اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ مناسب سود تسهیلات برای لیزینگ‌ها 25 درصد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سود تسهیلات برای لیزینگ‌

 

اخبار اقتصادی - نرخ مناسب سود تسهیلات برای لیزینگ‌ها 25 درصد

از آنجایی که صنعت لیزینگ صنعتی خودباور، کم هزینه و منعطف بوده و ویژگی‌هایی مثل بنگاه‌هایی کوچک را دارد می‌تواند هزینه‌های پنهان خود را تا حدود بهتری مدیریت کند.

مدیرعامل یک شرکت لیزینگ با بیان اینکه تغییر نرخ سود تسهیلات تاثیر کارکردی بر فعالیت لیزینگ‌ها ندارد گفت: نرخ سود مناسب برای لیزینگ‌ها می تواند تا 25 درصد باشد.

عبدالله رحیم‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که تعیین نرخ 22 درصد سود تسهیلات تاثیر چندانی بر عملکرد لیزینگ‌ها نداشته و تنها می‌تواند بحث‌های روانی را ساماندهی کند، اظهار کرد: نرخ جدید مصوب با نرخ بهای تمام شده پول هنوز فاصله دارد، بنابراین نمی‌تواند تاثیر کارکردی در فعالیت لیزینگ‌ها داشته باشد.
 
مدیرعامل لیزینگ امید با بیان این‌که با توجه به بهای تمام شده پول در کشور در مورد نرخ سود تسهیلات توافق می شود، گفت: وقتی که بانک مرکزی اوراق مشارکت 20 تا 22 درصد را در سبد پولی می‌گذارد نشان می‌دهد که نرخ بازده بدون ریسک را احصاء کرده است بنابراین اگر برهمین نرخ، مالیات و هزینه‌های عملیاتی نیز اضافه شود بهای تمام شده در سیستم بانکی به حدود 27 تا 28 درصد خواهد رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط موجود نرخ سود تسهیلاتی که می‌تواند در فعالیت لیزینگ‌ها موثر باشد حدود 25 درصد است.
 
رحیم‌لو یادآور شد: از آنجایی که صنعت لیزینگ صنعتی خودباور، کم هزینه و منعطف بوده و ویژگی‌هایی مثل بنگاه‌هایی کوچک را دارد می‌تواند هزینه‌های پنهان خود را تا حدود بهتری مدیریت کند.
 
وی همچنین از آثار مثبت نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای 22 درصد سخن گفت و افزود: این تغییرمی‌تواند تا حدودی مکانیزم‌ها را ساماندهی کرده و مقداری بهای تمام شده پول را برای صنعت لیزینگ کاهش دهد. همچنین ارائه‌ سرویس‌های بهتر از سوی لیزینگ به ارباب رجوع را تسهیل می‌کند.به عبارتی دیگر تا حدودی رضایت مردم و رفاه بیشتر را در پی خواهد داشت.
 
پس از تصویب نرخ سود عقود مبادله ای 22 درصد رییس کل بانک مرکزی این تغییر را برای شرکت های لیزینگ مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حالت فعلی شرکت‌های لیزینگ کارایی کافی را نداشته و کارهای آنها تعطیل شده بود.
 
وی عنوان کرد که ایجاد زمینه‌ی استفاده از عقود مبادله‌ای و فعال شدن شرکت‌ های لیزینگ و اینکه بتوانند با شفافیت بهتری عملیات خود را انجام دهند، تصمیم بر واقعی‌کردن نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای گرفته شد.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نرخ سود لیزینگ ها رقابتی می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش سقف وام مسکن بعد از اصلاح نرخ سود بانکی/پوشش ۲۰ درصد تسهیلات از قیمت مسکن



اصلاح نرخ سود بانکی,تسهیلات خریدمسکن,افزایش سقف تسهیلات مسکن

افزایش سقف وام مسکن بعد از اصلاح نرخ سود بانکی/پوشش ۲۰ درصد تسهیلات از قیمت مسکن

تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن به بعد از اصلاح نرخ سود بانکی موکول شد، در حال حاضر تسهیلات مسکن ۲۰ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد.

به گزارش فارس، پس از برگزاری چندین جلسه برای افزایش سقف وام مسکن، مسئولان ارشد بانک مرکزی تصمیم‌ گرفتند، تا بررسی این موضوع را متوقف کنند.

این گزارش می‌افزاید: توقف برگزاری جلسه برای تعیین افزایش سقف وام مسکن از سوی بانک مرکزی از دو هفته پیش به دلیل در دستور کار بودن اصلاح نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار است.

به نظر می‌رسد طرح اصلاح نرخ سود بانکی در راستای رویکرد جدید بانک مرکزی و بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

مسئولان بانک مسکن بارها بررسی‌ کارشناسی خود را در خصوص پوشش دادن میزان کنونی وام مسکن و کفاف دادن این وام برای خرید یک واحد مسکونی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، اما ظاهرا بانک مرکزی تا زمانی که نرخ سود بانکی تعیین نشود، هیچ اقدامی برای افزایش سقف وام مسکن انجام نخواهد داد.

کارشناسان مسکن معتقدند، عدم افزایش سقف وام مسکن در 8 سال گذشته باعث شده، تا وام مسکن دیگر کفاف حتی 20 درصد قیمت یک واحد مسکونی در تهران را ندهد.

اگرچه برخی نیز اعلام می‌کنند، هر گونه افزایش سقف وام مسکن موجب رشد قیمت مسکن می شود و این در حالی است که در 8 سال گذشته قیمت مسکن علیرغم رشد سقف وام مسکن 5 برابر افزایش یافته است.

به تازگی بانک مسکن پیشنهاد کرده تا وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و وام ساخت مسکن از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یابد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

ظاهرا قرار است در جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار، موضوع «اصلاح نرخ سود بانکی» و کاستن فاصله و شکاف بین نرخ سود و تورم، در دستور کار قرار بگیرد./فارس