اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واردات در مناطق آزاد 11 برابر صادرات



اخبار,اخبار اقتصادی,واردات در مناطق آزاد

مقایسه ارزش واردات با صادرات صورت گرفته در مناطق آزاد از یك واقعیت ناخوشایند حكایت دارد كه برخلاف هدف اصلی ایجاد این مناطق است. براساس آمار ثبت شده ورودی و خروجی‌های گمركات كشور، ارزش واردات كالا از مناطق آزاد 11 برابر بیشتر از ارزش صادرات انجام شده از این مناطق بوده است.

به گزارش تابناک ، تنها در طول یك سال گذشته دو میلیون و 539 هزار تن كالا به ارزش دو میلیارد و 162 میلیون و 403 هزار دلار از طریق گمركات كیش، قشم، چابهار، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد اروند، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد حسن رود و منطقه آزاد جلفا وارد كشور شده است.

در مقابل این میزان واردات در سال 1393، 703 هزار تن كالا به ارزش 196 میلیون و 522 دلار صادر شده است. برداشتن قید تعرفه‌ها از كالاهای ورودی از این مناطق عاملی شد كه دروازه‌های كشور هرچه بیشتر بر روی كالاهای خارجی گشوده شود.

منطقه آزاد كه با الگوبرداری از كشور چین در ایران ایجاد شد، هدفش توسعه منطقه‌ای و فضایی برای پیرامون مناطق آزاد شكل گرفته بود.

هرچند ایران تنها كشوری است كه با داشتن مناطق آزاد از یك طرح جامع برای این مناطق بی‌بهره است اما در همان اهداف اولیه در لوایح تشكیل مناطق آزاد، ارتقای سطح معیشت ساكنان منطقه لحاظ شده بود.

با این حال، این اهداف در سایه فعالیت گسترده دلالان در سال‌های گذشته تا حد زیادی رنگ باخته است و خرید كالاهای بدون تعرفه و انتقال چمدانی آن به سرزمین مادر كار اصلی تعدادی از واسطه‌گران شده است.

چگونگی و نحوه ارتباط مناطق آزاد با سرزمین اصلی از اساسی‌ترین موضوعاتی است كه باید در طرحی جامع از بدو پیدایش این مناطق تعریف می‌شد اما بدون تعیین این استراتژی‌ها عملا مناطق آزاد دروازه ورود كالاهای بدون عوارض به سرزمین مادر شده است.

براساس این مدل حاكم بر مناطق آزاد كشور نیز مشاهده می‌كنیم كه توسعه فضایی كه به دنبال آن بودیم اتفاق نیفتاده و به جز معدود مناطق، در باقی منطقه های آزاد تشكیل شده سطح زندگی ساكنان تغییر چندانی نكرده است.


  اخبار ا قتصادی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
مناطق آزاد خاری در چشم صادرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صادرات پیاز هم ممنوع شد/ واردات موز با ارز آزاد



صادرات پیاز هم ممنوع شد/ واردات موز با ارز آزاد

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار از ممنوعیت صادرات پیاز خبر داد.

مصطفی دارائی نژاد اظهار کرد: با افزایش قیمت پیاز در پی صادرات آن به عراق به صادرکنندگان اعلام کردیم که تا اطلاع بعدی پیاز صادر نکنند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر پیاز در میادین با قیمت کیلویی 1300 تومان عرضه می شود، ادامه داد: اگر صادرات به همین منوال ادامه یابد قیمت پیاز از حد معمول بسیار فراتر خواهد رفت.

او درباره واردات نارنگی نیز گفت: در صورت کاهش نیافتن قیمت نارنگی از سوی تولیدکنندگان مجبوریم نارنگی تخم پاکستانی وارد کنیم.

دارائی نژاد خاطرنشان کرد: کمبودی در نارنگی برای شب عید احساس نمی شود و تنها قیمت آن بالاست که از سوی اتحادیه قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: امسال مصرف کنددگان می توانند به دلیل بالا بودن قیمت نارنگی از دیگر محصولات برای رفع نیاز خود استفاده کنند.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار با اشاره به واردات موز بیان کرد: تا این لحظه ارز مبادلاتی به موز تعلق نگرفته و تمام واردات با دلار آزاد صورت گرفته است.

او قیمت تمام شده موز برای وارد کننده با تمام هزینه ها را کیلویی 3200 تومان اعلام کرد./خبرآنلاین