اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار مذاکره‌کننده ارشد ایرانی به غرب درباره روند مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات وین

 
 اخبارسیاست خارجی - هشدار مذاکره‌کننده ارشد ایرانی به غرب درباره روند مذاکرات هسته‌ای

هشدار مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به غرب درباره مذاکرات، ادعای یک مقام آمریکایی درباره مواضع ایران در گفت و گوهای هسته ای وین، طرح موضوعات غیرهسته ای از سوی وزرای خارجه کشورهای غربی در وین و تأکید وزیر خارجه ایران بر عدم تمایل کشور به ساخت سلاح هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، همچون روزهای اخیر، امروز نیز بخش اصلی مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «ژاپن تودی»، اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران را بازتاب داده اند که گفته اگر درخواست های بیش از حد غرب سبب به مشکل خوردن مذاکرات شود، ایران آماده است تا مذاکرات را ترک کند. سید عباس عراقچی در عین حال با اشاره به سفر وزرای خارجه برخی از اعضای 1+5 به وین گفته حضور وزرا تأثیری مثبت خواهد داشت و مسائلی وجود دارد که باید در سطح وزرا درباره آن ها تصمیم گیری شود.

در همین حال، در طرف مقابل، مقامات آمریکایی ادعاهایی را درباره مواضع ایران در مذاکرات مطرح کرده اند. به نوشته «نیویورک تایمز»، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته ایران درباره آینده برنامه هسته ای خود مواضعی «ناکافی و غیرعملی» دارد مدعی شده در توافق نهایی، ایران باید به مدت یک دهه یا بیشتر، محدودیت های شدیدی را بر برنامه هسته ای خود بپذیرد. نیویورک تایمز اعتقاد دارد سخنان این مقام آمریکایی بیانگر آن است که با وجود سفر وزرای خارجه کشورهای غربی به وین برای شرکت در مذاکرات، هنوز نمی توان از نزدیک بودن توافق نهایی هسته ای و دستیابی به آن تا تاریخ 20 ژوئیه سخن گفت.

از سوی دیگر، اخباری مبنی بر تلاش کشورهای غربی برای گنجاندن موضوعات غیر هسته ای در مذاکرات وین نیز به گوش می رسد. در این زمینه، به نوشته «رویترز»، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته امروز و در حاشیه مذاکرات وین، با همتایان آمریکایی، آلمانی و فرانسوی خود درباره نیاز به آتش بس میان فلسطینی ها و رژیم اسرائیل گفت و گو خواهد کرد. وی ضمن تأکید بر ضرورت انحام اقدامی فوری و قاطع از سوی جامعه بین المللی به منظور برقراری آتش بس، گفته بحران جاری در غزه، بر نیاز به وقوع تحولی اساسی در اوضاع این منطقه دلالت دارد.

 
در مطلبی دیگر درباره مذاکرات، سایت شبکه خبری «ان بی سی» اظهارات وزیر خارجه ایران را مورد توجه قرار داده که بار دیگر بر عدم تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تأکید کرده است. ظریف در گفت و گو با این شبکه خبری گفته ایران هیچ تمایلی به ساخت سلاح هسته ای ندارد و دستیابی به چنین سلاح هایی در عمل سبب کاهش نفوذ ایران در منطقه خواهد شد. ظریف تأکید کرده ایران هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهد داد تا جهان را متقاعد کند که به دنبال سلاح هسته ای نیست. وی در ادامه اشاره کرده دارا بودن سلاح هسته ای از سوی کشورهایی چون آمریکا، آن ها در مقابل خشونت مصون نکرده است.

در نهایت، خبرگزاری کویت اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را بازتاب داده که درباره انتظارات جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات هسته ای جاری با کشورهای عضو 1+5 سخن گفته است. این خبرگزاری به نقل از علی اکبر صالحی می نویسد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 دشوار است؛ اما دو طرف می توانند به نتیجه ای قاطع و محسوس دست پیدا کنند. صالحی در این زمینه افزوده: «جمهوری اسلامی ایران یک شیوه منطقی را در مذاکرات پیگیری می کند و از خود انعطاف نشان داده است و در صورت شکست مذاکرات، طرف مقابل مسئول خواهد بود. با این حال، پیشرفت در روند نگارش پیش نویس توافقنامه جامع را خوب توصیف کرده است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
نقش رهبری در مذاکرات هسته ای از منظر مذاکره کننده ارشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکره کننده ارشد ایران خبر داد: نیویورک، محل احتمالی مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران


 اخبار سیاست  خارجی - مذاکره کننده ارشد ایران خبر داد:
نیویورک، محل احتمالی مذاکرات هسته ای

عباس عراقچی افزود از فرصتی که وجود دارد و همه هیات‌ها و وزرا در نشست مجمع عمومی حضور دارند استفاده خواهیم کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد که به احتمال زیاد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 برگزار می‌شود.

به گزارش «تیک»، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد که به احتمال زیاد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 برگزار می‌شود.

عباس عراقچی افزود از فرصتی که وجود دارد و همه هیات‌ها و وزرا در نشست مجمع عمومی حضور دارند استفاده خواهیم کرد.

به نوشته ی خبرگزاری ها، وی یادآور شد قبل از آن ممکن است یک یا دو جلسه دیگر به صورت دو جانبه بین آقای ظریف و خانم اشتون یا سطح پایین‌تر و به‌صورت چندجانبه (کارشناسی)، داشته باشیم.

عراقچی با بیان اینکه  رایزنی‌ها ادامه دارد خاطرنشان کرد، مذاکرات پیچیده و مفصل است.

وی در پاسخ به این پرسش که جلسات قبل از نیویورک در کجا برگزار خواهد شد، گفت که در اروپا، در وین یا ژنو و بر اساس تنظیم وقت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.

آقای عراقچی در خصوص موارد اختلافی بین ایران  و 1+5 اظهار داشت، از آخرین باری که در وین مذاکره کردیم مذاکره دیگری نداشتیم و همانجا تصمیم گرفته شد که هیات‌ها طی دو تا سه هفته در خصوص مذاکرات ارزیابی داشته باشند و راه حل پیدا کنند و دوباره مذاکرات ادامه داشته باشد.

معاون وزیر خارجه در خثوص بازه زمانی اجرای گام نهایی توافق نامه ژنو خاطرنشان کرد، طرف مقابل ما خواهان زمان طولانی و ما خواهان زمان کوتاه هستیم و اینکه دقیقا به چه عددی – یک رقمی یا دو رقمی – برسیم موضوع مذاکره است.

وی تصریح کرد از نظر ما عددی یک رقمی کفایت می‌کند.
 اخبار  سیاست خارجی - تیک