اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار سازمان ملل در اولین روز جهانی چاقی مفرط



اخبار,اخبار اجتماعی , بیماری‌های ناشی از چاقی

 دویچه وله گزارش داده سازمان ملل در اولین روز جهانی "مبارزه با چاقی مفرط" هشدار داده که چاقی مفرط در همه جهان به سرعت روبه‌رشد است. این نهاد "تغذیه غربی" مرتبط با "فست‌فود" و غذاهای پر شکر را عامل ‌اصلی می‌داند.

یک‌شنبه (۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر) امسال در تقویم جهان اولین روزی خواهد بود که "روز جهانی مبارزه با چاقی مفرط" نام‌گذاری شده است.


سازمان ملل متحد و سازمان جهانی غذا به مناسبت این روز گزارش مفصلی منتشر کردند که آمار تکان‌‌دهنده‌ای را ارائه می‌کند.


این دو نهاد بین‌المللی می‌گویند نه تنها در تحقق اهداف جهانی برای مبارزه با چاقی مفرط موفق نبودند، بلکه پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان با چاقی مفرط و عوارض ناشی از آن دست‌وپنجه نرم کنند.


گزارش تاکید می‌کند که با ادامه‌ی روند فعلی ۱۷درصد از بزرگسالان جهان در سال ۲۰۲۵ بسیار چاق خواهند بود و شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) آن‌ها بالای ۳۵ خواهد بود.


سازمان جهانی غذا در این گزارش تاکید می‌کند که با این وضع روند ابتلا به بیماری‌های ناشی از چاقی از جمله دیابت، برخی انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز گسترش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

بنا به این گزارش مهم‌ترین دلیل این چاقی روبه‌رشد در جهان، فراگیر شدن نوع تغذیه‌ای است که از آن به عنوان "تغذیه غربی" نام برده شده است.


سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر این‌که این روش ناسالم تغذیه از آمریکا شروع و در جهان فراگیر شده است، از کمپانی‌های بزرگ تولید مواد غذایی، رستوران‌های زنجیره‌ای غذای فوری، غذاهای کنسروی و یخ‌زده و مصرف بی‌رویه شکر به عنوان عاملان اصلی چاقی فراگیر جهانی نام برده است.


گزارش می‌گوید نکته‌ نگران‌کننده این است که چاقی مفرط دیگر معضل کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آمریکا یا بریتانیا نیست. هرجا که پای رستوران‌های فست‌فود زنجیره‌ای و شرکت‌های تولید غذای آماده، کنسروی و یخ‌زده باز می‌شود، جمعیت آن منطقه و به‌ویژه کودکان به سرعت چاق می‌شوند.


بنا به بررسی آن‌ها چاقی مفرط و عوارض آن در کشورهای منطقه خاورمیانه، حوزه دریای کارائیب، شرق آسیا، آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آفریقا تا سال ۲۰۲۵ به معضلی جدی تبدیل خواهد شد.


سازمان جهانی غذا تاکید کرد که وجه بسیار نگران‌کننده این است که بررسی داده‌ها و آمارها نشان می‌دهد وضعیت از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۴ در همین فاصله زمانی کوتاه ۴ ساله بسیار بدتر و نگران‌کننده‌تر شده است.


وقتی شکر، قوت غالب می‌شود
گزارش مفصل سازمان ملل بار دیگر تاکید می‌کند که روند استفاده‌ی مردم جهان از شکر بدون آن‌که گاه خود متوجه باشند، به سرعت افزایش یافته است.کمپانی‌های بزرگ تولید محصولات غذایی به بسیاری از محصولات غذایی شکر اضافه می‌کنند.

در کشورهایی مثل آمریکا وضعیت به‌مراتب بدتر است و بسیاری از شهروندان بدون آن‌که متوجه باشند، به شکر اعتیاد پیدا کرده‌اند. نیمی از جمعیت بزرگسال آمریکا در حال‌ حاضر یا به دیابت مبتلا است یا در مرحله‌ی پیش‌دیابت به‌سر می‌برد.


سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در خاورمیانه بسیاری از کودکان درعمل صبحانه‌ای نمی‌خورند. این امر به دلیل ناتوانی مالی و نبود موادغذایی نیست. کیک، شیرینی، بیسکوئیت و انواع شکلات‌ها جای صبحانه مقوی و مفید را گرفته است.


بررسی آن‌ها در میان مدارس کشور اردن نشان داد که ۵۰ درصد دانش‌آموزان هر روز نوشابه‌های پر از شکر می‌نوشند، ۷۶ درصد هر روز شیرینی و کیک و شکلات می‌خورند و بیسکوئیت در سبد تغذیه‌ی روزانه‌ی ۵۰ درصد دانش‌آموزان جای دارد.


سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اوضاع برای کشورهایی مثل برمه، کامبوج، اوگاندا و مکزیک بحرانی است و جمعیت از پیر و جوان تا کودک در این کشورها به سرعت چاق می‌شوند.

 اخباراجتماعی  -  خبر آنلاین 


ویدیو مرتبط :
قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل در روز جهانی معلولان 88

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه سازمان ملل برای روز جهانی لغو بردگی



اخبار,اخباربین الملل,قاچاق انسان

 

اخبار بین الملل  -سازمان ملل:

روز جهانی حذف بردگی یادآور پیشینه تاریخی بردگی است

همزمان با روز جهانی حذف بردگی، مقامات بلندپایه سازمان ملل از جامعه جهانی خواستند تا برای از بین بردن اشکال امروزی بردگی در دنیا تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

 این روز به مناسبت گرامیداشت تصویب کنوانسیون جلوگیری از قاچاق انسان، بهره‌کشی و خودفروشی سازمان ملل در سال 1949 به عنوان روز جهانی حذف بردگی نام گرفت و هدف اصلی آن از بین بردن اشکال امروزی بردگی همچون قاچاق انسان، بهره‌کشی جنسی، کار اجباری کودکان، ازدواج اجباری و سربازگیری اجباری کودکان برای شرکت در درگیری‌های مسلحانه است.

آمارهای سازمان جهانی کار (ILO) نشان می‌دهد هم‌اکنون 21 میلیون زن، مرد و کودک گرفتار انواع مختلف بردگی در دنیا هستند که سبب شده تا افراد مختلفی در دنیا همچون نام‌آوران در حوزه‌های هنری و ورزشی برای پایان دادن به آن با هم متحد شوند و کمپین «بردگی را اکنون پایان دهید» تشکیل دهند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل طی بیانیه‌ای به مناسبت همین روز، گفت: بسیار حائز اهمیت است که ما برای پایان دادن به بردگی مدرن توجه ویژه‌ای از خود نشان دهیم چون این مساله تقریبا همیشه اقشار فقیر، گروه‌های طرد شده از سوی جامعه شامل مهاجران، زنان، اقلیت‌های قومی قبیله‌ای و بومیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی متذکر شد: سال گذشته پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم که مواردی چون قوانین محکم‌تر و همکاری بیشتر کشورها برای مبارزه با این پدیده را شامل می‌شود. همچنین بخش‌های اقتصادی نیز بیش از گذشته تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌هایشان در محیط‌های کار و تولیداتشان منجر به اشکال امروزی بردگی نخواهد شد.

بان‌کی‌مون همچنین در این بیانیه از اینگونه فعالیت‌ها حمایت کرد و از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا به کنوانسیون تکمیلی حذف بردگی بپیوندند که از قوانین مبارزه با این پدیده حمایت می‌کند و از بخش خصوصی می‌خواهد که به این فعالیت‌ها بپیوندند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، رییس مجمع عمومی نیز به مناسبت روز جهانی حذف بردگی در پیامی اظهار کرد: این روز به جهانیان یادآوری می‌کند که همانند پیشینه تاریخی بردگی، اشکال امروزی آن نیز نقض آشکار حقوق بشر بنیادین انسان‌هاست و اغلب کسانی که از آن رنج می‌برند در واقع اقشار آسیب‌پذیر و حاشیه‌ای جوامع هستند.

وی در ادامه ضمن درخواست از کشورهای عضو برای همکاری بیشتر در جهت حذف کامل انواع مختلف و امروزی بردگی ابراز تاسف کرد که سالانه صدها هزار زن، مرد و کودک ربوده شده و در مرزها قاچاق می‌شوند که یکی از نگرانی‌های بزرگ کنونی در دنیاست و اغلب کشورها را نیز در بر می‌گیرد.

علاوه بر این، گلناره شاهینیان گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص اشکال امروزی بردگی به همین مناسبت اقدام فوری و موثر برای توقف بردگی و کار کودکان در غنا را خواستار شد.

وی پس از یک سفر 9 روزه به این کشور راه‌ اصلی حذف این پدیده را پیدا کردن ریشه‌های آن و مبارزه با آن دانست و گفت: اصلی‌ترین دلایل افزایش بردگی و ریشه‌کن نشدن آن، فقر، نابرابری‌های منطقه‌ای و عدم دسترسی به امکانات معیشتی، تحصیلی و بهداشتی است.

وی در ادامه بیان کرد: من کودکانی را دیدم که تنها چهار سال سن داشتند و مجبور بودند برای ماهیگیری کار کنند که خطرات بسیاری برای آنها به همراه داشت در حالی که شرایط آنها هیچ تفاوتی با بردگی ندارد و حتی از دریافت دستمزدهایشان نیز محرومند.

این کارشناس همچنین در مورد زنان و دخترانی ابراز نگرانی کرد که هدف سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند و مجبور به خودفروشی هستند.

گزارشات نشان می‌دهد تجارت جنسی که یکی از اشکال بردگی است و از هدف‌های اصلی قاچاق به شمار می‌آید سومین تجارت پرسود دنیا بعد از تجارت اسلحه و موادمخدر است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان علیرغم الزام به عمل به قوانین بین‌المللی و داشتن قوانینی برای جلوگیری از این جرایم، خود از این تجارت سود می‌برند و برای از بین بردن اقدامات موثر را به عمل نمی‌آورند. 

اخبار بین الملل - ایسنا