اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر وزیر درباره اختلاط دختر و پسر در دانشگاه



 

نظر وزیر درباره اختلاط دختر و پسر در دانشگاه

 

وزیر علوم گفت: اختلاطی كه بر مبنای روابط الگو برداری شده از روابط غربی پسر و دختر و مناسبات درون دانشگاه های غربی باشد را در دانشگاه های كشور نمی پذیریم.

 

كامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرگزاری فارس، افزود: متأسفانه دشمنان در بسیاری از مواقع سعی در مسموم كردن فضا دارند و دشمن در باطلی كه دارد خیلی سرمایه گذاری و پافشاری می كند.

وی گفت: وقتی حرف از مناسبات سالم در دانشگاه ها می زنیم، دشمنان می گویند "می خواهند دیوار بكشند، می خواهند دانشگاه ها را تك جنسیتی كنند " ولی وقتی می گویم با حضور فعال دخترها و پسرها در دانشگاه مشكل نداریم این حرف ها را مطرح نمی كنند و در اخبار نمی آورند.

وزیر علوم ادامه داد: وقتی اختلاطی كه بر مبنای روابط الگو برداری شده از روابط غربی پسر و دختر و مناسبات درون دانشگاه های غربی باشد را در دانشگاه های كشور نمی پذیریم، می گویند، دانشجو گفت كه "اختلاط را نمی پذیریم. " اما نمی پرسند و تبیین نمی كنند كه چه چیزی را نمی پذیریم؟ چون اگر تبیین كنند تمام خانواده های ایرانی آن را نمی پذیرد، تمام دانشجویان ایرانی این را نمی پذیرند، چون دانشجویان ما به كرامت انسانی قائل هستند.

وی با تأكید بر اینكه حضور و مشاركت مؤثر دختر و پسر را یك فرصت و مایه پیشرفت مملكت می دانیم، گفت: حضور فعال دختران و پسران در پژوهش و تحقیقات و دانش برای كشور یك فرصت است و تهدید نیست.

دانشجو گفت: دانشگاه های ایران باید بتوانند الگوی دانشگاه اسلامی ایرانی را برای دنیا ابلاغ كنند، چون دنیا در انتظار چنین الگویی است. مردم دنیا به این جمع بندی رسیده اند كه لیبرال دموكراسی، جواب نمی دهد، در هیچ چیزی جواب نمی دهد، در اقتصاد جواب نمی دهد، در روابط انسانی جواب نمی دهد، در خانواده جواب نمی دهد، و به همین دلیل مردم دنیا دچار سردرگمی شده اند.

وی ادامه داد: ما باید جایگزین مناسبی برای انسان سازی بدهیم و مطرح كنیم كه انسان در دانشگاه درست می شود. انسان مناسب، شاخصه های خودش را می خواهد و شاخصه مناسب براساس آموزه های دینی است. باید بر گرفته از اسلام باشد، فقط برنمی گردد به تعلیم بلكه به تربیت هم برمی گردد، هم تعلیم و هم تربیت باید برگرفته از آموزه های دینی باشد.

وزیر علوم اظهار كرد: رفتار، گفتار، نگاه، اخلاق و تدریس باید در داخل دانشگاه برگرفته از شاخص های اسلامی ایرانی باشد، اگر این شد مناسبات درون دانشگاه ما مناسبات سالم و دانشگاه پویا و حركت كننده خواهد بود. این دانشگاه برای جهان و ملتی كه منتظر است الگو می شود و دنیا منتظر این نوع دانشگاه است.

وی گفت: ما می گوییم دانشگاه باید انسان تحویل دهد و براساس آموزه های دینی مان انسان كسی است كه توحیدی باشد و این انسان توحیدی دانشگاهی می خواهد مناسب با شأن خود كه البته دانشگاه های ما اساتید دیندار و ولایت مدار، عالم و دانشمند و دانشجویان پر تلاش زیاد دارد.../تابناک


ویدیو مرتبط :
جزوه دادن دختر و پسر به هم در دانشگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش کاهش اختلاط دختر و پسر در دانشگاه


دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با امضای رئیس جمهور به وزارت خانه های بهداشت،علوم و دانشگاه آزاد ارسال شده و توسط معاونان مربوطه به دانشگاه ها ابلاغ شد.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام روح الله شاطری درباره ابلاغ سند دانشگاه اسلامی به دانشگاه ها گفت: سند دانشگاه اسلامی  مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با امضای  رئیس جمهور به وزارتخانه ‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد ارسال شده و به وسیله معاونت های مربوطه به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ویژگی های سند جدید ادامه داد:  سند دانشگاه اسلامی قدیمی، براساس 6 مولفه استاد، دانشجو، مدیریت، نظام برنامه ریزی آموزشی، نظام برنامه ریزی پژوهشی و نظام برنامه ریزی فرهنگی تشکیل شده بود و این مولفه های شش‌گانه در مواردی دچار مشکل موازی کاری می شد و به دلیل تعدد متولیان برنامه ها بلاتکلیف می ماند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها افزود: براساس  آسیب شناسی که انجام شد درطراحی سند جدید دانشگاه اسلامی، برای افزایش ضمانت اجرایی، نظام های چهارگانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی و مدیریت طراحی و تدوین شد که براساس آن متولیان هر بخش مشخص باشند و همچنین سند از تمرکز و انسجام برخوردار باشد.

مصوبه «سند دانشگاه اسلامی» كه در جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

براساس این سند دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی هر جامعه نماد بالاترین سطح علم و فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شوند؛ بنابراین آموزش عالى كشور ‌بایستی، مبدأ تحولات علم و فرهنگ باشد. احیاى هویت تمدنى و پیشرفت جمهورى اسلامى، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد علمى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى كشور است كه در مسیر تعالى آن، آموزش عالى كشور نقش پیشران و موتور محركه را برعهده خواهد داشت.

آموزش عالى كشور رسالت‌هاى مختلفى در ابعاد فرهنگی- تربیتى، آموزشى، پژوهش و فناورى و مدیریتی بر عهده دارد كه ‌بایستی آنها را به صورت نظام واره لحاظ نمود كه مهم‌ترین آنها عبارتند از:  ‌تربیت متخصصین متعهد، خلاق، متخلق، ماهر و كارآفرین،‌ تولید، انتقال و انتشار علم و فناورى در خدمت نیازهاى جامعه اسلامى،‌ ساختارى كارامد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطوح ملى، منطقه‌اى و فراملى.

اصول و مبانی

حاكمیت اصول اعتقادی، احكام و اخلاق اسلامی در تمامی ابعاد دانشگاه: نهادینه سازى اصول، معارف، شریعت و اخلاق اسلامی و توجه به فرهنگ امامت، ولایت و انتظار در تمامى ابعاد دانشگاه اسلامى.

خردورزی و عقلانیت: تقویت عقلانیت، خرد ورزی و خلاقیت در میان دانشگاهیان در پرتو تعالیم اسلامی و توجه به همسویى مفاهیم وحیانی، عقلانی و تجربی.

قدسى بودن علم و محیط هاى علمى: توجه به قداست علم و فضاى آموزش عالى و تلقى عبادت از تعلیم و تعلم و تكریم عالم و متعلم، تقدم تزكیه بر تعلیم، اولویت دادن به تربیت و تهذیب روحی و تعالی معنوی سرمایه انسانی دانشگاه و محوریت داشتن تزكیه در محتوای آموزشی و پژوهشی و تنظیم ساختارهای دانشگاه تعهد به آرمان های انقلاب اسلامی، برخوردارى از بینش و بصیرت دینى و سیاسى و ایفاى نقش در عرصه هاى مختلف و حضور فعال در صحنه و تقویت دلبستگى به نظام و وفادارى به ارزش‌ها و صبر و پایدارى درجهت تحقق آرمان هاى انقلاب اسلامی.

ارتقاى اعتماد به نفس ملى و تولید علم نافع و توسعه نهضت نرم‌افزارى: ارتقاء خودباورى علمى و رهایى از وابستگى علمى، تولید و توسعه علم نافع، كارامد و بومى در جهت تأمین آرمان‌هاى نظام به منظور پیشرفت و خودكفایى علمى- فناورى و ترویج آزاداندیشی و تضارب آراء در میان دانشگاهیان.

تقدم منافع ملى و مصالح عمومى بر منافع فردى و گروهى و اهتمام بر وحدت ملی: مقدم داشتن منافع نظام بر منافع شخصى و گروهى و ایفاى نقش مؤثر دانشگاه در حفظ مصالح نظام و تأمین منافع عمومى و وحدت ملى و در خدمت جامعه بودن دانشگاه‌ها.

تمدن‌سازى دانشگاه‌ها: تولید دانش و فرهنگ تمدنى با رویكرد اسلامى و آینده‌پژوهانه و تأثیرگذار و الگو براى دانشگاه‌هاى جهان و احراز مرجعیت علمى.

وحدت حوزه و دانشگاه: وحدت در هدف و تعامل و همكاری همه جانبه؛ علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنرى حوزه و دانشگاه. 

عدالت محورى در تمامى شئون دانشگاه: توزیع و بهره‌مندی عادلانه از امكانات آموزش عالی در نظامات چهارگانه با تأكید بر عدالت آموزشى.

تعادل و هماهنگی در نظامات چهارگانه دانشگاه: ایجاد توازن هدفمند و یكپارچگى در نظام‌هاى چهارگانه دانشگاه؛ فرهنگی- تربیتى، آموزشى، پژوهشى- فناوری و مدیریتى.

ارتقاء جایگاه هدایت گر خانواده در تعالى بخشى علمی و فرهنگی دانشجویان: تقویت بنیان خانواده و گزینش بومى با تأكید بر مسئولیت پایان ناپذیر خانواده در امر تعلیم و تربیت با احترام به هویت دانشجو.

اعتلای فرهنگى فضای عمومی دانشگاه: انضباط بخشى و اعتلاى فرهنگى- تربیتى فضاى عمومى دانشگاه‌ها و رعایت شئونات محیط علمى و تعظیم شعائر در دانشگاه‌ها براساس فرهنگ اسلامى.

اهتمام به ملازمات پیوستگى دو نظام آموزش عالى و آموزش عمومى: ایجاد پیوستگى در سیاست‌گذارى و برنامه‌ریزى میان دو دورة آموزش عمومى و آموزش عالى به‌منظور تداوم فرایند فعالیت‌هاى تعلیم و تربیت.

فصل سوم: چشم انداز نظام آموزش عالى در افق ۱۴۰۴

برخورداری از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاى پیشگام در عرصه تولید دانش تمدنى و تبیین و توسعه فرهنگ جهانى اسلام و پیشتاز در گسترش مرزهاى دانش و علوم كاربردى و كارامد مبتنى بر نگرش و حیانى به منظور كسب مرجعیت علمى و فرهنگى در منطقه و جهان اسلام و داراى اساتید عالم، متدین، عدالت‌خواه و آزاداندیش تربیت‌یافته در مكتب اسلام و انقلاب، مسئولیت‌پذیر در عرصه هاى سیاسى، اجتماعى و اقتصادى با توانایى تربیت متخصصانى متدین و متعهد و دانشمندانى برتر.

دانشگاه اسلامى در افق ۱۴۰۴ با اتكال بر قدرت لایزال الهى و در راستاى احیاى تمدن اسلامى- ایرانى داراى چشم‌اندازهاى بخشى ذیل خواهد بود:

چشم‌انداز فرهنگى- تربیتی:
"خردورز، آزاداندیش و خلاق»، «با اعتماد به نفس علمى و ملى بالا و تأمین كننده استقلال علمى و خودكفایى كشور»، برخوردار از «هویت تمدن‌ساز اسلامى- ایرانى»، «الهام‌بخش در جهان اسلام»، «متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی»، «پرورش‌دهنده نخبگانى عالم، معتقد، متشرع و متخلق و مهذب» و «تجلی‌بخش الگوی سبك زندگی اسلامی- ایرانی.

چشم‌انداز آموزشی:
برخورداری از اساتید عالم، متدین، انقلابى، محقق و مولد علم نافع، كارامد و منطبق بر آموزه‌هاى دینى و وحیانى، عدالتخواه و آزاداندیش تربیت‌یافته در مكتب اسلام و انقلاب، مسئولیت‌پذیر در عرصه‌هاى سیاسى، اجتماعى و اقتصادى با توانایى تربیت دانش‌آموختگانى متخصص، متعهد، خلاق و كارآفرین، تولیدكننده محتواى آموزشى منطبق بر دین، عدالت محور، معتقد به نورانیت و قدسیت علم و تكریم عالم و متعلم.

چشم انداز پژوهش و فناوری:
پیشتاز در عرصه «تولید و گسترش مرزهاى دانش و علوم كاربردى و كارآمد مبتنى بر آموزه‌هاى دینى و و وحیانی» با «مرجعیت علمى و فرهنگى در جهان اسلام» و «پیشتاز نهضت نرم‌افزاری» با توانایی جذب و تربیت محققانى نوآور و توانمند در حل و تحلیل چالش‌هاى علمى و بین‌المللى و دانشمندانى برتر در عرصه‌هاى مورد نیاز كشور و منطقه و متعامل با حوزه.

چشم انداز مدیریتی:
متوازن و نظام‌مند»، «عدالت‌محور و كارامد»، «درخدمت مصالح عمومی و منافع ملی»، «كارآفرین، ارتقاءدهنده بعد علمی، مهارتی و اخلاقی سرمایه‌های انسانی»، «دارای شاخص و استانداردهای بومی» و «پویا و با نشاط.

فصل چهارم: اهداف كلان
تعمیق و نهادینه‌سازى معارف و آموزه‌هاى اسلامى در دانشگاه‌ها، تحقق آرمان ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولید دانش تمدنى بویژه علوم انسانی- اسلامى، تعمیق خردورزى و عقلانیت و تقویت روحیه آزاداندیشى و خلاقیت در دانشگاه‌ها، دستیابى دانشگاه‌ها به اقتدار علمى، فرهنگى و اقتصادى در جهان اسلام و منطقه، توسعه عدالت آموزشى با توجه به آمایش سرزمین، توسعه تعامل علمى در عرصه‌هاى بین‌المللى و دستیابى به مرجعیت علمى و فرهنگى در منطقه و جهان اسلام، گسترش تعامل حوزه و دانشگاه، تحقق سبك صحیح زندگی اسلامی، ارتقاى مستمر و نظام‌مند بعد علمى، مهارتى و اخلاقى دانشگاهیان،مشاركت حداكثرى دانشگاه‌ها در تمدن‌سازى نوین اسلامى،احیاء و ارتقای نقش خانواده در فرایند تعلیم و تربیت.

فصل پنجم: نظام فرهنگى- تربیتى
راهبرد۱:تبیین و طراحى نظام جامع فرهنگی- تربیتى دانشگاه‌ها مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و هماهنگی دیگر نظامات دانشگاهی با آن.

راهبرد۲:بازنگرى و تبیین فلسفه تعلیم و تعلم و متعالی‌سازی انگیزه تدریس و تحصیل در دانشگاهیان.

راهبرد۳:تبیین و طراحی نظام رتبه‌بندى فرهنگی- تربیتى اسلامی دانشگاه‌ها به‌منظور ایجاد فضاى رقابتى.

راهبرد۴:تبیین نقش تربیتى و اخلاقى استادان و تكریم مقام ایشان


راهبرد۵: احیاى هویتِ تمدن ساز اسلامی- ایرانى با ارتقاء روحیه خودباورى و نفى انفعال و خودباختگى در مقابل تمدن غرب

راهبرد۶: تعمیق بینش، بصیرت و افزایش نشاط سیاسی- فرهنگى و انقلابی دانشگاهیان

راهبرد۷:تقویت منطق خردورزی و روحیه آزاداندیشى، پرسشگری و پاسخگویی و نقدپذیری در فضای عمومی و علمى دانشگاه‌ها

راهبرد۸:ارتقاى تعامل حوزه و دانشگاه با تأكید بر حل مشكلات فرهنگی- سیاسی و اجتماعى جامعه

راهبرد۹:تبیین و ترویج نواندیشى دینى در زمینه‌هاى مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان با سازماندهى ظرفیت‌هاى حوزوى و دانشگاهى.

راهبرد۱۰:افزایش روحیه نشاط، امید و پویایى در دانشگاهیان و مدیریت زمان جهت بهره وری بهینه از سرمایه عمر با بهره گیرى از آموزه‌هاى اسلامى.

راهبرد۱۱:ارتقای روحیه قانون مداری، مسئولیت و نظم پذیرى و التزام به اخلاق حرفه‌اى اسلامی.

راهبرد۱۲:تعامل اثربخش فرهنگى، اجتماعی و سیاسى دانشگاه‌هاى كشور با دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی دیگر كشورها به ویژه در جهان اسلام و افزایش سهم تأثیرگذاری بر آنها.

راهبرد۱۳:گسترش فرهنگ جهاد، ایثار، شهادت و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و زمینه‌سازی برای خدمت‌رسانى به مستضعفین در دانشگاه‌ها

راهبرد۱۴:نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاه ها و حفظ شئون محیط علمی دانشگاه.

کاهش اختلاط غیرضروری دختر و پسر در دانشگاهها
اقدامات:
گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با تأکید براجرای ضوابط، تکمیل و متناسب سازی آن با مقتضیات دانشگاهی و مراکز آموزشی و نظارت بر حُسن اجرا،ایجاد سازوکار ترویج، اجرا و بروزرسانی طرح انطباق و بازنگری و کارآمدسازی شاخص‌ها و مراعات اصول آن در فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، اجرای دقیق و به‌روزرسانی استانداردها و آیین‌نامه‌های پوشش و رفتار حرفه‌ای در محیط‌های آموزش و درمان دولتی و غیر دولتی، حمایت از پژوهش ها و فعالیت های علمی و كاربردی در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه ها، تشویق دانشگاهیان فعال دارای نوآوری و ابتكار در جهت ترویج و زمینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب،بازنگری و بهسازی در طراحی فضاها و بهینه سازی خدمات دانشگاه با هدف كاهش اختلاط غیرضروری دختر و پسر.

بهسازی محیط‌های درمانی بر اساس معماری اسلامی- ایرانی به منظور ارتقای سلامت معنوی، ترغیب و حمایت از تأسیس و گسترش دانشگاه های ویژه دختران و پسران با رعایت عدالت و كیفیت آموزشی و حق انتخاب داوطلبانه خانواده ها، تبیین و تدوین منشور حقوق بیمار و تکریم آن در فرایند آموزش و درمان و رعایت احکام شرعی و آداب اسلامی، استفاده از فرصت های متون درسی مرتبط، جهت تبیین فلسفه، ارزش و موازین شرعی حجاب و عفاف با تأكید بر نتایج فردی و اجتماعی در محیط دانشگاه،

حمایت از طراحی، تولید، تأمین و دسترسی آسان به پوشش متناسب با ارزش های اسلامی جهت توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، تبیین آثار مثبت و سازنده حجاب و عفاف در رشد علمی و اخلاقی جامعه در جهت اقناع جوانان دانشجو و درونی سازی حجاب و آگاهی بخشی در مورد آثار و پیامدهای منفی ترویج اخلاق جنسی غربی.

جذب دانشجویان محجبه خارجی

ایجاد سازوکار اثربخش جهت ترویج و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر متناسب با شئونات دانشگاه اسلامی، ساماندهی و سیاستگذاری فرایند جذب دانشجویان مستعد، ارزشی و محجبه خارجی بویژه از جهان اسلام و ارتقای وضعیت فرهنگی و سیاسی آنان.

افزایش پذیرش بومی

راهبرد۱۵: اولویت دادن به پذیرش بومی دانشجویان و تقویت ارتباط دانشگاه با خانواده
اقدامات: طراحی و تدوین نظام تعامل خانواده و دانشگاه و تقویت زیرساخت های ارتباط بین دانشگاه و خانواده با تأكید بر فضای مجازی، بازنگری در نظام پذیرش دانشجو بر مبنای سند آمایش در راستای تقویت بومی گزینی، ارتقاء سطح كیفی دانشگاه های بزرگ استانی جهت حفظ نخبگان در استان های خود، اطلاع‌رسانی از وضعیت تحصیلی دانشجویان به خانواده‌ها و ارتقاء دانش و بینش و به‌ویژه مسئولیت پایان‌ناپذیر تربیتی والدین در قبال فرزندان دانشجو.

راهبرد۱۶:
اهتمام بر اصل خانواده‌محوری و ترویج و تسهیل ازدواج دانشجویی و تبیین موازین دینی و اخلاقیِ ارتباط مشروع و برقراری محرمیت حسب شرایط و مقتضیات در جهت رفع نیازهای معقول و واقعی دانشجویان.

رفع اختلاط های غیرضروری در محیط های علمی و دانشگاهی
اقدامات:
تبیین اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام و ارائه راه حل های اسلامی و اخلاقی برای روابط سالم دانشجویان در فضاهای دانشگاهی و برنامه‌ریزی برای رفع اختلاط های غیرضروری در محیط های علمی و دانشگاهی، تدوین متون درسی جهت طرح مباحث مرتبط با نیازها و مقتضیات زندگی مشترك و اصلاح و بازنگری متون مغایر با آن، تقویت فرهنگ مشاوره و توسعه نهادهای مشاوره اخلاقی و دینیِ دانشجویان و برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با سبك زندگی اسلامی، آسیب شناسی و پایش ازدواج های دانشجویی و یافتن راهکارهایی برای توسعه و ترویج آن، تهیه و تدوین پیوست فرهنگی خانواده محور در رشته های مختلف،تشویق و ترغیب ازدواج دانشجویی با رعایت اصل سادگی و الگوسازی آیین ازدواج آسان و آگاهانه، شناسایی و هماهنگی نهادها، اشخاص و دستگاه های اجرایی برای تأمین امكانات و منابع موردنیاز برای ازدواج دانشجویی، حمایت و تشویق دانشجویان متأهل و دارای فرزند در راستای ارتقاء تحصیلی آنان.

راهبرد۱۷: تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی با رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی

راهبرد۱۸: تعظیم شعائر اسلامی و توجه خاص به نماز و مسجد محوری در فعالیت های دینی، فرهنگی و علمی دانشگاه.

راهبرد19: ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان به منظور انس با قرآن و تدبر و تفكر در آیات الهی و معارف اهل بیت (ع)

راهبرد۲۰: ساماندهی مقابله با جنگ نرم با تكیه بر مؤلفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی   

راهبرد۲۱: طراحی و تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی مستمر فرهنگی- تربیتی دانشگاه ها براساس شاخص های اسلامی.

نظام آموزشی

راهبرد۱:برنامه‌ریزی، تنظیم و بازنگری سرفصل‌ها و تدوین متون و برنامه‌ریزی آموزشی در تمامی شاخه‌های علوم براساس آموزه های اسلامی

راهبرد۲:هدایت و تحول نظام برنامه‌ریزی آموزشی و متون درسی به سمت تقویت فضایل اخلاقی و اعتماد به نفس و تقویت باورهای دینی و التزام به مسئولیت‌های اجتماعی

راهبرد۳:فراگیر نمودن نهضت نقد علمی در نظام آموزشی و ترویج رویکرد نقادانه علمی در مواجهه با نظریه ها و متون موجود

راهبرد۴:طراحی فرایند آموزش با عنایت به پرورش انواع استعدادها و پرورش قدرت ابتکار، خلاقیت و نوآوری.

راهبرد۵:آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی بشر و بهره‌گیری از آنها متناسب با ارزش‌های اسلامی برای استفاده در مراكز آموزش عالی

راهبرد۶:طراحی، تبیین و تدوین نظام جامع اخلاق و فقه پزشکی و سلامت معنوی بر اساس آموزه‌های اسلامی

راهبرد ۷: ایجاد و اصلاح رشته های تحصیلی کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی و بومی سازی آنها و تقویت بُعدکارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و پایدار.
راهبرد ۸: تحول و نوسازی رشته های دانشگاهی براساس عدالت آموزشی و آمایش سرزمین
راهبرد۹: تسریع ضابطه مند فرایند جذب، تربیت، ارتقاء و نظارت و ارزیابی مستمر اعضای هیأت علمی
راهبرد۱۰: نهادینه‌سازی تعامل آموزشی بین حوزه و دانشگاه

راهبرد۱۱:بسترسازی و تقویت ساختارهای حمایتی برای رشد هنر اسلامی و حمایت از آموزش های نظری و کاربردی در حوزه هنر متعهد

راهبرد۱۲:توسعه رشته های تخصصی به منظور تبیین و صیانت از آموزه ها، تجربیات و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارزش های دفاع مقدس
راهبرد۱۳: تحول هدفمند فرصت های مطالعاتی، نظام راتبه تحصیلی (بورس) و اعزام، ساماندهی و هدایت علمی- فرهنگی دانشجویان خارج از كشور با توجه به نیازها و اولویت‌های كشور.

راهبرد۱۴: فراهم آوردن ساز وکار کارامد اعطای بورس و جذب دانشجویان و نخبگان خارجی و برنامه‌ریزی خاص برای ایشان با توجه به اهداف جهانی انقلاب اسلامی در ابعاد علمی و فرهنگی
راهبرد۱۵:فراهم آوردن فرصت های رسمی و ضابطه مند جهت انتقال تجربیات و مطالعات برون دانشگاهی به دانشگاه ها
راهبرد۱۶:ساماندهی و ارتقاء مؤسسات آموزش های عالی آزاد بر اساس آموزه های  اسلامی
راهبرد۱۷:اصلاح و تکمیل نظام نظارت و ارزیابی مستمر متون و برنامه های آموزشی متناسب با آموزه‌های اسلامی
اقدامات:
تدوین شاخص های بومی و شیوه ارزیابی و نظارت بر متون و برنامه های نظام آموزشی، تدوین شاخص ها، فرایندها و ساختارهای مناسب نظارت و ارزیابی راهبردها و اقدامات نظام آموزشی، اصلاح فرایندها و ساختارهای مرتبط در ارزیابی متون آموزشی، ایجاد انسجام و هماهنگی و تمرکز در سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه نظارت و ارزیابی مستمر نظام آموزش، ارزیابی مستمر متون و برنامه های آموزشی، تربیت نیروی متخصص در زمینه برنامه ریزی های آموزشی، ایجاد سازوکار نظارت و ارزیابی مستمر و هدفمند نظام آموزشی در سه سطح «شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی»، «وزارتخانه های ذیربط» و «دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی»

نظام پژوهش و فناوری

راهبرد۱:ساماندهی نظام جامع پژوهش و فناوری با تأكید بر گسترش مرزهای دانش مبتنی بر آموزه های اسلامی و بومی، با توجه به نیازها و اقتضائات جامعه اسلامی
راهبرد۲:طراحی نظام موضوعات و اولویت های پژوهشی و ساماندهی فرایندهای آن با اولویت علم بومی و علم دینی

راهبرد۳: تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش، تولید علم و فناوری و نهضت نرم افزاری و بسط روحیه پژوهشگری در دانشگاه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی
راهبرد۴:ساماندهی و هدفمندسازی برنامه های پژوهشی براساس مزیت های نسبی و رقابتی و مأموریت گرایی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی.

راهبرد۵:ساماندهی نظام موضوعات پژوهش ها، پایان نامه ها، رساله ها و فرایند راهنمایی كارامد جهت رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأكید بر پیوستگی آموزش و پژوهش
راهبرد ۶:ساماندهی و ارتقاء منابع انسانی در حوزه پژوهش

راهبرد۷:ایجاد انگیزه الهی مبتنی بر آموزه های اسلامی برای عبور از مرزهای دانش، توسعه کارآفرینی علمی و تجاری‌سازی یافته های پژوهشی
راهبرد۸: مأموریت گرایی و ارتقاء نقش قطب ها و انجمن های علمی در فرایند تولید و توسعه فعالیت های علمی و دینی دانشگاه ها

راهبرد۹: تحکیم و تقویت اخلاق ورزی، رعایت هنجارهای پژوهشی و مالکیت فکری و معنوی در راستای نظام پژوهشی مبتنی بر آموزه های اسلامی
راهبرد۱۰: ارتقای كرسی‌های نظریه‌پردازی و حمایت از تولیدات علمی خودكفا و تقویت مواجهه انتقادی با جریان ترجمه‌زدگی
راهبرد۱۱: ساماندهی نظام نوین نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر پژوهش در راستای اقتدار و مرجعیت علمی كشور

نظام مدیریتی

راهبرد۱:طراحی و تدوین نظام جامع مدیریت اسلامی در دانشگاه ها
راهبرد۲:تعادل هدفمند در طراحی و برنامه‌ریزی و طرح جامع دانشگاه با تأکید بر بُعد فرهنگی ـ تربیتی
راهبرد۳:ظرفیت‌سازی و مدیریت بهینه از مزیت های دانشگاه و دانشگاهیان در تأمین منافع ملی و مصالح عمومی و حل مسائل كلان كشور
راهبرد۴:نقش‌آفرینی فعال دانشگاه‌ها در عرصه‌های علمی و فرهنگی در سطح بین‌الملل با اولویت تعامل با دانشگاه‌های جهان اسلام
راهبرد۵:طراحی، بهسازی و متناسب سازی فضاهای كالبدی دانشگاه بر اساس معماری اسلامی- ایرانی و رعایت شرایط محیطی
راهبرد۶:تدوین شاخص ها و ملاک های اسلامی شایسته سالاری در مدیران دانشگاهی

چارچوب نهادی و نظام اجرایی "سند دانشگاه اسلامی"

برای تحقق اهداف و برنامه‌های سند دانشگاه اسلامی در افق چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر فرایند اسلامى شدن دانشگاه‌ها در چهار سطح به شرح زیر صورت می پذیرد:
الف) سیاست‌گذاری، نظارت و ارزیابی در سطح كلان
سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری كلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی كلان فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بر پایه این سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.شوراى عالى انقلاب فرهنگى در صورت نیاز براى اصلاح و تصویب قوانین با مجلس شوراى اسلامى تعامل خواهد داشت.

ب) برنامه‌ریزی و نظام اجرایی فرابخشی
شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشی با استفاده از همه ظرفیت آموزش عالی و سایر نهادها و امكانات كشور مسئولیت بررسی، تصویب و ابلاغ سیاست های اجرایی، طراحی سازوكار تحقق اهداف، اصلاح ساختارها و فرایندهای مربوط، به روزآوری و ترمیم، هماهنگی و انسجام در سیاست‌ها، برنامه‌ها و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های تحول راهبردی فرایند اسلامى شدن را برعهده دارد و گزارش پیشرفت اجرای سند و چگونگی عملكرد دستگاه‌های مربوطه را به صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهد.

ج) برنامه‌ریزی، اجرا و فرهنگ‌سازی ستاد
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دانشگاه آزاد اسلامى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی مسئولیت نهادینه‌سازی و اجرای سند دانشگاه اسلامی و طراحی و تدوین برنامه های اجرایی سند در دستگاه خود را برعهده دارند و حداكثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این سند، برنامه های خود را به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشی خواهند رساند.

د) اجرا و پیگیرى
دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزشى موظف‌اند در چارچوب سیاست‌هاى اجرایى شوراى اسلامى شدن و مراكز آموزشى، طرح ها، برنامه ها و بازخوردهاى خود را براى اجراى این سند تدوین و براى بررسى و تصویب به ستاد مربوطه خود تسلیم نمایند.

شوراى عالى انقلاب فرهنگى و به تبع آن وزارتخانه‌هاى ذیربط و شوراى اسلامى شدن دانشگاه‌ها  و مراكز آموزشی بایستى حمایت دستگاه‌هاى رسانه‌اى و اجرایى و استمداد از آن‌ها براى فرهنگ‌سازى و پیگیرى مصوبات، اقدامات لازم را به عمل آورند.