اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوسان سکه، آرامش دلار



اخبار,اخبار اقتصادی,نوسان سکه

اخبار اقتصادی -نرخ رسمی دلار جهش کرد

نوسان سکه، آرامش دلار

در سومین هفته آبان‌ماه برای اولین بار در سال جاری، سکه عمدتا در قیمت‌هایی پایین‌تر از 910 هزار تومان نوسان کرد.

با وجود نوسانات سکه در بازار طلا، هفته گذشته تغییرات قیمتی دلار محدود بود و نرخ فروش این ارز در بازه بین 3250 تومان تا 3265 تومان قرارداشت. هفته قبل با کاهش نوسانات دلار بازار، بانک مرکزی نیز تا حدودی به روند قیمت‌گذاری نرخ رسمی دلار سرعت بخشید و نرخ دلار مبادله‌ای، در ششمین روز هفته از 2675 تومان عبور کرد.

شنبه کاهشی سکه؟
در روز انتهایی هفته گذشته، قیمت سکه برای دومین روز متوالی افزایش یافت تا بهای این فلز گرانبها کمی از مرز 900 هزار تومان فاصله بگیرد و به کانال 910 هزار تومانی نزدیک شود. روز پنج‌شنبه بهای سکه با 2 هزار تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت 908 هزار تومان رسید. در بیست و یکمین روز آبان‌ماه به دلیل ثبات نسبی قیمت اونس در بازارهای جهانی، بهای سکه بیشتر هم‌سو با قیمت دلار حرکت کرد و با افزایش دلار، بهای سکه نیز افزایش یافت. اما بهای اونس جهانی در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه و آغازین ساعات روز جمعه کاهش یافت و به مرز 1150 دلار، رسید. در طول هفته گذشته، فروشندگان سکه در برابر کاهش قیمت به زیر 900 هزار تومان مقاومت کردند و قیمت سکه متناسب با افت طلای جهانی کاهش نیافت. مقاومت فروشندگان و عدم پایین آمدن قیمت سکه، متناسب با کاهش طلای جهانی موجب شد در تمام طول هفته گذشته ارزش ذاتی سکه از قیمت سکه بازار کمتر و سکه دارای حباب قیمتی مثبت باشد. سه‌شنبه هفته گذشته با وجود افت دلار و اونس، قیمت سکه در مقابل کاهش به زیر سطح 900 هزار تومان مقاومت کرد و حباب قیمتی سکه، مثبت 18 هزار تومان شد. هرچند با رشد نسبی بهای دلار و اونس در روز چهارشنبه، این حباب کمتر شد و قیمت سکه نیز پایداری بیشتری پیدا کرد. با این حال، برخی از کارشناسان معتقد بودند در صورتی که وضعیت بازار سکه از لحاظ فشار دو عامل اثرگذار؛ یعنی «دلار» و «اونس» در روزهای بعد از سه‌شنبه نیز به همان شکل می‌ماند یا اثر این عوامل شدیدتر می‌شد، مقاومت سکه در هم می‌شکست و با ترکیدن حباب 18 هزار تومانی، قیمت سکه به زیر 900 هزار تومان ببرد. بنابراین، روز شنبه نیز احتمال این امر وجود دارد که بهای این فلز گرانبها تغییر یابد، ولی تغییرات قطعا متناسب با نوسانات طلای جهانی است.

نوسان دلار بین 3250 تومان تا 3265 تومان
روز پنج‌شنبه بهای دلار با 5 تومان افزایش نسبت به پنجمین روز هفته به قیمت 3265 تومان رسید.  با این افزایش، قیمت دلار برای سومین روز متوالی بالا رفت. با این حال در سومین هفته آبا‌ن‌ماه، نوسانات افزایشی این ارز محدود بود و شاخص بازار ارز تنها چند نوسان 5 تومانی را در محدوه قیمتی 3250 تومان تا 3265 تومان تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد در هفته قبل فضای بازار عمدتا تحت‌تاثیر دور نهم مذاکرات هسته‌ای در مسقط بود و تحت‌تاثیر این عامل «انتظاری» خرید و فروش ارز در بازار کم شد. به اعتقاد گروهی از فعالان، افزایش قیمت دلار در سه روز انتهایی هفته نیز ناشی از اظهارات برخی مسوولان، مبنی‌بر دشواری رسیدن به توافق جامع تا «سوم آذرماه» بود.

افزایش 4 تومانی نرخ رسمی
هفته گذشته روند قیمت گذاری نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی تاحدودی تغییر کرد.  روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 758 ریال اعلام کرد که افزایش 15 ریالی نسبت به روز چهارشنبه داشت. با این افزایش، در 6 روز کاری هفته قبل، این نهاد مجموعا نرخ دلار مبادله‌ای را 4 تومان افزایش داد. این در حالی است که نرخ رسمی دلار در هفته اول دومین ماه پاییز تنها یک ریال و در هفته دوم آبان‌ماه 13ریال افزایش یافته بود. به طورکلی با شروع شهریورماه و آغاز نوسانات دلار بازار، روند تعدیل نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی کند شد و نرخ رسمی دلار، در ماه‌های شهریور و مهر مجموعا تنها 13 تومان افزایش پیدا کرد. با این حال با آرامش روزهای اخیر بازار و کاهش نوسانات دلار، به‌نظر ‌می‌رسد زمینه برای اصلاح نرخ رسمی دلار فراهم‌تر شده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
چگونه نوسان قیمت دلار روی بیزینس میثم شکری ساز اثر نگذاشت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوسان اندک سکه و دلار/ نشانه‌های افت قیمت در بازار داخلی



نوسان اندک سکه و دلار

نوسان اندک سکه و دلار

نشانه‌های افت قیمت در بازار داخلی

بهای طلا در بازارهای جهانی که در این روزها امیدی برای کاهش قیمت‌های بازار داخلی فراهم کرده است، در مرز 1400 دلار نوسان دارد. در نظرسنجی‌های انجام شده برای تغییر قیمت آن در هفته جدید کاری بازارهای جهانی، امکان تقلا برای افزایش قیمت طلا مطرح شده است.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از میان 27 نفر که به این نظر‌سنجی پاسخ داده‌اند،17 نفر افزایش قیمت را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند 4 نفر به کاهش آن رای داده‌اند و 6 نفر نیز تغییر چندانی برای قیمت آن در نظر ندارند. این تعداد که دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران چارت‌های تکنیکال هستند، نظرات مختلفی دارند که بر اساس تجربه کمتر، این نظرسنجی‌ها درست از آب درآمده است.

این نظر سنجی‌ها به طور هفتگی توسط سایت کیتکو انجام می‌شود. نگاهی به افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اغلب منافع سازمانی به مباحث علمی در نظر آنها ترجیح دارد و اظهارنظر آنها نیز از این منظر تا حدودی جانبدارانه است. در طول سال قبل کمتر هفته‌ای را می‌توان دید که رای غالب در این نظر سنجی بر قیمت‌های هفتگی منطبق باشد.

با این حال قیمت طلا روند تعادلی در پیش گرفته و از مرز 1325 دلار هفته قبل، بالاتر آمده است. افزایش تقاضا برای خرید در کف قیمت از جمله دلایل مطرح افزایش دوباره قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. در عین حال انفجارهای آمریکا نیز به نوعی در افت ارزش دلار و نگرانی تورمی نقش داشته که قیمت را به بالا هل داده است.

با این حال آنچه در روزهای اخیر دلیل زیربنایی کاهش قیمت طلا از سطح 1600 دلار مطرح شده، انتظار برای افت تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان به ویژه کشورهای آسیایی و اروپا است.

در آمریکا همچنان به‌کار گیری برنامه جامع خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و رهنی به دلیل خوشبینی به بهبود شرایط اقتصادی در این کشور، درمحاق است.

درعین حال در تازه‌ترین اجلاس‌های جهانی در حالی که نسبت به سیاست‌های انبساطی کشوری چون ژاپن هشدار داده شده، اما تشدید سخت‌گیری‌های سیاست‌های ریاضتی در اروپا نیز مورد انتقاد واقع شده و تصریح شده که تداوم این شرایط منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی نخواهد شد.

از این رو در صورتی که سیاست‌های انبساطی در اروپا از سر گرفته شود، افزایش نرخ رشد اقتصادی تورم را نیز در پی خواهد داشت و قیمت طلا متاثر از این شرایط ممکن است در آینده افزایش بیشتری را حتی به خود ببیند.

بر خلاف این سناریو، گفته شده که بازارهای جهانی در سال 2011 حدود4 درصد کاهش تورم داشته اند. انتظار می‌رود که نرخ تورم تا پایان سال 2013 در سطح 2 درصد باقی بماند که در این صورت قیمت طلا نیز همراستا با افت میزان تورم، نرخ رشد اقتصادی به وِیژه در بازارهای نوظهور و در حال توسعه، روند کاهشی خود را حفظ کند. برخی برای طلا نوسان بین دو سطح 1200 تا 1400 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار داخلی

مقاومت قیمت‌های داخلی نیز در این راستا تا حدودی برآمده از تجربه بازار است که در مقابل افت هیجانی قیمت در بازارهای جهانی عموما واکنشی همراه با صبوری دارد. با این حال ارزش طلای موجود در سکه بر اساس دلار تقریبا 3500 تومانی و اونس طلای 1400 دلاری در این روزها همچنان از یك میلیون و 153 هزار تومان فراتر نرفته است.

دیروز در بازار اما قیمت سکه همچنان در سطح یك میلیون و 310 هزار تومان باقی مانده بود که فاصله ای تقریبا 157 هزار تومانی را حفظ کرده است.

نیم سکه 680 هزار تومان و ربع سکه 420 هزار تومان فروخته می‌شوند. در این بازار البته سکه تمام بهار تا ساعت 14 نزدیک به 10 هزار تومان نسبت به روز شنبه افت داشت. نیم سکه نیز10 هزار تومان و ربع سکه هم 5 هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

هر گرم طلای 18 عیار، اما افزایش داشت و با 1100 تومان افزایش تا 126 هزار و 700 تومان بالا رفت. در بازار ارز قیمت دلار 5 تومان افت نشان می‌دهد. دیروز قیمت آن تا 3515 تومان و حتی 3510 تومان هم تعدیل شد. 

یورو نیز به 4610تومان رسید که 10 تومان کاهش نشان می‌دهد. تغییرات ایجاد شده در قیمت سکه و ارز در حالی جزئی به نظر می‌رسند كه در شرایط فعلی نشان از تسلیم شدن آرام آرام بازار در مقابل ریزش قیمت‌ها دارد.

این موارد در حالی است که خبرهای داخلی از حذف ارز مرجع برای واردات برخی کالاهای اساسی حکایت دارد. نرخ ارز مرجع به روغن، گوشت و برنج وارداتی اختصاص نمی‌یابد، در حالی که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت سایر کالاها از جمله گندم و نهادهای دامی همچنان ارز مرجع می‌گیرند.

نرخها در مرکز مبادلات ارزیقیمت انواع ارز روز گذشته در این مرکز نسبت به روز شنبه تغییری نداشت. دلار 24 هزار و 755 ریال، یورو 32 هزار و 310 ریال و درهم امارات 6هزار و 740 ریال تعیین شد.

همچنین در این مرکز قیمت لیر ترکیه 13 هزار و 754 ریال و روبل روسیه 782 ریال بدون تغییر باقی ماند. دیروز روپیه هند 459 ریال، یوآن چین 4 هزار و 7 ریال، صد ین ژاپن 24 هزارو 900 ریال فروخته شدند. سایر قیمت ارزها نیز در این مرکز بدون تغییر باقی ماند./دنیای اقتصاد