اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

همه نگران كلاس ششم ‌ابتدایی هستند


در حالی كه بازگشت ششم ابتدایی به دبستان‌ها 22 سال قبل نیز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود، سرانجام با تدوین سند تحول نظام آموزش در دو دهه اخیر، این شورا مهر امسال و در جلسه اخیر خود، به حذف كامل پیش‌دانشگاهی و شش ساله شدن دوره ابتدایی رای داد.

در حالی كه بازگشت ششم ابتدایی به دبستان‌ها 22 سال قبل نیز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود، سرانجام با تدوین سند تحول نظام آموزش در دو دهه اخیر، این شورا مهر امسال و در جلسه اخیر خود، به حذف كامل پیش‌دانشگاهی و شش ساله شدن دوره ابتدایی رای داد.

در حال حاضر نظام شش ساله ابتدایی ، سه ساله متوسطه اول و سه ساله متوسطه دوم در 123 كشور دنیا اجرا می‌شود.

ابراهیم سحرخیز، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این باره اعلام كرد: در سال تحصیلی 92ـ91 پایه ششم ابتدایی را در كشور تجربه خواهیم كرد و كتاب‌های درسی در پایه اول و ششم ابتدایی با همین رویكرد تدوین می‌شود.

این خبر در حالی اعلام شده كه مهدی نویدادهم، دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش دیروز خبر داد كه نحوه اجرای نظام آموزشی شش، سه، سه و این‌كه آیا در همه پایه‌های تحصیلی اجرا شود، هنوز مشخص نیست.

نوید ادهم با بیان این‌كه نظام آموزشی جدید قطعا در سال آینده اجرا می‌شود، گفت: بزودی مشخص خواهیم كرد كه چه گروهی از دانش‌آموزان مشمول این طرح شوند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر كتاب‌های درسی گفت: از سال آینده در هر سال تحصیلی كتاب‌های درسی دو پایه تغییر پیدا می‌كند.

به گفته نوید ادهم، تصویب سند برنامه درسی ملی كه شامل تغییر كتاب‌های درسی می‌شود، نیازی به بررسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ندارد و تنها در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی می‌شود.

نگرانی والدین

برخی بازگشت كلاس ششم ابتدایی به نظام آموزش و مدارس ابتدایی را به دوران پیش از انقلاب نسبت می‌دهند؛ به روزهایی كه از پیش‌دانشگاهی و نظام جدید و قدیم خبری نبود و كلاس 12 دیپلم محسوب می‌شد و كلاس 9 یا همان سیكل برای خودش اعتباری داشت.

برخی والدین هم تغییر نظام آموزش و شش ساله شدن دبستان را آزمون و خطایی دیگر در دبستان‌ها عنوان می‌كنند كه مانند پیش‌دانشگاهی ممكن است روزی دوباره حذف شود، یا عده‌ای دیگر از نبود محتوای آموزش و معلم متخصص دبستانی در دوره ابتدایی برای حضور در كلاس‌های ششم ابتدایی نگرانند مانند رئیس كمیسیون آموزش مجلس كه پیش از این گفت هیچ دلیل قانع‌كننده‌ای برای شش ساله شدن دوره ابتدایی وجود ندارد مركز پژوهش‌های مجلس نیز این طرح را دارای ایراداتی می‌داند كه باید رفع شود.

علی عباسپور تهرانی، رئیس كمیسیون آموزش مجلس در این باره می‌گوید: نگرانی این است كه آموزش و پرورش كه در آستانه تحول بنیادین در این وزارتخانه است با اجرا كردن این طرح كه كار بزرگی است از اصل تحول، باز‌بماند و نتواند آن را اجرا كند.

گفته می‌شود كمیسیون آموزش مجلس نیز از وزارت آموزش و پرورش خواسته كه اجرای نظام شش، سه، سه را متوقف كند اما دبیركل شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است كه سال‌ها روی سند تحول این نظام كار شده و آنچه به نتیجه رسیده حاصل تلاش ده‌ها صاحب‌نظر در حوزه آموزشی است.

از سوی دیگر محمد بناییان سفید، مشاور وزیر آموزش و پرورش اطمینان دارد كه نظام آموزش به خاطر بهره هوشی دانش‌آموزان ایرانی باید متحول شود.

وی می‌گوید: تاكنون ساختار و محتوای نظام آموزشی ما براساس الگوی غرب و كشور فرانسه بوده و بعد از انقلاب نیز تنها اصلاحاتی روی آن انجام شد كه كافی نبود تا این‌كه فلسفه تربیت عمومی در جمهوری اسلامی ایران و فلسفه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش به شكل جداگانه تدوین شد و براساس آن سند راهبردی را نیز تدوین كرده‌ایم.

فرصتی برای شناسایی استعدادها

فاطمه قربان، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره تحول نظام آموزش كه از سال آینده، اولین قدم آن با شش ساله شدن دوره ابتدایی برداشته می‌شود، می‌گوید: ما برای اجرای سند تحول نظام آموزش، آمادگی كامل داریم.

وی توضیح می‌دهد: از نظر قانونی دوره لازم‌التعلیم شش سال تا 12 سال تمام است و چهار و پنج سال تمام‌ها پیش‌دبستانی محسوب می‌شوند.

بنابراین دوره ابتدایی قرار است از شش سال تمام آغاز شود و پیش‌دبستانی جزو سال‌های دبستان محسوب نمی‌شود.

وی توجه به بحث تربیت را در نظام شش، سه، سه قوی‌تر از گذشته ارزیابی می‌كند و می‌گوید: به همین دلیل تعداد سال‌های دوره ابتدایی با متوسطه برابر شده تا اهمیت این دوره افزایش یابد؛ چون ما به این نتیجه رسیدیم كه اگر انسان مولد تربیت كنیم باید به دوره ابتدایی توجه ویژه داشته باشیم.

معاون ابتدایی با تاكید بر این كه با افزایش یك سال به دوره ابتدایی فرصت بیشتری برای شناسایی استعدادهای كودكان داریم، اضافه می‌كند: این تغییر برای توجه به دبستان‌ها ضروری است.

محتوای آموزش كلاس ششم در دست تدوین

اما این كه قرار است كلاس ششم ابتدایی چه تفاوتی با سال اول راهنمایی داشته باشد هنوز روشن نیست. این نحوه اطلاع‌رسانی حتی در بین اولیای دانش‌آموزان و معلمان این دوره منجر به طرح پرسش‌هایی شده است.

اعظم كیانی، مدیر یك دبستان غیردولتی در منطقه شش تهران می‌گوید: با وجودی كه مسوولان وزارتخانه تلاش می‌كنند كه اطلاعات نادرست درباره تغییر نظام آموزش منتشر نشود ، به همین دلیل از ارائه جزئیات در این باره خودداری می‌كنند، اما چون مردم نسبت به این گونه اخبار بسیار حساس هستند و بیش از پنج میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایشان را در دوره ابتدایی شامل می‌شود، اطلاعات ضدونقیض به سرعت انتشار می‌یابد كه حتی ما و اولیای مدارس را نیز گمراه می‌كند.

این سخن مدیر دبستان دخترانه را آ. آذین یك معلم دوره ابتدایی نیز تایید می‌كند. او نگران است و می‌گوید: ما بارها از مدیر مدرسه‌مان خواسته‌ایم كه جزئیات این تغییر را از اداره كل و منطقه پیگیری كند، اما گویا آنان هم هنوز توجیه نیستند. این گونه تغییرات نشان می‌دهد كه تحول قرار است بدون نظر فرهنگیان از بالا دیكته شود و قرار نیست كسی نظر معلمان باسابقه را بپرسد.

به گفته وی، این كه معلمان كلاس ششم از بین ما انتخاب می‌شوند و قرار است چه چیزی در مدرسه تدریس شود یا این كه واقعا از سال بعد كلاس ششم خواهیم داشت یا نه ازجمله پرسش‌های ماست.

به هر حال مسوولان آموزش و پرورش با وجودی كه بارها اعلام كرده‌اند به دلیل پیشداوری‌های موجود تا تصویب نهایی از انتشار اطلاعات خودداری می‌كنند، اما گویا این بار پای كلاس ششم به مدارس ابتدایی باز شده و بزودی قرار است سند تحول به مرحله اجرا برسد. این در حالی است كه هنوز ابهامات سند تحول و جزئیات آن رسانه‌ای نشده و آموزش و پرورش به انتشار قطره‌ای اطلاعات قانع است.

منبع: جام جم آنلاین




ویدیو مرتبط :
كاربرد فن آوری در كلاس های درس ابتدایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدول برنامه و ساعات درسی پایه ششم ابتدایی اعلام شد



 

 

 

 

پایه ششم ابتدایی,برنامه های درسی پایه ششم ابتدایی

 

 

 

شورای عالی آموزش و پرورش جدول برنامه درسی و مدت زمان هر درس در پایه ششم ابتدایی را با جزئیات اعلام کرد که براساس آن دانش آموزان پایه ششم در کل سال تحصیلی ۸۵۰ ساعت در کلاس درس حاضر می شوند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی آموزش و پرورش اهداف کلی، اهداف برنامه های درسی و جدول مواد درسی پایه ششم ابتدایی را تصویب و به سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی این وزارتخانه ابلاغ کرد.

 

براساس این مصوبه، تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل، تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی، تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و درک قوانین و زیبایی های جهان آفرینش، آشنایی با آداب و مهارت های زندگی و به کارگیری آنها، آشنایی با تاثیر کار و تلاش در پیشرفت کشور و مشاغل و فرایندهای اقتصادی در محیط زندگی بخشی از اهداف برنامه های درسی پایه ششم ابتدایی است.

 

 

همچنین توانایی به کارگیری مهارتهای اصلی زبان و خواندن و نوشتن متون زبان فارسی، توانایی به کارگیری مفاهیم و مهارت های پایه ریاضی در حل مسائل روزمره زندگی، نگرش ها و مهارتهای پایه در خلق آثار فرهنگی هنری با رویکرد تربیت هنری، شناخت و کاربرد روش ها، مواد و ابزارهای علمی و فناورانه در یادگیری و زندگی روزمره از دیگر اهداف کلی برنامه درسی پایه ششم ابتدایی داست.

 

طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مجموع ساعات سالانه دوره ابتدایی شامل ۸۵۰ ساعت فعالیت کلاسی باید باشد که یک ساعت از ساعات درس قرآن به شکل تجمیعی برای تقویت روخوانی، روان خوانی و انس با قرآن اختصاص می یابد.

 

 

جدول برنامه درسی دانش آموزان پایه ششم

ردیف / مواد درسی / ساعت در هفته

۱ / قرآن / ۳

۲ / تعلیمات دینی و اخلاق / ۲

۳ / زبان و ادبیات فارسی / ۵

۴ / مطالعات اجتماعی و آداب زندگی / ۳

۵ / ریاضیات /۴

۶ / علوم تجربی / ۲

۷ / هنر / ۲

۸ / سلامت و تربیت بدنی / ۲

۹ / تفکر و پژوهش / ۱

۱۰ / کار و فناوری / ۱

جمع / ۲۵

نکته جالب در این جدول اختصاص پنج ساعت آموزش در هفته برای زبان و ادبیات فارسی است که یک ساعت از درس ریاضیات بالاتر بوده؛ این در حالی است که پیش از این بیشترین ساعات آموزشی به درس ریاضی تعلق داشت.

این مصوبه شامل دو تبصره است که طبق تبصره اول " باید نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان این پایه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد". نحوه ارزشیابی و نمره دادن به دانش آموزان در این پایه هنوز مشخص نیست.

این مصوبه پس از امضای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا در سال تحصیلی ۹۲ ۹۱ ابلاغ شد..../خبرگزارى مهر