اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار پوتین به غرب درباره «اقدام یک‌جانبه» نظامی در سوریه/ فرانسه: بدون آمریکا،تنها وارد جنگ نمی‌شویم



اقدام غرب عله سوریه,حمله نظامی در سوریه

هشدار پوتین به غرب درباره «اقدام یک‌جانبه» نظامی در سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه یک دولتی روسیه درباره حمله نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه بدون قطعنامه شورای امنیت هشدار داد.

با این حال وی تاکید کرد که اگر ثابت شود که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خودش استفاده کرده است روسیه هم از حمایت قطعنامه سازمان ملل مبنی بر حملات نظامی تنبیهی مستثنی نمی‌شود.

پوتین افزود: مسکو بعضی از قطعات سیستم دفاع هوایی S-300 را برای تحویل به سوریه آماده کرده است و ارسال محموله‌های بیشتر را فعلا متوقف کرده است.

وی تاکید کرد که اگر غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل به سوریه حمله کند مسکو سیستم‌های دفاعی دیگری نیز به سوریه خواهد فروخت.

براساس این گزارش، این مصاحبه سه شنبه شب در محل اقامت پوتین در خارج از مسکو پایتخت روسیه و قبل از سفر وی به سن پتربورگ برای شرکت در نشست جی 20 انجام شده است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: من بسیار متاسفم که باراک اوباما نشست دوجانبه در روسیه که قرار بود یک روز قبل از شروع نشست «جی 20» برگزار شود را لغو کرد. اما پوتین ابراز امیدواری کرد که در نشست سن پترزبورگ بحث‌های جدی درباره مساله سوریه مطرح شود.

وی درباره روابط دوجانبه با آمریکا گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انتخاب نشده است که کارهایی که خوشایند روسیه است انجام دهد و من هم توسط مردم روسیه انتخاب نشدم که خوشایند دیگران باشم. ما با هم کار می‌کنیم و درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنیم. ما انسان هستیم. گاهی اوقات یکی از ما آزرده خاطر می‌شود. اما می‌خواهم تکرار کنم که منافع مشترک جهانی مبنای خوبی برای پیدا کردن یک راه حل مشترک برای مشکلات ما فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، روابط دوجانبه روسیه و آمریکا اخیرا بر سر مساله سوریه، مساله ادوارد اسنودن و اختلافات دیگر به سردترین شکل خود طی سال‌های اخیر رسیده است.

وی تاکید کرد: خیلی مضحک است می‌گویند بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است، آن هم در زمانی که موفقیت‌های زیادی در مقابل شورشیان کسب کرده است. از نگاه ما، این مساله کاملا بی معنی است که نیروهای مسلح، نیروهای مسلح منظم که در روزهای اوج خود به سر می‌برد و در بسیاری از مناطق شورشیان را محاصره کرده و به عقب رانده است شروع به استفاده از سلاح شیمیایی ممنوعه‌ای کند که به آنها گفته شده است پاسخش استفاده از نیروی نظامی علیه آنها است.

اولاند: کنگره آمریکا مخالفت کند، تنها وارد جنگ نمی‌شویم

رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، در صورت مخالفت کنگره آمریکا با حمله نظامی به سوریه کشورش به تنهایی وارد این جنگ نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوآخیم گائوک، همتای آلمانی در فرانسه اعلام کرد که در صورت مخالفت کنگره آمریکا با حمایت از تصمیم باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمله نظامی به سوریه کشورش به تنهایی جنگ را ‌آغاز نمی‌کند.

وی افزود: مساله مشارکت فرانسه در حمله به سوریه هرگز برای رای‌گیری در پارلمان مطرح نخواهد شد.

اولاند در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تصمیم کنگره مثبت نباشد ما نیز به تنهایی اقدامی نمی‌کنیم اما اعلام می‌کنم که ما از مسئولیتمان در حمایت از مخالفان سوریه شانه خالی نمی‌کنیم.

پیش از این باراک اوباما اعلام کرده بود که تصمیم دارد حمله به سوریه را به چند پایگاه و مکان مشخص محدود کند.

وی افزود که تا زمان شنیدن نظر اعضای کنگره منتظر می‌ماند.

اولاند در ادامه بار دیگر تشکیل ائتلافی بین‌المللی و گسترده برای مجازات نظام سوریه را خواستار شده و مدعی شد که ثابت شده است نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: مواضع فرانسه و آلمان نسبت به مساله سوریه مواضعی متحد است و اروپا باید در خصوص این پرونده موضعی متحد اتخاذ کند.

این اظهارات اولاند اشاره‌ای به وجود اختلافات میان اعضای اتحادیه اروپا درباره حمله نظامی به سوریه است.

رئیس‌جمهوری فرانسه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز گفت: وقتی همه جهان از این مساله اطلاع دارند و اسناد لازم ارائه شده و گناهکاران شناخته شده‌اند، باید واکنشی مناسب نشان داده شود.

اولاند خاطرنشان کرد: در حاشیه کنفرانس آتی کشورهای گروه 20 در سن پترزبورگ امکان مذاکره برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه وجود دارد.

این اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی ایراد شد که پیش از این فرانسه از جمله کشورهایی بود که برای حمله نظامی علیه سوریه پافشاری می‌کرد به نحوی که اولاند اعلام کرده بود، حتی بدون مشارکت انگلیس نیز به سوریه حمله می‌شود.
ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه ( تعرض به حریم سوریه )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بشار اسد: جنگ غرب علیه سوریه رویارویی تاریخی است/آمریکا:به رایزنی برای اقدام مناسب علیه سوریه ادامه خواهیم داد



جنگ غرب علیه سوریه

بشار اسد: جنگ غرب علیه سوریه رویارویی تاریخی است و ما از آن پیروز بیرون خواهیم آمد

بشار اسد در نشستی با اعضای نظام سوریه تاکید کرد: ما منتظر مداحله دشمن بودیم و از این جنگ سربلند و پیروز بیرون خواهیم آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المنار، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در آخرین نشست خود با فرماندهان و مسئولان ارشد نظام بعد از بالا گرفتن بحران سوریه و انتشار اخبار مبنی بر حمله نظامی آمریکا به سوریه به آنها ابلاغ کرد: از ابتدای بحران شما به خوبی عمل کردید و ما منتظر لحظه‌ای هستیم که جنگ واقعی علیه ما صورت بگیرد.

بشار اسد تاکید کرد: من می‌دانم روحیه بالایی دارید و برای حفظ کشور و پایان دادن به هرگونه جنگی آماده‌اید.

رئیس‌جمهوری سوریه در عین حال خاطرنشان کرد: از شما می‌خواهم این روحیه را به زیر دستان و شهروندان سوریه نیز انتقال دهید. این رویارویی تاریخی است و ما از آن پیروز بیرون خواهیم آمد.

 وزارت خارجه آمریکا: با توجه به موضع روسیه، انتظار اقدامی از شورای امنیت نیست/ باید خودمان پاسخ لازم را بدهیم  
"جین پساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: با توجه به موضع روسیه، انتظار اقدامی از شورای امنیت سازمان ملل نیست و آمریکا به رایزنی برای اقدام مناسب علیه سوریه ادامه خواهد داد.
باشگاه خبرنگاران