اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هزینه‌های تولید به كمتر از نرخ تورم رسید



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ تورم

رشد هزینه‌های تولید بهار امسال به 11.1 درصد رسید. عددی كه 4.5 واحد درصد از تورم كل كشور كمتر است. تورم خرداد سال جاری از سوی بانك مركزی 15.6 درصد اعلام شده است حال آنكه شاخص بهای تولید در كشور 11.1 درصد افزایش یافته است كه به مفهوم شتاب كمتر افزایش قیمت‌ها در بخش صنعت است.

 رشد كمتر هزینه‌های تولید در بلندمدت می‌تواند بر كاهش قیمت تمام شده كالاهای مصرفی مردم و به تبع آن كاهش نرخ تورم كل بینجامد.

بررسی نرخ تورم بخش صنعت از بهار سال 1391 نشان می‌دهد تورم یا افزایش هزینه‌های تولید رد این بخش به 35.5 درصد رسیده بود و در یك سال منهی به بهار این سال با تورمی فزاینده روبرو بوده‌ایم. این نرخ در سه فصل بعد از آن تا حدی كاهش یافت و اعداد 26.5، 24.1 و 29 درصد برای تابستان، پاییز و زمستان 91 برآورد شد.

گزارش‌ها حكایت از آن دارد كه در فصل بهار و تابستان سال 92 بیشترین رشد هزینه در بخش صنعت را داشته‌ایم و تورم در این دو فصل به 36.1 و 41 درصد رسید اما از نیمه دوم سال 92 كم كم تورم این بخش رو به كاهش گذاشت و به ترتیب با 35.6 و 28.3 درصد تورم در فصل‌های پاییز و زمستان 92 مواجه بوده‌ایم.

در سال 93 نیز كاهش نرخ هزینه‌ها روند دو فصل قبل را دنبال كرد و در یك سال منتهی به هر یك از فصل‌های سال 93 تورم این بخش به ترتیب 22.2، 17.2، 16.7 و 16.1 درصد محاسبه شده است.

افت تورم تا 11.1 درصد نیز در اولین فصل از سال 94 اتفاق افتاد و به این ترتیب هزینه‌های تولید به زیر نرخ تورم كل رسید.

شاخص قیمت تولیدكننده بخش صنعت نسبت به فصل گذشته نیز 2.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3 درصد افزایش یافت. شاخص قیمت بخش صنایع تولید ذغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت با 6.8 درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 161.8 بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص كل فصل بهار داشته است.

رشته فعالیت تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده با 6.8 درصد افزایش نسبت به فصل قبل نیز بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
نرخ تورم در بریتانیا به صفر رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ تورم سوئد به 1.3 درصد رسید



نرخ تورم سوئد به 1.3 درصد رسید

نرخ سالانه تورم سوئد به 1.3 درصد در ماه آوریل رسید كه پایین‌ترین سطح در 20 ماه گذشته است.

این نرخ كه برمبنای شاخص قیمت مصرف‌كننده بود، كمتر از 1.5 درصد در ماه پیش از آن و همچنین كمتر از نرخ 1.4 درصد مورد پیش بینی اقتصاددان‌ها بود و پایینترین نرخ از ژوئن 2010 محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، نرخ تورم مبنا در ماه آوریل به یك درصد رسید. شاخص قیمت مصرف‌كننده 0.3 درصد از ماه مارس تا آوریل افزایش داشت. قیمت‌ها در این ماه 0.2 درصد افزایش داشت. قیمتهای تطبیق یافته با هزینه‌های وام مسكن، یك درصد رشد سالانه و 0.3 درصد رشد ماهانه داشتند./ایسنا