اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن پست: حجاج در صحرای منا مانند دومینو به زمین می افتادند



اخبار,اخبار بین الملل  , حادثه سرزمین  منا

حادثه مرگبار روز پنج شنبه در شهر مکه سوالاتی درباره توانایی عربستان سعودی در مدیریت کردن مراسم سالانه حج ایجاد کرده است.

واشنگتن پست نوشت: حادثه مرگبار روز پنج شنبه در شهر مکه سوالاتی درباره توانایی عربستان سعودی در مدیریت کردن مراسم سالانه حج ایجاد کرده است.

به گزارش تیک ،‌ این روزنامه افزود: بیش از هفتصد زائر مسلمان بر اثر ازدحام در مکه مکرمه جان باختند ، فاجعه ای که سوالاتی درباره توانایی عربستان در مدیریت کردن و تامین امنیت میلیون ها زائر که هر ساله به این کشور سفر می کنند ، ایجاد کرده است.آمار هفتصد و هفده نفری که به گفته مقامات سعودی ممکن است افزایش یابد ، مرگبارترین حادثه مراسم سالانه حج را در بیست و پنج سال گذشته رقم زده است.یکی از بازماندگان می گوید مردم «مثل دومینو» به زمین می افتادند.

عربستان سعودی الان که دسترسی به مکه برای طبقه متوسط آسان تر شده ،‌با شمار فرآینده مسافران روبرو شده است.سفر حدود دو میلیون نفر از نقاط مختلف دنیا همچنین نگرانی هایی در خصوص احتمال شیوع بیماری های واگیردار ایجاد کرده است.بر هر مسلمان واجب است در صورت تمکن مالی و سلامت جسمی دستکم یک بار حج به جا آورد.

حوادث مربوط به ازدحام در سالهای اخیر به ندرت اتفاق افتاده است چرا که مقامات سعودی پروژه های زیادی برای تسهیل رفت و آمد زائران شروع کرده اند اما حادثه روز پنج شنبه احتمالاً باعث می شود مسئولان برای به اجرا گذاشتن تدابیر بیشتر امنیتی و کنترل جمعیت تحت فشار قرار بگیرند.

برغم تلاش ها ، کشورهایی که تعداد زیادی زائر می فرستند ، در خصوص اقدامات ایمنی ابراز نگرانی کرده اند.مقامات سعودی عامل این حادثه را افزایش ناگهانی تعداد زائران در دو مسیر عنوان می کنند و می گویند ، اکثر قربانیان زمان اختصاص یافته برای گروههای خود را نادیده گرفته اند.

در ادامه مقاله واشنگتن پست آمده است: اولین اتهامات در خصوص ناکامی عربستان سعودی از سوی رقیب اصلی منطقه ای اش یعنی ایران مطرح شد.سعید اوحدی رئیس سازمان حج وزیارت ایران در تلویزیون این کشور گفت که مقامات سعودی باید پاسخگو باشند.

اما ژنرال منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان در یک کنفرانس خبری گفت که نباید بر اساس یک حادثه درباره مسئولان قضاوت شود.

 

 اخبار بین الملل  - تیک   


ویدیو مرتبط :
ویدیوی چند لحظه قبل از مرگ هزاران حجاج در مکه-صحرای منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن پست : چالش بستنی آیس پك ایران برای آمریكا



واشنگتن پست : چالش بستنی آیس پك ایران برای آمریكا

روزنامه واشنگتن پست آمریكا با انتشار گزارشی  از گشایش قریب الوقوع شعبه بستنی ایرانی " آیس پك " در منطقه سبز بغداد می نویسد :‌ " در قلب منطقه ( محافظت شده) سبز بغداد ، یعنی درست در چند متری سنگر  بزرگترین سفارتخانه آمریكا در جهان ( سفارت آمریكا در بغداد) چالش  كوچك اما نمادینی در برابر نفوذ به زوال آمریكا در عراق به صورت اتاقك كوچكی از شعبه بستنی ایرانی " آیس پك " شكل گرفته است."

 

به گزارش عصر ایران ، این گزارش كه با عنوان " چالش بستنی ایرانی برای آمریكا " انتشار یافته در ادامه می نویسد :‌ " آیس‌پك "، یك امتیاز جدید كه هدف خود را به چالش كشیدن برتری "فست‌فود " آمریكا در سراسر جهان اعلام كرده است، در ماه ژانویه شعبه منطقه سبز خود را افتتاح خواهد كرد.

واشنگتن پست با اشاره به این مطلب به نقل از " علی حازم حیدری " مدیر عراقی این شعبه ، می نویسد كه ساخت بنای این شعبه بستنی ایرانی در منطقه سبز بغداد در حال تكمیل شدن است تا از یك ماه دیگر افتتاح شود.

این گزارش می افزاید :‌" آیس پك در این شعبه خود علاوه بر ارایه 34 نوع بستنی به مشتریان عراقی یا خارجی این امكان را به آنها می دهد كه عبور پر تردد كاروان های نظامی مسلح را نیز تماشا كنند.

این روزنامه آمریكایی در ادامه با اشاره به تفوق ایران به آمریكا در بحران تشكیل دولت جدید عراق می نویسد : در ماراتن نفس گیر تشكیل دولت جدید در عراق این ایران و نه آمریكا بود كه با فشار به مقتدا صدر برای حمایت از انتخاب مجدد نوری مالكی به پست نخست وزیری ، زمینه تشكیل دولت جدید در عراق را به رهبری نوری مالكی هموار كرد ".

واشنگتن پست در ادامه می نویسد :‌" با وجودی كه بستنی ایرانی آیس پك روز به روز در عراق شعبه های خود را افزایش می دهد اما هنوز از گشایش شعبه های فست فود آمریكایی " مك دونالد " در عراق خبری نیست . حیدری 22 ساله به همراه "هادی لیث " 23 ساله كه امتیاز دایر كردن شعبه های بستنی ایرانی آیس پك در سرتاسر عراق را خریداری كرده اند ، می گویند كه اگر طرف آمریكایی تمایل داشته باشد ، آنها خیلی مایلند تا با شركای آمریكایی نیز همكاری كنند.

اما واشنگتن پست در ادامه به نقل از این دو جوان عراقی می نویسد :‌" ما می خواستیم كه امتیاز دایر كردن شعبه های مك دونالد را از كمپانی آمریكایی بخریم ، اما ترسیدیم كه ممكن است به شعبه های ما حمله كرده و آنها را منفجر كنند".

واشنگتن پست در ادامه به نقل از هادی لیث شریك تجاری حازم حیدری می نویسد :‌"‌ فروش محصولات ایرانی در عراق بسیار راحت تر از محصولات آمریكایی است ، چرا كه  نقل و انتقال محصولات ایرانی به داخل عراق بسیار آسان تر و فروش محصولات آن نیز بسیار راحت تر است ".

لیث كه در سال 2008 با مذاكره با طرف ایرانی امتیاز دایر كردن شعبات این بستنی ایرانی در عراق را در ازای پرداخت مبلغ 800 هزار دلار خریداری كرده است ، به این روزنامه آمریكایی می گوید :‌" ما همزمان با كمپانی مك دونالد در اردن هم وارد مذاكره شدیم ، اما این كمپانی برای اعطای امتیاز بسیار سخت می گرفت و از ما طلب 4 میلیون دلار كرد .../عصر ایران