اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نفس آسوده کاخ سفید: سناتورهای ضدایرانی متوقف شدند



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,نفس آسوده کاخ سفید

 

اخبار سیاست خارجی - نفس آسوده کاخ سفید: سناتورهای ضدایرانی متوقف شدند

تلاش کنگره در واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، که احتمالا به معنی پایان روند مذاکرات در مناقشه هسته‌ای بود، متوقف شده است. همزمان اجرای توافق موقت به پیش می‌رود.

نشریه سوئیسی نوی زوریشر سایتونگ در مقاله ای تحت عنوان «نفس آسوده کاخ سفید» نوشت: تلاش کنگره در واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، که احتمالا به معنی پایان روند مذاکرات در مناقشه هسته‌ای بود، متوقف شده است. همزمان اجرای توافق موقت به پیش می‌رود.

به گزارش تیک، چند هفته پیش، به نظر میرسید که توافق موقت در موضوع هسته ای ایران عمری کوتاه خواهد داشت. دمکرات‌های کنگره نیز درخواست داشتند تهران را با تهدید به تحریم‌های بیشتر در صورت نقض قرارداد، مجبور به سازش کنند. تهران تهدید کرده بود در چنین حالتی به مذاکرات پایان خواهد داد. در ماه دسامبر، پیشنویس قانونی به نام قانون ایران عاری از سلاح هسته‌ای، از حمایت 43 سناتور جمهوری خواه و 16 سناتور دموکرات برخودار شد و در نتیجه، تا حد خطرناکی به مرز 60 رای مورد نیاز برای تصویب نزدیک شد.

رایزنی های فشرده کاخ سفید، اختلافنظر در بین طرفداران اسرائیل، و تلاش‌های دمکرات‌های سرشناس، مانند هیلاری کلینتون که آشکارا مخالف تحریم‌های جدید است، از جمله دلایل عقب‌نشینی کنگره در برقراری تحریم های تازه علیه ایران به شمار می روند.

تلاش‌ها برای ارائه پیش‌نویس قانون پیشنهادی از سوی کمیته روابط خارجی برای رای گیری در مجلس سنا، با شکست مواجه شده‌است. در مجلس نمایندگان، 70 نماینده در نامه‌ای حمایت خود را از شیوه مذاکره اوباما، رئیس جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه اعلام کردند و به جمهوری‌خواهان اجازه تهاجم فراگیر ندادند.

البته این بدان معنا نیست که واشنگتن با خوش‌بینی بیشتری به امکان رسیدن به توافقی قطعی با تهران می‌نگرد. حتی در دولت اوباما نیز پذیرفته شده است که مذاکرات برنامه‌ریزی شده برای اوایل این ماه، دشوار خواهند بود و احتمالا بیش از شش ماه مقرر شده در توافق موقت ادامه خواهند داشت. اما به نظر می‌رسد اکنون خطر شکست مذاکرات بر سر توافق قطعی رفع شده و برای رئیس جمهوری که گفته می‌شود با ملایمت با کنگره برخورد می‌کند، نتایج از هم اکنون قابل مشاهده هستند.

تحول دیگری که به پیروزی دولت در این درگیری کمک کرد، این بود که قوی‌ترین گروه لابی طرفدار اسرائیل، یعنی کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (AIPAC)، نتوانست از نفوذ خود در کنگره حداکثر استفاده را ببرد، و سازمان‌های دیگری، مانند گروه صلح‌طلب "خیابان جی" و یا اتحادیه ضد افترا، باعث تفرقه بین طرفداران اسرائیل شدند.

همان طور که وزارت خزانه‌داری آمریکا تایید کرد،  اولین پرداخت شامل 550 میلیون دلار، در نتیجه کاهش تحریم‌ها به یک حساب بانکی متعلق به بانک مرکزی ایران در سوئیس واریز شده است. به گفته این وزارت‌خانه، پرداخت بعدی، شامل 450 میلیون دلار که قرار است روز اول ماه مارس واریز شود، منوط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که تهران یک چهارم ذخایر اورانیوم غنی شده (20 درصد) خود را تا 5 درصد رقیق کرده است. براساس این توافق، ایران باید در نهایت، نیمی از اورانیوم غنی شده با درصد بالای خود را رقیق کرده و بقیه را به اکسید اورانیوم تبدیل نماید.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
زیر زمین کاخ سفید(قسمت اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فارن‌پالیسی: تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از تشدید تحریم‌های ضدایرانی در نشست محرمانه با کنگره



نشست محرمانه کاخ سفید با کنگره,تحریم‌های ایران

فارن‌پالیسی گزارش داد
تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از تشدید تحریم‌های ضدایرانی در نشست محرمانه با کنگره

کاخ سفید در یک نشست محرمانه با کنگره تلاش کرده قانونگذاران آمریکایی را متقاعد کند از تلاش‌ برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی دست بردارند.

 به گزارش فارس، مجله آمریکایی فارن‌پالیسی گزارش داده دولت اوباما در تلاش است تلاشهای کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند.

این مجله آمریکایی گزارش داده وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی در گفت‌وگوهای ایران با 1+5 به عهده داشت در خلال یک نشست محرمانه تلاش کرده نمایندگانی از کنگره که نگران تمایل دولت آمریکا برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور بوده‌اند را آرام کند.

فارن‌پالیسی افزوده قانونگذاران آمریکایی ظاهراً پس از صحبت‌های وندی شرمن «آرام به نظر می‌رسیده‌اند.»

در این نشست، اعضای کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان ـ از جمله کمیته اطلاعات، کمیته امور خارجی و کمیته خدمات مالی ـ حضور داشته‌اند.

این نشست محرمانه با تلاشهای لابی‌گران «کمیته امور عمومی آمریکا ـ اسرائیل» (آیپک) همزمان شده است که می‌خواهند نمایندگان کنگره را به اتخاذ مواضع تند در این موضوع وادار کنند. این گروه طرفدار رژیم صهیونیستی هفته گذشته یادداشتی به نمایندگان کنگره فرستاد و در آن تأکید کرد ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را ندارد.

ایران از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به این کشور حق غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد. در مقابل، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است که از امضای پیمان ان‌پی‌تی اجتناب کرده است.

الیوت انگل، از نمایندگان ارشد کنگره و از اعضای کمیته روابط خارجی که از منتقدان سرسخت برنامه هسته‌ای ایران هم هست پس از پایان این نشست گفت: «از این نشست راضی هستم.»

وی افزود: «فکر می‌کنم این نشست خیلی خوب برگزار شد.»؛ انگل در عین حال تأکید کرد او همچنان بر این باور است که آمریکا از اعمال فشار بر ایران، تا زمانی که این کشور برنامه هسته‌ایش را رها نکند، کوتاه نیاید.

وی تأکید کرد: «در این جلسه انها نظراتی مطرح کردند که من نمی‌توانم به شما بگویم؛ اما من فکر می‌کنم ارزش دارد با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم و ببینیم آیا حرفهای آنها واقعی است یا خیر./فارس