اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ جدید حامل‌های انرژی ابلاغ شد



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ جدید حامل‌های انرژی

 

اخبار اقتصادی - با تصویب دولت
نرخ جدید حامل‌های انرژی ابلاغ شد

هیأت وزیران در راستای اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نرخ جدید حامل‌های انرژی را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،هیأت وزیران به استناد ماده «1» قانون هدفمند کردن یارانه‌ها - مصوب 1388 - تصویب کرد: نرخ فروش بنزین، نفت گاز، انواع سوخت هواپیما، گاز طبیعی فشرده و گاز مایع مصرفی را تعیین کرد.

بر این اساس، نرخ بنزین موتور هر لیتر برای بخش حمل و نقل به ترتیب 7000 ریال (قیمت اول) و 10000 ریال (قیمت دوم) و بنزین سوپر هر لیتر 8000 ریال (قیمت اول) و 11000 ریال (قیمت دوم) تعین شد.

همچنین قیمت نفت گاز برای بخش حمل و نقل هر لیتر 2500 ریال (قیمت اول) و 5000 ریال (قیمت دوم) و نرخ نفت گاز کشاورزی (تا سقف 10 میلیون لیتر در روز) 2500 ریال و نفت گاز کشاورزی (بیش از 10 میلیون لیتر در روز) 5000 ریال تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، قیمت نفت گاز برای بخش صنعت (تا سقف سه میلیون لیتر در روز) هر لیتر 2500 ریال و قیمت نفت گاز برای بخش صنعت (بیش از سه میلیون لیتر در روز) 5000 ریال تعیین شده است.

همچنین نرخ گاز طبیعی فشرده (CNG)، به ازای هر کیلوگرم در بخش حمل و نقل 6520 ریال، هر مترمکعب 4500 ریال و برای گاز مایع مصارف حمل و نقل هر کیلو 6500 ریال تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، نرخ سوخت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مسافربری به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی 5000 ریال و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باربری به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی بر اساس نرخ بین‌المللی تعیین شده است.

همچنین، نرخ‌های مقرر در این تصویب‌نامه با احتساب مالیات و عوارض متعلقه قانونی است.

میزان سهمیه‌های تخصیصی به گروه‌های مختلف به روال گذشته خواهد بود. این تصویب‌نامه از تاریخ 1393.2.5 لازم‌الاجراست.

این مصوبه در تاریخ 1393.2.13 از سوی اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهور - برای اجرا ابلاغ شده است.
اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ابلاغ نرخ جدید سودهای بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترمز مجلس در برابر دولت: حق ندارید نرخ حامل​های انرژی را بیش از فوب خلیج فارس افزایش دهید



 حاملهای انرژی,قیمت حاملهای انرژی,اخبار,

 

ترمز مجلس در برابر دولت: حق ندارید نرخ حامل​های انرژی را بیش از فوب خلیج فارس افزایش دهید

انرژی - صبح امروز طرحی در صحن علنی مجلس ارائه شد که بر اساس آن دولت اجازه افزایش نرخ حامل​های انرژی، بیش از سقف فوب خلیج فارس را ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، این طرح دو فوریتی که به امضای رئیس مجلس و نواب وی نیز رسیده بود؛ دومین گام مجلس برای کنترل قیمت​ها و تورم ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها است. نمایندگان پیش از این مصوب کرده بودند که دولت بیش از 20 درصد نمی​تواند به افزایش قیمت​ها بپردازد و این میزان باید در طی سال بر اساس قوانین بوجه سنواتی انجام شود و نه در ماه​های پایانی سال که بار تورمی زیادی را به مردم تحمیل کند.

جمشید انصاری نماینده زنجان از طراحان این طرح بود که با اشاره به اینکه در ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه​ها آمده است که دولت نرخ حامل​های انرژی متناسب با قیمت فوب خلیج فارس تعیین شود، گفت: اگرچه منظور مجلس این بود که قیمت همه این حامل​ها کمتر از 90 درصد قیمت فوب باشد، اما اخیرا شنیده ایم که دولت می خواهد برخی حامل​های انرژی همچون نفت را بیش از قیمت فوب خلیج فارس تعیین کند. به این ترتیب قیمت این کالاها در ایران بیش از خارج از کشور خواهد شد که بار تورمی زیادی را به مردم تحمیل می​کند.

او که می​گفت این تصمیم دولت برای آغاز اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه​ها است، متذکر شد: دولت باید ظرف پنج سال این قانون را اجرا کند اما با شیب تندی اجرای آن را آغاز کرده است. اگرچه در پایان این مدت باید نرخ حامل​های انرژی در ایران با فوب خلیج فارس یکی شود، اما دولت در نظر دارد ابتدا نرخ ایران را بیش از فوب در نظر بگیرد و بعد آن را هماهنگ کند.

به گفته نماینده زنجان، رئیس مجلس، باهنر و صدر که نواب رئیس مجلس هستند نیز از امضا کنندگان این طرح هستند.

علی​اصغر یوسف​نژاد مخالف این طرح بود که می​گفت: مگر دولت می​تواند چنین کاری بکند که مجلس اقدامی پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده است؟

نورالله حیدری دستنایی نماینده اردل هم که موافق این طرح بود در پاسخ به وی گفت: مگر ندیدید که در سال​های گذشته با برداشت​های ناصواب از قانون و به این استناد که قانون ابهام داد، هرچه دلشان خواسته اجرا کرده​اند؟ هرچه کوشیدیم به مجریان تفهیم کنیم که آنچه ما تصویب کرده​ایم چه بوده است، دولتمردان چقدر توجه کردند؟ چقدر از آسیب برخی اقشار ابراز نگرانی کردیم اما نتیجه​اش چه شد؟

نهایتا دو فوریت یان طرح تصویب شد تا حداکثر تا جلسه چهارشنبه امروز تعیین تکلیف شود.