اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«هزینه» صعود قیمت آپارتمان در تهران، طرح دولت را به «فرصت» تبدیل كرد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

«هزینه» صعود قیمت آپارتمان در تهران، طرح دولت را به «فرصت» تبدیل كرد

مسكن ‌ویژه پرمتقاضی شد

ساختمان‌های در حال ساخت در پروژه مسكن ویژه (تهرانسر)

فاصله قیمت مسكن‌ویژه با بازار به 75درصد رسید

ثبت‌نام در هفته‌های اخیر معادل دوبرابر روزهای شروع طرح

جزئیات قیمت‌ نهایی در گفت‌وگو با مجری مسكن‌ویژه

فرید قدیری: ثبت‌نام در پروژه مسكن‌ویژه بدون آنكه دولت ذره‌ای شرایط طرح را آسان كرده باشد، تا دو برابر روزهای شروع پروژه -6 ماه پیش- افزایش پیدا كرده و متقاضیان جدید با پرداخت «سریع» قسط اول كه نشانه‌‌ای از رغبت بیشتر نسبت به پیش‌خریداران تابستانی است، هم‌اكنون به این پروژه روی خوش نشان داده‌اند. متقاضیان كماكان باید حائز 4شرط از جمله عدم‌سابقه مالكیت و عدم استفاده از امكانات دولتی (فرم جیم‌ سبز) بوده و در عین حال توان پرداخت 100 میلیون تومان پول‌نقد در مدت یكسال را داشته باشند.

در حدود 6 ماه گذشته اگر چه قدرت خرید مسكن در تهران افزایش پیدا نكرده اما آنچه باعث شیفت تقاضا به سمت مسكن‌ویژه شده، اوج‌گیری قیمت آپارتمان در بازار و ثابت‌ماندن قیمت فروش واحدهای طرح مسكن‌ویژه است طوری كه فاصله 25درصدی بین این واحدها با آپارتمان‌های معمولی در شهریورماه، هم‌اكنون به 75درصد رسیده است. به این ترتیب هزینه افزایش قیمت مسكن در شهر تهران طی ماه‌های اخیر، ورود به مسكن‌ویژه را به فرصت تبدیل كرده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ابتدای مهرماه امسال زمانی كه پیش‌فروش مسكن‌ویژه در منطقه21 تهران - تهرانسر- آغاز شد دولت قیمت این واحدها را مترمربعی در حدود 2 میلیون تومان تعیین و اعلام كرد آن زمان میانگین قیمت آپارتمان نوساز در تهران متری 2/3میلیون تومان و در تهرانسر متری 5/2 میلیون برآورد می‌شد كه در این صورت قیمت مسكن‌ویژه 25درصد از آپارتمان مشابه در همان محله، ارزان‌تر در نظر گرفته شده بود تا از این طریق خاصیت دولتی‌بودن این واحدها برای متقاضیان جلوه كند و به عامل كاهنده قیمت مسكن در تهران تبدیل شود. این در حالی است كه هم‌اكنون قیمت آپارتمان نوساز مشابه مسكن‌ویژه حداقل به متری 5/3 میلیون تومان رسیده اما قیمت پیش‌فروش مسكن‌ویژه همان متری 2 میلیون تومان ثابت مانده است.

این فاصله 75درصدی همان ویژگی تازه ظهور كرده طرح مسكن‌ویژه است كه متقاضیان مسكن در تهران خیلی زود آن را شناسایی كرده‌اند و به بهره‌گیری از آن رو آورده‌اند.

قیمت تمام‌شده واحدهای مسكونی 105 متری طرح مسكن‌ویژه با احتساب قیمت زمین، حول‌وحوش 220 تا 230 میلیون تومان خواهد بود به این صورت كه 100 میلیون تومان از این مبلغ در مدت ساخت، 20 میلیون تومان زمان تحویل واحد و مابقی در اقساط 10 ساله توسط دولت دریافت خواهد شد. این شرایط پرداخت در مقایسه با قیمت یك آپارتمان 100 متری در تهران كه كمتر از 350 میلیون تومان نخواهد بود و همه آن را باید نقد پرداخت كرد، كاملا مقرون به صرفه و مناسب قدرت پرداخت متقاضیان است.

استقبال زمستانی از ثبت‌نام در مسكن‌ویژه، هم‌اكنون وزارت راه‌وشهرسازی را به شروع پروژه‌های جدیدتر در سایر نقاط تهران مصمم كرده است. دو ماه پیش، به خاطر اقتصادی نبودن قیمت مسكن‌ویژه و بی‌میلی متقاضیان به ثبت‌نام، مسوولان این طرح در نظر داشتند، زمین‌های دولتی در نقاط نامزدشده برای ساخت‌ مسكن‌ویژه را به برنامه‌های جدیدتر از جمله ساخت واحدهای استیجاری اختصاص دهند.

مسكن‌ویژه مصون از رشد قیمت

فریبرز واحدی رییس اداره راه‌وشهرسازی استان تهران و مجری طرح مسكن‌ویژه درباره جزئیات قیمت این واحدها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در قرارداد دولت با پیمانكاران مسكن‌ویژه، هزینه ساخت از متری 320 هزار تومان در ابتدای قرارداد به متری 360 هزار تومان افزایش پیدا كرده و از آنجا كه وزیر بر تجهیز كامل واحدها هنگام تحویل به پیش‌خریداران تاكید دارد، قراردادها دوباره تغییر می‌كند و هزینه ساخت نیز به نسبت تجهیزات، زیاد خواهد شد، اما این تغییر به گونه‌ای خواهد بود كه آورده نقدی پیش‌خریداران افزایش آنچنانی ندارد.

واحدی امتیاز خاص پروژه مسكن‌ویژه را ملاك‌عمل قراردادن قیمت‌های ابتدای سال91 برای متقاضیان جدید اعلام كرد و افزود: مشاعات 40 متری شامل حیات و پاركینگ برای آپارتمان‌های 105متری و همچنین تراكم كم ساختمان‌ها دو ویژگی دیگر این پروژه است كه مجموعه این مزایا به صورت توام در بازار مسكن تهران خیلی به ندرت دیده می‌شود.

رییس اداره راه‌وشهرسازی استان تهران تصریح كرد: ثبت‌نام متقاضیان از 400 نفر در زمان شروع طرح هم‌اكنون به تایید قطعی 1465 نفر رسیده و در این میان 1129 نفر نیز رد صلاحیت شده‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دولت هنوز قیمت زمین مسكن‌ویژه را تعیین نكرده است، اما با توجه به اینكه قدرالسهم هر یك از پیش‌خریداران 57مترمربع است و همچنین از آنجا كه قیمت زمین احتمالا حدود مترمربعی 2 میلیون و500 هزار تومان تعیین خواهد شد، هزینه زمین حدود 142 میلیون برآورد می‌شود طوری‌كه 30 درصد آن را باید به‌صورت نقد هنگام دریافت واحد، پرداخت كرد و مابقی تقسیط خواهد شد.

همچنین هزینه ساخت برای پیمانكاران نیز احتمالا از متری 360 هزار تومان به حدود متری 600 هزار تومان تغییر خواهد كرد. مجموعه این تغییرات، قیمت تمام‌شده واحدها را برای متقاضیان، در حد همان مبلغی كه به‌صورت قسطی پرداخت می‌كنند، تعیین می‌كند و به این ترتیب نیازی به پرداخت بیشتر نخواهد بود.

ملاك‌عمل مسكن‌ویژه: گیشا به بالا

مسعود فیاض‌آذر پیمانكار اصلی پروژه مسكن‌ویژه درباره بازنگری در شیوه ساخت این واحدها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با نظر مستقیم وزیر راه‌وشهرسازی مقرر شده واحدها با كیفیتی مشابه آپارتمان‌های محله‌های بالای گیشا ساخته شود. به همین منظور سرانه تعداد واحد در هكتار را پایین آورده‌ایم و در هر بلوك 5طبقه، 10 واحد ساخته می‌شود كه همه واحدها دارای پاركینگ هستند. وی با بیان اینكه در تهران طی سال جاری قیمت مسكن حداقل 30 درصد افزایش پیدا كرده، مزیت ویژه مسكن‌ویژه را پیش‌فروش با قیمت ثابت نیمه‌اول امسال عنوان كرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از بلوك‌ها به 70درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است.

فیاض‌آذر تعداد واحدهای مسكونی طرح مسكن‌ویژه در تهرانسر را 2030 واحد عنوان كرد./دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تهدید کاهش قیمت نفت را به فرصت تبدیل کنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حداقل و حداكثر قیمت آپارتمان‌های مسكونی در تهران



 

 

 

حداقل و حداكثر قیمت آپارتمان‌های مسكونی در تهران

 

این روزها در حالی‌كه برخی از متقاضیان خرید مسكن تصور می‌كنند قیمت ملك افزایش پیدا كرده، اما شواهد در بازار از عدم تغییر سطح عمومی قیمت مسكن حكایت دارد.

برخی از افرادی كه پیش از اجرای قانون هدفمند‌شدن یارانه‌ها به دنبال ملك بودند اكنون گمان می‌كنند كه با واقعی‌شدن قیمت برخی كالاها و حذف یارانه‌ از آنها، قیمت ملك نیز باید افزایش پیدا كند در حالی‌كه تحلیل‌های اقتصادی كارشناسان مطرح در حوزه اقتصاد مسكن عكس انتظار خریداران را مطرح می‌كند به این معنی كه در شرایط كنونی حتی انتظار كاهش قیمت ملك وجود دارد و در بدترین حالت قیمت مسكن باید در میان‌مدت ثابت باقی بماند.

ثبات قیمت مسكن خود به معنی كاهش ارزش ملك است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، در شرایط كنونی آنچه می‌تواند خریداران مسكن را برای خرید مناسب كمك كند اطلاع از دامنه طبیعی قیمت مسكن در محله‌های مختلف است به این معنی كه اگر خریدار حداقل و حداكثر قیمت مسكن در محله‌ای كه در آن به دنبال ملك است را بداند به راحتی می‌تواند نسبت به پیشنهادهای كاذب و قیمت‌های حبابی واكنش نشان دهد و از خرید املاكی با چنین قیمت‌هایی خودداری كند.

همچنین نكته مهم دیگری كه باید همه خریداران مسكن بدانند این است كه قیمت ملك، نرخی توافقی است كه باید بین خریدار و فروشنده به اشتراك نظر گذاشته شود. بسیاری از فروشنده‌ها نیز به این موضوع آگاهی دارند و حتی اغلب آنها درزمان تعیین قیمت، نرخ را به گونه‌ای معین می‌كنند كه امكان چانه‌زنی و تخفیف در آن وجود داشته باشد.

بنابراین برای خرید مسكن در این روزها كاملا با تامل و تحقیق فراوان باید اقدام كرد و تا حد امكان از فروشنده تخفیف گرفت. گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از اوضاع كنونی بازار مسكن حاكی است متوسط قیمت مسكن همچنان در سطح یك میلیون و 500 هزار تا یك میلیون و 700 هزار تومان قرار دارد و تغییر صعودی خاصی در قیمت‌ها اتفاق نیفتاده است.

این در حالی است كه برخی از واسطه‌های فروش سعی می‌كنند از افزایش قیمت مسكن سخن بگویند كه البته چنین حرف‌هایی به این زودی‌ها در بازار مسكن اثر نخواهد كرد...../تحلیل:عصرایران

حداقل و حداكثر قیمت آپارتمان‌های مسكونی در تهران