اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاآرتص: کاهش شکاف اسرائیل- آمریکا برسر ایران؟



توافقات مذاکرات ایران وآژانس بین المللی انرژی اتمی


هاآرتص:
کاهش شکاف اسرائیل- آمریکا برسر ایران؟

  مقامات اسرائیل می گویند تل آویو به طور تلویحی مصالحه آمریکا با ایران را می پذیرد، اگر این مصالحه شامل تغییرات چشمگیر تحریم ها نشود و نسبت به توقف غنی سازی اورانیوم تضمین دهد.

به گزارش فرارو به نقل از هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی روزهای اخیر سخنان تندتری را در مورد برنامه هسته ای ایران ابراز داشته اما هم واشنگتن و هم تل آویو تایید می کنند که علیرغم این تندروی، شکاف میان ایالات متحده و اسرائیل در مورد این مسئله رو به کاهش است.

دور دوم مذاکرات میان ایران و شش کشور- روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان- روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد. طی دور نخست این مذاکرات که سه هفته پیش برگزار شد، ایران پیشنهاد کلی در مورد محدود کردن برنامه هسته ای خود ارائه داد. پس از آن مذاکره کنندگان ایرانی اعلام کردند که تهران آماده برداشتن گام های اعتمادساز همزمان با پیشروی مذاکرات به سمت یک راه حل دائمی است.

هفته گذشته تیم کارشناسان هسته ای ایران و شش کشور در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرده و پیشنهاد ایران را مورد بررسی قرار دادند. انتظار می رود تهران در دور دوم مذاکرات پیشنهاد نهایی تری را ارائه دهد و در مقابل انتظار می رود شش کشور پیشنهاد متقابلی را برای گام های ایران در محدود کردن برنامه هسته ای داشته باشند.

در هر صورت کاخ سفید لفاظی های تند نتانیاهو را مشکل ساز نمی داند. مقامات ارشد در دولت اوباما می گویند اقدامات نخست وزیر اسرائیل برای تلاش های دیپلماتیک خوب است. چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش با همین منطق گفت که یکی از دلایل بازگشت ایران به میز مذاکرات، تهدیدات اسرائیل به اقدام نظامی بوده است.

 هگل این دیدگاه غالب در کاخ سفید را مطرح کرد که نتانیاهو تلاش نمی کند که گرمی روابط ایران- آمریکا را سرد کند. به گفته مقامات کاخ سفید، نتانیاهو می داند که غرب برای تضمین صلح با ایران در کوتاه مدت و دراز مدت مجبور به مصالحه خواهد بود.

 با این حال دولت آمریکا تلاش می کند که اسرائیل را آرام کند. این واشنگتن بود که با مصاحبه وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا با شبکه 10 اسرائیل، نخستین گام را برداشت. شرمن با اشاره به اینکه آمریکا بر توقف برنامه هسته ای ایران در طول مذاکرات تاکید خواهد کرد، برخی تقاضاهای اسرائیل را پاسخ گفت.

مقامات اسرائیل می گویند اگر مصالحه آمریکا با ایران شامل تغییرات چشمگیر تحریم ها نشود و توقف برنامه هسته ای ایران در طول مذاکرات را تضمین کند، تل آویو این مصالحه را به طور تلویحی می پذیرد.

یکی از مقامات ارشد اسرائیلی در طول مذاکرات اخیر با مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که آمریکایی ها گزینه کنار گذاشتن تحریم های اعمال شده بر ایران را مد نظر قرار نداده اند. آنها در عوض، حدود سه میلیارد دلار از دارایی های ایران که در بانک های غربی مسدود شده را آزاد می کنند. در مقابل از ایران خواسته می شود که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل هیچ مخالفتی با این برنامه نداشته گفت: «شاید در مقابل توقف روند غنی سازی، تحریم های جزئی برداشته شود یا پولی انتقال یابد که ما با این مسئله مشکلی نداریم.»

مقامات اسرائیل و آمریکا اعلام کردند که اختلاف استراتژیک میان دو طرف حل شده و هر دو دولت توافق کرده اند که هدف شان ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای و کسب توانمندی تولید چنین تسلیحاتی است. به گفته دو طرف، تنها اختلاف موجود به تاکتیک های مذاکره مربوط می شود. 

در حالیکه اسرائیل خواستار آن است که هرگونه توافقی میان ایران و غرب شامل توقف کامل غنی سازی اورانیوم در خاک ایران شود، آمریکایی ها معتقدند دلیلی وجود ندارد که توانمندی غنی سازی در سطوح پائین را خواستار شوند. به علاوه، اسرائیل معتقد است تنها افزایش تحریم ها و تشدید فشارهای بین المللی است که ایران را مجبور به تسلیم خواهد کرد.

با این حال آمریکایی ها اعتقادی به تحریم های اضافی ندارند و می گویند افزایش فشارها، اثری نامطلوب خواهد داشت و ضمن شکستن پایگاه های قدرت حسن روحانی، رئیس جمهوری و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عناصر متعصب را تقویت خواهد کرد.

در عین حال، اسرائیل از توافقات صورت گرفته با آمریکا طی هفته های اخیر خرسند است. یکی از مقامات ارشد تل آیو گفت موضع تهاجمی اسرائیل از زمان برگزاری دور نخست مذاکرات مانع از سقوط کامل تحریم ها شده است.

این مقام اسرائیلی گفت:«ما گفتگویی که در آن صحبت از کاهش تحریم های موجود بود را به گفتگویی تغییر دادیم که در آن همه از الزام ممانعت از اعمال تحریم های جدید سخن می گویند. حتی اگر همه آنچه می خواستیم را به دست نیاوردیم، همین هم کافی است.»
/فرارو


ویدیو مرتبط :
امکانات ویژه اسرائیل برای شبکه من و تو / لایک "هاآرتص"!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیغام جدید آمریکا به اسرائیل مبنی بر مخالفت با حمله به ایران / کاهش شدید نیروهای آمریکا در رزمایش با اسرائیل



تایم: جدی تر شدن سردی روابط اوباما و نتانیاهو

پیغام جدید آمریکا به اسرائیل مبنی بر مخالفت با حمله به ایران / کاهش شدید نیروهای آمریکا در رزمایش با اسرائیل

یک مقام عالی رتبه نظامی اسراییلی در این زمینه عنوان کرده است: این عمل امریکایی ها به این معنا است که آنها میخواهند بگویند:« ما به شما اعتماد نداریم.»

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

انتخاب: ایالات متحده امریکا اعلام کرد، تعداد نیروهای خود را در مانور نظامی مشترک با اسراییل کاهش خواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ به گزارش نشریه آمریکایی تایم، ارتش آمریکا با کاهش شدید تعداد نیروهای خود در رزمایش مشترک پیش‌رو با نیروهای اسرائیلی، به اسرائیل پیام داده است که آمریکا با حمله نظامی به ایران، مخالف است.

این هفته نامه به نقل از «منابع مطلع» آمریکایی و اسرائیلی نوشته است: واشنگتن حضور بیش از دو-سوم نیروهایی که قرار بوده، در مانور نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل حضور داشته باشند را لغو کرده است؛ مانوری که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود.

بر اساس این گزارش، پنتاگون به جای اعزام حدود 5000 نیرو، چیزی حدود 1200 تا 1500 استعداد نظامی به این مانور اعزام خواهد کرد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است طبق قرار قبلی سامانه موشکی «پتریوت» را برای شرکت در این مانور به اسراییل خواهد فرستاد اما تکنسین های آن در خانه های خود خواهند ماند و حتی دو سامانه موشکی دیگر نیز که قرار بود برای شرکت در این مانور نظامی عازم منطقه شوند به یکی کاهش یافته که آن هم، «شاید» روانه مانور شود.

یک مقام عالی رتبه نظامی اسراییلی در این زمینه عنوان کرده است:  این اتفاق نشان می دهد ما اسرائیلی‌ها به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم و آن‌ها هم به ما اعتماد ندارند. و واضح است که آن‌ها نمی‌خواهند به ما پیام دهند که در حمله به ایران کنار ما هستند.»

بر اساس گزارش مجله تایم، مقامات امریکایی به صورت رسمی علت این کاهش مشارکت را محدودیت های مالی عنوان کرده اند اما این کاهش با افزایش تنش بین دولت باراک اوباما، رییس جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل مصادف شده است.

روابط دولت باراک اوباما به عنوان رییس جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو از روز اولی که این دو به راس هرم قدرت سیدند سرد و یخ زده بود، اوباما تلاش میکرد تا دولت نتانیاهو را به پیروی از قطعنامه های سازمان ملل متحد پیرامون حدود مرزهای اسراییل و شهرک های اسراییل در مناطق اشغالی متقاعد بسازد و این تلاش ها به هیچ وجه به مذاق تل آویو نشینان و دولت ایتلافی و دست راستی اسراییل به هیچ وجه خوش نیامد و این روابط سرد زمستانی تا جایی ادامه یافت که شاید برای اولین بار طی دو دهه اخیر اوباما اولین رییس جمهور امریکا است که در اولین دور ریاست جمهوری خود راهی اسراییل نشد.

در روزهای اخیر نیز به نظر میرسد سردی روابط آمریکا و اسرائیل وارد مرحله تازه ای نیز شده است./انتخاب