتمی کره شمالی تایید شود، این اقدام نقض مسلم قوانین بین المللی خواهد بود.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی تصریح کرد: این اقدامات موجب تشدید تنش در شبه جزیره کره خواهد شد، منطقه ای که در هر حال پتانسیل تقابل سیاسی و نظامی را دارد.

کاخ سفید نیز در واکنش به ادعای کره شمالی در آزمایش موفقیت آمیز یک بمب هیدروژنی، اعلام کرد: واشنگتن نمی تواند ادعاهای کره شمالی در خصوص این آزمایش را تایید کند ولی اوضاع را زیر نظر خواهد داشت.

"ند پرایس" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: در حالی که نمی توانیم ادعاهای کره شمالی را در شرایط کنونی تایید کنیم، هرگونه نقض قطعنامه های شورای امنیت را محکوم کرده و بار دیگر از کره شمالی می خواهیم تا از تعهدات بین المللی خود تبعیت کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا به دفاع و حمایت از متحدان خود در منطقه ادامه خواهد داد و به طور مناسب به هر گونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی، پاسخ می دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد: کره شمالی با انجام این آزمایش هسته ای، قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: اعلام آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت بوده و عمیقا مایه تاسف است.

آمانو افزود: کره شمالی امروز اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است. آزمایش این بمب، اگر تایید شود؛ نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت بوده و عمیقا موجب تاسف است.

آمانو از کره شمالی خواست تا به طور کامل به قطعنامه های مصوب شورای امنیت، احترام بگذارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان آماده است تا در حل و فصل مسالمت آمیز مساله هسته ای کره شمالی از طریق آغاز مجدد فعالیت های راستی آزمایی در این کشور، مشارکت کند.

کره شمالی پیشتر سه آزمایش هسته‌ای در سال‌های 2006، 2009 و 2013 انجام داده است. کره شمالی آخرین آزمایش هسته ای خود را در سال 2013 میلادی انجام داده است. این آزمایش به محکومیت بین المللی روبرو شده است.

کره شمالی به خاطر برنامه های موشکی و هسته‌ای با تحریم های اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده است.کره شمالی در آوریل 2003 میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته ای خود نموده است.

 

اخبار بین الملل - تسنیم