اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن پست:عدم تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر موضع هسته ای ایران



احتمال همکاری ایران و عربستان در آینده سیاسی لبنان

ادامه گزارش ها پیرامون سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی، تحلیل امکان همکاری ایران و عربستان در آینده سیاسی لبنان، سخنان سفیر ایران در لبنان درباره روابط دو کشور، تأکید بر عدم تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر موضع هسته ای ایران و بدهی 4 میلیارد دلاری مشتریان نفتی به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادامه گزارش ها پیرامون سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی، تحلیل امکان همکاری ایران و عربستان در آینده سیاسی لبنان، سخنان سفیر ایران در لبنان درباره روابط دو کشور، تأکید بر عدم تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر موضع هسته ای ایران و بدهی 4 میلیارد دلاری مشتریان نفتی به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، همان گونه که انتظار می رفت، بخش عمده اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی و موضع گیری های وی در این سفر اختصاص دارد، در این رابطه، یک بخش مهم از سفر هیگل که مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته، قرارداد 10 میلیارد دلاری تسلیحاتی است که وی با متحدان منطقه ای آمریکا به امضا خواهد رساند.

خبرگزاری «رویترز» تمرکز خود را بر همین موضوع قرار داده و به نقل از هیگل می نویسد امضای این قرارداد تسلیحاتی با متحدان عرب و اسرائیلی آمریکا، به منزله ارسال پیامی روشن برای ایران است مبنی بر اینکه در موضوع برنامه هسته ای، گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد.

وی همچنین ایران را یک «تهدید واقعی» خوانده و بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تأکید کرده است. به بیان وی، قرارداد تسلیحاتی جدید، در راستای سیاست ایالات متحده مبنی بر حفظ «برتری نظامی کیفی» رژیم اسرائیل در منطقه است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما همزمان با انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر سفر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به ایران، بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی نیز بر موضوع روابط ایران و لبنان متمرکز شده است. روزنامه «دیلی استار» لبنان با انتشار تحلیلی در این رابطه، پیرامون احتمال توافق و همکاری ایران و عربستان سعودی برای تسهیل تشکیل دولت جدید در لبنان به بحث پرداخته است.

به عقیده این روزنامه، در شرایط کنونی، آنچه می تواند لبنان را از تأثیرپذیری از جنگ داخلی در سوریه در امان نگه دارد، تفکر محتاطانه سیدحسن نصرالله و همچنین حصول توافقی میان ایران و عربستان سعودی است. به عقیده دیلی استار، در صورتی که چنین توافقی شکل بگیرد، تشکیل کابینه جدید به سرعت انجام خواهد پذیرفت و حزب الله نیز بخشی از دولت جدید خواهد بود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در مطلب دیگری در همین رابطه، روزنامه روسی «پراودا» سخنان اخیر غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان را بازتاب داده که درباره اهمیت روابط دو کشور نکاتی را مطرح کرده است. این روزنامه می نویسد غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان، بر حمایت تهران از مقاومت ضداسرائیلی و همچنین وحدت مردم لبنان تأکید کرده است.

به گفته رکن آبادی، جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و وحدت در لبنان حمایت می کند و به عنوان بخشی از محور مقاومت ضداسرائیلی، خود را با این کشور همراه می داند. وی همچنین گفته: «ایران تأکید دارد که مسائل منطقه ای باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود. اما این هدف محقق نمی شود تا زمانی که همه علیه تنها دشمن خود، یعنی رژیم صهیونیستی متحد شویم».

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در میان دیگر اخبار، روزنامه «واشنگتن پست» سخنان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را بازتاب داده که درباره تأثیر احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران بر روند مذاکرات سخن گفته است.

این روزنامه می نویسد یکی از مذاکره کنندگان هسته ای ایران گفته انتخابات پیش رو، بر موضع ایران در قبال مذاکرات هسته ای تأثیری نخواهد داشت. اشاره این مطلب، به سخنان عباس عراقچی است که در این زمینه گفته: «تغییرات در سیاست داخلی ایران، بر روند مذاکرات هسته ای تأثیری نخواهد گذاشت». وی همچنین تأکید کرده ایران آماده مذاکرات بیشتر درباره برنامه هسته ای است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، برخی روزنامه ها از جمله «نیشن» پاکستان، از بدهی 4 میلیارد دلاری شرکت های نفتی به ایران خبر داده اند که به سبب تحریم های مالی، پرداخت آن به تعویق افتاده است.

نیشن می نویسد یکی از مقامات ارشد نفتی ایران گفته این کشور مبلغ 4 میلیارد دلار از مشتریان خود طلبکار است که به واسطه تحریم های موجود علیه ایران، امکان پرداخت آن را نیافته اند. اشاره این روزنامه به سخنان رئیس شرکت ملی نفت ایران است که گفته این احتمال وجود دارد مبلغ مذکور در قالب دارو، غذا و یا دیگر کالاها و به صورت پایاپی به ایران تحویل داده شود./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کلیپ /انتخابات ریاست جمهوری کلید مذاکرات هسته ای ایران؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن پست : تحریم ها جواب نداد ؛ ایران دو قدم دیگر به سمت هسته ای شدن برداشت



 

 

واشنگتن پست : تحریم ها جواب نداد ؛ ایران دو قدم دیگر به سمت هسته ای شدن برداشت

 

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با عنوان " تهدید آشكار برنامه هسته ای ایران " به پیشرفت های هسته ای ایران طی سال های اخیر اشاره كرده و می نویسد این پیشرفت ها نشانگر این حقیقت است كه استراتژی مهار هسته ای ایران از سوی ایالات متحده آمریكا موفق نبوده است.

واشنگتن پست با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای می نویسد :‌"‌ ایران دو قدم دیگر برای تولید بمب هسته ای برداشت . طبق گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، ایران سری جدید از سانتریفیوژ های پیشرفته را نصب و راه اندازی كرده است و از سوی دیگر اقدام به نصب تعداد زیادی سانتریفیوز در مركز اتمی فردو در دل كوه های قم كرده است ، كه این مركز از امكان حمله احتمالی آمریكا یا اسراییل ایمن است."

منابع غربی پیشتر مدعی شده بودند تحریم ها روند هسته ای شدن ایران را متوقف کرده است.

واشنگتن پست می افزاید :‌" گزارش اخیر آژانس نشانگر این حقیقت است كه علی رغم تلاش ها و فعالیت های دولت اوباما در مهار خطرات برنامه هسته ای ایران ، این كشور قابلیت های هسته ای خود را توسعه داده است و تهدید تبدیل ایران به یك قدرت اتمی نه تنها از بین نرفته بلكه بیشتر شده است.

این روزنامه می افزاید :"‌ در گزارش های سخنگویان دولت آمریكا مدام به این مساله تاكید می شود كه تشدید تحریم ها در دو سال گذشته چه تاثیراتی بر اقتصاد ایران داشته است و گزارش های رسانه های ( غربی) درباره خرابكاری در تاسیسات هسته ای ایران با استفاده از ویروس های رایانه ای گزارش می دهند و برای مثال درباره  از كار افتادن هزار دستگاه سانتریفیوژ می نویسند  یا از ترور چندین دانشمند اتمی مهم در ایران گزارش می دهند .

این مقاله به گزارش ماه ژانویه سال جاری میلادی مركز سیاست دو حزبی آمریكا درباره  پیشرفت های برنامه هسته ای ایران اشاره كرده و به نقل از این گزارش می نویسد كه علی رغم همه سیاست های بازدارنده ، ایران به سرعت توسعه فعالیت های هسته ای خود ادامه داده و ماه به ماه بر این قابلیت های خود افزوده است به نحوی كه در شرایط كنونی قادر است ظرف 62 روز با غنی سازی بالا ،اورانیوم لازم برای تولید  یك بمب هسته ای را تولید كند و با تداوم روند كنونی این آمار در پایان سال 2012 به 12 روز خواهد رسید.

واشنگتن پست با انتقاد از بی سیاستی آمریكا در قبال برنامه هسته ای ایران و با تاكید بر این مساله كه وقایع جاری در خاورمیانه و موضوع بهار عربی ، دولت اوباما را مشغول به خود كرده و واشنگتن از توسعه برنامه های هسته ای ایران غافل مانده است ، تاكید می كند كه باید برای بازداشتن ایران از تولید سلاح هسته ای و جلوگیری از پیشرفت هسته ای روز افزون این كشور یك استراتژی جامع تدوین شود.

واشنگتن پست در پایان می نویسد : " آمریكا باید استراتژی خاص خودش را در قبال توسعه قابلیت های هسته ای ایران داشته باشد و تنها تشدید استراتژی سابق ( تحریم) مادامی كه رفتار هسته ای حكومت ایران تغییری نكرده كافی نیست.".../تحلیل:عصرایران