اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش ایران در سوریه و فراخوان شماری از مفتی های اهل سنت برای «جهاد» در سوریه



توجه مطبوعات بین‌المللی به آغاز رقابت‌های انتخاباتی در ایران

توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بررسی نقش ایران در سوریه و تأثیر آن بر نقش منطقه ای ایران، فراخوان شماری از مفتی های اهل سنت برای «جهاد» در سوریه و رتبه نخست ایران در زمینه ذخایر گاز طبیعی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

توجه مطبوعات بین‌المللی به آغاز رقابت‌های انتخاباتی در ایرانتوجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بررسی نقش ایران در سوریه و تأثیر آن بر نقش منطقه ای ایران، فراخوان شماری از مفتی های اهل سنت برای «جهاد» در سوریه و رتبه نخست ایران در زمینه ذخایر گاز طبیعی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، در روزی که انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شده، توجه اکثر قریب به اتقاق مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی به این موضوع جلب شده و هر یک از آن ها از منظری به این موضوع پرداخته و اخبار یا تحلیل های مربوط به آن را پوشش داده است.

در این رابطه می توان به «گالف تودی» اشاره کرد که گزارش کوتاهی را درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است. این روزنامه می نویسد در حالی که محافظه کاران ایران دچار چنددستگی هستند، اصلاح طلبان نسبت به حمایت خود از نامزد میانه روی مدنظرشان اطمینان دارند. 

گالف تودی ادامه می دهد در پی ائتلاف عارف و روحانی، اقبال نسبت به روحانی افزایش پیدا کرده است؛ اما در عین حال، روز گذشته گزارش هایی درباره گفت و گوهای پشت پرده اصولگرایان برای رسیدن به توافق و اتحاد به گوش می رسید.

با این حال، این گفت و گوها به نتیجه نرسیده و همه نامزدها تأکید کرده اند که تا پایان در رقابت های انتخاباتی باقی می مانند. این روزنامه همچنین به طور مختصر به معرفی نامزدهای حاضر در انتخابات پرداخته است. 

همان گونه که اشاره شد، علاوه بر گالف تودی، موضوع برگزاری انتخابات در ایران، یکی از مهمترین سوژه های امروز اغلب مطبوعات مهم بین المللی است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما بخشی از مطالب امروز درباره ایران نیز به موضوع سوریه ارتباط پیدا می کند. در این رابطه، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» مطلبی را با عنوان «آیا ایران در سوریه در حال پیروزی است؟» منتشر کرده و در آن از منظری جدید به تحولات سوریه و نقش ایران پرداخته است.

این روزنامه مدعی است هرچند پیروزی دولت سوریه با حمایت ایران، نفوذ منطقه ای ایران را افزایش می دهد، اما در نقش ایران به عنوان رهبر مقاومت در منطقه تزلزل ایجاد می کند.

مانیتور در توضیح این ادعا می نویسد تا پیش از وقوع تحولات سوریه، ایران نقش اصلی را در مقاومت منطقه ای در مقابل رژیم اسرائیل بر عهده داشت و کشورهای منطقه نیز از این جهت روی ایران حساب می کردند.

اما در پی تحولات سوریه، از یک سو روابط ایران با گروه هایی چون حماس تیره شده و از سوی دیگر، احتمال همکاری ایران با کشورهایی چون عربستان در مقابل رژیم اسرائیل کاهش یافته است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در همین حال، سایت شبکه خبری «العربیه» از فراخوان شماری از مفتی های اهل سنت در کشورهای عربی برای «جهاد» در سوریه خبر داده است. این سایت می نویسد مفتی های سنی، روز گذشته با انتشار فراخوانی مشترک، خواستار جهاد در سوریه علیه ارتش بشار اسد و همچنین ایران و حزب الله، متحدان شیعه دولت دمشق شده اند. 

این مفتی ها که برای یکسان سازی مواضع خود در قاهره گرد آمده بودند، با صدور بیانیه ای، دولت سوریه را یک دولت «فرقه ای» خوانده و این موضوع را محکوم کرده اند.

در این بیانیه خواسته شده با ارسال پول، سلاح و هرگونه کمک دیگر، از افرادی که در حال نبرد با دولت سوریه هستند حمایت شود. در این بیانیه همچنین کمک ایران و حزب الله به دولت سوریه، مصداق «جنگ علیه اسلام و مسلمین» معرفی شده است!

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، خبر انتشار آمارهای جدید شرکت نفت انگلیس (BP) که در آن درباره ذخایر نفت و گاز ایران نیز اطلاعاتی ارائه شده، در برخی از مطبوعات بازتاب یافته است.

سایت خبری «آذری پرس» از جمله مطبوعاتی است که این خبر را پوشش داده و می نویسد بر اساس آمارهای منتشره از سوی BP، ایران از نظر ذخایر گاز در رتبه نخست و از نظر ذخایر نفت در رتبه سوم جهان قرار دارد. 

این آمارها حاکی از آن است که میزان کنونی ذخایر گاز جهان، برای تأمین نیاز 56 سال جهان کافی است. در زمینه ذخایر نفت نیز ونزوئلا رتبه نخست را داراست و کشورهای عربستان سعودی، ایران و عراق در رتبه های بعدی قرار دارند./تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
سوریه/ رسوا کردن وهابیت بدست مفتی اهل سنت سوریه /سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد 1+5 برای مذاکرات جدید/نقش ایران در سوریه



اقدام امارات برای مقابله با پهپادهای ایرانی

بازتاب سخنان رامین مهمانپرست درباره حقوق هسته ای ایران و نیز پیشنهاد 1+5 برای مذاکرات جدید، ادعاهای یک روزنامه سعودی درباره نقش ایران در سوریه، تلاش امارات برای رقابت با ایران در حوزه فناوری نظامی و توافق ایران و عراق برای صادرات گاز، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در قزاقستان، مطالب پیرامون این موضوع در میان مطبوعات گوناگون جهان افزایش می یابد.

در این رابطه، روزنامه «گالف تودی» از خواسته ایران مبنی بر به رسمیت شناخته شدن کامل حقوق هسته ایش پیش از برگزاری مذاکرات خبر داده است. این روزنامه می نویسد وزارت خارجه ایران اعلام کرده در صورت به رسمیت شناخته شدن کامل حقوقش در آستانه مذاکرات، نگرانی ها پیرامون برنامه هسته ای خود را کاهش خواهد داد. این روزنامه مبنای خبر خود را سخنان روز گذشته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران قرار داده که گفته: «برای اینکه مذاکرات با نتیجه همراه شود، آن ها باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند و ما نیز بر اساس فرمولی که مورد توافق طرفین باشد، نگرانی ها را از میان خواهیم برد». وی همچنین از آمادگی ایران برای انجام مذاکراتی منطقی و عقلائی و مبتنی بر توازن و اقدام متقابل سخن گفته بود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

روزنامه «پاکستان آبزرور» نیز سخنان مهمانپرست را مورد توجه قرار داده، اما تمرکز خود را بر بخشی دیگر از این سخنان قرار داده که درباره موضوع پیشنهاد کاهش تحریم های طلای ایران در ازای تعطیلی «فردو» بوده است. این روزنامه که تیتر «پیشنهاد تحریم های طلا، ایران را آزرده خاطر می سازد» را برای مطلب خود انتخاب کرده، می نویسد ایران روز دوشنبه برنامه قدرت های بزرگ برای درخواست از ایران جهت تعطیلی نیروگاه هسته ای «فردو» در ازای کاهش تحریم های وضع شده علیه تجارت طلای تهران را مورد انتقاد قرار داد. پاکستان آبزرور در ادامه اشاره می کند که سخنگوی وزارت خارجه ایران، این پیشنهاد را غیرقابل قبول خوانده است. مهمانپرست در این زمینه گفته کشورهای غربی می خواهند در ازای تجارت طلا، حقوق یک ملت را از آن سلب کنند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما بخش دیگری از اخبار مهم امروز درباره ایران، به تحولات منطقه ای اختصاص دارد. در این رابطه، روزنامه سعودی «عرب نیوز» که به طرح ادعاهای گوناگون علیه ایران شهره است، سیاست دولت آمریکا را نسبت به ایران و سوریه مورد انتقاد قرار داده است. این روزنامه با محور قرار دادن موضوع سوریه، ایران و حزب الله لبنان را به حمایت از کشتار در این کشور متهم کرده و در ادامه، به زعم خود به بررسی سیاست خارجی آمریکا در این زمینه پرداخته است. ادعای عرب نیوز آن است که هرچند آمریکا خواهان کنار رفتن اسد است، اما حاضر نیست برای این کار و در مقابله با حامیان دولت سوریه، به ویژه ایران، حزب الله و روسیه، متحمل هزینه ای بشود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

روزنامه «واشنگتن پست» نیز امروز در مطلبی از خرید پهپادهای تجسسی ساخت ایالات متحده توسط شیخ نشین امارات به منظور رقابت با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یک مقام نظامی امارات گفته کشورش قراردادهایی را به ارزش 1.4میلیارد دلار به امضا رسانده که از جمله شامل پهپادهای ساخت آمریکاست. واشنگتن پست معتقد است امضای قرارداد پهپادها که حدود 200 میلیون دلار ارزش دارد، حاکی از آن است که کشورهای حاشیه خلیج فارس قصد دارد برای مقابله با فناوری رو به رشد پهپادهای ایران، توانایی های تجسسی خود را افزایش دهند. این روزنامه اشاره می کند که ایران توانسته فناوری پیچیده ساخت پهپاد را در داخل توسه دهد و همچنین پهپاد آمریکایی که دسامبر 2011 شکار کرد، مهندسی معکوس نماید. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، سایت خبری «انرژی تریبیون» از تصمیم ایران و عراق برای نهایی کردن قرارداد گازی خود پیش از سال جدید ایرانی (عید نوروز) خبر داده است. به نوشته این سایت، وزیر نفت عراق اخیراً با همتای ایرانی خود و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی داشته است و دو کشور درصدد هستند پیش از عید نوروز، موافقنامه ای را در این زمینه به امضا برسانند. بر اساس این قرارداد، ایران موافقت خواهد کرد روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند./تابناک