اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار خودرروسازان به قیمت های خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

 

اخبار اقتصادی - هشدار خودروسازان به کاهش قیمت ۱۵ درصدی

خودروسازان همواره از عدم افزایش قیمت‌ها با توجه به گرانی نرخ ارز و افزایش قیمت قطعات اولیه گله داشته‌اند تا جایی که نارضایتی آنها سرانجام منجر به افزایش سه تا شش درصدی قیمت توسط شورای رقابت شد

15 درصدی قیمت خودرو پس از افزایش سه تا شش درصدی همین قیمت‌ها توسط شورای رقابت، همواره زمزمه مجلسیان و طرفداران کاهش قیمت این محصول بوده است. اگرچه وزیر صنعت با موضع‌گیری خود رسما مخالفت خود را با کاهش 15 درصدی قیمت‌ها اعلام کرد اما مخالفان همواره بر موضوع کاهش قیمت‌ها اصرار دارند.

به گزارش جهان صنعت، کاهش 15 درصدی قیمت خودرو قطعا به زیان صنعت خودروسازی است؛ صنعتی که طی سال‌های گذشته با موضوع افزایش نرخ ارز، عدم دریافت دو هزار میلیارد تومان وام وعده داده شده دولت و ضرر و زیان روبه‌رو بوده است.

خودروسازان همواره از عدم افزایش قیمت‌ها با توجه به گرانی نرخ ارز و افزایش قیمت قطعات اولیه گله داشته‌اند تا جایی که نارضایتی آنها سرانجام منجر به افزایش سه تا شش درصدی قیمت توسط شورای رقابت شد.

آنچه گذشت
مجلس به این افزایش قیمت حمله شدیدی کرد تا جایی که پس از اعتراض فراوان مجلسیان کارگروه ویژه قیمت خودرو متشکل از سه نماینده کمیسیون صنایع و کارشناسان شورای رقابت تشکیل شد و اعلام کردند که گزارش بازنگری قیمت خودرو را آماده خواهند کرد تا نسبت به قیمت‌گذاری خودروها تجدیدنظر شود.

این اقدام کافی نبود تا زمزمه کاهش 15 درصدی قیمت خودرو از گوشه و کنار شنیده شود؛ موضوعی که مخالفت شدید وزیر صنایع و رییس شورای رقابت را به همراه داشت.


وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که اظهارات برخی افراد حکایت از آن دارد که قیمت خودرو با دخالت نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: موافق کاهش 15 درصدی قیمت خودرو نیستیم.

کاهش 15 درصدی قیمت بازار را به سمت رکود می‌کشاند
داود میرخانی‌رشتی، مشاور انجمن خودرو‌سازان ایران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» با اشاره به اینکه کاهش 15 درصدی قیمت خودرو منطقی نیست، گفت: متاسفانه بعضی از دوستان فکر می‌کنند با کاهش قیمت خودرو به مردم خدمت می‌کنند اما با بی‌منطقی بازار را به سمت
 رکود می‌کشانند.

مشاور انجمن خودروسازان ایران در ادامه افزود: حدود سه ماه پیش بازار داشت به حالت آرامش خود برمی‌گشت که آقای نوبخت بحث راضی نبودن دولت از بالا بودن قیمت خودرو را عنوان کرد در حالی که چنین بحثی در دولت مطرح نشده بود.

وی با بیان اینکه اگرقیمت خودرو 15 درصد کاهش پیدا کند مردم برای خردید سرگردان می‌شوند، ادامه داد: انجمن خودروسازان حتی اعلام کرد که اگر بر فرض محال قیمت‌ها کاهش پیدا کند، ما‌به‌التفاوت آن را به خریداران برمی‌گرداند.میرخانی‌رشتی با اشاره به اینکه شورای رقابت دو درصد برای بهره‌وری کم کرده است، افزود: به نظر بنده کاهش 15 درصدی قیمت خودرو غیرممکن است زیرا با این وجود نه‌تنها خودرو‌سازان بلکه قطعه‌سازان هم دچار مشکل می‌شوند.
اخبار اقتصادی - جهان صنعت

 


ویدیو مرتبط :
قیمت خودرو - قیمت خودروهای داخلی و خارجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار درباره سونامی افزایش قیمت خودرو



افزایش قیمت خودرو, هشدارافزایش قیمت خودرو, قیمت خودرو بازار

هشدار درباره سونامی افزایش قیمت خودرو

با وجود هشدارهایی که در ماه های گذشته داده شد اما پروسه تعیین تکلیف برای قیمت گذاری خودروها طول کشید و حجم بالایی از تقاضا را ایجاد کرد. این امر تعادل عرضه و تقاضا در بازار را به هم زده و افزایش قیمت را باعث شده است.

یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه آنچه که پیش تر نیز از سوی برخی کارشناسان هشدار داده شده بود، در آستانه تحقق است و سونامی قیمت در بازار آزاد خودرو در راه است.

فرزان فرشادی در گفتگو با آریا: فنر تقاضای خرید خودرو که در ماه های پایانی سال پیش و هفته های نخست سال جاری فشرده شده بود، اینک آزاد شده و هجوم خریداران به بازار زمینه افزایش قابل توجه قیمت ها را با توجه به ازبین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا فراهم آورده است.

وی افزود: حتی در روزهایی که بازار در رکود به سر می برد نیز شاهد بالا رفتن لاک پشتی قیمت ها بودیم اما در حال حاضر و پس از تعیین قیمت نهایی خودروها، تقاضاهای انباشته شده در ماه های گذشته در بازار فعال شده و به افزایش ناگهانی قیمت ها می انجامد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه این افزایش قیمت در بازار باعث ایجاد فاصله بین قیمت های بازار آزاد و فروش رسمی می شود و یک بار دیگر سودهای کلانی نصیب دلالان  و و اسطه ها می شود، بدون آنکه مشتری یا تولید کننده از آن بهره ای ببرند.

وی گفت: با وجود هشدارهایی که در ماه های گذشته داده شد اما پروسه تعیین تکلیف برای قیمت گذاری خودروها طول کشید و حجم بالایی از تقاضا را ایجاد کرد. این امر تعادل عرضه و تقاضا در بازار را به هم زده و افزایش قیمت را باعث شده است.

فرشادی اظهار کرد: بهتر این بود که در مدت زمان تعیین تکلیف نحوه قیمت گذاری خودروها، قیمت هایی متعادل برای فروش در نظر گرفته می شد تا تولیدکننده و مصرف کننده بیش از سه ماه منتظر نمی ماندند و بازار به رکود دچار نمی شد.

وی در پایان گفت: خودروسازان با وجود مشکلات ناشی از نقدینگی و تامین ارز مورد نیاز، منفعت خود را در تولید با تمام ظرفیت دیده و می بینند اما با این وجود تقاضای انباشته شده در بازار بسیار بالاتر از حد معمول است و ممکن است ماه ها طول بکشد تا تعادل و ثبات به بازار بازگردد./خبرگزاری آریا

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران