اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش‌های شهرداری و میراث فرهنگی به سازه «عشرت‌آباد»



اخبار,اخباراجتماعی ,ساخت وسازدر عشرت‌آباد

چند روز قبل معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها نظراتی را مطرح كرد كه واكنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. اظهارات معاون شهرسازی شهردار تهران و همچنین نامه مدیركل میراث فرهنگی استان تهران گوشه‌ای از همین واكنش‌هاست.

پژمان پشمچی‌زاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا در واكنش به جوابیه سپاه گفت: شهرداری تهران بعد از شروع ساخت بنا در عشرت‌آباد تلاش زیادی كرد تا نهاد نظامی مربوطه را مجاب كند كه این بنا باید مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه‌های تاریخی و پهنه G٣٢١ احداث شود اما متاسفانه در طول این سال‌ها توجهی به این مساله نشد.

وی با بیان اینكه این نهاد نظامی بیشتر به پروتكل بین شهرداری و مجموعه‌های نظامی درخصوص ساخت و ساز در محدوده پادگان‌های نظامی استناد می‌كند تا مكاتبات رسمی شهرداری منطقه درخصوص غیر مجاز بودن ساخت و ساز در عشرت‌آباد، افزود: مسوولان سپاه به مستندات پروتكلی اشاره می‌كنند كه سال‌ها قبل بین شهرداری و مجموعه‌های نظامی وجود دارد. مبنی بر اینكه اگر یك نهاد نظامی طی نامه‌ای درخواست ساخت و ساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابی از سوی شهرداری منطقه به این درخواست داده نشد، این نهاد مجاز به ساخت و ساز است. این در حالی است كه قبل از ارسال این درخواست از سوی نهاد مذكور شهرداری منطقه طی یك ابلاغ كتبی هشدار داده بود كه هرگونه ساخت و سازی در پهنه G٣٢١ با كاربری فضای سبز و گردشگری غیر مجاز است.

معاون شهردار تهران با رد نظر معاون حقوقی و پارلمانی سپاه مبنی بر اینكه در ٣٠ مرداد سال ٩٢ با شهرداری تهران مكاتبه شده است و مدیركل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در ١٣ شهریور سال ٩٢ به شهرداری منطقه ٧ اعلام كرده، این نهاد مجاز به انجام اقدامات لازم خواهد بود، تاكید كرد: زمانی كه به عنوان شهردار منطقه ٧ مشغول انجام وظیفه بودم طی نامه‌ای به شماره ٥٨٦/١٥/٥٠٧ مورخ١٨/٣/٨٩ با امضای بنده به عنوان شهردار وقت منطقه ٧ به معاونت پدافند غیرعامل این نهاد نظامی ارسال شد مبنی بر اینكه محدوده موردنظر طبق پهنه‌بندی طرح تفصیلی شهر تهران دارای كاربری فضای سبز است و در طرح تفصیلی جدید شهر تهران كه به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و سایر مبادی ذی‌ربط رسیده، این پهنه با همان كاربری فضای سبز تصویب شده است بنابراین صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز از نظر این شهرداری میسر نیست.

وی با بیان اینكه در سال ٩١ نیز چنین تذكری به این نهاد نظامی مبنی بر غیرمجاز بودن ساخت و ساز در پهنه G٣٢١ به صورت كتبی ابلاغ شده است، ادامه داد: نامه‌ای را دو سال بعد در تاریخ ٢٥/٥/٩١ به شماره نامه ٢٩٠/٥٣٨٦ دكتر میرعباسی به عنوان شهردار وقت منطقه ٧ در پاسخ به درخواست این نهاد نظامی نسبت به ساخت و ساز در پادگان ولیعصر(عج) ارسال می‌كند، مبنی بر اینكه «... در خصوص موضوع فوق الذكر در محدوده پادگان ولی‌عصر بدین‌وسیله اعلام می‌گردد كه طبق پهنه‌بندی طرح تفصیلی تهران محدوده مورد نظر دارای كاربری فضای سبز است...» بعد از این جمله در نامه فوق‌الذكر توضیحاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینكه هرگونه ساخت و ساز در این محدوده میسر نیست، ضمنا شهرداری آمادگی همكاری در قالب ضوابط و مقررات را دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران بیان می‌كند: در پاییز سال ٩٣ مكاتبات فراوانی به شهرداری تهران ارسال می‌شود كه طی آن اعلام می‌شود در پادگان ولیعصر بنایی خلاف ضوابط در حال ساخت بود كه باید در چارچوب ضوابط كار این بنا پیگیری شود.

پشمچی‌زاده با تاكید بر اینكه نهاد نظامی مربوط در طول سال‌های اخیر هیچ توجهی به تذكرات كتبی شهرداری مبنی بر ساخت غیر مجاز این بنا نداشت، یادآور می‌شود: متاسفانه مسوولان نظامی بدون توجه به این اخطارها همچنان كار ساخت بنا را انجام می‌دهند. به همین دلیل شهرداری موظف بود مطابق ضوابط و مقررات خود این تخلف را پیگیری كند.

 میراث فرهنگی تهران: بارها تذكر دادیم
درهمین راستا، رجبعلی خسروآبادی، مدیركل میراث فرهنگی استان تهران نیز درپاسخ به سردار پاسدار محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران طی نامه‌ای با اشاره به تذكرات مكرر میراث به مالك این بنا، خواستارتوقف ادامه عملیات ساخت‌وساز آن و اصلاح ارتفاع بنای مذكور شد. در بخشی از این نامه آمده است: پیرو بازدید مورخ ١٣/١٠/٩٢ آقای احمد مسجدجامعی (رییس وقت شورای اسلامی شهر تهران) از عمارت مذكور، تفاهمنامه‌ای مابین شورای اسلامی شهر تهران، معاونت هماهنگ‌كننده سپاه محمدرسول‌الله (ص)، شهرداری منطقه ٧ و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در خصوص همكاری نهادهای مذكور با هدف انجام پروژه نجات‌بخشی عمارت كلاه فرنگی، ارایه طرح مرمت و احیای با كاربری موزه‌ای و همچنین ایجاد مسیر دسترسی بازدید عموم با توجه به قوانین و مقررات سپاه محمد رسول‌الله(ص) از اتوبان شهید صیاد شیرازی منعقد شد.

به گفته مدیرعامل میراث، این تفاهمنامه در تاریخ ٢٧/١/٩٣ باحضور مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان زیباسازی تشكیل و جهت نجات بخشی و مرمت عمارت كلاه فرنگی مبلغ پیش نیاز به میزان ٠٠٠/٠٠٠/٠٠٠/٣٠ ریال تعیین و مقرر گردیده، براساس آن هر یك از ارگان‌های مرتبط سهم خود را از مبلغ پیش نیاز و همچنین محدودیت‌ها، الزامات و پیشنهادات خود را تعیین و اعلام نمایند و شهرداری تهران و این سازمان پیش‌بینی لازم را در بودجه سال ٩٣ به عمل آوردند.


اخبار اجتماعی  -  اعتماد 


ویدیو مرتبط :
بازار تبریز، بزرگترین سازه آجری سرپوشیده، جذاب ترین میراث فرهنگی دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موزه ها؛ آغاز گر هفته میراث فرهنگی



 

 

موزه ها؛ آغاز گر هفته میراث فرهنگی

 

پارسال هم مانند امسال دوستداران میراث فرهنگی هفته میراث را با پیشوازی خبر سرقت یك اثر تاریخی آغاز كردند. سال گذشته ماجرا با سرقت رونوشت نسخه قانون ابوعلی سینا از موزه‌ای در همدان شروع شد و امسال هم بحث بر سر سرقت یك كتیبه‌ تاریخی است آن هم در روز روشن و از مسجدی در شیراز.



هفته میراث فرهنگی مهم‌ترین رویداد این حوزه است كه هر سال طرفداران این مفهوم را بیست و هشتمین روز از اردیبهشت ماه به مدت یك هفته گرد هم جمع می‌كند تا مهم‌ترین دغدغه‌های این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. اما این‌‌كه مهم‌ترین دغدغه پیش روی میراث فرهنگی در این هفته چه خواهد بود موضوعی است كه باید در پایان برنامه‌های این سازمان در هفته جاری جستجو كرد.



هرچند سال گذشته اقدامات انجام شده در زمینه ثبت میراث معنوی و میراث مادی كشور به حد قابل توجهی رسید، اما همچنان این حوزه با مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كند كه مهم‌ترین آنها حفاظت از محوطه‌های تاریخی و جلوگیری از سرقت آثار تاریخی است.



از سرگیری كاوش‌های باستانی و اختصاص بودجه بیشتر به این بخش از دیگر مواردی است كه صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی معتقدند می‌تواند به عنوان دغدغه‌های اصلی این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.



اگر علاقه‌مند به میراث ملی و هویت ایرانی خود هستید امروز بهترین فرصت برای توجه به آن است زیرا جشن میراث فرهنگی امروز با اعلام رایگان بودن بازدید از ازموزه‌های سراسر كشور آغاز می‌شود.



امروز روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی است و به همین مناسبت در سراسر كشور برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده است كه مهم‌ترین آنها رایگان بودن بازدید از موزه‌های سراسر كشور است كه البته تنها خاص امروز است.



اما در این روز تنها نمی‌توان از كاخ موزه گلستان كشور بازدید كرد زیرا در این روز كاخ موزه گلستان محل برگزاری مراسم ثبت ملی تقویم جلالی همزمان با روز بزرگداشت حكیم عمر خیام فیلسوف، ریاضیدان و شاعر ایرانی است.



اما از دیگر سو شعار امسال هفته میراث فرهنگی « موزه‌ها عامل هماهنگی اجتماعی» عنوان شده است كه بر اساس نظر كارشناسان با توجه به كاركرد موزه‌ها در دنیای امروز می‌تواند شعار در خور توجهی به شمار رود.



از دیگر سو برنامه‌های هفته میراث فرهنگی نیز امروز به طور رسمی آغاز می‌شود تا به مدت یك هفته دوستداران میراث ایرانی با جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی آشنا شوند.روزهای بعدی هفته میراث فرهنگی از ۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد با عناوین و شعارهای ویژه نامگذاری شده است. بر همین اساس روز چهارشنبه با نام میراث فرهنگی و تلاش مضاعف برای مرمت و احیای بافت‌ها و خانه‌های تاریخی با شعار سال احیای خانه‌های تاریخی نامگذاری شده است.



روز پنجشنبه این هفته نیز با نام میراث فرهنگی و نقش آن در توسعه گردشگری با شعار میراث فرهنگی ضامن توسعه گردشگری نامگذاری شده است كه در جای خود قابل تامل است. جمعه این هفته كه مصادف با آخرین روز اردیبهشت ماه است با نام میراث فرهنگی و احیای هنرهای سنتی نیز نامگذاری شده است تا یادآور تلاش مضاعف برای احیای هنرهای سنتی ایرانی در این روز باشد.



میراث فرهنگی و میراث طبیعی و كشاورزی، شعار روز شنبه اول خرداد ماه است كه شعاری جدید و قابل تامل در سال های گذشته به شمار می‌رود كه مطمئنا دلایل خاص نامگذاری این روز نیز شنیدنی خواهد بود.



یكشنبه دومین روز خرداد نیز با نام میراث فرهنگی و جایگاه آن در عرصه جهانی نامگذاری شده است كه با توجه به رویكرد این سازمان در معرفی میراث كشورمان در عرصه جهانی ضرورت نامگذاری این روز را توجیه می‌كند.



اما شعار آخرین روز از هفته میراث فرهنگی نیز به نام میراث فرهنگی و میراث معنوی نامگذاری شده است كه برنامه‌های خاصی نیز بنا به همین موضوع قرار است در سراسر كشور برگزار شود.



● استقبال از هفته میراث فرهنگی

هرچند كه قرار است در سراسر كشور و در موزه‌ها برنامه‌های خاصی به مناسبت آغاز هفته میراث فرهنگی برگزار شود، اما از مهم‌ترین آنها می‌توان به گلباران طاق‌بستان در كرمانشاه و بازدید رایگان از این محوطه تاریخی اشاره كرد.



اما گرامیداشت هفته میراث فرهنگی نیز در اهواز با برگزاری دو همایش؛ خوزستان گهواره تمدن و مسابقه نقاشی با موضوع میراث فرهنگی در اهواز آغاز می‌شود.



● هفته شلوغ در نیاوران


در تهران نیز شاید عمده برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را بتوان به مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران تهران نسبت داد كه به تعبیری با دست پر به استقبال روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی رفته است.



تندیس‌های عاجی عنوان نمایشگاهی شامل ۳۰ عدد مجسمه عاجی متعلق به هنر شرق دور شامل كشورهای هند و چین است كه از گنجینه نادیده‌های كاخ صاحبقرانیه است و در موزه جهان نما در معرض بازدید علاقه مندان قرار می‌گیرد.



نمایشگاه ۴۰ حــدیث نبـوی شامل ۱۴ تابلوی خوشنویسی نفیس ترجمه جامی و به خط خوشنویس، میر عماد حسنی نیز با همكاری موزه ملك در كوشك احمــد شاهی به نمایش درمی آید.بزرگداشت دكتر علی اكبر صنعتی، پدر آبرنگ ایران كه همزمان در گالری جهان نمای مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران و موزه دكتر حسابی برگزار می‌شود، بخش دیگری از این برنامه‌ها را تشكیل می‌دهد..../ گزارش : جام‌جم آنلاین