اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نفت 107 دلار شد/ افزایش 18دلاری از آغاز تحریم نفتی ایران



نفت 107 دلار شد/ افزایش 18دلاری از آغاز تحریم نفتی ایران

به دنبال افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو قیمت جهانی نفت به بالای ۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید که این رقم از زمان اجرای تحریم نفتی ایران ۱۸ دلار افزایش داشته است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر ادامه حیات و بقای منطقه یورو و امیدواری ها نسبت به بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا و چین تاثیر زیادی در افزایش قیمت جهانی نفت داشته است .

بر اساس این گزارش ، قیمت نفت امروز با رشد 0.6 درصدی روبرو شده است تا برای سومین روز متوالی روندی صعودی را تجربه کند . بر این اساس ، ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا روز گذشته تاکید کرد بانک مرکزی اروپا هر اقدامی را برای نجات منطقه یورو و ادامه حیات و بقای یورو انجام خواهد داد .

تازه ترین آمارهای اقتصادی در آمریکا نیز نشان می دهد میزان فروش کالاهای با دوام در این کشور با افزایش روبرو شده است . بر این اساس ، سود شرکتهای چینی نیز طی ماه ژوئن با کاهش کمتری نسبت به گذشته روبرو شده است . 

در روز جمعه قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با 71 سنت افزایش به 90.1 دلار رسیده است . در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با 84 سنت افزایش به 107.17 دلار رسیده است . قیمت نفت از روز چهارشنبه تاکنون بیش از 4 دلار و از زمان اجرای تحریم نفتی غرب علیه ایران طی 27 روز گذشته 18 دلار در هر بشکه افزایش داشته است.

تازه ترین نظر سنجی بلومبرگ نیز نشان می دهد قیمت جهانی نفت طی هفته آینده با کاهش روبرو خواهد شد چون اقدامات بانک های مرکزی جهان برای افزایش رشد و رونق اقتصادی کافی نبوده است .

موسسه آمار چین نیز اعلام کرد میزان سود شرکتهای بزرگ این کشور طی ماه ژوئن با افت 1.7 درصدی روبرو شده است و به 467.2 میلیارد یوان معادل 73 میلیارد دلار رسیده است . این رقم در ماه می با افت 5.3 درصدی روبرو شده بود ./فارس

 


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد دو كارشناس آمریكایی برای «تحریم نفتی موثر» ایران : بگذارید چینی ها نفت ایران را ارزان بخرند



 

پیشنهاد دو كارشناس آمریكایی برای «تحریم نفتی موثر» ایران : بگذارید چینی ها نفت ایران را ارزان بخرند

 

دو كارشناس امور ایران در آمریكا به دولت اوباما پیشنهاد دادند كه به جای تحریم نفتی ایران تحریم نفتی هوشمند و موثری علیه این كشور به مورد اجرا گذارد كه دست یابی دولت تهران به درآمدهای نفتی را كمتر كند.

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در گزارشی با عنوان "تحریم ها را رها نکنید" نظرات " مارك گرچت " و " مارك دو بوویتز " دو كارشناس آمریكایی مسایل ایران را درباره تحریم نفتی ایران انعكاس داده است .

بر اساس نظر این دو كارشناس آمریكایی اگر دولت اوباما بخواهد نفت ایران را تحت تحریم های كلی بین المللی قرار دهد قیمت جهانی این ماده حیاتی افزایشی جهشی خواهد یافت و دولت ایران در این صورت با فروش كمتر نفت ، درآمدی بیشتر كسب خواهد كرد و در عوض این مصرف کنندگان آمریکائی هستند که باید عواقب ناشی از بالارفتن قیمت ها را تحمل کنند.

از نظر این دو كارشناس آمریكایی در صورتی كه دولت اوباما بخواهد فشار تحریمی به ایران را افزایش دهد باید سراغ تحریم های هوشمند و موثر نفتی برود.

از نظر این دو كارشناس آمریكا اگر بخواهد تحریم نفتی موثری علیه ایران اعمال كند باید تمامی شرکت های نفتی اروپائی و اکثر شرکت های نفتی آسیائی درگیر در معاملات نفت ایران را، که با بانک مرکزی، سپاه پاسداران انقلاب و یا شرکت ملی نفت ایران همكاری دارند، از فعالیت در آمریکا منع كند اما در عین حال نباید مانع همكاری شركت های كشورهای دیگری از قبیل چین با دولت ایران شود .

استدلال این دو كارشناس آمریكایی بر این مبنا استوار است كه در این صورت شمار خریداران نفت ایران  کاهش می یابد، بی آنکه از مقدار و موجودی نفت در بازارها کم شده و قیمت نفت افزایش یابد .

بر اساس این گزارش با اعمال تحریم های موثر و با کم شدن تعداد خریداران نفت ایران رقابت بر سر خرید نفت این كشور كاهش یافته و قدرت شرکت های چینی برای چانه زدن و کسب تخفیف هائی بیشتر از تهران بالا خواهد رفت و در چنین شرایطی است كه دولت ایران  دهها میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست می دهد و موضع قدرت اش تضعیف خواهد شد .

نیویورك تایمز در ادامه به نقل از این دو كارشناس آمریكایی می نویسد كه این روش تحریم ایران ممكن است از نظر بعضی ها ناخوشایند بوده  و به معنای پاداش دادن به رفتار بد چینی ها تلقی شود اما باید توجه داشت كه هدف غایی تحریم ها وارد كردن فشار بیشتر به تهران است نه الزاما فراهم كردن دلخوشی برای آمریكایی ها.../عصرایران