اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوسان دلار در محدوده جدید قیمتی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت دلار

 

اخبار اقتصادی - نوسان دلار در محدوده جدید قیمتی

روز گذشته قیمت دلار به 3160 تومان رسید؛ بنابراین شاخص بازار ارز برای نهمین روز متوالی بالاتر از سطح مقاومتی پیشین (3150 تومان) ایستاد. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه قیمت دلار در 10روز گذشته از 3150 تومان پایین‌تر نیامده است و از 3200 تومان نیز بالاتر نرفته، دلار محدوده جدید قیمتی برای تغییرات خود انتخاب کرده و در بازه جدید 3150  تا 3200 تومان در حال نوسان است.

همچنین دیروز قیمت دلار برای سومین روز متوالی کاری کاهش یافت. گروهی از فعالان کاهش قیمت دلار را ناشی از عواملی مثل مذاکرات معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (هفته گذشته) در ژنو و امیدواری به آینده مذاکرات و واریز شدن اقساط اول و دوم منابع مسدود شده کشور به حساب بانک مرکزی، می‌دانند.

  «وجود ارز زیاد در بازار»
روز گذشته دلار معاملات خود را با نرخ 3170 تومان آغاز کرد که نسبت به نخستین روز هفته تغییری نداشت و ثابت باقی مانده بود، اما در ادامه، بهای این ارز کاهش یافت. دلار در میانه‌های ظهر با 5 تومان کاهش به 3165 تومان و در اواخر ساعات کاری بازار با 5 تومان کاهش دیگر به 3160 تومان رسید.

بعضی از فعالان افت دلار در ابتدای هفته را از یک سو ناشی از وجود ارز زیاد در بازار و از سوی دیگر کاهش تقاضا می‌دانند. گروهی از آنها عنوان می‌کنند زمانی‌که دلار چهارشنبه هفته گذشته بالا رفت، با توجه به روند افزایشی این ارز در شهریور‌ماه، تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار افزایش قیمت بیشتری را در روزهای بعد داشتند؛ بنابراین در آن روز و روز بعد از آن با توجه به چشم‌انداز افزایشی‌اش، اقدام به فروش ارز خود نکردند. با این وجود برخلاف انتظار آنها، بهای دلار در ابتدای این هفته کاهش یافت. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد در حال حاضر ارز زیادی در دست این فعالان است.

یکی از فعالان غیررسمی از معامله گرانی که در «روزهای گرانی» اقدام به فروش دلار نکرده‌اند، به‌عنوان «فروشندگان بد» یاد می‌کند. همچنین عده‌ای از کارشناسان کاهش جزئی قیمت دلار در روزهای ابتدایی هفته جاری را ناشی از مذاکرات معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا، در اواخر هفته گذشته می‌دانند. به گفته آنها شنبه هفته پیش با شنیدن اخباری راجع به تحریم‌ها، نگرانی‌هایی راجع به آینده مذاکرات در بازار ایجاد شد و به دنبال آن، قیمت دلار 30 تومان بالا رفت. ولی با مذاکرات روزهای پنج‌شنبه و جمعه و مشاهده تلاش دو طرف برای رسیدن به توافق، امیدواری برخی از فعالان نسب به آینده مذاکرات بازگشت و نگرانی‌ها در بازار کاهش پیدا کرد.

  پیش‌بینی کاهشی برای یورو
برخی از تحلیلگران با اشاره به افت 6/1درصدی «نرخ برابری یورو در برابر دلار» در روزهای جمعه و شنبه، از احتمال کاهش قیمت این ارز در بازار آزاد سخن می‌گویند. یکی از آنها در این رابطه به «دنیای ‌اقتصاد» می‌گوید: وقتی نرخ برابری یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار تضعیف می‌شود، معمولا قیمت یورو به‌تدریج در بازارهای داخلی افت می‌کند. به گفته وی تعدادی از فعالانی که موجودی ارزی یورو در اختیار دارند، در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند ولی به‌تدریج ناچار می‌شوند به افت قیمت تن دهند. قیمت یورو در دو روز اخیر مجموعا 40 تومان کاهش پیدا کرد و به حدود 4130 تومان رسید. این در حالی است که به گفته یکی دیگر از کارشناسان با توجه به نرخ برابری یورو در برابر دلار و نرخ دلار در بازار آزاد قیمت یورو باید تقریبا 4095 تومان باشد.

  روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 943 هزار تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. به گفته فروشندگان سکه و طلا با وجود افت دلار در بازار آزاد و افت یک دلاری اونس در روز گذشته، سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کرده است.

 

این در حالی است که گروهی از فروشندگان اعتقاد دارند قیمت اونس با یک روز تاخیر، بازار سکه داخلی را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد و افزایش 2 دلاری اونس در روز شنبه، افت دلار در روز گذشته و اثر آن بر بازار سکه را خنثی کرده است.  در حالی که قیمت سکه در ابتدای هفته گذشته پس از کاهش در روزهای منتهی به آن مقطع، به کانال 950 هزار تومانی صعود كرده بود؛ ولی با کاهش بهای اونس جهانی در طول هفته پیش، قیمت سکه به کانال 940 هزار تومان بازگشت.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
چگونه نوسان قیمت دلار روی بیزینس میثم شکری ساز اثر نگذاشت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوسان‌ قیمتی دلار کاهش یافت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت دلار

 

اخبار اقتصادی - هفته آرام بازار، روزهای پرکار سیاست‌گذار
نوسان‌ قیمتی دلار کاهش یافت

درحالی‌که هفته گذشته بازار آزاد دلار خبر چندانی برای مخابره نداشت و دلار نوسان‌های محدود پنج تومانی را تجربه می‌کرد، اخبار مهمی درباره سیاست‌های ارزی از سوی مسوولان بانک‌مرکزی و دولت اعلام شد.

تغییر نگاه دولت به بازار غیر‌رسمی، رسیدن نرخ رسمی دلار به نرخ محاسباتی آن در بودجه، تمدید مهلت صرافی‌ها جهت کسب انطباق با دستورالعمل کنونی بانک‌مرکزی تا پایان شهریورماه و همچنین تعدیل سرمایه اولیه صرافی‌ها جهت کسب مجوز، از خبرهای مهم هفته گذشته بودند.


  هفته پرخبر
هفته گذشته بانک‌مرکزی هفته پرکاری از لحاظ خبری داشت. روز یکشنبه معاون نظارتی بانک‌مرکزی عنوان کرد مبلغ قبلی در نظر گرفته شده برای سرمایه اولیه صرافی‌ها سنگین بوده و از تعدیل این مبلغ خبر داد. در گذشته حداقل میزان سرمایه اولیه صرافی‌ها که در دستورالعمل بانک‌مرکزی آمده بود، مورد اعتراض فعالان رسمی بازار قرار گرفته بود. به‌نظر می‌رسد تعدیل میزان سرمایه تا حدودی موجب رضایت نسبی بخشی از این فعالان شود.  اما روز سه‌شنبه بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 501 ریال اعلام کرد تا نرخ رسمی دلار پس از 144 روز به نرخ محاسباتی این ارز در بودجه (2650 تومان) برسد. دو خبر مهم دیگر نیز در این روز اعلام شد تا سه‌شنبه پرخبرترین روز هفته باشد.


 در این روز رئیس‌کل بانک‌مرکزی راجع به یکسان‌سازی نرخ ارز عنوان کرد: «گذر موفقیت‌آمیز از نظام ارزی چند نرخی به نرخ ارز واحد مستلزم برقراری پیش زمینه‌های لازم است.» به این ترتیب باید گفت که تا پیش‌شرط‌‌های لازم جهت یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم نشود، اقدام نهایی جهت یکسان‌سازی صورت نخواهد گرفت. خبرمهم دیگر این روز اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور راجع به بازار آزاد بود. وی اعلام کرد: «سیاست اصلی دولت حرکت آرام و تدریجی به‌سمت تک‌نرخی شدن ارز است، اما قبل از اینکه به این نقطه برسیم نرخ ارز آزاد که تا پیش از این غیر‌قانونی تلقی می‌شد رسمیت خواهد داشت و معاملات با این نرخ معتبر خواهد بود.» پس خرید و فروش با نرخ ارز آزاد غیر‌قانونی نخواهد بود، هر چند به گفته او، «این یک سیاست موقت است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.» با این وجود اظهارات وی می‌تواند نشان‌دهنده سیاست‌های ارزی دولت در آینده باشد.

  روند هفتگی دلار
در آغازین روز هفته گذشته، دلار با قیمت 3135 تومان کار خود را در بازار شروع کرد که کاهشی پنج تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه 16 مرداد داشت. «شاخص بازار ارز» در ادامه هفته نیز با همین نوسان‌های پنج تومانی به کار خود ادامه داد.  دلار روز یکشنبه با پنج تومان کاهش به 3130 تومان و در روز دوشنبه با پنج تومان کاهش دیگر به 3125 تومان رسید. این ارز روز سه‌شنبه هم نوسانی پنج تومانی داشت؛ اما این بار جهت این نوسان معکوس و افزایشی بود. روز چهارشنبه دوباره کاهشی پنج تومانی ثبت شد تا قیمت دلار 3125 تومان شود. پنج‌شنبه هفته گذشته نیز دلار برای اولین بار طی هفته هیچ نوسانی را تجربه نکرد و با همان قیمت 3125 تومان هفته را به پایان برد. 


در آخرین روز هفته گذشته، بانک‌مرکزی نرخ دلار مبادلاتی را 26 هزار و 516 ریال اعلام کرد که افزایشی پنج ریالی نسبت به روز پیش از آن داشت. بانک‌مرکزی بعد از رسیدن نرخ رسمی دلار به نرخ محاسباتی این ارز در بودجه، یکبار نرخ رسمی دلار را پنج ریال و بار دیگر با 10ریال افزایش اعلام کرد.


 به‌‌نظر می‌رسد سیاست بانک‌مرکزی افزایش آرام و با شیب ملایم نرخ رسمی دلار پس از عبور آن از نرخ محاسباتی این ارز در بودجه است. هر چند گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند بانک‌مرکزی در ادامه با شیب تندتری روند قیمت‌گذاری این ارز را ادامه خواهد داد. هفته گذشته، مهم‌ترین خبر در بازار سکه و طلا، ثبات قیمت سکه در سه روز انتهایی هفته در نرخ 954 هزار تومان با وجود افزایش بهای اونس جهانی بود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت دلار

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد