اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ‌های مریخی مسکن روی کره زمین



نرخ‌های مریخی مسکن روی کره زمین,اخبار اقتصادی,اتحادیه مشاوران املاک,

فارس از آشفته بازار اجاره خانه‌ها گزارش می‌دهد
نرخ‌های مریخی مسکن روی کره زمین

اگر واحدهای مسکونی ارزان قیمت در اختیار مستاجران قرار نگرفته و نظارتی بر افزایش نرخ اجاره بهای مسکن از سوی دولت و نهادی مسئول وجود نداشته باشد آشفته بازار اجاره خانه‌ها سر و سامان نمی‌گیرد.

به گزارش فارس از قم، زن جوان همراه با دختر و پسرش از این مشاور املاک به مشاور املاک دیگری می‌روند، در هر بنگاه بیشتر از چند لحظه نمی‌مانند چون جواب همه یک کلمه است «با این قیمت نداریم»؛ گرمای هوا و ناامیدی از پیدا کردن خانه خسته و کلافه‌شان کرده دخترک بغض کرده وخسته شده؛ به مادرش نگاه می‌کند او حال بهتری ندارد باید به فکر بیشتر کردن پول باشد با این مبلغ خانه‌ای پیدا نمی‌شود.

هر سال تابستان با بالا رفتن دمای هوا قیمت خانه‌های اجاره‌ای هم بالا می‌رود؛ پیدا کردن یک چهاردیواری راحت یا حتی آلونک 50 – 60 متری برای یک‌سال زندگی رویای دست نیافتنی مستاجران شده ‌است؛ دیگر حکایت «اجاره نشینی، خوش نشینی» تمام شده و خانه به دوشان با اجاره بهای سرسام آور مجبورند هر سال به منطقه‌ای پایین‌تر بروند و به حاشیه شهر پناه ببرند، تازه اگر سرپناهی پیدا کنند.

زن و شوهر جوانی که در حال خواندن موردهای اجاره نصب شده روی شیشه مشاور املاکی هستند، با ناامیدی به خبرنگار ما می‌گویند: نزدیک به 20 بنگاه رفتیم رقم‌ها همه نجومی است، با این پولی که ما داریم هیچ موردی پیدا نمی‌شود.

مرد جوان قیمت‌ها را برای من مرور می‌کند؛ آپارتمان 55 متری پردیسان 270 هزار تومان اجاره، آپارتمان 35 متری باجک 5 میلیون رهن و 400 هزار تومان اجاره، آپارتمان 65 متری بلوارامین پنج میلیون رهن و 600 هزار تومان اجاره، زیر زمین 60 متری بلوارامین دو میلیون رهن و ماهی 430 هزار تومان اجاره.

وی ادامه داد: صاحب‌خانه‌ها هر قیمتی که بخواهند برای ملک خود تعیین می‌کند و مهم نیست مستاجران توان پرداخت آن را داشته باشند یا نه؛ اگر مدتی هم خانه‌هایشان خالی باشد صبر می‌کنند تا مستاجری پیدا شود که خانه آن‌ها را با قیمت بالا اجاره کند.

نایب رییس صنف مشاوران املاک قم در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که نرخ‌های اجاره بها کارشناسی نیست گفت: متاسفانه قوانینی برای تعیین نرخ اجاره بها وجود ندارد. در مواردی که بر اساس درخواست موجر و مستاجر مورد اجاره تمدید شود پیشنهاد ما افزایش 20 درصدی اجاره‌بها است.

عباس رشیدی با بیان اینکه نظارت بر قیمت منازل مسکونی از وظایف اتحادیه مشاوران املاک نیست، اظهار کرد: تعیین نرخ کمسیون بنگاه‌های مشاور املاک و رسیدگی به تخلافات این بنگاه‌ها از وظایف اتحادیه است.

وی با اشاره به محترم شمردن نظر مالک مسکن در تعیین مبلغ رهن و اجاره‌بها گفت: قانون مالیات بر منازل مسکونی خالی در استان قم اجرا نمی‌شود که البته به نظر اجرای صحیح آن مشکلات زیادی دارد.

رشیدی با اشاره به قیمت بالای مسکن و ناتوانی مردم برای خرید آن گفت: استهلاک ملک، مالیات بر دارایی و مالیات بر اجاره از مشکلات صاحب خانه‌ها است.

بهانه‌های افزایش قیمت اجاره بها

شواهد نشان می‌دهد مالکان مسکن نرخ سکه و دلار را بهانه برای نوسان نرخ اجاره بها می‌کنند، حتی این بهانه قیمت مرغ و تخم مرغ را هم شامل می‌شود؛ صاحب‌خانه‌ها می‌خواهند تقاص تورم را از مستاجران بخت برگشته بگیرند.

یکی از مشاوران املاک شهر قم با اشاره به جهش 70 درصدی قیمت اجاره بها از سال 90 به 91 گفت: با توجه به رشد بالای قیمت در سال گذشته و روی کار آمدن دولت جدید، در 6 ماهه نخست سال نرخ اجاره‌بها رشد چشمگیری نداشته است.

لطیفی بیان کرد: با توجه به تعطیلی مدارس بیشترین حجم جابه‌جایی در تابستان صورت می‌گیرد؛ اما افزایش اجاره بها مربوط به فصل خاصی نمی‌شود و این اتفاق در طول سال رخ می‌دهد.

وی تحولات اقتصادی و سیاسی، عدم هماهنگی بازار عرضه و تقاضا را از عوامل افزایش اجاره بها دانست.

لطیفی با اشاره به اینکه احداث منازل مسکونی با عنوان مسکن مهر نتوانسته نقشی در کاهش قیمت اجاره بها داشته باشد ابراز کرد: با توجه به دوری مسافت مسکن مهر از مرکز شهر و نبود حداقل امکانات رفاهی، بسیاری از این منازل خالی است و مالکان آن تمایلی به سکونت در آن‌ها ندارند.

وی با اشاره به بازار عرضه و تقاضای مسکن گفت: جوانان برای ازدواج منتظر مسکن نمی‌مانند، بعد از تشکیل خانواده نیاز به سرپناه دارند در نتیجه ما با حجم زیادی از متقاضیان روبه‌رو هستیم در حالی که عرضه مسکن از تقاضای آن کمتر است.

لطیفی با اشاره به افزایش تورم گفت: با افزایش قیمت‌ها و به تبع آن بالا رفتن ارزش مسکن صاحب خانه انتظار دریافت اجاره بهای بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که تمایل شهروندان به رهن منزل است یا پرداخت اجاره بها گفت: این مسئله بستگی به توان مالی افراد دارد کسانی که ماهیانه درآمد ثابتی دارند تلاش می‌کنند با پرداخت پول بیشتر منزلی را رهن کنند اما برخی از افراد که با پول خود کار می‌کنند تمایل به پرداخت اجاره بها دارند.

لطیفی صاحب‌خانه‌ها را تعیین کننده نرخ اجاره بها می‌داند و بیان می‌کند: مشاوران املاک در کاهش یا افزایش مبلغ نقشی ندارند به علاوه این‌که نزدیک به 50 درصد معاملات رهن و اجاره منازل توسط خود افراد یا نگهبانی مجتمع‌ها تنظیم می‌شود.

از او می‌پرسم با توجه به سابقه چند ساله در این بازار به نظر شما چه راهکاری برای کاهش قیمت مسکن وجود دارد، می‌گوید: هماهنگی عرضه و تقاضا به صورت ساخت بیشتر مسکن که بتواند نیاز جامعه را پاسخگو باشد تنها راه حل کاهش قیمت مسکن است.

آنچه مسلم است اگر دولت گامی در بازار مسکن بر ندارد و واحدهای مسکونی ارزان قیمت در اختیار مستاجران قرار ندهد و نظارتی بر افزایش نرخ اجاره بهای مسکن نداشته باشد این آشفته بازار سر و سامان نمی‌گیرد./خبر گزاری فارس

 


ویدیو مرتبط :
تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه و مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ زمین و مسکن در تهران متری چند؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

مرکز آمار ایران اطلاعات فروش و اجاره مسکن تهران در پاییز امسال را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر متر مربع مسکن در تهران چهار میلیون تومان، متوسط قیمت اجاره هر متر مربع 19 هزار تومان و متوسط قیمت فروش هر متر مربع مسکن کلنگی چهار میلیون و 400 هزار تومان است.
 
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران حدودا چهار میلیون تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 5.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 13.3 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 38.4 درصد افزایش داشته است.
 
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود هشت میلیون و 331 هزار تومان در منطقه 1 و کمترین آن حدود یک میلیون و 900 هزار تومان در منطقه 18 بوده است.
 
همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22‎گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 12 درصد بیشترین سهم و منطقه 22 با 9 درصد کمترین سهم را دارند.
 
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، چهار میلیون و 410 هزار تومان بوده است که نسبت به سال به فصل قبل 4.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‎های بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 22.7 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 3.5 درصد، افزایش داشته است.
 
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‎های مسکونی کلنگی معامله شده حدود هشت میلیون و 950 هزار تومان در منطقه 3 و کمترین آن حدود یک میلیون و 430 هزار تومان در منطقه 20 بوده است.
 
متوسط مبلغ اجاره ماهانه برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی
متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‎‌های معاملات ملکی در شهر تهران 19 هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل، 3.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 10.2 درصد، افزایش داشته است.
 
همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 29.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5.4 درصد افزایش داشته است.
 
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، 31 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن 9000 تومان در منطقه 19 بوده است.
 
همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 14 درصد بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.3 درصد کمترین سهم را دارند.
اخبار اقتصادی - ایسنا