اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی مردم در مورد وجود نیترات در آب بجاست؟



اخبار,اخباراخباراجتماعی  ,آلودگی در آب

کارشناسان هشدار داده اند که کم‌آبی می تواند احتمال افزایش نیترات آب را بالا ببرد؛ با توجه به آغاز فصل گرم و شروع کم آبی، مردم پایتخت از آلودگی آب نگرانند.

به گزارش خبرآنلاین، سرویس مشکلات مردم خبرگزاری، شاهد نظرات متعددی است که نشان می دهد پایتخت نشینان از وجود آلودگی در آب نگرانند. اکثر این نگرانی ها هم از شبکه های اجتماعی و موبایلی نشات می گیرد و شایعاتی که ظرف مدت کوتاهی، بدون ذکر منبع پخش و باور می شود.

با گرم شدن هوا و رسیدن فصل کم آبی، این شایعات به بالاترین حد خود می رسند و ترس و وحشت در بین مردم ایجاد می کنند.

از 9 ماه گذشته که برای بار اول خبر وجود نیترات در آب توسط رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تایید شد تا کنون، بحث بر سر آلودگی آب همچنان ادامه دارد. آذرماه سال گذشته بود که رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران خبر از آلودگی آب و وجود نیترات در آن داد.

طبق گفته حافظی، بالا رفتن نیترات آب به حدی بود که ممکن بود موجب مرگ نوزادان زیر سه ماه بشود و مشکلات عدیده دیگری برای مردم ایجاد کند.

در راستای همین اظهارات، سازمان محیط زیست استان تهران هم از مشکل کیفی آب می گوید و وجود نیترات را تایید می کند اما معتقد است که این آلودگی برای صددرصد آب نیست. گویا به دلیل کاهش آب های سطحی و لزوم استفاده از منابع زیرزمینی و نزدیکی آب های زیرزمینی به فاضلاب، بخشی از سفره های آب زیرزمینی به نیترات آلوده شده اند.

چندی قبل هم حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفته بود که «احتمال می‌رود امسال نیز با كم‌آبی و در نتیجه نیتراتی شدن آب مواجه شویم به همین دلیل بررسی كیفیت آب تهران را آغاز كرده‌ایم و در برنامه امسال كنترل آب در سطح لوله‌كشی، مصرفی و بسته‌بندی را در دست بررسی داریم».

اما وزارت بهداشت به عنوان بالاترین متولی سلامت کشور قویا این فرض را رد می کند و مدعی است اگر زمانی آلودگی داشته باشیم، سازمان غذا و دارو آن را اعلام می کند.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز اظهارات وزارت بهداشت را تایید می کند و می گوید که دلیل برخی گفته ها در مورد آلودگی تفاوت استانداردهاست. به این معنا که رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر، عدد 45 میلی گرم در هر لیتر را استاندارد می داند ولی به اعتقاد شرکت آبفا، استاندارد جهانی 50 میلی گرم در هر لیتر است.

سخنگوی این شرکت با بیان این که «ما حاضریم آب را جیره بندی کنیم ولی آب ناسالم تحویل مردم ندهیم» خیال مردم پایتخت را راحت می کند و خط باطلی بر شایعات مطرح شده در زمینه وجود نیترات در آب می کشد.


 اخبار اجتماعی  - خبر  انلاین


ویدیو مرتبط :
فروش تصفیه آب در شیراز - حذف نیترات از آب آشامیدنی به کمک دستگاه تصفیه آب خانگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال وجود‌‌‌‌ نیترات د‌‌‌‌ر آب و مواد غذایی



اخبار,اخبار اجتماعی,اخبار رئیس انستیتو تغذیه کشور

رئیس انستیتو تغذیه کشور با بیان اینکه بعضی سوسیس و کالباس‌ها حاوی نیترات هستند‌‌‌‌، گفت: مصرف زیاد‌‌‌‌ این مواد‌‌‌‌ شانس ابتلا به بیماری‌های بد‌‌‌‌خیم و سرطان‌ها را افزایش می‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌.

نیترات‌ از عناصری محسوب می‌شود‌‌‌‌ كه د‌‌‌‌ر آب، خاك و محصولات فرآوری‌شد‌‌‌‌ه صنعتی می‌تواند‌‌‌‌ وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌. نیترات موجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر آب و خاك د‌‌‌‌ر بعضی موارد‌‌‌‌ اجتناب‌ناپذیر است،‌‌‌‌ اما نیترات د‌‌‌‌اخل‌ آب‌های معد‌‌‌‌نی نمی‌شود و نظارت بر آنها د‌‌‌‌قیق است اما به‌د‌‌‌‌لیل گسترد‌‌‌‌گی شبكه آب آشامید‌‌‌‌نی كشور گاهی نیترات د‌‌‌‌ر آب لوله‌كشی د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌.

وی‌گفت: د‌‌‌‌ر سال‌های قبل سوسیس و كالباس‌های ایرانی حاوی نیترات بیش از حد‌‌‌‌ استاند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌ند‌‌‌‌،اكنون این میزان كاهش یافته‌ اما همچنان د‌‌‌‌ر بعضی موارد‌‌‌‌ مشاهد‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌.

 

بیشتر فرآورد‌‌‌‌ه‌های پروتئینی غیراستاند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ مشكل د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌. ‌ رئیس انستیتو تغذیه كشور با هشد‌‌‌‌ار د‌‌‌‌رباره اینكه تركیب این فرآورد‌‌‌‌ه‌ها با روغن د‌‌‌‌ر تركیب و طبخ آنها ایجاد‌‌‌‌ نیتروزامین كرد‌‌‌‌ه، افزود‌‌‌‌: مصرف د‌‌‌‌رازمد‌‌‌‌ت این فرآورد‌‌‌‌ه‌ها شانس ابتلا به بیماری‌های بد‌‌‌‌خیم و سرطان‌ها را افزایش می‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌. وی همچنین د‌‌‌‌رباره وجود‌‌‌‌ نیترات د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌یگر محصولات گفت: متأسفانه نیترات د‌‌‌‌ر محصولات كشاورزی نیز مشاهد‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌ كه این نیترات از طریق خاك یا استفاد‌‌‌‌ه ناد‌‌‌‌رست از كود‌‌‌‌ها به‌وجود‌‌‌‌ می‌آید‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر این میان محصولات غد‌‌‌‌ه‌ای شكل مانند‌‌‌‌ سیب‌زمینی و پیاز بیشتر نیترات موجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر خاك و كود‌‌‌‌ را به‌خود‌‌‌‌ جذب می‌كنند‌‌‌‌.

اخبار اجتماعی - همشهری