اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدف از ارسال پهپاد چه بود؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سوالی آزاردهنده برای تلاویو

هدف از ارسال پهپاد چه بود؟

اگر نتوان اجزای این هواپیما را یافت حداقل انتظار می‌رود که جستجوگران بتوانند ابزارهای تصویربرداری آن را کشف کنند، البته اگر موشکی که برای نابودی آن شلیک شد در این حمله این ابزارها را هم از بین نبرده باشد.

دیپلماسی ایرانی: سوال بحث برانگیز این است که چگونه آن هواپیمای بدون سرنشین از حیفا وارد اسرائیل شد، اگر چه نیروی هوایی اسرائیل، با تاخیر، موفق شد آن را سرنگون کند. سوال دیگر این است که هدف کسانی که این هواپیما را فرستادند، چه بود؟ هواپیمایی که از لبنان روانه اسرائیل شده بود. آیا هدف از پرواز این پهپاد عکس برداری بوده یا فقط قصد تشویش اذهان عمومی و ایجاد جنگ روانی داشته است یا این که اهداف دیگری را دنبال می کرده است؟

شاید پاسخ به این سوال ها را با توجه به داده های موجود بتوان یافت، آن هم از طریق بقایای هواپیمایی که در نقاط مختلف سقوط کرده است. اما بخش اعظم آن در دریای مدیترانه 10 کیلومتری غرب سواحل منطقه ای سقوط کرده است.

ممکن است این هواپیما حامل مواد منفجره بوده باشد. اگر نتوان اجزای این هواپیما را یافت حداقل انتظار می رود که جستجوگران بتوانند ابزارهای تصویربرداری آن را کشف کنند، البته اگر موشکی که برای نابودی آن شلیک شد در این حمله این ابزارها را هم از بین نبرده باشد.نخستین هواپیمای بدون سرنشینی که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان و با همکاری با حزب الله به اسرائیل فرستاده شد، به نوامبر 2012 باز می گردد.

آن بار به رغم اظهارات مقام های حزب الله، ارسال آن هواپیمای بدون سرنشین به اسرائیل قبل از آن که بخواهد کاری از پیش ببرد، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت. اگر چه همچنان نمی دانیم که از چه چیز عکس برداری کرد و واقعا چه اطلاعاتی به دست آورد. کما این که این بار نیز نمی دانیم واقعا چه اطلاعاتی ضبط کرده است.

اما احتمال می رود که ارسال این هواپیما با درگیری های سوریه نیز مرتبط باشد. از یک سو فرستندگان این هواپیما می خواهند یادآور شوند که می توانند جلوی اسرائیل برای دخالت نظامی در سوریه را بگیرند و اجازه ندهند که اسرائیل با دست باز در سوریه دست به هر کاری بزند.

به ویژه که اخباری شنیده می شود مبنی بر این که اسرائیل به مخالفان اسد کمک می کند و برخی از آنها را در داخل سوریه مداوا می کند و دوباره به سوریه می فرستد. حزب الله متحد بلامنازع نظام اسد است و طبیعی است که برای دفاع از آن همه کاری بکند.

از سوی دیگر این بار نیز حزب الله قصد داشت ثابت کند که می تواند همچنان امنیت اسرائیل را تهدید کند و بر توانایی های نظامی اش غلبه کند و اگر اسرائیل بخواهد تمامیت ارضی لبنان را تهدید کند، حزب الله می تواند به تنهایی از خود دفاع کند.

همان طور که تام بلیچر، سفیر بریتانیا در لبنان نیز گفته است، "این بار اگر درگیری ای میان اسرائیل با لبنان در بگیرد تلاویو نمی تواند به راحتی با لبنانی ها بجنگد و حتی فراتر از آن می توان گفت اگر حزب الله بخواهد حمله پیشگیرانه به اسرائیل انجام دهد واکنش تلاویو به آن سرعتی که انتظار می رود، نخواهد بود."

واکنش ارتش اسرائیل در سرنگون ساختن این پهپاد آن سرعتی نبود که از این ارتش انتظار می رفت. دقیقا همین ضعف را دفعه پیش نیز شاهد بودیم. در آن مرتبه هواپیمای بدون سرنشین وارد خاک اسرائیل شده بود، از مناطق حساس فیلم برداری کرده بود و به غزه رفته بود و دوباره به اسرائیل بازگشته بود که در این مسیر بازگشت مورد ردیابی قرار گرفت و سرنگون شد.

این بار نیز پهپاد مورد هدف با تاخیر سرنگون شد، با این تفاوت که تا کنون مشخص نیست که از چه چیز فیلم برداری یا عکس برداری کرده و قدرت و توان آن تا کجا بوده است.

در روز سه شنبه سرهنگ ایتی بارون، رئیس اداره پژوهش در شاخه نظامی ارتش اسرائیل در دانشگاه تلاویو به حاضران گفت که این بار حزب الله از طریق منطقه مرزی خود به دلیل اختلاف های داخلی در لبنان توانسته است از موقعیت استفاده کرده و وارد اسرائیل شود. اما با این حال هنوز نمی دانیم هدف از ارسال این پهپاد چه بوده است.

اگر ثابت شود که هدف از ارسال این پهپاد آن چیزی نیست که تصور می شده، باز این پرسش به قوت خود باقی است که پس هدف از ارسال آن چه بوده است؟ به خصوص این که وارد هیفا شده و این شهر شهری بسیار حساس در اسرائیل محسوب می شود که از امکانات زیربنایی بسیار بالایی برخوردار است و همان طور که یونا یاهف، شهردار این شهر گفته اکنون زمان آن است که بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرد و امنیت آن تامین شود.

در این میان فرضیه دیگری نیز مطرح است، اگر هدف از ارسال این پهپاد اهداف گازی اسرائیل باشد، آن گاه چه؟ ایران و حزب الله خوب می دانند که هر گونه گزندی به زیربناهایی گازی اسرائیل به معنای اعلام جنگ است، اما آیا اسرائیل توانسته امنیت لازم را برای این مکان ها فراهم کند؟/دیپلماسی ایرانی

 

 


ویدیو مرتبط :
ارسال تجهیزات لازم به مناطق دور افتاده با پهپاد - حمل بار با کمک پهپاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رزمایش نظامی رژیم اسرائیل با هدف «ارسال پیام» برای ایران



رزمایش نظامی رژیم اسرائیل با هدف «ارسال پیام» برای ایران

 

در شرایطی که چند روزی بیشتر به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای باقی نمانده و پیش بینی های کلی درباره فضای مذاکرات مثبت است، رژیم اسرائیل تمام تلاش خود را برای بر هم زدن این فضای مثبت بین المللی به کار بسته است. در جدیدترین مورد در این زمینه، نیروی هوایی این رژیم رزمایشی را برگزار کرده که هدف آن، ارسال پیامی برای ایران عنوان شده است.

به گزارش «تابناک»، ارتش رژیم اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که به تازگی رزمایشی نظامی را با هدف «ارسال پیامی برای ایران» برگزار کرده است. اما نکته مهمتر ماجرا این است که بر خلاف رویه معمول، وزارت جنگ رژیم اسرائیل تصاویر و ویدئوهایی از این رزمایش را در سطح اینترنت منتشر کرده است.

به نوشته «واشنگتن پست»، در بیانیه ارتش رژیم اسرائیل آمده اسکادران های نیروی هوایی در این رزمایش که در هفته جاری برگزار شده، عملیات سوخت گیری هواپیماهای نظامی در آسمان را تمرین کرده اند. در میان تصاویر منتشر شده، یک هواپیمای سوخت رسان مشاهده می شود که در حال سوخت رسانی به یک جت جنگنده است. این عملیات مهمترین بخش هرگونه اقدام نظامی خارجی در مسافت های طولانی به شمار می رود.

 

رزمایش نظامی اسرائیل

 

مقامات نظامی رژیم اسرائیل گفته اند که این رزمایش در آسمان یونان – یکی از مهمترین متحدان رژیم اسرائیل – انجام گرفته است. واشنگتن پست اشاره می کند ارتش رژیم اسرائیل در گذشته نیز رزمایش های مشابهی را انجام داده، اما انتشار تصاویر که این بار صورت گرفته، مستقیماً با هدف ارسال پیامی برای ایران بوده است.

در بیانیه ای که در سایت نیروی هوایی رژیم اسرائیل منتشر شده، آمده: «وقتی گفته می شود که همه گزینه ها روی میز است، می توان دریافت که صحبت از گزینه های نظامی نیز در میان است. نیروی هوایی اسرائیل مسئولیت اجرای این گزینه را در صورت نیاز بر عهده دارد و بدین منظور، اسکادران های این نیرو طیف توانایی های خود را مورد تمرین قرار داده و تقویت می کنند».

به هر حال، انتشار تصاویر این رزمایش که درست چند روز مانده به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران صورت می گیرد، اقدامی آشکار برای تأثیرگذاری بر روند این مذاکرات و در راستای بر هم زدن جو مثبت بین المللی شکل گرفته به نفع ایران قابل ارزیابی است.

گفتنی است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز که در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ایران را تهدید به انجام «اقدام نظامی یکجانبه» کرد، همچنان به تلاش های خود برای جلوگیری از حصول هرگونه توافق میان ایران و غرب ادامه می دهد و در این راستا، طی روزهای اخیر ضمن گفت و گو با مقامات همه کشورهای مهم اروپایی، از آن ها خواسته است به توافق با ایران تن ندهند.

با این حال، به نظر نمی رسد این گونه تلاش ها تأثیری بر عزم آشکار به وجود آمده در عرصه بین المللی برای تعامل با ایران و حل و  فصل موضوع هسته ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی داشته باشد. /تابناک